سربازان صلحبان سازمان ملل متحد در جمهوری آفریقای مرکزی بار دیگر به سوء استفاده جنسی از کودکان متهم شدند.

 به گزارش مشرق، به نقل از تارنمای هفته نامه « لو پوئن»، سازمان ملل متحد از دو مورد دیگر اتهام سوء استفاده جنسی از کودکان توسط سربازانش که پیشتر نیز با اتهام های مشابه مواجه شده بودند، خبر داد.

«استفان دوژاریک» (Stéphane Dujarric) سخنگوی سازمان ملل متحد، دیروز (جمعه) از آغاز تحقیقات درباره دو مورد تازه آزار جنسی کودکان سربازان صلحبان موسوم به «کلاه آبی» ها، خبر داد.

وی تاریخ و محل مطرح شدن اتهامات تازه را ماه مه گذشته (اردیبهشت/ خرداد) و منطقه «کمو» (Kemo) در مرکز آفریقای مرکزی اعلام کرد.

به گفته یکی از مسئولان سازمان ملل متحد که نامش فاش نشده است، یکی از قربانیان این موارد سوء استفاده 12 سال و دیگری کمتر از 18 سال دارد.

اطلاعات مربوط به این اتهام را یک سازمان مردم نهاد به سازمان ملل ارائه کرده است.

این مسئول سازمان ملل جزییاتی در مورد تعداد سربازانی که در مورد این پرونده متهم شده اند و نیز ملیت آنان، ارائه نکرد. با این حال گفته می شود که صلحبانان مستقر در منطقه کمو، گابونی و یا بروندیایی هستند.

سازمان ملل متحد اتهامات مطرح شده را به کشورهای مربوط ارسال خواهد کرد و از آنان خواهد خواست تا کارشناسان خود را برای روشن شدن مساله به محل اعزام کنند.

از سال 2014 تا 2015 میلادی، 106 نفر تنها در منطقه کمو از آزار و سوء استفاده جنسی توسط کلاه آبی ها شکایت کرده اند. کارشناسان سازمان ملل با حضور در محل و گفت و گو از 50 شاهد، تحقیق در این باره را آغاز کرده اند.

«بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد نیز پارسال فرمانده نیروهای صلحبان سازمان ملل متحد را در جمهوری آفریقای مرکزی موسوم به «مینوسکا» (Minusca) برکنار کرد. سربازان این فرمانده به تجاوز به کودکان متهم شده بودند.

حدود 12 هزار سرباز مینوسکا در سپتامبر 2014 (شهریور / مهر 93) جایگزین نیروهای صلحبان اتحادیه آفریقا شدند.

آخرین گزارش سالانه سازمان ملل متحد از 69 مورد سوء استفاده جنسی توسط کلاه آبی ها در سال 2015 میلادی حکایت دارد، که این موارد نسبت به سال پیش از آن افزایش قابل توجهی یافته است.

«اندرس کومپس» (Anders Kompass) از مقامات عالی سازمان ملل متحد و مدیر عملیات کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان در اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد) در اعتراض به «بی مجازات ماندن» موارد سوء استفاده جنسی از کودکان توسط صلحبانان در آفریقای مرکزی، از سمت خود استعفا کرد.

کومپس همچنین در افشای گزارش محرمانه سازمان ملل متحد در مورد «سوء استفاده جنسی از کودکان توسط نیروهای مسلح بین المللی» که در ژوییه 2014 (تیر/ مرداد93 ) در اختیار مقامات قضائی فرانسه قرار گرفت، دست داشت. در این گزارش عکس العمل دیرهنگام سازمان ملل متحد در برابر چنین اتهاماتی مورد انتقاد قرار گرفته بود.

کومپس ابتدا به دلیل افشای گزارش داخلی سازمان ملل از کار تعلیق شد.

در جریان عملیات نظامی فرانسه در «بانگی» پایتخت آفریقای مرکزی از دسامبر 2013 تا ژوئن 2014 میلادی، نظامیان از کودکان در قبال پرداخت پول و غذا، سوء استفاده جنسی کرده اند.

وزارت دفاع فرانسه به محض دریافت این گزارش آن را در اختیار دادستانی پاریس قرار داد و تحقیقات را در این زمینه به بخش ویژه بررسی جرایم پلیس موسوم به «پلیس پلیس» سپرد.

همزمان ارتش فرانسه نیز تحقیقات داخلی در مورد این اتهام را آغاز کرد.

سربازان فرانسوی مامور در کشورهای آفریقایی تنها دو ماه پس از این ماجرا، بار دیگر به استفاده جنسی از کودکان سه و پنج ساله متهم شدند. دو سرباز در ارتباط با این پرونده بازداشت شدند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس