روبسپیر.jpg

ربسپیر می خواست تا با استفاده از سیاست سرکوب خشن بر مخالفت های لایه های سرمایه داری بزرگ فرانسه و ژیروندن ها غلبه نماید اما سرانجام مخالفان ربسپیر موفق شدند رژیم او را براندازند.

سرویس سیاست مشرق- ربسپیر یکی از رهبران کلوب ماسونی ژاکوبن ها  و یکی از چهره های تاثیر گذار در انقلاب فرانسه بود. ماکسیمیلیان در ششم ماه مه سال ۱۷۵۸ میلادی در منطقه آراسی فرانسه به دنیا آمد. در کودکی مادرش را از دست داد. در پی این حادثه پدر ماکسیمیلیان فرزندان را به حال خود رها کرد و رفت و ماکسیمیلیان و برادرش آگوستین نزد پدر بزرگ (پدر مادرشان) رفتند و دو خواهرشان نیز توسط خاله شان بزرگ شدند. ماکسیمیلیان در کودکی و نوجوانی زندگی فقیرانه ای داشت در یازده سالگی برای تحصیل به مدرسه عالی لویی لاگراند رفت. او در مدرسه شاگردی ساعی و درس خوان بود. ماکسیمیلیان ربسپیر در سال ۱۷۸۱ فارغ التحصیل شد و در دادگاه پاریس به کار پرداخت. ربسپیر با آثار و آراء ژان ژاک روسو آشنا شد و تحت تاثیر آن قرار گرفت. با وقوع انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹ م فرصتی برای ربسپیر پدید آمد تا در عرصه سیاسی و اجتماعی وارد شود و به تاثیرگذاری بپردازد.

ربسپیر به لحاظ سیاسی از هواداران نوعی دموکراسی اومانیستی رادیکال بود و آراء روسو در خصوص اراده اجتماعی را دنبال کرد.  او به لحاظ عاطفی فردی سرد مزاج بود و تمام زندگی اش را وقف تحقق اندیشه سیاسی اش کرده بود. به ثروت اعتنایی نداشت و هیچ گاه ازدواج نکرد. ربسپیر قامتی کوتاه و اندامی لاغر داشت. او به عضویت کلوب ماسونی ژاکوبن ها در آمد و از سال ۱۷۹۱ میلادی به تدریج چهره ای تاثیر گذار در عرصه سیاست فرانسه بدل شد.


ربسپیر خواهان برانداختن سلطنت بوربن ها و انجام پاره ای اصلاحات به نفع دهقانان و اقشار تهی دست بودند. از اواخر سال ۱۷۹۲ میلادی تدریجا بر نفوذ  جناح رادیکال ژاکوبن ها افزوده شد و آن ها قدرت را در فرانسه به دست گرفتند. ربسپیر در ایامی که در راس قدرت قرار داشت با استفاده از ابزارهایی چون کمیته امنیت ملی، دادگاه و باشگاه ژاکوبن ها به مقابله خشن و خونین با مخالفان خود پرداخت. در این دوران عده زیادی از مخالفان ربسپیر به دستور او و توسط گیوتین اعدام شدند. در سال ۱۷۹۴ میلادی در فاصله ۱۲ تا ۲۸ ژوئن ۱۲۸۵ نفر توسط گیوتین سر بریده شدند.

ربسپیر می خواست تا با استفاده از سیاست سرکوب خشن بر مخالفت های لایه های سرمایه داری بزرگ فرانسه و ژیروندن ها غلبه نماید اما سرانجام مخالفان ربسپیر موفق شدند رژیم او را براندازند.در ماه ترمیدور ۱۷۹۵ ماکسیمیلیان ربسپیر و برادرش آگوستین و سن ژوست توسط مخالفانی که موفق به سرنگونی آنها شده بودند با گیوتین اعدام شدند. حکومت کوتاه مدت ربسپیر را می توان نماینده لایه های کوچک سرمایه داری فرانسه در رقابت با سرمایه داری بزرگ جمهوری خواه و نیز سرمایه داران و اشراف سلطنت طلب دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    6 4
    انقلاب فرانسه حرکتی از چاله به چاه بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس