کد خبر 707126
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۶
کیهان

همکار سلطنت‌طلب شبکه دولتی انگلیس نسبت به شکست اصلاح‌طلبان و روحانی در انتخابات ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مشرق، اخبار ویژه کیهان را در ادامه می خوانید:

وحشت صهیونیست‌ها از تعمیق نفوذ ایران پس از جنگ سوریه
وزیر انرژی رژیم صهیونیستی گفت: قدرت‌گیری آرام ایران در سوریه تهدیدی علیه اسرائیل است.
«یوال اشتاینتز» در گفت‌وگو با روزنامه جروزالم‌پست مدعی شد: در حالی که قدرت‌های جهانی، در تلاش برای سرنگونی داعش هستند، ایران به صورت آرام در حال قدرت‌گیری در سوریه است و این امر به صورت مستقیم اسرائیل و عربستان را تهدید می‌کند.
وی افزود: ما در سوریه با دو چالش روبرو هستیم، مورد اول داعش و مورد دوم ایران است. تهدید بزرگ‌تر از سوی ایران مطرح است، که این خطر نه تنها برآمده از برنامه هسته‌ای این کشور است، بلکه تهدید بزرگ‌تر طرح ایران است که درصدد است تا سوریه را پس از پایان جنگ به منطقه‌ای برای نفوذ خود تبدیل کند.
اشتاینتز با ادعای این که نام سوریه (پس از دولت انتقالی این کشور) همان سوریه خواهد بود اما با این تفاوت که به کشوری تحت نفوذ ایران تبدیل می‌شود، تأکید کرد: امکان آن وجود دارد که ایران در سوریه نیروهای هوایی و دریایی و نیز ذخیره موشک‌های بالستیک ایجاد کند.
وی افزود: شرایط به صورت بسیار خطرناکی در حال تغییر است و ما نمی‌خواهیم که با ایران،‌ مرز نظامی مستقیم داشته باشیم و همین حضور نظامی ایران می‌تواند منبع تهدید باشد و در این صورت خاورمیانه‌ای جدید ایجاد خواهد شد و شبه جزیره عربستان هم به صورت عملی از سوی نیروهای ایران محاصره خواهد شد. وی حضور ایران در شرق مدیترانه را خطرناک خواند.
اظهار وحشت صهیونیست‌ها از تعمیق نفوذ ایران در منطقه در حالی است که صهیونیست‌ها و آمریکا، داعش را برای تضعیف متحدان ایران و کاهش نفوذ ایران در منطقه راه انداختند اما هم‌اکنون اذعان می‌کنند که خبط آنها باعث تعمیق نفوذ ایران شده است.

نگرانی همکار بی‌بی‌سی از شکست انتخاباتی اصلاح‌طلبان
همکار سلطنت‌طلب شبکه دولتی انگلیس نسبت به شکست اصلاح‌طلبان و روحانی در انتخابات ابراز نگرانی کرد.
مسعود بهنود که قبل از فرار از ایران، از عناصر صحنه‌گردان برخی نشریات اصلاح‌طلب بود، در مصاحبه با سایت زیتون گفت: طبیعتا پوپولیست ایران نوع پوپولیست آمریکایی و ترامپ نخواهد بود. اما باور دارم که این خطر می‌تواند در اثر اتفاقاتی خیلی ساده تا آخرین هفته قبل از انتخابات، باعث تکرار این تجربه شود. حتی این خطر وجود دارد که در دور اول یک پوپولیست برنده شود.
وی با ادبیاتی فریبکارانه و با بیان اینکه «مخالفان روحانی آتش مطالبات عوامانه (حقوق و دستمزد) را باد می‌زنند»، افزود: کیهان و دارودسته‌اش مدافع کارگران شده‌اند که چرا این موسسات زیان‌دیده تعطیل شده و چرا کارگران بیکار شده‌اند و مدام برای همین فکر کنید اگر در یکی دو ماه مانده به انتخابات گروه کثیری زیر تاثیر تبلیغات جناح تندرو به خیابان بیایند(!؟) به هر حال به زیان دولت است.
خبرنگار می‌گوید «در واقع معتقدید این اتفاقات شاخصه‌هایی می‌توانند باشند برای اظهارات پوپولیستی کاندیداها و روی کار آمدن‌شان.» و بهنود پاسخ می‌دهد: بله، در چنین شرایطی چاره‌ای نیست مگر روی کار آمدن فردی پوپولیست یا شخصی با پنجه‌های آهنین. این نظریه خصوصا در داخل ایران و حتی میان اصلاح‌طلبان سابق نیز قوی است که در مواجهه با ترامپ، در ایران نیز گروهی روی کار بیایند که دست‌کم ظاهر خشنی دارند. این نظریه فقط متعلق به تندروها نیست.
بهنود درباره تیم روحانی گفت: در واقع اتاق فکری در داخل هست که با ده‌ها اتاق فکر دیگر در جهان همکاری می‌کند. در نتیجه این بررسی‌ها گروهی به وجود آمد که می‌شد بعد از احمدی‌نژاد کشور را به دست آنها سپرد. معمولا همه از دکتر ظریف در تیم روحانی صحبت می‌کنند در حالی‌که نباید نقش امثال بیژن زنگنه یا محمدرضا نعمت‌زاده را ساده گرفت. آنها متخصص درس‌خوانده در آمریکا هستند و از روزهای اول انقلاب در سطوح بالای مدیریتی بودند.
همکار شبکه بی‌بی‌سی همچنین درباره تاثیر ترور شخصیت علیه برخی نامزدهای حزب‌اللهی و اصولگرا هشدار داد: این توفان در فنجان، تصورات رسانه و طبقه نخبه است. توده‌‌ای که پیامش را از جای دیگری غیر از شبکه‌های اجتماعی می‌گیرد. در حال حاضر تاثیر صدا و سیما در مناطق محروم به 80 درصد می‌رسد.
وی درباره احتمال شکست دادن روحانی از نامزدهای حزب‌اللهی گفت: بله. توانستن، می‌توانند الان کمترین احتمال در ذهن ما سعید جلیلی است. من در انتخابات 1384 هم گفته بودم که این تصور ماست که هاشمی با فاصله زیادی از رقبای انتخاباتی‌اش جلو است. آن موقع هم به لایه‌های درونی جامعه نگاه می‌کردم وقتی احتمال دادم کسی مانند احمدی‌نژاد هم می‌تواند از صندوق به در‌آید.
لایه‌های دیگری مثل کاربران شبکه‌های اجتماعی ما را دلگرم می‌کند، مانند غفلتی که در انتخابات آمریکا اتفاق افتاد. تهران امروز جزیره‌ای بیش نیست و حکومت هم از آن برای نمایش آزادی سود می‌برد. به نسبتی که از دایره‌های قدرت مثل خراسان دور شویم، با وجود 22 درصد رای اصلاح‌طلبان، درصد حامیان اصلاح‌طلبان خیلی پایین است اما همین مناطق دورافتاده تعیین‌کننده رای هستند.
وی این را هم با نگرانی گفته که «همان نیرویی که می‌تواند در مدت زمان کوتاهی چند میلیون نفر را برای رفتن به کربلا، آن هم در شرایط خطر بسیج کند، می‌تواند به عنوان اهرم‌های پایین‌تر وارد عمل شود.»

روایت وزیر دولت اصلاحات از کارنامه اقتصادی خالی دولت
وزیر دولت اصلاحات و عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تلویحاً اذعان کرد دولت در زمینه اقتصادی هیچ دستاوردی نداشته است.
علی صوفی در مصاحبه با روزنامه «ستاره صبح» هر چند به تمجید از اجرای برجام و افزایش درآمد نفت پرداخت، اما گفت: عملیاتی شدن طرح اقتصاد مقاومتی، نیازمند برنامه‌ریزی است. دولت در جنبه درون‌زایی شاخص مثبتی ارائه نداده، اما در برون‌گرایی موفقیت دولت برجام بوده که امیدواریم اجرایی شود تا با رویکرد مثبت سرمایه‌گذاران خارجی ایران در سطح دنیا به عنوان یک شریک تجاری قلمداد شود. اما در زمینه درون‌زایی تا دولت در زمینه رفع رکود اقدامی نداشته باشد، اقتصاد مقاومتی توفیقی نخواهد داشت.
وی می‌افزاید: در بودجه امسال 100 هزار میلیارد تومان مالیات پیش‌بینی کردند، که این خود ضد رونق است؛ این فعل رکود را تشدید می‌کند. لذا اینجا پارادوکس ایجاد می‌شود، از سویی رکود همچنان پابرجاست و از سوی دیگر فشار برای  اخذ مالیات افزایش می‌یابد.
وزیر دولت اصلاحات در عین حال ضمن دفاع از حقوق‌های نجومی مدیران گفت: مدیری که در بخش خصوصی چندین برابر درآمد دارد، آیا انگیزه حضور در بخش دولتی را خواهد داشت؟ بحث حقوق‌های نجومی تصمیمی احساسی، سیاسی و فاقد نگرش کارشناسانه بود. حقوق‌ها باید متوازن باشند؛ بالاخره بخش دولتی حتماً باید مدیران توانا داشته باشد.
صوفی افزود: باید در این زمینه شفاف‌سازی شود اگر این مدیر ماهی 30 میلیون می‌گیرد، آیا ارزش حضور این مدیر در این پست 30 میلیون است یا خیر؟ اگر جواب این پرسش را همه مردم بدانند و بپذیرند، آقایان مدیر صرفاً بخاطر ماشین 200 میلیونی زیر پایشان، ضد ارزش تلقی نمی‌شوند.
صوفی در پاسخ این سؤال که «با توجه به وضعیت معیشت مردم آیا دولت می‌تواند در سال آینده توفیقی در اجرای اقتصاد مقاومتی داشته باشد؟» اذعان کرد: با توجه به بحران‌های موجود در عرصه اقتصادی، بنده چشم‌انداز مثبتی از اجرای اقتصاد مقاومتی در سال آینده متصور نیستم.
وی طبق معمول، با انداختن مسئولیت‌ها گردن دولت قبل گفت: تا از بحران رکود و دیگر بحران‌ها عبور نکنیم و اقتصاد حالت متعادلی طی نکند، بستر لازم برای اجرای اقتصاد مقاومتی فراهم نمی‌شود.

تحریم‌های جدید، نقض برجام موجب تقویت گفتمان ضد آمریکایی در ایران است
هفت مقام پیشین آمریکا طرح تحریم ایران را زمینه‌ساز نقض برجام توصیف کردند.
هفت مقام سابق دولت آمریکا با انتشار یک یادداشت مشترک در نشریه «فارین پالیسی» طرح تحریم‌های یکجانبه جدید ایران را محکوم و آن را زمینه‌ساز نقض برجام توصیف کردند.
این مقاله به قلم مشترک «آنتونی بلینکن» قائم مقام وزیر امور خارجه سابق آمریکا، «آوریل هینز» معاون مشاور امنیت ملی «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین، «کالین کال» مشاور امنیت ملی، «جو بایدن» معاون اسبق رئیس جمهوری، «جان فاینر» رئیس پیشین کارکنان وزارت امور خارجه و «جف پرسکات»، «روبرت مالی» و «فیلیپ گوردون» هر سه از دستیاران ویژه اوباما تحریر شده است. این گروه گرچه بر اتخاذ سیاست اعمال فشار در برابر ایران تأکید می‌کنند اما طرح تحریمی ارائه شده به سنای آمریکا را زمینه‌ساز نقض برجام و پیامدهای پیش‌بینی نشده آن می‌دانند.
در بخشی از این یادداشت با اشاره به حامیان زیاد این طرح آمده است: آن‌طور که نسخه پیش‌نویس نشان می‌دهد، این لایحه بیش از آنچه که مفید باشد، ضررآفرین است. نخست اینکه این لایحه شروط جدیدی برای رفع تحریم‌ها تعیین می‌کند که این موضوع آن دسته تحریم‌هایی که واشنگتن متعهد به لغو آنها در صورت پایبندی تهران به توافق شده را هم شامل می‌شود.
نویسندگان با تأکید بر اینکه در آن صورت ایران هم ممکن است برای عمل به تعهدات خود شروطی در نظر بگیرد، می‌افزایند: چنانچه چین، اروپا و روسیه هم به این نتیجه برسند که آمریکا از این طریق قصد اعمال تغییر در توافق را داشته؛ آنگاه ممکن است اجماع بین‌المللی برای پایبند نگه‌داشتن ایران به تعهداتش رنگ ببازد.
در ادامه این یادداشت آمده است: دومین نکته اینکه این قانون به احتمال زیاد به قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی منجر خواهد شد. این موضوعی است که در دولت بوش و اوباما هم مطرح شد اما در نهایت به علت منافع اندک و ریسک زیاد کنار گذاشته شد.
مقام‌های دولت اوباما با تأکید بر اینکه تحریم‌ها هم اکنون هم سپاه را هدف قرار داده و تروریستی خواندن این نهاد بیشتر یک اقدام نمادین با منافع اندک سیاسی است، هشدار می‌دهند که این موضوع در عوض می‌تواند به تقویت گفتمان ضد آمریکایی در ایران، در معرض خطر قرار گرفتن نیروهای این کشور در منطقه و تضعیف تلاشها برای مقابله با داعش منجر شود.
این یادداشت در ادامه؛ بندی از پیش‌نویس لایحه را که مجوز تحریم آن دسته افراد و نهادهایی را صادر می‌کند که «خطر همکاری آنها در توسعه برنامه موشک‌های بالستیک ایران وجود دارد» مبهم و خطرناک ارزیابی کرده و استفاده از چنین ادبیاتی را زمینه‌ساز اعمال تحریم‌هایی در تناقض با برجام دانسته است.

اصرار اصلاح‌طلبان و مخالفت روحانی با نامزد موازی
در حالی که خبرها از مخالفت روحانی با تعیین نامزد موازی برای وی حکایت می‌کند، طیفی از اصلاح‌طلبان بر تعیین (تحمیل) نامزد موازی به وی اصرار دارند.
دیروز در حالی که برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب بر معرفی نامزدهای پوششی در کنار روحانی اصرار کردند، عبدالله ناصری عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خبر داد که «روحانی موافق حضور نامزد در سایه نیست». وی گفت: اصلاح‌طلبان در ملاقات با آقای روحانی در رابطه با موضوع نامزد پوششی بحث کردند و به طور رسمی تصمیم‌گیری در این مورد را به او واگذار کردند که اگر هر زمان صلاح دانست، نامزد دیگری وارد میدان رقابت شود و تا آنجایی که خبر دارم، آقای روحانی تا این لحظه نیز به هیچ وجه موافق حضور نامزد در سایه نبوده و معتقد است به تنهایی می‌تواند در صحنه، حضور موفقی داشته باشد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بیان دلیل رسانه‌ای کردن موضوع نامزد در سایه از سوی عارف تصریح کرد: آقای عارف یک بار در آخرین مصاحبه‌ای که داشت، موضوع نامزد در سایه را اعلام کرده و بعد از ملاقات با آقای روحانی نیز به طور رسمی، مصوبه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، او را نامزد قطعی جبهه اصلاحات معرفی کرده و موضوع نامزد در سایه را به خودش واگذار کرد؛ هر چند دغدغه برخی اصلاح‌طلبان در این مورد قابل شنیدن است.
ناصری در رد تأیید نامزد در سایه ناشی از نگرانی برخی اصلاح‌طلبان، استفاده از آن را خطای استراتژیک دانست و تأکید کرد: آقای روحانی به مدت چهار سال رئیس جمهوری کشور بوده و عملکردی را از خود بر‌جای گذاشته است؛ بنابراین باید بتواند از عملکرد مثبت خود دفاع کند.
همزمان سخنگوی دولت درباره برخی شایعات مبنی بر معرفی یکی از اعضای دولت به عنوان نامزد روحانی، احتمال نامزدی عضو دیگری از دولت را رد کرد و گفت: «یک رئیس داریم و همه دنبال او هستیم.»
مواضع برخی اصلاح‌طلبان درباره اینکه نامزدهای موازی باید وارد شوند تا بتوانند از عملکرد دولت دفاع کنند، پیامی منفی را به مردم منتقل می‌کند در حالی که از اینکه روحانی قادر به دفاع از عملکرد دولت خود نیست.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس