کد خبر 617597
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹

مدیریت شهری در تهران حرکت‎‎های کاملا چشمگیری را در این مدت 14 سال انجام داده و تحول شگرفی را در شهر تهران به‎وجود آورده است، ممکن است برای مردم شهر تهران که به‎تدریج این پیشرفت‎‎ها را دیدند این موضوع زیاد محسوس نباشد البته خیلی از پیشرفت‎‎ها سریع انجام شده است.

به گزارش مشرق، مهدی چمران،‌رئیس با سابقه شورای شهر تهران،‌از چهره‌های آشنا برای شهروندان و البته مدیران شهری است. او برای مدیریت شهری تهران کارنامه درخشانی قائل است. عملکرد شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران در زمان مدیران اصولگرا را با او بررسی کرده‌ایم.

به‎عنوان اولین سوال لطفا نظر خود را در مورد موج تخریب‎ها که اخیرا علیه مدیریت شهری شهر تهران شروع شده بفرمایید.

مدیریت شهری در تهران حرکت‎‎های کاملا چشمگیری را در این مدت 14 سال انجام داده و تحول شگرفی را در شهر تهران به‎وجود آورده است، ممکن است برای مردم شهر تهران که به‎تدریج این پیشرفت‎‎ها را دیدند این موضوع زیاد محسوس نباشد البته خیلی از پیشرفت‎‎ها سریع انجام شده است. ولی به‎طور کلی کسانی که بعد از مدتی از شهر‎های دیگر به تهران می‎آیند این تحول را کاملا احساس می‎کنند و قبول دارند که شهری با آن همه مشکلات به اینجا رسیده است.  

یعنی الان شهر تهران مشکلی ندارد؟  

البته هنوز مشکلات فراوانی در تهران وجود دارد که باید با همکاری گسترده این مشکلات را حل کرد. به هر صورت با وجود مشکلات موجود باید گفت که تهران در مسیر تکامل و جلو رفتن است و کار‎های ارزنده و چشمگیری در این مدت انجام شده است و این کار‎ها سبب می‎شود که مدیریت شهری در این مدت مورد توجه قرار گیرد.  

چرا چنین فضایی در گذشته وجود نداشت؟  

به‎طور مثال فضا و مشکلاتی که شورای دوره اول به‎وجود آورد باعث شد که شورا منحل شود و همه آن زمان از آن‎ها انتقاد کردند چراکه به‎جای کار، بیشتر درگیری‎ها و تنش‎ها بود؛ اما در این مدت این‎چنین نبود و آرامشی در همه این دوره در شورا و مدیریت شهری حاکم بود و همه تلاش کردند کار کنند.  

در چه حوزه‎ای این امور بیشتر به چشم می‎خورد؟  

افزایش تونل‎ها و خطوط مترو با توجه به اینکه آنچه را که مجلس تصویب کرد که پرداخت شود رقم بالایی هم نبود و حتی این مبالغ هم به شهرداری و مدیریت شهری پرداخت نشد ولی باز هم با تلاش و قرض گرفتن و کمک گرفتن از نقاط مختلف و مردم مدیریت شهری توانست تا اینجا جلو بیاید و در کل روند و کارنامه درخشانی ارائه دهد. بالاخره همه این مسائل باعث می‎شود که عملکرد شهرداری مورد تخریب قرار گیرد و از هر سو به آنان بتازند و ایرادات و مسائلی را مطرح کنند ولی مردم به خوبی می‎دانند و در جریان همه امورهستند.  

آیا این موج تخریب تاثیری هم دارد؟  

قطعا این‎گونه تخریب‎ها از نظر تبلیغاتی موثر است و متاسفانه هرچه به انتخابات نزدیک می‎شویم بیشتر خواهد شد، ولی قاعدتا مردم فهیم ما این موضوعات را به خوبی می‎شناسند.  

برخی معتقدند که از جمله دلایل عملکرد مناسب شهرداری تهران، مدیریت جهادی دراین مجموعه بوده است. به‎نظر شما شاخصه‎‎های این نوع مدیریت چیست و چه تفاوتی با مدیریت تکنوکرات‎ها دارد؟  

تلاش مدیریت شهر تهران این بوده که بتواند با برنامه‎ریزی خوب برای هر یک از پروژه‎ها مطالعات خوبی انجام دهد، برای مثال برای بزرگراه صدر و ساختش که خود مستقیم در جریان بودم، می‎توانم به جرات بگویم با وجودی که باید خیلی زمان بیشتری برای ساخت این پروژه صرف می‎شد اما با یک برنامه‎ریزی دقیق و حساب شده در زمانی که خیلی‎‎ها تصور نمی‎کردند این پروژه عظیم به پایان رسید، البته در جریان این موضوع هم مشکلات زیادی از جمله کمبود منابع مالی وجود داشت ولی به هر حال با یک مدیریت و عظم جهادی این پروژه به اتمام رسید.
 
البته همین موضوع درست زمانی بود که ما در دوران رکود اقتصادی و تحریم‎ها بودیم و به همین دلیل مجبور بودیم که وسایل را از خارج تهیه کنیم و برای تهیه آن دچار مشکلات فراوان شدیم. به هر صورت در چنین شرایطی انجام این کار‎ها ارزنده و چشمگیر است، امیدوارم تلاش‎‎های صورت گرفته در این موضع مورد قبول خدا و مردم هم قرار گیرد.  

یکی از ایراداتی که منتقدان مطرح می‎کنند وجود فساد مالی در شهرداری است. نظر شما در این‎باره چیست؟  

یکی از جا‎هایی که همیشه به فساد متهم بوده شهرداری است و البته واقعا هم همین‎طور بوده است. اصولا بافت شهرداری و ارتباطات نزدیک با مردم و جریاناتی که پیش می‎آمده سبب می‎شده این بافت این‎طور باشد. عده‎ای درآمد‎های نامشروع از این روش کسب کردند که به عقیده ما قطعا و یقینا این‎ها را می‎شود جزو منابع درآمدی حرام محسوب کرد.  

البته این را باید اصلاح می‎کردیم و از سال‎‎های قبل تلاش شد که اصلاحات فراوان انجام شود، مدیران شهرداری در این زمینه تلاش فوق العاده‎ای کردند و واقعا اگر جایی کسی را می‎دیدند که تخلفی کرده ر‎ها نمی‎کردند ولی به هر حال امکان وقوع تخلف ممکن است و در حال حاضر نمی‎شود گفت که تخلفی نیست ولی می‎توان ادعا کرد در مقایسه با دیگر مجموعه‎‎ها میزان این‎گونه خلاف‎ها اولا کم شده است و از بقیه دستگاه‎ها کمتر است. در بررسی‎ها که عده‎ای نمره می‎دهند شهرداری از آن جا‎هایی بوده که توانسته خود را بالا ببرد و اصلاحات خوبی انجام شده است.  

یعنی شما در این زمینه از عملکرد شهرداری راضی هستید؟  

راستش ما هنوز راضی نیستیم و در مسیر پاک شدن و کاستن از تخلفات و برخی موارد باید بیشتر تلاش کنیم و قطعا وظیفه خودمان را هم انجام می‎دهیم. در هر حال می‎توان گفت در این زمینه شهرداری تهران با گذشته فرق کرده و امیدواریم که اصلاحات در این زمینه با سرعت رو به رشدی باشد تا از این مفاسد بکاهیم تا اوضاع بگونه‎ای باشد که بتوانیم ادعا کنیم تخلفات خیلی کم شده است.  

با توجه به گستردگی خدمات الکترونیک در همه دنیا لطفا در مورد حرکت تهران به‎سمت الکترونیکی شدن کمی توضیح دهید. شما به‎عنوان رئیس شورای شهر تهران آیا پیشرفت شهرداری تهران در مسیر حرکت به‎سمت خدمات الکترونیک را مناسب می‎دانید؟  

یکی از مواردی که می‎تواند از فساد جلوگیری کند الکترونیکی شدن است چراکه همه چیز هم شفاف می‎شود و هم در اختیار همگان است و فردی نمی‎تواند تغییراتی در آن ایجاد کند. پرداخت‎ها و دریافت‎ها الکترونیکی و شفاف می‎شود و ان‌شاالله با حرکت در این مسیر به‎جایی برسیم که گرفتن پروانه ساختمان هم الکترونیکی شود تا دیگر نیاز به مراجعه مردم نباشد. قطعا این موضع خیلی می‎تواند از مسائل فساد بر‎انگیز جلوگیری کند. شهرداری در این زمینه فعالیت زیادی کرده است و می‎توان گفت با وجود مشکلات زیاد یکی از سازمان‎‎های پیشرو در این عرصه است.  

در صورت امکان برخی از مصادیق این موضوع را بیان کنید.  

امروز طرح جامع و تفضیلی شهر تهران در اختیار همگان است درحالی‎که روزی در اختیار عده معدود بود و از رانت آن استفاده می‎کردند ولی امروز در اختیار همه است و می‎توانند از روی سایت از آن استفاده کنند.  

البته ما امیدورایم به‎زودی به آنجا برسیم که مردم بتوانند عوارض را از طریق همین سیستم الکترونیک حساب کنند تا مبالغ قابل کم و زیاد شدن هم نباشد. البته الان هم همین‎طور است و مبالغ با سیستم محاسبه می‎شود و شخص محاسبه نمی‎کند ولی باید به آن سو که اشاره شد برویم.  

امروز فیبر نوری در شهر تهران بسیار گسترده است و شهرداری‎‎های مناطق با این سیستم به هم وصل هستند و با سیستم الکترونیک هم به دولت و هم به خودشان اتصال دارند که این هم سرعت و هم سلامت بیشتری به‎وجود آورده است.  

شما به‎عنوان چشم ناظر عملکرد شهرداری لطفا در مورد دریافتی‎‎های مدیران شهرداری کمی توضیح دهید و بفرمایید که آیا در شهرداری هم حقوق نجومی داریم؟  

حقوق نجومی به آن صورتی که ارقام بالاتر از 15 میلیون و 20 میلیون باشد وجود ندارد. البته آن 300 میلیونی‎ها که پسانجومی هستند. این چیز‎ها اصلا در شهرداری وجود ندارد و قاعدتا از یک روش و سیستمی که در خود شهرداری وجود دارد برای پرداخت‎‎ها استفاده می‎کنند.  

البته در گذشته برخی معاونان و مدیران شهرداری در سازمان‎‎های مختلف از نظر قانونی حضور داشتند ولی بعد از مصوبه مجلس دیگر نمی‎توانند حضور یابند و باید فقط در یک جا باشند.
 
برای مثال معاونت خدمات شهری در شرکت‎‎های مختلف خدماتی حضور داشت ولی بخشنامه و قانون شد که مدیران تنها می‎توانند از یکی از این شرکت‎ها حق الزحمه بگیرند و اگر چنانچه حتی در 10 مجموعه حضور داشته باشند اجازه ندارند از همه آن‎‎ها حقوق بگیرند. به هر صورت چنین صرفه جویی‎‎هایی در شهرداری انجام گرفت.  

هم‎چنین در بحث خرید‎ها قرار شده که فقط از فروشگاه‎‎های شهروند خرید انجام شود چراکه قیمت کالا در این فروشگاه طبق ضوابط است و نوع جنس هم معلوم است.  

در کل می‎شود گفت روابط خاصی که خدایی نکرده می‎توانست وجود داشته باشد دیگر وجود ندارد و این سبب شد که میزان خرید‎ها کاسته شود. البته برخی افراد خرید بی‎جا و غیر ضرور را انجام می‎دادند که با شفافیت بیشتر و پیگیری بحث الکترونیک شدن قطعا در مسیر اصلاح این امور پیش خواهیم رفت.  

یکی از ایراداتی که منتقدان به شهرداری دارند در زمینه فرهنگی است، نظرتان چیست؟  

یک عده ایراد می‎گیرند که چرا کار‎های فرهنگی در شهرداری انجام می‎دهید و به‎جای کار‎های فرهنگی کار‎های عمرانی انجام دهید، یک عده هم می‎گویند که چرا کار‎های فرهنگی انجام نمی‎شود.  

در پاسخ به دسته اول باید بگویم شهرداری یک سازمان اجتماعی فرهنگی است قبل از اینکه عمرانی و خدماتی باشد و در شهر مسئولیت دارد.
 
درست است که در مسئولیت‎ها و شرح وظایفش آن‎گونه درج نشده است اما قاعدتا باید توجه به امور فرهنگی در شهرداری وجود داشته باشد و باید بپذیریم انتظار هم این است چراکه هرچه قدر شهر را زیبا هم بسازیم و گسترده کنیم ولی از نظر فرهنگی و اعتفادات مکتبی عقب باشد آن شهر از نظر ما شهر آرام مورد رضایت الهی نخواهد بود چراکه به صرف زیبایی ظاهری نمی‎شود اکتفا کرد بلکه معنویات و زیبایی درونی هم باید در آن وجود داشته باشد چراکه شهر موجود زنده است. به هر صورت باید هم به مسائل معنوی و هم به زیبایی باید توجه کرد.  

اما در پاسخ به دسته دوم که می‎گویند چرا به فرهنگ کمتر توجه می‎شود باید حق داد ولی این را هم باید در نظر گرفت که شهرداری هم در حدی می‎تواند در مسائل فرهنگی دخالت کند. وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و سازمان‎‎های فرهنگی رسمی دیگری هم در کشور داریم که وظایفشان در رابطه با فرهنگ پررنگ‎تر است و انتظارات مردم از آن‎ها بیشتر است.  

البته توان شهرداری در این زمینه می‎تواند بیشتر باشد که تا به حال چنین بوده است لذا امیدواریم در زمینه فرهنگی رشد خوبی را در شهر تهران شاهد باشیم تا برای مردم هم خدمات فرهنگی مناسب ارائه کنیم.  

حرکت شهرداری به‎سمت اقتصاد مقاومتی چه قدر موفق بوده است؟  

تلاش مدیرییت شهری این بوده که اقتصاد مقاومتی را به ‎نحو احسن انحام دهد؛ کاستن از هزینه‎ها و درآمدزایی درست و رسیدن به درآمد‎های پایدار و مواردی از این دست از جمله اقداماتی بوده که در شهرداری تهران انجام شده است.  

البته در این زمینه می‎توانیم هنوز هم سرمایه‎گذاری بیشتری داشته باشیم و از خیلی از هزینه ‎‎ها و خیلی کار‎های موازی بساز و خراب کن‎ها جلوگیری کنیم، مردم هم در این مسائل به ما گزارش می‎کنند که ما از همه آن‎‎ها تشکر می‎کنیم چراکه چشمان تیزبین مردم این‎ها را می‎بیند و خوشبختانه گزارش می‎کنند.  

چند وقتی است که بحث برخورد بد ماموران شهرداری با دستفروشان مطرح شده. چرا کسی در این زمینه پاسخگو نیست؟  

بنده قبلا هم گفتم کسانی که با دستفروشان و سد معبری‎‎ها برخورد دارند باید برخورد نرم و مودبانه با کرامت انسانی باشد. حتی چند نفر به من پیامک دادند و گفتند که این حرف‎ها درست اما در مرکز شهر برخورد خشن می‎بینیم لذا من به مسئولان مربوطه تذکر دادم که در این مسیر بیشتر کار کنند و برای کسانی که این کار را انجام می‎دهند کلاس‎‎های اخلاق و روش برخورد بگذارند تا درست برخورد کنند.
 
ممکن است در بین ماموران شهرداری موارد نادری باشد که ما معتقدیم آن‎ها هم نباید باشند چراکه مواردی مثل این فرهنگ شهر را می‎سازد. واقعا اگر در مسائل فرهنگی و مسائل اجتماعی در راستای ارتقای تفکر مردم حرکت کنیم نتایجی که می‎گیریم به‎نفع شهر خواهد بود.
 
منبع: پنجره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس