مديرعامل ستاد مركزی معاينه فنی خودروهای تهران از مردودی ٣٥ درصدی خودروها در تست معاينه فني خبر داد.

به گزارش مشرق، سید نواب حسینی منش در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از مراكز معاینه فنی ابشناسان و نیایش تهران با بیان اینكه طی ١٤روز  گذشته بالغ بر ٧٠ هزار خودرو برای دریافت معاینه فنی مراجعه كرده اند، گفت: میزان مراجعات در روزهای سوم و چهارم مهر ماه بالغ بر ٧ هزارو ٥٠٠ مراجعه در روز بوده كه افزایش ٧٥ درصدی میزان مراجعات نرمال گذشته را شاهد بودیم.
 
وی با اشاره به اینكه میانگین مراجعات مهرماه ٤٠٠درصد افزایش یافته است، اظهارکرد: براساس آمار بیش از ٧٠درصد خودروهای مراجعه كننده، خودروهایی بودند كه برای اولین بار مراجعه می كردند . این همان تاكید و اهتمام شهردار تهران بر اقدامات موثر در كاهش آلودگی هواست .
 
حسینی منش با بیان اینكه تعداد بسیاری از خودروها به رغم وجود قانون، از رعایت آن سرباز می زدند و كسی هم با آنها برخورد نمی كرد، گفت: با اجرای طرح ال ای زد و اعمال قانون و كنترل هوشمند ، شهروندان مجاب به رعایت قانون شده اند .
 
مدیرعامل ستاد معاینه فنی با تاكید بر اینكه الایندگی اصلی ترین عامل مردودی خودروها در ازمون معاینه فنی است، تصریح كرد: الایندگی خودرو ٤١ درصد و عیوب ظاهری و مكانیكی ٥٩ درصد علت مردودی خودروها در ازمون معاینه فنی است.
 
مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی تهران با بیان اینكه سالانه بیش از ١٧ هزار كشته و ٢٠٠ هزار مجروح در تصادفات جاده ای داریم، گفت : طی ١٠ سال گذشته ٢٣٦ هزار كشته حاصل تصادفات جاده ای داشته ایم كه به اذعان پلیس بیش از نیمی از تصادفات رانندگی جاده ای به دلیل نقص ایمنی ، تست ترمز و انحراف خودرو بوده است. این در حالیست كه با انجام تست های معاینه فنی ، صحت سلامت ترمز ، انحرافات خودرو و تركیدگی لاستیك و غیره مورد ارزیابی قرار می گیرد .
 
حسینی منش با بیان اینكه چه كسی پاسخگوی این تعداد كشته در كشور است، گفت: اكنون بیش از ٨٠ درصد خودروهای مردودی در مراكز معاینه فنی ایرانی است و 60درصد مردودی خودروها مربوط به سایپاست.   
 
وی با اشاره به اینكه در تمام دنیا انجام معاینه فنی سالانه است، تاكید كرد: چرا اینقدر به خودروی تولید داخل اعتماد می كنیم كه معاینه فنی را ٥ سال در نظر بگیریم در حالی كه خودروساز خودش بیش از ٢ سال خودروی خود را تضمین نمی كند. از سوی دیگر مسئولیت اجتماعی مالكان خودرو نیز است .
 
به گفته حسینی منش ٦٠ درصد خودروهایی كه در كشور استفاده می كنیم پراید و پژو است كه بیشترین آمار مردودی نیز به این خودروها اختصاص دارد .
 
 وی در ادامه تصریح كرد : به دنبال احرای طرح ال ای زد و ازدحام جمعیت در مراكز ، از روز سوم مهر ماه تمامی مراكز بصورت دوشیفت و  از ساعت ٧ تا ٢٤ در تمام روزهای هفته فعال هستند و شهروندان می توانند با مراجعه به این مراكز برگه معاینه فنی خودروی خود را دریافت كنند.
 
وی تاكید كرد: ٥٠٠ هزار خودرو هنوز معاینه فنی دریافت نكرده اند و از روزی كه مجدداً طرح به صورت مكانیزه اجرایی شود میزان مراجعات افزایش خواهد یافت ، لذا هماهنگی برای اجرای شیفت سوم نیز با وزارت كشور صورت گرفته تا شهروندان بتوانند به راحتی معاینه فنی دریافت كنند .
 
حسینی منش در ادامه با بیان اینكه ماهیت اصلی سامانه سیمفا حذف معاینه های جعلی است، گفت : با توجه به اینكه برخی خودروها در سال گذشته معاینه فنی خود را از مراكز معاینه فنی غیر معتبر دریافت كرده اند ، شهروندان می توانند با ورود به سامانه سیمفا symfa.moi.ir و از طریق ارایه شماره پلاك خودرو و شماره شناسه خودروی خود از داشتن و یا نداشتن معاینه فنی معتبر مطلع شوند .
 
مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی در ادامه تصریح كرد : روزی كه پلیس طرح را به دلیل ازدحام متوقف كرد ٧٥٠٠ مراجعه داشتیم این درحالیست كه امروز ٦٠٠٠ هزار مراجعه داشته ایم ، بطور حتم ازدحام در ساعات خاص پیش می آید اما استناد كردن به ازدحام و توقف طرح روایت ناروایی است .
 
وی تاكید كرد: طرح از نظر شهرداری تهران لازم الاجراست و اكنون تمامی همكاران  نیز تا ساعات ٢٤ فعال هستند .
 
به گفته وی بیش از یك میلیون و ٨٠٠ هزار دستگاه خودروی پلاك تهران بالای ٥ سال سن مشمول معاینه فنی هستند. بنابراین اخذ برگه معاینه فنی برای خودروهای تولیدی 89 و قبل از آن بوده و تنها خودروهای ماقبل سال ٢٠١١ و ماقبل ٩٠ مشمول معاینه فنی می شوند كه تاكنون ١ میلیون ٣٠٠ هزار خودرو معاینه فنی دریافت كرده اند كه بیش ار ١/٣ انها مردود شده اند .
 
به گفته وی اگر یک هواپیما در گوشه کوچکی از دنیا سقوط کند و مسافران جان خود را از دست بدهند تمامی نهادها علت حادثه را جویا می شوند اما کسی مرگ تعداد بالای شهروندان را به واسطه آلودگی هوا درنظر نمی گیرد.
 
وی تصریح کرد: ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، فشار خون و ایجاد سرطان ها را به دنبال دارد. به طوری که کودکان، نوجوانان و جوانان ما به واسطه استشمام هوای آلوده در معرض این بیماری ها  قرار دارند.
 
صلاحی تصریح كرد: موتورسیكلت ها كلاف سردرگمی هستند كه تاكنون هیچ منجی نداشته است، گفت: یک موتورسیلکت که در شهر تهران تردد می کند برابر 10 پراید آلودگی تولید می کند. در عین حال که میزان پیمایش یک موتور چندین برابر یک خودروی سواری است. لذا جای سوال است که چه کسی پاسخگوی آلودگی ناشی از موتورسیکلت هاست؟
 
وی با بیان اینکه امروز وزارت کشور پرچمدار اجرای طرح کاهش شده است، گفت: همه ما تابع دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور هستیم .
 
حسینی منش با بیان اینکه تجهیزات معاینه فنی سالانه مورد ارزیابی و چکاب قرار می گیرند، گفت: چنانچه دستگاهی مشکلی داشته باشد مورد تعویض قرار می گیرد. به طوری که طی سال گذشته تمام خطوط ترمزمان نوسازی شده اند و تمامی دستگاه های تست آلایندگی نیز اکنون نوسازی شده است.بنابراین چنانچه اعلام می شود دستگاهی هنگ کرده مشکل نرم افزاری است و به لحاظ سخت افزاری مراکز معاینه فنی مشکلی ندارند.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین مردودی خودروها مربوط به خودروهای داخلی به خصوص خودروسازی ساپیاست، گفت: بیشترین آمار مربوط به خودروهای مانند پراید و پژو (405)است. البته درنظر داشته باشیم که 30 درصد خودروهای شماره گذاری شده تهران پراید هستند و 20 درصد آنها نیز پژو شامل 206، 405 و سمند است.
 
حسینی منش با اشاره به سهم 60درصدی خودروهای سایپا در مردودی آزمون معاینه فنی یادآورشد: به واسطه طرح LEZ مراجعه خودروهای لوکس ومدل بالا نیز به مراکز معاینه فنی صورت گرفته اکنون آمار دقیقی از مراجعه کنندگان ندارم، اما حجم زیادی نیز مراجعه خودروهای مدل بالا را داشته ایم که خود را ملزم به معاینه فنی می دانند.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    سایپا حتی حاضر نیست سرویس های دوره ای را کامل انجام دهذ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس