انتشار ویدیوی بدرفتاری ماموران زندان با دست کم 6پسر ، که همه از «بومیان» استرالیا هستند، سیل انتقادات را به رفتار دولت استرالیا به راه انداخته است.

 سرویس جهان مشرق - نخست وزیر استرالیا، «مالکم ترنبول»، دستور داده تا تحقیقی درباره رفتار با کودکان در یک دارالتادیب این کشور انجام بگیرد. در روزهای اخیر، ویدیویی در شبکه های تلویزیونی استرالیا نشان داده شده که نگهبانان این دارالتادیب را در حال بدرفتاری با نوجوانان زندانی به تصویر کشیده است. زندانبان‌ها برای سرکوب پسران نوجوان زندانی از گاز اشک آور استفاده می کنند و یکی از پسربچه ها را نیمه برهنه، با سر و صورتی کاملا پوشیده به صندلی غل و زنجیر کرده اند.

«بومیان» استرالیایی مشمول حقوق بشر غربی نمی شوند

این ویدیوی بدرفتاری ماموران دارالتادیب با دست کم 6 پسر نوجوان، که همه از «بومیان» استرالیا هستند، سیل انتقادات را به رفتار دولت استرالیا با بومیان این کشور و نرخ بالای بومیان زندانی به راه انداخته است.

شبکه ای بی سی استرالیا، فیلمی از دوربین مداربسته دارالتادیب «دان دِیل» در شهر «داروین» استرالیا را پخش کرد که در آن ماموران این زندان، نوجوانان را برهنه کرده و برای مدت های طولانی در حبس انفرادی نگه داشته اند. این فیلم نشان می دهد که نگهبانان به شدت نوجوانان را تحقیر و تمسخر می کنند. حتی یکی از این نوجوانان را از گردن بلند می کنند و کشان کشان برده و به سلولش پرت می کننند. در نمایی دیگر می بینیم که این پسر بومی با سر و صورت پوشیده شده، و نیمه برهنه کاملا به صندلیش بسته و مهار شده است.

{$sepehr_media_1678549_400_300}

شهر داروین، پایتخت منطقه‌ای موسوم به «قلمرو شمالی»، یکی از مناطق تحت حاکمیت استرالیا در دریای «تیمور» است که بخش عمده جمعیت نسبتا کم شمارش را (حدود 250000 نفر جمعیت) بومیان استرالیا تشکیل می‌دهند. بومیان، از ریشه اقوام «ملانزیایی»، ساکنان اصلی سرزمین استرالیا بودند که قبل از هجوم استعمارگران انگلیسی و غصب سرزمینشان توسط آن ها، صاحبخانه استرالیا محسوب می شدند.

«بومیان» استرالیایی مشمول حقوق بشر غربی نمی شوند

«پتر اوبراین»، وکیل دو تن از این نوجوانان، به رویترز گفت که هر شش نوجوان آزار دیده در این ویدیو ریشه بومی دارند. به گفته او، 94 درصد نوجوانانی که در این دارالتادیب نگه داری می شوند، از بومیان استرالیا هستند.

اوبراین از شکایتش از دولت استرالیا به طرفیت از این دو نوجوان به اتهام حمله فیزیکی، ضرب و جرح و حبس غلط(انفرادی) خبر داد:

«به نظر می رسد این سوءرفتار در بطن سیستم اصلاح و تربیت نهادینه شده است."» او خواستار آزادی یکی از موکلانش شد که اکنون در زندان بزرگسالان به سر می برد.

«بومیان» استرالیایی مشمول حقوق بشر غربی نمی شوند

کمیسر عدالت اجتماعی اهالی جزیره بومی نشین «تورس آیلندز»، آقای «میک گودا»، که خود یک بومی است، این ویدیو را یک «افتضاح مطلق» نامید. او که در مصاحبه خود به شدت احساساتی شده بود گفت:

«بومیان» استرالیایی مشمول حقوق بشر غربی نمی شوند

«مردم (بومی) ما درباره چیزهایی شبیه این مطلع بودند... و دیدن آن چه شب گذشته به طور عریان پیش چشم ما قرار گرفت، باید یک بیدارباش برای همه اهالی استرالیا باشد- برای این که باید درباره شیوه زندانی کردن آدم‌ها در این کشور، به ویژه محبوس کردن کودکان، کاری انجام دهیم.»

به گزارش شبکه ABC استرالیا، در گزارشی که در سال 2015 توسط کمیسر امور کودکان قلمرو شمالی تهیه شده بود، به بدرفتاری زندانبان‌ها اشاره شده است، ولی این یافته ها از سوی مدیر وقت امور زندان‌ها در استرالیا رد شد و به آن ترتیب اثر داده نشد.

«بومیان» استرالیایی مشمول حقوق بشر غربی نمی شوند
بومیان در غل و زنجیر استعمارگران

سر-وزیر(chief minister) قلمرو شمالی، «آدام ژیله»، بعد از انتشار این ویدیو، وزیر امور تادیبی این قلمرو را (که زندان‌ها تحت نظارت او قرار دارد) برکنار کرد و مدعی شد که اطلاعات مربوط به سوء رفتار زندانبان‌ها را از او مخفی نگه می‌داشتند. او «فرهنگ پرده پوشی» را در سیستم اصلاح و تادیب استرالیا مقصر دانست.

شماری از بومیان این قلمرو از ژیله خواستند که خودش کناره گیری کند. ائتلافی از سازمان‌های بومیان قلمرو شمالی از دولت ملی استرالیا خواسته اند که حکومت قلمرو را منحل کند، چرا که این در صلاحیت حکومت ملی استرالیاست. در بخشی از نامه آمده است:

«بومیان» استرالیایی مشمول حقوق بشر غربی نمی شوند
بومیان ملانزیایی، ساکنان اصلی استرالیا

«هر حکومتی که سیاست‌هایی را اجراء می‌کند که به کودکان آسیب می‌زند و فرهنگ بی‌رحمی و پرده‌پوشی را تقویت می‌کند، (در واقع) حق حکومت‌گری خود را واگذار کرده است.»

کارکرد مفرط زور

در همین ارتباط، ساکنان شهر «آلیس اسپرینگز» در قلمرو شمالی، تجمع آرام اعتراضی علیه بدرفتاری با کودکان زندانی به راه انداختند.

مدیر بخش استرالیایی سازمان «دیده بان حقوق بشر»، «اِلین پرسون»، به رویترز گفت:

«کاربرد بیش از حد زور، حبس انفرادی و غل و زنجیر کردن کودکان، وحشیانه و غیرانسانی است.»

نوجوانان 10 تا 17 ساله بومی استرالیا، 17 برابر نوجوانان غیربومی تحت نظارت سیستم اصلاح و تادیب استرالیا قرار دارند، در حالی که 28 برابر نوجوانان غیربومی به زندان می افتند.

رییس کمیسیون حقوق بشر استرالیا، «جیلیان تریگز»، که از حامیان تحقیق درباره این سیستم است، می‌گوید:

«ما سال‌های سال درباره مساله زندانی شدن بومیان گزارش داده‌ایم، به ویژه زندانیان با سن پایین و اکنون حجم بالایی گزارش را در این زمینه در اختیار داریم... درباره وضعیت وحشتناکی که این زندانیان در آن به سر می‌برند.»

امروزه بومیان تنها 3 درصد کل جمعیت استرالیا را تشکیل می‌دهند، اما 27 درصد زندانیان این کشور، از بومیان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حقگو ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    0 1
    به یقین غربی ها بزرگترین جنایتکاران تاریخ هستند ولی پر مدعا ترین هم هستند. انگلیس بزرگترین استعمارگر ، جنایتکار، اختلاف انداز ، اشغالگر و حامی اشغالگران و جنایتکاران جهان است ولی آنچنان ادعای انسان دوستی دارند که نمی دانیم دم خروس جنایات آنها را آسیا و افریقا و امریکای لاتین و اروپا را باور کنیم یا حرف های آنها را . فقط جهت یادآوری در اشغال عراق آنها به دروغ بودن علت تجاوزشان اعتراف کردند ولی در قبال اشتباه آنها چند میلیون عراقی آواره ، کشته ، مجروح و یتیم شدند ؟ و آنها برای جبران این اشتباه چه کردند؟ در جدا شدن پاکستان و بنگلادش از هند هم آنها با تفرقه افکنی بین هندوها و مسلمانان موجب کشته شدن بیش یک میلیون نفر و آوارگی 4میلیون نفر شدند و آمار دقیقی از مجروحان و یتیمان وجود ندارد. در استرالیا که یک مورد از دستشان رفته است با یقین و اعتقاد راسخ می گویم مرگ بر انگلیس مرگ بر فرزند ناخلفش اسراییل و طرفداران آنها
  • مانترا ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    1 1
    خود این مهاجرین اروپایی استرالیا ار اعقاب مجرمان وبزه کاران خطرناک انگلیسی هستند که دولت انگلیس انها را به سرزمین غصب شده استرالیا تبعید میکرد وبا یکتیر دونشان میزد هم از شرانها راحت میشد وهم جمعیت بومیان در اقلیت قرار میگرفت مشابه همین کار در زمان تزارها در روسیه وبعد شوروی در جهت تبعید مجرمان به سیبری ودر اقلیت قراردادن مردم وقبایل بومی انجام میشد
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    0 1
    اونوقت چطور چین شرق حساب میشه استرالیا غرب?? نکنه احساسات تصمیم میگیره شرق کجاست غرب کجا?
  • علی ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    1 0
    اون نفری که به صندلی بستنش بهش نمیاد بومی باشه هااااا.
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    0 0
    خوب اسبتو بتازون مشرق
  • مهماندار هواپیما ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    0 1
    نماینده ایران در سازمان ملل در خواب ناز تشریف دارند یا رفته گل بچینه
  • مانترا ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    به نظر من چون چین هم در نیمکره شرقی قرارداره هم یک تمدن چند هزار ساله است که مردمش از اول درهمینجا ریشه داشتن ولی استرالیا با اینکه از نظر جغرافیایی در نیمکره شرقی است ولی مردم فعلی ان به طور کامل یک بریتانیا وامریکای جدید را با همان فرهنگ در این نقطه از جهان ایجاد کرده اند به علاوه پیوندهای عمیق سیاسی ونظامی با غرب
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    بهتره بریم جلو سفارت فرانسه برای اینها شمع روشن کنیم
  • مهدی ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    0 0
    اون عقب مونده هایی که رفتن جلوی سفارت فرانسه شمع روشن کردن وقتی اینهمه مردم بی دفاع هر روز تو دنیا کشته میشن کجا هستند مثلا روشن فکرن در حالیکه مغزشون از سیاهی تاریکتره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس