یکی از مراجع تقلید گفت: ولایت تکوینی متعلق به ذات باریتعالی است و هیچ کس غیر از خداوند متعال نیز دارای چنین ولایتی نیست.

به گزارش مشرق، آیت‌الله جعفر سبحانی سه‌شنبه شب در هشتمین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه اول سیما پخش شد، به تشریح ولایت تکوینی پرداخت و گفت: ولایت تکوینی متعلق به ذات باریتعالی است و هیچ کس غیر از خداوند متعال نیز دارای چنین ولایتی نیست.

وی بیان کرد: ولایت تکوینی به معنای ربوبیت است و خداوند متعال آفریدگار و اداره کننده این جهان است و در قرآن کریم نیز عنوان شده است که خداوند امر خلقت آفرینش را نیز تدبیر کرده و به کسی واگذار نکرده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اداره دنیا از اول تا آخر با خداوند متعال است، گفت: اگر کسی بگوید که خداوند اداره انسان را به انبیا یا امامان واگذار کرده غلو کرده است چرا که خداوند خالق و رازق است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به معنی دیگر ولایت تکوینی اشاره کرد و افزود: معنای دیگر ولایت تکوینی این است که انسان با توجه به انجام اعمال عبادی می‌تواند به مقامی دست یابد که از سوی خداوند متعال امکان اثرگذاری در عالم به او واگذار می‌شود.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه روح و نفس انسان با تکیه بر عبادات به عظمت دست می‌یابد، افزود: انبیا و اولیای الهی برای انجام یک غرض و هدف الهی می‌توانند در جهان آفرینش تصرف داشته باشند و ای تصرف در قالب ولایت تکوینی است.

وی با اشاره به برخی از نمونه‌های ولایت تکوینی اظهار کرد: حضرت عیسی وقتی که مردگان را زنده می‌کرد و یا بیماران را شفا می‌داد با تکیه بر ولایت تکوینی بود.

این مرجع تقلید اضافه کرد: در جنگ خیبر نیز وقتی که فرماندهان اسلام نتوانستند خیبر را فتح کنند پیامبر اسلام، حضرت علی(ع) را فراخواندند در حالی که چشم ایشان بیمار بود ولی پیامبر اکرم دستان مبارک خود را بر روی چشمان علی(ع) گذاشتند و بیماری ایشان شفا پیدا کرد.

وی با بیان اینکه اعجاز و کرامت نیز در قالب ولایت تکوینی جزئی در اختیار برخی اولیای الهی قرار می‌گیرد گفت: از علامه طباطبایی سوال کردم که آیا آیت‌الله قاضی طباطبایی قادر به خروج روح از بدن بود که ایشان در پاسخ به این سئوال فرمود که این کار،‌ ساده‌ترین اقدام برای استاد ما بود.

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: البته باید دانست بین ولایت تکوینی که همه جهان را در بر می‌گیرد و متعلق به خداست با ولایت تکوینی که در اختیار نبی، امام و اولیای الهی قرار می‌گیرد تفاوت وجود دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
    0 0
    اللهم صل علی عیسی و علی امه اللهم صل علی محمد و علی آله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس