آیت‌الله سبحانی گفت: اگر قرآن کریم در خصوص آفرینش انسان سخن گفته برای اقامه برهان در خصوص امکان معاد است و می‌خواهد بگوید همانگونه که قرآن کریم انسان را خلق کرده است، می‌تواند او را زنده کند.

به گزارش مشرق، آیت‌الله جعفر سبحانی جمعه شب در یازدهمین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه اول سیما پخش شد، در ادامه بحث خود در خصوص پاسخ به شبهات بیان کرد: قرآن کتابی برای هدایت بشریت است و در خصوص آفرینش انسان نیز نکاتی را مطرح کرده است هرچند که قرآن کتاب علوم طبیعی نیست که بخواهد به تشریح جزئیات ریشه‌های آفرینش انسان بپردازد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هدف از بیان برخی از مسائل در قرآن کریم اثبات معاد است، خاطرنشان کرد: مشرکان مسئله معاد را نمی‌پذیرفتند و مسئله زنده شدن پس از مرگ یکی از این مسائل بود.

این مرجع تقلید بیان کرد: اگر قرآن کریم در خصوص آفرینش انسان سخن گفته برای اقامه برهان در خصوص امکان معاد است و می‌خواهد بگوید همانگونه که قرآن کریم انسان را خلق کرده است، می‌تواند او را زنده کند.

وی در ادامه به برخی از آیات سوره قیامت اشاره کرد و گفت: در آیات این سوره در خصوص مسؤولیت پذیری انسان سخن گفته شده است و قرآن تاکید می‌کند که مبادا که انسان فکر کند که بعد از این جهان دیگر آخرت وجود ندارد.

آیت‌الله سبحانی افزود: پس موضع و هدف قرآن کریم در خصوص بیان یک مرحله از آفرینش انسان یادآوری مسئله مسؤولیت پذیری انسان نسبت به اعمال و رفتار خود و تبیین معاد است.

وی با بیان اینکه بین نفی و یا سکوت در برابر یک مسئله تفاوت وجود دارد، اضافه کرد: در خصوص خلقت انسان نیز قرآن کریم نقش زن را نفی نکرده و فقط اشاره‌ای به خلقت به واسطه مرد داشته است و قسم دیگر خلقت را نفی نکرده است.

این مرجع تقلید به آیه‌ای از سوره انسان اشاره کرد و یادآور شد: ‌قرآن کریم در آیات این سوره بیان قاعده‌ای کلی دارد و عنوان می‌کند که انسان از نطفه به هم درآمیخته خلق شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس