مردم انگلستان در اقدامی تاریخی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی داده‌اند؛ رأیی که می‌تواند حیات اتحادیه اروپا و بریتانیا را در معرض خطر قرار دهد.

به گزارش مشرق، همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه (دیروز)‌ برگزار و شمارش آراء از ساعت 10 شب آغاز و تا صبح روز جمعه ادامه خواهد داشت.

آخرین اخبار مربوط به نتیجه همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا به شرح زیر است و به تدریج به روز خواهد شد:

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا قطعی شد

با پایان شمارش آرا، رسما اعلام شد که برتیانیایی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا رأی داده‌اند. بر اساس اعلام مراکز شمارش رأی، حامیان خروج از اتحادیه با اختلاف بیش از یک میلیون رأی، پیروز شده‌اند.


نتایج نهایی همه‌پرسی

کمیته اجرایی برگزاری همه‌پرسی رسما اعلام کرد که همه‌پرسی به رأی به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا منجر شده است.

جزئیات آرای همه‌پرسی به این شرح است:

مجموع آرا: 33,577,342

خروج: 17,410,742 (51.9%)

ابقا: 16,141,241 (48.1)

با این رأی فرآیندی پیچیده و دستکم دو ساله برای خروج انگلستان آغاز می‌شود. انگلستان اولین کشوری است که تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا گرفته و به همین دلیل ابهامات زیادی در ساز و کار اجرایی این فرآیند وجود دارد.

اتحادیه اروپا: آماده مذاکره فوری برای تکمیل روند خروج انگلستان هستیم

اعضای اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک، هرچند از تصمیم انگلیسی‌ها ابراز تأسف کردند، اما گفتند که آماده مذاکره برای تکمیل روند خروج انگلستان هستند. 

در بخشی از این بیانیه آمده است: «از تصمیم مردم انگلستان متأسف هستیم، اما به آن احترام می‌گذاریم... اتحادیه با 27 کشور به کار خود ادامه خواهد داد.»

بیانیه می‌افزاید: «هرچند این روند دردناک است، اما انتظار داریم دولت انگلستان هرچه سریعتر خواست مردم این کشور را اجرایی کند... آماده مذاکره فوری برای تکمیل این روند هستیم، اما تا زمانی که فرآیند قانونی طی نشده، انگلستان همچنان عضو اتحادیه به شمار می‌آید.»

پوتین: نتیجه همه‌پرسی نشانه ناخشنودی بریتانیایی‌هاست

به گزارش بی‌بی‌سی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ادعاهای مطرح شده در مورد حمایت این کشور از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را رد کرده است. آقای پوتین گفته است که نتیجه این انتخابات نشانگر ناخشنودی بریتانیایی ها از مسائلی مثل مهاجرت وتامین امنیت و همچنین نارضایتی از بوروکراسی دراتحادیه اروپا است.

رئیس جمهور روسیه افزود که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هم تبعات مثبت و هم منفی برای روسیه و جهان خواهد داشت، اما اوضاع در آینده نزدیک درست خواهد شد.

رئیس پارلمان اروپا تهدید کرد

مارتین شولتس، رئیس پارلمان اروپا، گفته است که اتحادیه اروپا اجازه نمی دهد که بریتانیا به بازار واحد اروپا بپیوندد.

انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند/ کامرون کناره‌گیری می‌کند/ ارزش پوند به پائین‌ترین حد خود رسید

آقای شولتس افزوده: "بریتانیا تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا گرفته و این به معنای خروج از بازار واحد اروپا هم هست. تعجب می کنم این تصمیمی منطقی نبود، این تصمیمی احساسی بود." رئیس پارلمان اروپا همچنین گفت که به تصمیم مردم بریتانیا احترام می گذارد، اما فکر می کند که این تصمیمی اشتباه بود.

به گفته آقای شولتس "بریتانیا به هیچ وجه استقلال خود را از دست نداده بود. بریتانیا بخشی از شینگن نبود. بریتانیا بخشی از واحد پول اروپا نبود." آقای شولتس همچنین گفت سیاستمدارانی که خواستار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بودند، افکار عمومی را با وعده های دروغ فریب دادند. این پیام که بریتانیا به تنهایی قوی تر است تا با سایر کشورهای اروپایی یک داستان باور نکردنی است.

اعلام نتایج اولیه همه‌پرسی جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا / کمپین خروج پیشتاز است / ارزش پوند ناگهان افت کرد +عکس
سربازان بازنشسته ارتش بریتانیا در شعبه اخذ رای لندن

رای ۵۴ درصدی انگلیسی ها به ماندن در اتحادیه اروپا

نظرسنجی موسسه ایپسوس موری نشان می دهد ۵۴ درصد مردم انگلیس (۸ درصد بیشتر از مخالفان) به ماندن در اتحادیه اروپا رای داده اند.

فایننشال تایمز: نتایج اولیه حاکی از تصمیم برای خروج است

روزنامه فایننشال تایمز نوشت، شمارش آراء تا کنون نشان داده است، کمپین خروج تا کنون پیشتاز است. نتیجه شمارش آراء تا کنون در برخی نواحی نشان داد رای به خروج به مراتب بیشتر از رای به ماندن است.

این روزنامه ادامه داد، نتایج اولیه همه‌پرسی منجر به افت ناگهانی ارزش پوند شده است.

اعلام نتایج اولیه همه‌پرسی جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا / کمپین خروج پیشتاز است / ارزش پوند ناگهان افت کرد

انگلیس رای به خروج و ایرلند شمالی رای به ماندن داد

بی بی سی همچنین گزارش داد، تا کنون شمارش آراء در انگلیس حاکی از پیشتازی کمپین خروج اما در ایرلند شمالی حاکی از رای به ماندن است. مشارکت مردم در انگلیس 71 درصد و در ایرلند شمالی 61 درصد بوده است.

رای قاطع مردم جبل الطارق به ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا

خبرگزاری رویترز به نقل از مرکز شمارش آرا انگلیس گزارش داد: ۹۵.۸ درصد از مردم جبل الطارق به ماندن این کشور در اتحادیه اروپا رای دادند.

ولز خواستار خروج و اسکاتلند خواستار ماندن

شبکه خبری بی بی سی گزارش داد، نتایج اولیه اسکاتلند نشان داده است کمپین ماندن پیش است. بیش از 60 درصد شرکت کنندگان رای به ماندن و کمتر از 40 درصد رای به خروج داده اند. مشارکت مردم 68 درصد در اسکاتلند بوده است.

همچنین آراء شمارش شده در ولز نشان داد تا کنون کمپین خروج پیش افتاده است. مشارکت مردم ولز حدود 70 درصد و تاکنون معلوم شده است بیش از 50 درصد رای به خروج دادند.

اعلام نتایج اولیه همه‌پرسی جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا / کمپین خروج پیشتاز است / ارزش پوند ناگهان افت کرد +عکس

شروع شمارش برگه های رای از حوزه های رای گیری در گلاسکو، اسکاتلند،23 ژوئن 2016(رویترز)

ساندرلند به «خروج» از اتحادیه اروپا رأی داد

روزنامه تلگراف نوشت: نتایج اولیه همه پرسی انگلیس در خصوص ماندن یا خروج این کشور از اتحادیه اروپا، برای طرفداران «ماندن» مأیوس کننده بود.

 ۶۱.۳ درصد از رأی دهندگان در شهر «ساندرلند» به «خروج» انگلیس از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. این درحالیست که گزینه «ماندن» در این اتحادیه، تنها ۳۸.۷ درصد از آراء را به خود اختصاص داد که این خبر بدی برای طرفداران «ماندن» انگلیس در اتحادیه اروپاست.

طبق پیش بینی ها انتظار می رفت که در ساندرلند،‌ تنها ۵۳.۶ درصد به «خروج» و ۴۶.۴ درصد به «ماندن» رأی مثبت دهند.

بنا به اظهارات «کریس هانرتي» صاحبنظر سیاسی، در ساندرلند هرچقدر که رقابت میان دو اردوگاه نزدیکتر باشد،‌ برای طرفداران «ماندن» وضعیت بهتری را می توان انتظار داشت؛ اما اختلاف آراء (۶۱ به ۳۹) برای طرفداران «ماندن» مأیوس کننده است.

نتایج آراء در نیوکاسل نیز بسیار غافلگیر کننده بود. طبق پیش بینی بانک «جِی. پی. مورگان» انتظار می رفت که حامیان «ماندن» ۶۶.۸ درصد از آراء را به خود اختصاص دهند؛ اما در عمل،‌ تنها ۵۰.۷ درصد به «ماندن» رأی مثبت دادند. حامیان «خروج» نیز ۴۹.۳ درصد از آراء را کسب کردند.

گفتنی است که شهرهای نیوکاسل و ساندرلند نخستین مناطق در انگلیس بودند که نتایج آراء آنها اعلام شد. نتایج آراء این دو شهر که اغلب ساکنان آنها حامی حزب کارگر هستند،‌ نشان می دهد که این حزب تا چه حد در جلب حمایت از گزینه «ماندن» انگلیس در اتحادیه اروپا موفق عمل کرده است.

یک چهارم آراء شمارش شده حاکی از پیشتازی کمپین ماندن است

روزنامه تلگراف اعلام کرد بیش از 23 درصد آراء مأخوذه تا کنون شمارش شده که در نیتجه آن کمپین ماندن تا کنون بیش از 50 درصد و کمپین خروج 49 درصد آراء را از آن خود کرده اند. پیش از این نتایج اولی پیشتازیه کمپین خروج را نشان داده بود.

اعلام نتایج اولیه همه‌پرسی جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا / کمپین خروج پیشتاز است / ارزش پوند ناگهان افت کرد +عکس


بر همین اساس دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، به احتمال خیلی زیاد صبح جمعه و در پی اعلام نتیجه همه‌پرسی سخنرانی خواهد کرد. محل این سخنرانی هم به احتمال زیاد بیرون اقامتگاه رسمی نخست‌وزیر خواهد بود.

وی در قدم بعدی روز دوشنبه، یا در صورت تقاضای نمایندگان برای برگزاری جلسه فوق‌العاده در روز جمعه یا شنبه، به پارلمان خواهد رفت تا در آن‌جا هم صحبت کند.

کامرون بارها اعلام کرده که حتی در صورت شکست در همه‌پرسی هم از مقام خود استعفا نخواهد داد؛ او خواهان ادامه عضویت این کشور در اتحادیه اروپا است. اما انتظار عمومی این است که در صورتی که مردم بریتانیا پیشنهاد نخست وزیر مبنی بر ادامه عضویت را نادیده بگیرند، وی از این فرصت برای اعلام خروج خود از قدرت استفاده کند.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که حتی اگر بریتانیا به خروج رای دهد این تصمیم بلافاصله عملی نخواهد شد و بریتانیا در این مرحله همچنان عضو اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند. اما روند خروج شروع می‌شود.

با وجود این، برخی نظرسنجی‌ها که  در بیرون حوزه‌های اخذ رای صورت گرفته، از پیشتازی بسیار اندک حامیان ماندن در اتحادیه اروپا حکایت دارد.

وزیر اول اسکاتلند: مردم ما خواستار ماندن در اتحادیه اروپا هستند

«نیکولا استرجون» رهبر کنونی حزب ملی اسکاتلند و وزیر اول این کشور با توجه به اعلام نتایج گفت این کشور خواستار ماندن در اتحادیه اروپاست و رای مردم نشان از این خواسته است بنابراین فعلا منتظر اعلام نتیجه نهایی خواهند بود.

وی بارها هشدار داده بود که در صورت رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، همه‌پرسی دوم استقلال اسکاتلند از بریتانیا برگزار خواهد شد.

احتمال برگزاری همه‌پرسی اتحاد ایرلند شمالی و ایرلند

گاردین خبر داد، جنبش «شین فین» که قدیمى ترین حزب فعال ایرلندى به شمار مى آید، با اشاره به مخالفت ایرلندى ها با خروج از اتحادیه اروپا، برگزارى همه پرسى براى تشکیل ایرلند متحد و حذف مرز بین ایرلند و ایرلند شمالى را خواستار شد.

رای قاطع اسکاتلند و ایرلند شمالی ماندن، ولز رای به خروج داد

شمارش آراء در اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز به اتمام رسیده و اعلام شده است. گاردین خبر داد، مردم ایرلند شمالی رای به ماندن در اتحادیه اروپا دادند. به نوشته این روزنامه مردم ایرلند شمالی با مشارکت 62 درصدی خواستار ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا شدند.

همچنین بی بی سی گزارش داد، آراء کل اسکاتلند شمارش شده و نشان از آن است که این کشور نیر رای به ماندن در اتحادیه اروپا داده است. مشارکت مردم اسکاتلند در این همه پرسی 67 درصد بود. و اما ولز رای به خروج داد و مشارکت مردم ولز 71 درصد بود. نتایج انگلیس هنوز کامل اعلام نشده است.

همه‌پرسی دوم جدایی اسکاتلند از بریتانیا قریب الوقوع است

بعد از آنکه نتیجه شمارش بیش از 73 درصد آراء حاکی از پیشتازی کمپین خروج است، «الکس سالموند» رهبر پیشین حزب ملی اسکاتلند و از سیاسیون ارشد گفت به محض آغاز مذاکرات کامرون با اتحادیه اروپا برای خروج، همه‌پرسی دیگری برای خروج اسکاتلند از بریتانیا برگزار خواهد شد.

کامرون و کوربین موقعیتشان را از دست می‌دهند

«سایمون دانک زوک» از اعضای حزب کارگر به روزنامه تلگراف گفت که رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا به برکناری «دیوید کامرون» نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار و «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر منجر خواهد شد. کامرون و کوربین هر دو در کمپین ماندن در اتحادیه اروپا هستند.

همچنین برخی سیاسیون از پایان کار «جورج آزبورن» وزیر خزانه داری بریتانیا خبر دادند. آزبورن در کنار کامرون همواره بر ماندن در اتحادیه اروپا تاکید و نسبت به ضررهای اقتصادی خروج هشدار داده بود.

رسانه‌ها: بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد

شبکه اسکای نیوز در تازه ترین پیش بینی از نتیجه قطعی همه پرسی اعلام کرد، با وجود کسب 52 درصد آراء و پیشتازی کمپین خروج، بریتانیا رای به خروج از اتحادیه اروپا می دهد.

همچنین شبکه‌های «بی بی سی» و «آی تی وی» نتیجه نهایی همه پرسی را، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌دانند. از سوی دیگر روزنامه تلگراف با پیوستن به این شبکه‌های تلویزیونی اعلام کرد «بریتانیا، رای به خروج از اتحادیه اروپا داد.»

در صورت رای به خروج، کامرون باید استعفا دهد

روزنامه تلگراف نوشت، «هیلاری بن» وزیر خارجه دولت سایه بریتانیا گفت در صورت رای مردم به برگزیت (رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا) «دیوید کامرون» نخست وزیر این کشور باید استعفا دهد. وی افزود کامرون خودش وعده برگزاری این همه پرسی را داده بود و در صورت خروج دیگر نخواهد توانست به عنوان نخست وزیر بریتانیا باقی بماند. کامرون خواستار ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپاست.

کمپین خروج پیشتاز است

اعلام نتایج سایت بی بی سی نشان می دهد، تا کنون کمپین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا آراء بیشتری را از آن خود کرده است. نتایج کل بریتانیا تا کنون نشان می دهد رقابت بسیار نزدیکی میان کمپین خروج و ماندن در جریان است. کمپین ماندن بیش از 48 درصد وکمپین خروج بیش از 51 درصد آراء را تا کنون از آن خود کرده اند.


اشتاین‌مایر: امروز روزی تلخ برای اروپا است

فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان که پیش از این کشورش تلاش زیادی کرده بود تا انگلیسی‌ها را از خروج از اتحادیه اروپا منصرف کند، از تصمیم مردم انگلستان ابراز تأسف کرد.

وی گفت که امروز «روزی تلخ برای اروپا و بریتانیا است.»

پاریس: اتحادیه اروپا باید اعتماد مردم را احیا کند

«ژان مارک آیرو» وزیر خارجه فرانسه رأی انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا را «مایه تأسف» توصیف کرد و گفت این اتحادیه باید اعتماد مردم به خود را جلب کند.

وی گفت: «برای پادشاهی متحد متأسفم. اروپا به حیات خود ادامه می‌دهد، اما باید عکس‌العمل نشان داده و اعتماد مردم را به خود جلب کند. این یک ضرورت فوری است.»

پرواز قیمت طلا و سقوط ارزش پوند

پایگاه بلومبرگ نوشته است که همزمان با اعلام نتایج همه‌پرسی انگلستان، قیمت طلا در بازارهای جهانی به بالاترین حد در دو سال گذشته رسیده است.

همزمان قیمت پوند انگلستان در برابر دلار با سقوطی بی‌سابقه به پائین‌ترین سطح از سال 1985 رسیده است. 

شاخص بورس در آمریکا و انگلستان هم به صورت جمعی سقوط کرده‌اند. آژانس اعتبارسنجی اس اند پی اعلام کرد که در پی تصمیم انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، این آژانس احتمالا رتبه اعتباری بریتانیا را کاهش خواهد داد. رتبه انگلستان در حال حاضر AAA است که بالاترین سطح اعتماد سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید.

انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند/ارزش پوند به پائین‌ترین حد در 30 سال رسید

کامرون کناره‌گیری نمی‌کند

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان اعلام کرد با وجود درخواست‌ها برای کناره‌گیری دیوید کامرون از نخست‌وزیری، او همچنان در قدرت خواهد ماند.

وی گفت که انگلستان باید باثبات و آرام بماند و به همین جهت کامرون تصمیمی برای کناره‌گیری از قدرت ندارد.

از آنجا که پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی را اولین بار شخص کامرون مطرح کرد، بسیاری وی را مسئول اصلی نتایج امروز می‌دانند و خواستار کناره‌گیری او هستند.

در نظرسنجی آنلاین روزنامه تلگراف بیش از 60% مخاطبان گفته‌اند که کامرون باید همین حالا از قدرت کنار برود. 

دویچه وله امروز نوشته بود که با شکست کامرون در همه‌پرسی، احتمال دارد که او کناره‌گیری کرده و بوریس جانسون چهره محبوب حزب محافظه‌کار و شهردار سابق لندن که کمپین خروج را رهبری می‌کرد، جایگزین وی شود.

درخواست برگزاری همه‌پرسی در فرانسه و هلند

احزاب راستگرا در چندین کشور از جمله فرانسه و هلند از دولت خواسته‌اند همه‌پرسی‌هایی مشابه همه‌پرسی انگلستان برگزاری کند. 

مارین لو پن رهبر حزب جبهه ملی فرانسه با اشاره به نتایج همه‌پرسی انگلستان، تصمیم انگلیسی‌ها را یک پیروزی توصیف کرده و از دولت فرانسوا اولاند خواسته ادامه عضویت در اتحادیه اروپا را به رأی عمومی بگذارد. 

گرت ویلدرز رهبر حزب ضد مهاجرت هلند هم گفت که این کشور نیز باید برای خروج از اتحادیه اروپا همه‌پرسی برگزار کند.

فاراژ: امیدوارم دیگر کشورها هم از این اتحادیه رو به مرگ خارج شوند

نایجل فاراژ رهبر حزب استقلال انگلستان که از خروج این کشور از اتحادیه اروپا حمایت می‌کرد، این اتحادیه را «رو به مرگ» توصیف کرد و گفت امیدوار است دیگران هم از این اتحادیه خارج شوند. 

وی گفت: «امیدوارم این آغاز بر خروج سوئد، اتریش و حتی ایتالیا باشد. اتحادیه اروپا در حال شکست خوردن است، اتحادیه اروپا رو به مرگ است.»

فاراژ افزود: «امیدوارم که ما آخرین کشوری نباشیم که از اتحادیه اروپا خارج می‌شود. این گام نخست است و اروپا باید به مجموعه‌ای از کشورهای مستقل بدل شود.»

کامرون از نخست‌وزیری کنار می‌رود

دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلستان پس از شکست در همه‌پرسی، اعلام کرد که به زودی از این سمت کناره‌گیری می‌کند.

وی که خود اولین بار ایده همه‌پرسی را مطرح کرد، در ماه‌های اخیر تلاش زیادی برای متقاعد کردن مردم به ماندن در اتحادیه انجام داد. 

نخست‌وزیر انگلستان بعد از مشخص شدن نتایج در نطقی از برابر ساختمان شماره 10، گفت به زودی از این سمت کناره‌گیری می‌کند، چراکه انگلستان به «رهبری جدید» نیاز دارد. 

وی گفت در هفته‌‌های آینده مذاکره برای ترک اتحادیه را آغاز می‌کند، اما ظرف سه ماه آینده باید نخست‌وزیر جدیدی قدرت را به دست بگیرد.

به گفته کامرون، روز شنبه هیئت دولت انگلستان برای تعیین تکلیف مسیر پیش رو، تشکیل جلسه می‌دهد. 

از بوریس جانسون شهردار سابق لندن که جنبش خروج از اتحادیه را رهبری می‌کرد و از محبوبیت بالایی برخوردار است، به عنوان گزینه جایگزینی کامرون یاد شده است. 

کوربین: نتایج همه‌پرسی نشانه خشم مردم بود

رهبر حزب کارگر انگلستان که از مخالفان خروج از اتحادیه بود، نتایج همه‌پرسی را نشانگر خشم مردم این کشور از عملکرد دولت‌ها دانست.

وی گفت که این نتایج نشان می‌دهد «بریتانیایی‌ها تا چه حد از اینکه دولت‌ها یکی پس از دیگری آن‌ها را به حاشیه رانده‌اند، خشمگین هستند.»

سیلی به پروژه اروپایی

«شارل میشل» نخست‌وزیر بلژیک خواستار نشست ویژه‌ کشورهای اروپایی در ماه آینده شد. وی گفت: «نتیجه این همه پرسی سیلی به پروژه اروپایی بود و من می‌خواهم کنفرانسی در زمینه همکاری‌های ما در ماه جولای برگزار شود.»

میشل افزود: «ما باید اولویت‌های خود را تعریف کنیم و آینده‌ای جدید برای اروپا تدوین کنیم. هدف از این اقدام باید ابتکارهایی با توجه به دیجتالی شدن اروپا باشد تا امنیت اتحادیه اقتصادی و مالی از داخل و خارج تامین شود.»

رنتسی: اتحادیه اروپا باید اصلاح شود

«ماتئو رنتسی» نخست‌وزیر ایتالیا امروز پس از اعلام نتیجه همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و رای مثبت مردم این کشور به چنین طرحی از اتحادیه اروپا خواست تا مسیر خود را تغییر دهد.

وی در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «ما باید تغییر ایجاد کنیم تا به سمت انسانیت و عدالت بیشتر برویم. اروپا خانه  و آینده ماست.»

بلر: احتمال همه‌پرسی اسکاتلند افزایش یافت

تونی بلر نخست‌وزیر پیشین انگلستان به شدت از نتایج همه‌پرسی ابراز تأسف کرد و گفت این نتیجه «تبعاتی جدی» برای انگلستان خواهد داشت.

وی گفت: «برای کشورم، اروپا و جهان بسیار ناراحت هستم.»

بلر همچنین گفت رأی به خروج از اتحادیه اروپا، فشارها برای برگزاری مجدد همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از انگلستان را به شدت افزایش می‌دهد.

راخوی: فعلا قراردادهایمان با انگلستان پابرجاست

«ماریانو راخوی»‌ نخست‌وزیر موقت اسپانیا اعلام کرد، وضعیت اقتصادی فعلی در اسپانیا به گونه‌ای است که اجازه می‌دهد این کشور در برابر عواقب و پیامدهای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا مقاومت کرده و تاب بیاورد.
وی در ادامه ضمن اینکه از مردم اسپانیا خواست تا خویشتنداری خود را به دنبال این اتفاق حفظ کنند، تأکید کرد که تمامی قراردادها و توافقات میان اتحادیه اروپا و انگلستان همچنان تا تکمیل رسمی فرآیند خروج این کشور پابرجا خواهد ماند.

اولاند: اتحادیه اروپا در معرض آزمونی واقعی قرار گرفته است

فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه ضمن ابراز تأسف از تصمیم انگلیسی‌ها، گفت رأی مردم انگلستان نشان داد که اتحادیه اروپا دیگر نمی‌تواند به سبک سابق فعالیت کند.

وی همچنین گفت: «این نتیجه اتحادیه اروپا را در معرض آزمونی واقعی قرار داده و ما باید همبستگی خود را نشان دهیم.»

اسکاتلندی‌ها بار دیگر برای استقلال از انگلستان تلاش می‌کنند

«نیکلا استرجون» رهبر حزب ملی اسکاتلند گفت ساکنان این منطقه خواهان ماندن در اتحادیه اروپا هستند و رأی انگلیسی‌ها نباید آن‌ها را وادار به خروج کند.

وی گفت تمام تلاش خود را برای ابقای اسکاتلند در اتحادیه اروپا انجام می‌دهد و به همین منظور برای فراهم کردن مقدمات قانونی برگزاری مجدد همه‌پرسی استقلال از انگلستان تلاش خواهد کرد. 

استرجون گفت: «کاملا روشن است که همه‌پرسی دوم استقلال روی میز است.»

روسیه: امیدواریم روابط دوجانبه با انگلستان پس از خروج ارتقاء یابد

«سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه گفت نتایج همه‌پرسی یک مسئله داخلی است و به خود انگلستان مربوط است که آیا می‌خواهد در اتحادیه اروپا بماند یا از این اتحادیه خارج شود.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز در این رابطه گفت: «امیدواریم روابط روسیه با انگلستان پس از رأی مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا ارتقاء یابد.»

لهستان: اعتماد به اتحادیه اروپا به شدت افت کرده است

وزارت خارجه لهستان امروز با بیان اینکه اتحادیه اروپا با افت اعتماد عمومی مواجه شده، تأکید کرده است که انگلستان همچنان شریکی مهم برای ورشو باقی می‌ماند.

در این بیانیه آمده است: «اروپا باید با افت شدید اعتماد به اتحادیه اروپا و سرخوردگی درباره انسجام  و اتحاد اروپا مقابله کند چرا که این مسائل در تعدادی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپایی نیز مشاهده شده است. با این وجود ورشو به نظر مردم انگلستان احترام گذاشته و لندن همچنان به عنوان یکی از شرکای مهم ما باقی می‌ماند.»

آنکارا: اتحادیه اروپا باید رویکردهای خود را تغییر دهد

«بینالی ایلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه گفت اتحادیه اروپا باید استراتژی و راهبرد خود را پس از خروج انگلیس تغییر دهد. 

وی در گفت‌وگو با رسانه‌های ترکیه‌ای گفت: «من امیدوارم که مردم انگلستان تصمیم درستی اتخاذ کرده باشند... این تصمیم به اتحادیه اروپا مربوط می‌شود و این اتحادیه اروپایی باید نتایج این تصمیم را بررسی کرده و رویکرد خود در آینده را تغییر دهد.»

اتحادیه اروپا: آماده مذاکره فوری برای تکمیل روند خروج انگلستان هستیم

سران اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک، هرچند از تصمیم انگلیسی‌ها ابراز تأسف کردند، اما گفتند که آماده مذاکره برای تکمیل روند خروج انگلستان هستند. 

در بخشی از این بیانیه آمده است: «از تصمیم مردم انگلستان متأسف هستیم، اما به آن احترام می‌گذاریم... اتحادیه با 27 کشور به کار خود ادامه خواهد داد.»

بیانیه می‌افزاید: «هرچند این روند دردناک است، اما انتظار داریم دولت انگلستان هرچه سریعتر خواست مردم این کشور را اجرایی کند... آماده مذاکره فوری برای تکمیل این روند هستیم، اما تا زمانی که فرآیند قانونی طی نشده، انگلستان همچنان عضو اتحادیه به شمار می‌آید.»

اولاند: اتحادیه اروپا در معرض آزمونی واقعی قرار گرفته است

فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه ضمن ابراز تأسف از تصمیم انگلیسی‌ها، گفت رأی مردم انگلستان نشان داد که اتحادیه اروپا دیگر نمی‌تواند به سبک سابق فعالیت کند.

وی همچنین گفت: «این نتیجه اتحادیه اروپا را در معرض آزمونی واقعی قرار داده و ما باید همبستگی خود را نشان دهیم.»

اوباما: روابط ویژه آمریکا و انگلستان ادامه خواهد یافت

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا بالاخره به نتیجه همه‌پرسی انگلستان واکنش نشان داد و گفت واشنگتن به رأی مردم انگلستان احترام می‌گذارد.
اوباما گفت رابطه ویژه میان آمریکا و انگلستان همچنان پابرجا می‌ماند و در عین حال تغییری در روابط واشنگتن با اتحادیه اروپا نیز ایجاد نخواهد شد. 

رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرده است که حضور انگلستان در ناتو یکی از سنگ بناهای سیاست خارجی، امنیتی و اقتصادی ایالات متحده است.

چهارشنبه اولین نشست بدون انگلیس برگزار می‌شود

27 عضو باقی‌مانده در اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در بروکسل گردهم می‌آیند تا در نخستین نشست بدون حضور نماینده انگلیس، تبعات خروج لندن از این بلوک سیاسی-اقتصادی را بررسی کنند.

یونکر: انگلیس هر چه زودتر از اتحادیه بیرون برود

«ژان‌کلود یونکر» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در اظهارنظری عجیب اعلام کرد «ما از بریتانیا می‌خواهیم که هرچه زودتر از اتحادیه اروپا بیرون برود.»

بر اساس پیش‌بینی‌ها روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بین 2 تا 10 سال بطول خواهد انجامید.

حضور در اتحادیه اروپا منافعی برای انگلیس ایجاد کرده بود که تصمیم‌گیری بر سر نحوه ادامه یا توقف آنها، مذاکرات فنی طولانی و پیچیده‌ای را می‌طلبد.

برای نمونه در حال حاضر انگلیس عضو اتحادیه گمرکی 28 کشوری اتحادیه اروپا است که بر اساس این عضویت، تعرفه‌های گمرکی خود را با دیگر اعضاء هماهنگ می‌کند و ورود کالا از این 27 کشور به انگلیس، معاف از حقوق ورودی است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • رضا ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    ایشالا مقدمه نابودی شون میشه
  • رضا ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    ایشالا مقدمه نابودی شون میشه
  • رضا ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    ایشالا مقدمه نابودی شون میشه
  • ناشناس ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    نظر مردم در کشورهای اروپایی اعتباری ندارد
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    یعنی خوشم میاد دولتمون دست رو هرچی میزاره،اون به سمت نابودی پیش میره "ارزش گذاری و دریافت وجه نفت ایران فقط با یورو انجام میپذیرد" شانس که نداریم
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    نابود باد نژاد شیطانی انگلوساکسون
  • شایان ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    انگلیس ربطی به یورو نداره انگلیس واحدش پونده کشورهای یورو ضرری نمیکنن زیاد این انگلیسه که ضرر میکنه چون شاید روابطش با اروپا سخت تر بشه و داد و ست هاش سخت این دقیقا به ضرر خودشه قبل از هرچیزی
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    بهرام که تجزیه میکردی همه عمر دیدی ک چگونه تجزیه گرفت بهرام را !!!!
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    انشاءاله شاهد فروپاشی اتحادیه اروپا باشیم و بعد هم آمریکا
  • مهدی از قم ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    وقتی چند سال پیش نظرات اقای والرشتاین را در مورد فروپاشی نظام سرمایه داری مطالعه میکردم کسی ان را جدی نمیگرفت ولی داره یواش یواش نشانه های ان هویدا میشود.انشاالله تا 2050 این پیش بینی محقق شود
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    جهان یک قدم دیگر به وحشت خشونت و جنگ نزدیکتر شد
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    حالت خوبه؟ اعتبار نداره؟؟
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    ان شاالله مقدمه ای بر فروپاشی بریتانیاست
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    تقلب شده بریزید بیرون پدرسوخته ها خخخخخخ
  • اهوازی ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    به امید خدا جدایی اسکاتلند و ولز و از هم پاشیدن بریتانیا و جدا شدن سایر کشورها از اتحادیه اروپا
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    بر طبل شادانه بکوب
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    بنده خدا تو از من هم بیسوادتری و هنوز نمیدونی که به نژاد هیچ ارتباطی نداره و تمام نژادها یک ریشه دارند.
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    آفرین به مردم انگلستان که ما را شاد کردند. خروج از این اتحادیه شرک و کفر موجب بهتر شدن سرنوشت مردم انگلستان خواهد شد.
  • ramin ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    یعنی جک سال رو الان گفتیا...!!!
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    جالبه همه میخوان از اتحادیه اروپا جدا شن ولی خردوغان داره خودشو میکشه تو اتحادیه شکست خورده اروپا راش بدن!!!!
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    فعلا که پوند کاهش ارزش داشته
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    حزب اللهی نژاد پرست نیست. ما قبول نداریم.
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    سطل های آشغال رو آتیش بزنید. تقلب شده تقلب تقلب تقلب مردم انگلیس بریزند توی خیابون ها
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    بر طبل شادانه بکوب
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    این جنایتکاران کاری که بر ضررشان است نمی کنند. خب این رای مردم بود. کاری به تصمیم سیاسی و منفعت مفت خوران ندارد می خواد انگلیس باشد ، آمریکا و یا ایران. وقتی به ضرر این دزدان باشد آن را نفی می کنند. در حقیقت این رای تا زمانی که پارلمان انگلیس موافقت نکند هیچ ارزش قانونی ندارد. مثل انتخابات قلابی آمریکا که بزور می خواهند هیلاری کلینتون جنایتکار بچه کش و مسلمان کش بر مسند نشانند. دفعه قبل نوکرشان اوباما را بر مسند نشاندند، اینهمه یک "فمنیست" آدمکش می خواهند. رای مردم هیچچچچچچچچچچچ است.
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    خدایا ظالمان را به خودشان مشغول ساز! غربیها عمری را صرف تجزیه بلاد مسلمین صرف کردند و حال نوبت آن رسیده که اولا اتادیه کفر آمیز اروپا نابود گردد ثانیا کشورهایشان تجزیه شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس