با توجه به سوابق اشرافی‌گری هاشمی و خانواده‌اش، ورود رئیس دولت سازندگی به این مسئله سبب می‌شود تمامی اتهامات و قصورها، از سوی روحانی به سمت هاشمی و کارگزاران تغییر جهت بدهد.

سرویس سیاست مشرق - بحران فیش‌های نجومی یا غارتگری بیت‌المال توسط مدیران دولتی، افکار عمومی را بدجور درگیر خودکرده است و دولت نیز نسبت به افشای اخبار و اطلاعات مختلف در مورد فیش‌های حقوق نامتعارف مدیرانش سیاست‌های مختلفی را اجرا کرده تا شاید بتواند از این بحران به سلامت عبور کند.

سیاست دولت از تکذیب، نسبت دادن به دولت قبل، عذرخواهی‌های مکرر وزرا و مقامات ارشد و صدور بیانیه‌های مختلف تا استعفای اجباری مدیران نجومی، گسترده بوده است و البته همنگان منتظر برخورد با مدیران و مسؤولان غارتگر هستند.

به نظر می‌رسد شدت بحران فیش‌های نجومی آن‌قدر زیاد است که باعث شده تا شخصیت‌های حامی دولت که در بزنگاه‌های مختلف به کمک روحانی می‌آمدند پا پس کشیده و از بازی با آتش اجتناب کنند.

ازاین‌رو می‌توان به سکوت معنادار هاشمی رفسنجانی اشاره کرد. هاشمی رفسنجانی جز در یک مورد که یکی از منتقدین ریشه فیش‌های حقوقی را دولت سازندگی معرفی کرده بود، آن‌هم از طریق صدور اطلاعیه دفتری نه سخنرانی رسمی نسبت به فیش‌های حقوقی موضع‌گیری نکرده است. در اطلاعیه دفتر هاشمی ضمن اشاره به نحوه قانون‌گذاری در دوره سازندگی مطرح‌شده که اعطای پول‌های کلان با صفرها و رقم‌های متعدد در دولت سازندگی مرسوم نبوده است.

دفتر هاشمی دراین‌باره اعلام کرد: «متأسفانه جناح‌های سیاسی با بزرگ‌نمایی و اغراق‌گویی سعی در تخطئه رقیب سیاسی خوددارند که بنا نبوده برای رعایت مصالح و منافع نظام و پرهیز از سیاه نمایی که نتیجه‌ای جز ناامیدی و یأس در مردم ندارد، پاسخی داده شود، ولی با توجه به اینکه متأسفانه یک مقام مسؤول به طور رسمی از تریبون‌های خبری نظام، اقدام به زیر سؤال بردن بحث پرداخت‌ها در دوران دولت سازندگی کرده، جهت تنویر افکار عمومی و مزید اطلاع ایشان، خاطرنشان می‌سازد.»[1]

جالب اینجاست اگر به متن اطلاعیه کوتاه دفتر هاشمی رفسنجانی مراجعه کنیم کمتر نشانی از حمایت وی ازدولت تدبیر و امید که همواره سایه این حمایت بر سر آن گسترده بود را شاهدیم.

درباره سکوت هاشمی نکات زیر به نظر می‌رسد:

1- بحران فیش‌های نجومی که با واکنش منفی و گسترده در افکار عمومی مواجه شده است از جمله موضوعاتیست که کمتر کسی علاقه داشته باشد خود را درگیر آن کند و هاشمی رفسنجانی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ بدین‌جهت این سیاستمدار کهنه‌کار در این راستا سکوت پیشه کرده است.

2- موضع بی‌طرفی یا سکوت درباره بحران و رسوایی فیش حقوقی در دولت یازدهم به حدی بزرگ است که اگر حامیان دیروز روحانی وارد عرصه شوند، خود در ردیف اول اتهام قرار می‌گیرند، لذا سکوت و عبور از این بحران، بهترین تاکتیک است.

3- آشکار شدن غارتگری بیت المال در دولتی که مدعی پاکدستی و مقابل با فساد بود، به حدی بر افکار عمومی تأثیر گذاشته است که کوچکترین حمایتی از این خوی اشرافی، با سیلی ملت روبرو خواهد شد، لذا هاشمی می‌بایست خود را از منجلاب بحران اقتصادی در سال آخر دولت روحانی نجات دهد تا برای اقدامات بعدی، راه در رویی داشته باشد.

در این راستا حتی می‌بینیم که محمد هاشمی برادر کوچک‌تر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آخرین حقوق دریافتی برادرش را 7 میلیون تومان اعلام می‌کند تا شک و شبهه‌ای در مورد حقوق هاشمی رفسنجانی ایجاد نشود.

4- با توجه به سوابق اشرافی‌گری هاشمی و خانواده‌اش، ورود رئیس دولت سازندگی به این مسئله سبب می‌شود تمامی اتهامات و قصورها، از سوی روحانی به سمت هاشمی و کارگزاران تغییر جهت بدهد، لذا هاشمی و خاندانش باید در این برهه سکوت کنند.

5- از سوی دیگر باید گفت که شاید هاشمی در حوزه‌های دیگر ازجمله برجام برای دولت یازدهم کارت‌های خود را خرج کرده است و از این به بعد وی قرار نیست بیشتر از این برای دولت روحانی مایه بگذارد. این موضوع شاید به این معنی است که دولت با توجه به سطح مشکلاتی که دارد بایستی سال آخر را بدون حامیان پیشین خود سپری کند.

از سکوت هاشمی دلایل و پیام‌های دیگری هم دریافت می‌شود که در آینده به آن‌ها اشاره خواهد شد.


[1] http://www.isna.ir/news/95040104682

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 81
  • حسین ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    معوقات بازنشستگان تأمین اجتماعی در 3ماه ابتدایی سال قرار بود از 27تیرماه پرداخت بشه ولی الان 3مرداده خبری نیست واقعا دولت تدبیروامید داره چه کار میکنه؟ یعنی کسی هست بپرسه چرا حقوق یه پیرمرد باید با تعویق پرداخت بشه ولی حقوق های چندصد میلیونی و چند ده میلیونی خودشون سر موقع پرداخت بشه
  • هر چیزی را پایانیست ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    از قدیم گفتند سکوت نشانه رضایت است. لابد یه پایه و اساسی داشته که نسل به نسل اعتبار این کلام حفظ شده.
  • محمد ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    داره در مورد خاطره جدیدش کار میکنه وقت نداره!!
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    اینها باید اموال و دارایی های خود و خانواده شان را اعلام کنند .
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    به نظر من در جامعه هیچ بحرانی ایجاد نکرده و تلاش یاران ... در جهت بحران سازی برای دولت با شکست مواجه شده و تنها عرض خود می برند زحمت هاشمی می دارند
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    چرا هاشمی رفسنجانی درباره فیش‌های نجومی سکوت کرده است؟ جواب: ایشان روز تاسوعا بجای عزاداری برای امام حسین (ع) ترجیح می دهند که در دریاچه سد لتیان آبتنی کنند. وقتی ارتباط آبتنی و تشنگی سید الشهداء قبل از شهادت را متوجه شدید ، آنوقت می فهمید که چرا ایشان در این مورد تابحال سکوت فرموده اند.
  • علی ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    یعنی واقعا یه عده ساده لوح هستن تو این کشور که خیال میکنن مقصر فیش نجومی آیت الله هاشمی هست و باید عذر خواهی کنه !! خخخخ اینها همونایی هستند که هر جا گند میزنن و خراب میکنن میگه آمریکا دشمن ماست و خیلی بد است ، خخخخخ
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    «این‌قدر بحث از اختلاس و دزدی نکنید و روحیه مردم را خراب نکنید. وقتی که ما یک سدی را می‌سازیم و مثلا ده میلیارد خرج می‌کنیم ممکن است از قبل آن، پانصد میلیون هم اختلاس شود. اما این سد برای کشور می‌ماند و هیچ‌کس نمی‌تواند از این سد اختلاس یا دزدی کند.» گفتگوی هاشمی رفسنجانی با قدرت‌الله رحمانی/ منتشر شده در کتاب بی پرده با هاشمی، ص
  • دمتگرم ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    دمت گرم گل گفتی
  • برادر ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    حجالت بکشید از انتشار این مطالب با این تیتر! اگه خودتون بکشید هم ایشون مرد اول انتخابات تهران هستن!
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    اگر تفکراتی همسو با حقوق نجومی بگيران داشته باشد در این زمینه تا آخر سکوت خواهد کرد و اگر غیر از این بود تا حالا باید اعتراض میکرد.!
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    خب چی بگه ؟ اون نه سر پیازه نه ته پیاز! بزارید یک کم آب خوش از گلوش پایین بره ...!!
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    اون دوتا بیشعوری که منفی داده اند منظورشون چیه آخه نفهم چرا منفی میدی حتما خودتم دزدی
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    احسنت
  • حسین ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    ایولااااااااااااااااااااااااااا
  • saiedeses ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    خدا به فریادت برسه که آبروی مسلمان میبری
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    اگر خودشان درگیر نباشن حتما کسانی دوروبرشان هستند که درگیر این موضوع هستند
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    ایشان خاطراتی در خصوص حقوق بالا نگفتند
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    هر چه به انتخابات نزدیک تر شویم حملا تکمیته تخریب علیه هاشمی تمرکز بیشتری پیدا می کند
  • مخالف ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    بازم پیدات شدکامنت نویس اجاره ای
  • علی ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    لطفا پرداخت حقوقهای هنگفت در سازمان تامین اجتماعی را هم پیگیری کنید. چرا باید کارمندان این سازمان از جیب کارگران حقوقی 2 تا 4 برابر کارمندان هم رده خود در سایر ادارات دولتی دریافت کنند . آیا واقعا مسول امور اداری یک بیمارستان تامین اجتماعی باید بین 10 تا 12 میلیون تومان دریافتی داشته باشد؟ از جیب چه کسی چرا اینقدر بین حقوق کارمندان این سازمان با دیگر کارمندان اختلاف وجود دارد . مدیران تامین اجتماعی فیش های خود را رو کنند
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    ببخشید خواهر شما ؟
  • محمد ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    احتمالا میخواستن بگن حقوق بازنشستگان را اصلا ندید، بدید به صفدر تا خرج اوقات فراقت بچه هاش کنه.
  • محمد ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    نظرتو بذار در کوزه، آبشو بده به اربابت.
  • محمد ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    1 0
    مقصر فیشها آیت الله نیست. شما خودتو ناراحت نکن. مقصر تفکر آیت الله است که می گه مدیر خوبه به هر قیمتی. عذرخواهی هم مهم نیست. مگه ایشون تو قضیه فائزه و بهائیت عذر خواهی کردند. مگه در قضایای مشهد در سال 74 و قزوین در سال 75 که یه عده کشته هم داد، شما از ایشان که مدیر دولت بودند عذرخواهی شنیدید؟ به همین دلیل اصلا به خودت زور نیار تا بخندی. در ضمن، اینکه آمریکا دشمن ماست رو مگه شکی داری. البته دشمن تو هم هست اما چون عقلت به این چیزا نمی رسه، درکش برات مشکله و خنده ات می گیره. هرجا هم گند زده شده، کسی نگفته آمریکا مقصره، مگه تو قضیه فیشها کسی اسم آمریکا رو برده که تو ترش کردی؟؟؟؟؟
  • محمد ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    خدا رو شکر که هنوز سه ماه از انتخابات نگذشته، گندش به قدری در اومده که پز اونو رو مهم می دونید. اولا ایشون انتخاب اول همه مردم تهران نبوده، انتخاب تعدادی بوده که حالا ممکن است بعد از قضایای اخیر پشیمون هم شده باشند. ثانیا اینکه کسی انتخاب اول باشه ولی تفکر اشتباهی داشته باشه که متناقض نیست. ثالثا چه ربطی بین این دو موضوع هست؟ شما مطمئنی اگه گند فائزه و فیشها قبل از انتخابات در می اومد، بازم ایشون نفر اول بود؟؟؟
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    اخوی بارها بررسی شده خصوصا در مورد آقای هاشمی که حساسیت نسبت به ایشون که وضع مالیش از قبل از انقلاب خوب بوده متاسفانه زیاده. به جو سازی ها هم کمتر توجه کنید.
  • رضا ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    احسنت
  • ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    هاشمی زنده باد
  • علی ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    فقط یک کلام می گویم . واقعا متاسفم برای دولت تدبیر و امید .
  • ناشناس ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    آخه نه اینکه ایشون سه درصد روحانی رو پنجاه درصد کرد واسه همین سکوت نفرمایند چکار کنند ؟؟ به نظر شما میتونن توجیه کنن ؟؟ کلا گیج شدن همشون .
  • Ali ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    دوستان با این همه گندکاری و اوضاع نابسامان اقتصادی و حذف میلیونی یارانه بگیرها و رکود صنعت و کشاورزی و افزایش قیمت قاتلان(خودروهای بی کیفیت سایپا و ایران خودرو) آیا بازهم مردم به روحانی رای میدن؟جواب بله است همه هم دلیلشو میدونن
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    این اختلاص که میگی پول باباشون نیستا پول بیت الماله که همین الان عده ای با شکم گرسنه دارند میخوابند میفهمی یا تو هم مثل روحانی و ظریف سرتو کردی توی خاک
  • شهروند ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    متاسفانه عده زیادی تو مملکت هستند که هدفشون و فکر و ذکرشون اینه که چگونه آیت الله هاشمی یار دیرین امام و رهبری را تخریب کنند این حرکات ناپسند فقط ضمن ضربه رساندن به نظام باعث تفرقه و جدایی بین مردم و مسئولین خواهد شد .
  • ناشناس ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    هاشمی حجت الاسلام است .
  • ناشناس ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    ملاک حال فعلی افراد است ( امام خمینی ره)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس