کد خبر 593959
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پیامدهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی مهمی را به دنبال خواهد داشت که همه پرسی برای استقلال اسکاتلند یکی از آنهاست.

به گزارش مشرق، میلیون ها نفر از مردم انگلیس امروز (پنجشنبه) پای صندوق‌های رأی رفتند تا درباره باقی ماندن یا جدا شدن کشورشان از اتحادیه اروپا تصمیم بگیرند. خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا می‌تواند عظیم‌ترین رخداد در طول تاریخ شصت ساله این اتحادیه باشد و این خروج پیامدهای گوناگونی را برای انگلیس و اتحادیه اروپا به دنبال خواهد داشت.

از ابتدای تشکیل اتحادیه اروپا و عضویت انگلیس در آن، موافقت­ها و مخالفت­ها با تداوم عضویت این کشور در اتحادیه اروپا نیز آغاز شد اما اکنون عضویت یا جدا شدن انگلیس از این اتحادیه، در گروه نتایج همه پرسی امروز است.

دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه کار در انتخابات عمومی سال های 2010 و 2015 میلادی وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات عمومی و تشکیل دولت، در یک همه پرسی از مردم این کشور بخواهد درباره حضور یا خروج از این اتحادیه، نظر دهند و سوم تیر ماه را برای این منظور معین کرد.

بر اساس گزراش ها چهل و شش میلیون و پانصد هزار نفر از مردم انگلیس برای شرکت در این همه پرسی ثبت نام کرده اند و در همه پرسی به این سوال  پاسخ می دهند که «آیا انگلیس باید عضو اتحادیه اروپا باقی بماند یا از این اتحادیه خارج شود»؟

حال اگر نتیجه همه پرسی امروز به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا منتهی شود، می تواند پیامدهای زیر را برای این اتحادیه و انگلیس به همراه داشته باشد:

1. فروپاشی اتحادیه: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می‌تواند زمینه را برای وسوسه دیگر کشورهای عضو - بخصوص کشور‌هایی مانند یونان که با چالش‌بدهی به دیگر اعضای اتحادیه اروپا و اعتراض‌های مردمی به اصلاحات اقتصادی مورد نظر این اتحادیه روبرو بوده است- برای خروج از این اتحادیه فراهم ‌سازد. این احتمال وجود دارد که سایر کشورهای عضو این اتحادیه نیز در صدد مذاکره مجدد با اتحادیه اروپا درباره شروط عضویت خود برآیند.

2. تجزیه انگلیس: خطر تجزیه انگلیس در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز وجود دارد. زیرا نیکولا استورجن Nicola Sturgeon وزیر اول اسکاتلند که طرفدار باقی ماندن در اتحادیه اروپا است اعلام نمود: "با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا همه پرسی جدیدی درباره استقلال اسکاتلند از انگلیس برگزار خواهد شد و این بار اسکاتلند است که تصمیم ماندن در انگلستان را خواهد گرفت."

3. کاهش امنیت و اقتدار: از آنجایی که انگلیس تنها کشوری است که به همراه فرانسه از کرسی دائم شورای امنیت برخوردار است و این سبب شده این اتحادیه در روابط بین الملل خود با سایر کشورها از اقتدار برخوردار باشد و همچنین در حفظ صلح و امنیت بین المللی تأثیرگذار باشد. بدین جهت خروج انگلیس از این اتحادیه ممکن است اثر مخربی بر سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا داشته باشد.

4. ایجاد تنش: نظرسنجی های انجام گرفته در خصوص همه پرسی حاکی از آن است که طرفداران و مخالفان ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا دوشادوش هم قرار دارند. لذا خروج انگلیس از این اتحادیه قطعا به نزاع و آشوب در بین مخالفان و موافقین تبدیل خواهد شد که این خود تهدیدی فاجعه بار برای اتحادیه اروپا و انگلیس است.

5. کاهش نیروی کار: با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شمار مهاجرانی که از اتحادیه اروپا وارد انگلیس می شوند به شدت کاهش خواهد یافت که این مسئله موجب کمبود نیروی کار در بخش های ساخت و ساز و خدمات خواهد شد.

6. کاهش رشد اقصادی: پیش بینی­ها صورت گرفته در خصوص خروج انگلیس همچنین حاکی از آن است که خروج انگلستان از اتحادیه اروپا سبب می­شود، پویای رشد اقتصادی انگلیس به طور چشمگیری، کاسته ­شود. مدیر کل سازمان تجارت جهانی نیز هنگام سفر به لندن هشدار داد اگر انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود قدرت رقابت تجاری آن تضعیف خواهد شد. روبرتو آزودو همچنین گفت: «هرچند تجارت ادامه خواهد یافت، اما این تجارت ممکن است در شرایط بدتری صورت گیرد.»

شایان ذکر است که اتحادیه اروپا با چالش­های عمده­ای نظیر؛ تروریست، یورو، تنش با روسیه، بحرن اوکراین، هویت، بیکاری، آوارگان رو به رو است که هر کدام می­تواند چگونگی همگرایی در اتحادیه اروپا را با مشکل مواجه کند و در نهایت به تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات در اروپا منجر شود. بنابراین سال 2016 نیز سال پرچالشی برای اتحادیه اروپا خواهد بود که عبور از آنها تنها به آینده­ نگری و واقع­گرایی رهبران اروپا بستگی دارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    جاااااااااانم مشرق عشقی
  • هما ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    واقعا چرا اینجوری کردن ؟؟ اینطوریکه دنیا بهم میریزه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس