گازوئیل شیرین پالایشگاه لاوان یکی از فرآورده هایی است که قرار است برای یک دوره یکساله و با تخفیف قیمت یک دلار و نود سنت در هر بشکه از طریق دلال سوئیسی به شرکت ویتول فروخته شود.

به گزارش مشرق، شرکت ملی نفت ایران – از طریق یک دلال سوئیسی- قراردادی را با شرکت ویتول سوئیس منعقد کرده است تا برای یک دوره طولانی و در ازای دریافت وامی با بهره ده درصد، انواع فراورده‌های نفتی و نفت‌ خام و میعانات گازی را با تخفیف های بی سابقه به آن شرکت بفروشد.

بررسی ها نشان می دهد که نفتگاز(گازوئیل) شیرین پالایشگاه لاوان یکی از فرآورده هایی است که قرار است برای یک دوره یکساله و با تخفیف قیمت یک دلار و نود سنت در هر بشکه (معادل 25.14 دلار در هر تن) و از طریق دلال سوئیسی به شرکت ویتول فروخته شود.

این تخفیف در حالی به این دلال تعلق می‌گیرد که خرید و فروش نفتگاز 500ppm (یا 0.05%) در منطقه خلیج فارس و خاور میانه بر اساس گزارش پلاتس، با سی سنت حق مرغوبیت در هر بشکه (یا 25.2 در هر تن) انجام می شود.

به این ترتیب در قرارداد یکجانبه با شرکت ویتول، نفتگاز شیرین تولیدی پالایشگاه لاوان،در مقایسه با بازار منطقه، با20.2 دلار در هر بشکه یا 50.16 دلار تخفیف در هر تن فروخته شده است.

شرکت پالایشگاه لاوان موظف است طی یکسال 480 هزار تن نفتگاز (16 کشتی هر یک به مقدار 30 هزار تن) از طریق دلال سوئیسی به شرکت ویتول تحویل دهد. ضرر و زیان این قرارداد برای پالایشگاه لاوان صرفا از محل تخفیف قیمت فروش در حدود 8 میلیون دلار است.

همچنین با توجه به واگذاری انتخاب دوره قیمت‌گذاری به ویتول، و با توجه به نوسانات بازار معاملات آتی، پیش بینی می شود 15 دلار در هر تن نیز از این محل به پالایشگاه لاوان زیان وارد گردد که در طول مدت قرارداد و برای 480 هزار تن برابر با 2.7 میلیون دلار است که با احتساب زیان قبلی ، در مجموع 15 میلیون دلار یا حدوداً 55 میلیارد تومان خواهد بود که نهایتا از جیب سهامداران پالایشگاه لاوان پرداخت می‌شود.

از آنجا که سهام عمده پالایشگاه لاوان متعلق به تامین اجتماعی و سهام عدالت استانی است عملا هزینه وام شرکت ملی نفت ایران،به صورت پنهانی به این دو سهامدار عمده پالایشگاه لاوان باز می گردد.

بنابراین باید گفت بیمه شدگان، بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی و خیل کثیر صاحبان سهام عدالت که عمدتاً از کم‌­درآمد­ترین اقشار جامعه هستند بدون آنکه از ماجرا خبری داشته باشند،متحمل این زیان خواهند شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    باز حرف زدی مشرق؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس