فرانسه و آلمان جدول زمان‌بندی را برای تشکیل ارتش مشترک اروپایی ارائه داده‎اند. انتظار می‎رود کمیسیون اروپا پیشنهادهای مربوط به این طرح را در نشست دسامبر مطرح کند.

 به گزارش مشرق، فرانسه و آلمان جدول زمان‌بندی را برای تشکیل ارتش مشترک اروپایی ارائه داده‎اند. انتظار می‎رود کمیسیون اروپا پیشنهادهای مربوط به این طرح را در نشست دسامبر مطرح کند. پیش‎بینی می‎شود که رهبران اروپایی تا تابستان آینده برای تشکیل ارتش متحد اروپا به توافق برسند. طرح‎‎های مربوط به ادغام ساختار‎های کنونی دفاعی کشور‎های عضو اتحادیه اروپا و تشکیل ارتش متحد اتحادیه اروپا، سال‌هاست که مورد مذاکره و رایزنی قرار گرفته است ولی این طرح به علت مخالفت‎‎های بریتانیا به‎جایی نرسیده است.
 
موافقان ارتش واحد اروپایی می‎گویند: ایجاد یک ارتش واحد اروپایی حداقل دو فایده برای کشور‎های عضو اتحادیه اروپا دارد: این کار باعث کاهش هزینه‎‎های دفاعی آن‎ها می‎شود و کمک می‎کند کشور‎های اروپایی در سیاست خارجی یکصدا و یکپارچه باشند. با این حال بریتانیا بر این باور است که ناتو باید امنیت کشور‎های اروپایی را تامین کند.
 
در مقابل رئیس کمیسیون اروپا می‎گوید نیروی نظامی اتحادیه اروپا مکمل ناتو خواهد بود. او تاکید می‎کند: «تقویت امور دفاعی در اروپا به معنی تضعیف همبستگی در دو سوی اقیانوس اطلس نیست». به هر حال تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا موجب احیای مذاکرات برای تشکیل ارتش متحد اروپایی شده است.

تحلیلگران معتقدند تشکیل ارتش اروپایی در جامعه اروپا ضرورتی غیرقابل انکار و با توجه به‎وجود سازمان واحدی برای اداره امور خارجی اتحادیه، تا حدودی غیرقابل اجتناب به‎نظر می‎رسد.
 
زمانی دریاسالار نلسون، فرمانده وقت نیروی دریایی بریتانیا، که ناپلئون را شکست داد به افراد تحت فرمان خود تاکید کرده بود: شما باید از یک فرانسوی همان قدر متنفر باشید که از شیطان متنفرید. چنین شکاف‎‎هایی هنوز هم در جامعه اروپایی وجود دارد.
 
منبع: پنجره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس