حمایت اسراییل از «استقلال» کردستان، به رغم آگاهی از حساسیت کشورهای مسلمان، در نگاه اول تعجب برانگیز است، اما پیوندهای صهیونیست‌ها و خاندان بارزانی، قدمتی حدود نیم قرن دارد.

گروه بین‌الملل مشرق - امروز دیگر بر همگان روشن است که حکومت اقلیم کردستان و در راس آن مسعود بارزانی، در میانه آشوب تروریزم تکفیری که هستی و موجودیت عراق را نشانه رفته، صرفا به دنبال گرفتن ماهی خود از آب گل آلود است و نه تنها هیچ وقعی به سرنوشت جمهوری عراق نمی‌گذارد، که حتی قراین از رضایت درونی او از شعله کشیدن آتش داعش حکایت دارد.

چرا بارزانی با اسراییل «بسته» است؟

بارزانی به دنبال استقلال و تشکیل «کشور کردستان» است و این را بارها و به صراحت اعلام کرده است. حتی آن زمانی که در بحبوبه پیشروی‌های داعش، بیم سقوط بغداد می‌رفت، بارزانی که شرایط را برای اعلام استقلال مساعد می‌پنداشت، در بدترین شرایط امنیتی کشور این خواست را مطرح کرد. البته با برگشتن نوک سلاح داعش به سوی اربیل، بارزانی چاره‌ای جز عقب نشینی تاکتیکی نداشت و صرفا با حمایت‌های ایران توانست از مهلکه سقوط اربیل به دست داعش بگریزد.

چرا بارزانی با اسراییل «بسته» است؟

اما بارزانی، این روزها، دلگرم از پشتیبانی آمریکایی در نبرد با داعش، دوباره بحث استقلال را برجسته کرده است. اما تنها، و تنها یک دولت در کل جهان است که از ایده «تشکیل کشور کردی» پشتیبانی می‌کند: رژیم صهیونیستی.

حقیقت این است که رژیم صهیونیستی نه تنها حامی ایده تاسیس کشور مستقل کردستان در شمال عراق است، که برای تحقق آن کارزار تبلیغاتی و دیپلماتیک هم به راه انداخته است! به این اظهارات توجه کنید:

«کردها مردمی سلحشور هستند که تعهد و میانه‌روی سیاسی خود را اثبات کرده‌اند. آن ها لیاقت استقلال سیاسی را دارند.» (بنیامین نتانیاهو، سخنرانی دانشگاه تل آویو، 30 ژوئن 2014)

چرا بارزانی با اسراییل «بسته» است؟

«عراق جلوی چشمان ما از هم می‌پاشد و به نظر می‌رسد که تشکیل یک کشور مستقل کرد، همین حالا هم اتفاق افتاده است.» (آویگدور لیبرمن وزیر خارجه سابق و وزیر جنگ فعلی رژیم صهیونیستی، در گفتگوی تلفنی با جان کری، 26 ژوئن 2014)

چرا بارزانی با اسراییل «بسته» است؟
آویگدور لیبرمن

«اتحاد عراق بدون یک مداخله «عظیم» نظامی از خارج ممکن نیست و این تایید کننده جدایی کردها از اکثریت شیعه و اقلیت سنی است.» (شیمون پرز، رییس وقت اسراییل، در دیدار با اوباما، 25 ژوئن 2014)

چرا بارزانی با اسراییل «بسته» است؟
شیمون پرز، محمود عباس، مسعود بارزانی

«ما باید صراحتا خواستار تشکیل یک کشور کردستان، مجزا از ترکیه و ایران باشیم. (کشوری که) دوست اسراییل خواهد بود.» (آیلت شاکد، وزیر دادگستری! رژیم صهیونیستی، سخنرانی در کنفرانس سالانه آی ان اس اس، ژانویه 2016)

چرا بارزانی با اسراییل «بسته» است؟
آیلت شاکد

این‌ها نمونه‌های صریح و آشکار حمایت مقامات ارشد اسراییل از تجزیه‌طلبی اقلیم کردستان است، وگرنه آن چه در پشت پرده روابط بارزانی-اسراییل می‌گذرد، به خواست خود حکومت بارزانی پنهان و در سایه است. اما به رغم این که چنین حمایت صریحی از سوی اسراییلی‌ها، به رغم آگاهی از حساسیت کشورهای مسلمان منطقه نسبت به رابطه با این رژیم، در نگاه اول تعجب برانگیز به نظر می‌رسد، اما در نگاهی عمیق‌تر به واقعیت‌های میدانی، و با لحاظ بسترهای تاریخی، چندان دور از انتظار نبوده و نیست. پیوندهای نزدیک صهیونیست‌ها و خاندان بارزانی، قدمتی حدود نیم قرن دارد.

ریشه‌ها

سابقه روابط اسراییل و کردهای عراق به دهه 1960 باز می‌گردد. اسراییل بر اساس «راهبرد پیرامونی»، که توسط اولین نخست وزیر آن بن گوریون ترسیم شده بود، در آن مقطع روابط نزدیک را با حکومت‌های محلی و اقلیت‌های قومی و نژادی، در کشورهایی که مخالف اسراییل بودند، در دستور کار قرار داد. طبق راهبرد پیرامونی، هر رقیب یا دشمنی مقابل کشورهای عرب، متحدی بالقوه برای دولت یهودی محسوب می‌شد، خواه گروه‌های فروتر از دولت همچون کردها یا مسیحیان سودان جنوبی، خواه کشور ترکیه، ایران زمان پهلوی و اتیوپی. در ان زمان، اسراییل که به شدت از نقش عراق در دشمنی جهان عرب با خود بیمناک بود، پیوندهای پنهان را با کردهای ناراضی شمال عراق، به رهبری ملامصطفی بارزانی (پدر مسعود) آغاز کرد.

چرا بارزانی با اسراییل «بسته» است؟
ملامصطفی بارزانی

چرا بارزانی با اسراییل «بسته» است؟
مصطفی بارزانی و چریک های تحت فرمانش

برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که موساد نقش مهمی در تجهیز و آموزش چریک‌های تحت امر ملامصطفی داشت. در عوض، کردها هم در انتقال یهودیان عراق به سرزمین‌های اشغالی نقش اساسی ایفاء کردند. اسراییل یک ژنرال موساد به نام «ساگی چوری» را برای تعلیم پیشمرگه‌ها به شمال عراق فرستاد و البته شماری از فرماندهان نظامی کردها هم مخفیانه به اسراییل سفر کردند.

چرا بارزانی با اسراییل «بسته» است؟
ملامصطفی(کت و شلوار روشن) در کنار زالمان شازار رییس جمهور وقت اسراییل(سمت چپ او)

چرا بارزانی با اسراییل «بسته» است؟
ملامصطفی در جلسه ای با حضور «آبا اِربان»، وزیر خارجه اسراییل(با عینک) و ژنرال معیر آمیت، رییس موساد(دوم از چپ)

از 1973 تا 1975، روابط اسراییل و ملامصطفی دچار چالش شد. ماجرا از این قرار بود که در جریان جنگ اکتبر 1973(در اسراییل به جنگ یوم کیپور معروف است)، چریک‌های ملامصطفی بارزانی دست از جنگ با دولت مرکزی عراق کشیدند تا خللی در مشارکت ارتش عراق در جریان جنگ با اسراییل به وجود نیاید. اسراییل از این مساله به شدت عصبانی شد.

چرا بارزانی با اسراییل «بسته» است؟
ملامصطفی با معیر آمیت، رییس وقت موساد(1963)

در 1975، در پی توافق الجزایر میان ایران و عراق، نوبت کردها بود که از اسراییل عصبانی شوند، چرا که اسراییل در پی این توافق کمک خود را به نیروهای ملامصطفی قطع کرد. هر یک از طرفین در این زمینه توجیه خود را داشتند. کردها در 1973، می ترسیدند که در صورت ادامه جنگ با ارتش عراق، از سوی جهان عرب انگ «خیانت» بخورند. اسراییل هم در 1975 از این نگران بود که با ادامه کمک به کردها خشم شاه ایران و دولت امریکا را تحریک کند.

چرا بارزانی با اسراییل «بسته» است؟
چرا بارزانی با اسراییل «بسته» است؟
ملا مصطفی در کنار ژنرال اسراییلی «ساگی چوری»، مسوول تعلیم نظامی پیشمرگه ها

بعد از یک دوره رکود در روابط، در پی جنگ اول خلیج فارس در سال 1991 و حصول خودمختاری نسبی برای کردها، دوباره روابط اسراییل-کردها رونق گرفت. این روابط بعد از سقوط حکومت صدام در 2003 اوج گرفت.

منافع دوجانبه

رابطه میان حکومت اقلیم کردستان و رژیم صهیونیستی، پیش و. بیش از هر چیز، پیوند بین دو موجودیت است که نتوانسته اند بعد از دهه ها، برای «کشور بودن» خود، مشروعیتی در منطقه به دست بیاورند. اما فراتر از این، هم بارزانی و هم صهیونیست ها، برای این رابطه منافعی چندوجهی برای خود تعریف کرده‌اند.

رژیم صهیونیستی به بهانه کمک به کردها در مقابله با داعش و نقش آفرینی در به اصطلاح کارزار بین المللی مبارزه با داعش، پیشمرگه ها را تعلیم و تجهیز می کند. لیکن واضح است که این بهانه ای بیش نیست. دولت اسراییل به دنبال یک جای پای قابل اتکاء در قلب منطقه غرب آسیا، همجوار با دشمنان و رقبای بالفعل و بالقوه این رژِیم است. تشکیل یک کشور کردی، علاوه بر این که یک حایل در «جبهه شرقی»(در برابر محور مقاومت) ایجاد می کند، می تواند تیغ جدایی طلبی کردها را در پهلوی سوریه، ایران و ترکیه تیز کند و آن را به ابزار امتیازگیری اسراییل تبدیل نماید.

تشکیل یک کشور کردی، می تواند اثری دومینووار بر تجزیه طلبی سایر اقلیت های قومی و نژادی منطقه داشته باشد که خود دقیقا در راستای طرح اسراییلی «بالکانیزه کردن» غرب آسیاست. مضاف بر این که یک کشور کرد همپیمان اسراییل، تا حدی انزوای سیاسی و فرهنگی این رژیم را در منطقه‌ای مسلمان با حس شدید نفرت از صهیونیست‌ها تعدیل خواهد کرد.

استقلال کردهای عراق، در وضعیت بحرانی سوریه هم اثر مستقیم دارد که اولین نتیجه آن استقلال‌طلبی حزب دموکراتیک کردستان سوریه است که می تواند یک پیشران برای طرح اسراییلی تجزیه سوریه باشد. تجزیه سوریه علاوه بر این که ضربه ای سنگین برای محور مقاومت است، خیال اسراییل را هم از تصرف همیشگی ارتفاعات جولان راحت می کند.

از سوی دیگر، با وجود این که اسراییل در حال حاضر از وجود و عملکرد گروه های تروریستی در منطقه سود می برد، اما در صورت تحقق تجزیه سوریه و شکل گیری یک حکومت متعلق به تروریست‌ها در نزدیکی رژیم صهیونیستی، اگر بنا به هر دلیلی روزی خطری از جانب آن‌ها متوجه اسراییل شود(مثل مورد القاعده که با برنامه ریزی سیا شکل گرفت و بعد از کنترل خارج شد)، کردها با داشتن نیروهای زبده پیشمرگه، با تجهیزات اسراییلی، می‌توانند به عنوان یک دیوار دفاعی از منافع اسراییل حفاظت کنند.

چرا بارزانی با اسراییل «بسته» است؟
پیشمرگه های کرد

وجود کشور کردستان که صدها کیلومتر مرز مشترک با ترکیه و ایران دارد، به رزیم صهیونیستی این امکان را می دهد که با استقرار راحت تر تاسیسات و تجهیزات و نیروهای نظامی و اطلاعاتی، اشراف بیشتری به تحرکات داخل مرزهای ایران و ترکیه داشته باشد. همین حالا هم، شبکه ای از ماموران موساد و جاسوسان همکار موساد تحت حمایت بارزانی به راحتی در شمال عراق تردد و فعالیت می‌کنند و به ویژه به کار جاسوسی از برنامه هسته‌ای ایران مشغولند.

در سال 2004، «سیمور هرش»، روزنامه نگار معروف آمریکایی، در مصاحبه با برنامه تلویزیونی «حالا دموکراسی» به میزبانی آمی گودمن، خبر داد که در پی حمله آمریکا به عراق، صدها مامور اطلاعاتی اسراییل روانه شمال عراق شدند تا عملیات جاسوسی را علیه ایران، سوریه و عراق سازماندهی کنند.

چرا بارزانی با اسراییل «بسته» است؟
سیمور هرش

در سال 2012، روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، طی گزارشی فاش کرد که موساد ناراضیان ایرانی را جذب می کند و در پایگاه های سری خود در شمال عراق تعلیم می دهد. در 2013 هم روزنامه «واشینگتن پست» از هشدار سازمان امنیت ملی ترکیه به مقامات اطلاعاتی ایران خبر داد که طبق ان شبکه ای از ناراضیان ایرانی (عمدتا کرد) در حال جاسوسی برای اسراییل هستند و به طور مرتب با ماموران موساد در ترکیه ملاقات می کنند.

اما این روابط یک جنبه اقتصادی پررنگ هم دارد. روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن، در 23 آگوست 2015، از تامین سه چهارم نفت اسراییل از طریق کردستان خبر داد. در واقع نفت متعلق به مردم عراق، که حکومت بارزانی خودسرانه ان را «سرقت» می کند از طریق خط لوله‌ای کرکوک-جیهان به ترکیه می رود و از آن جا به اسراییل بارگیری می‌شود. حتی وزیر منابع طبیعی کردستان، آشتی هورامی دو سال پیش در مصاحبه روزنامه «حریت» گفته بود که "فروش نفت به اسراییل جرم نیست."

چرا بارزانی با اسراییل «بسته» است؟

اسراییل تنها خریدار رسمی نفت «دزدیده شده » ملت عراق توسط حکومت بارزانی است و دیگر کشورها از بیم آن که مورد شکایت دولت مرکزی عراق قرار بگیرند، دست کم به صورت آشکار، از کردها نفت نمی‌خرند. علاوه بر نفت، اسراییل سرمایه‌گذاری سنگینی در بخش‌های انرژی، ساخت و ساز، ارتباطات و امنیت اقلیم کردستان انجام داده است. بدیهی است که دفاتر شرکت های اسراییلی که در اربیل مستقر هستند، تحت نظارت مستقیم سازمان های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی فعالیت می کنند. برخی منابع، از «دنی یاتوم» رییس اسبق موساد به عنوان هماهنگ کننده اطلاعاتی شرکت های اسراییلی فعال در کردستان عراق نام برده اند.

چرا بارزانی با اسراییل «بسته» است؟
دنی یاتوم، رییس سابق سیا

بارزانی نگران از خشم بغداد و تهران

برعکس مقامات ارشد صهیونیستی که آشکارا حمایت خود را از استقلال کردستان و حمایت از حکومت اقلیم کردستان جار می‌زنند، مقامات حزب دموکرات کردستان عراق (حزب حاکم بر اقلیم) چندان مایل به رسانه ای شدن حمایت اسراییل نیستند. دلیل اصلی ان هم ترس از خشم بغداد و تهران  است. مضاف بر این که بارزانی در داخل خود اقلیم کردستان با حزب «اتحادیه میهنی کردستان» به رهبری جلال طالبانی (با محوریت سلیمانیه) و حزب گوران هم مواجه است که هر دو متمایل به ایران و مخالف نزدیک شدن به اسراییل هستند. اخیرا اتحادیه میهنی و گوران وارد ائتلاف دوباره با هم شده‌اند.

علاوه بر این، بارزانی از موضع کشورهای عرب سنی هم بیمناک است. از همان دهه 1960 که روابط بارزانی ها با اسراییل شروع شد، یک اتهام همیشگی به آن ها از سوی اعراب، تلاش برای «تشکیل اسراییل دوم» در قلب کشورهای اسلامی بوده است.

«آموس گیلعاد»، از مقامات ارشد نظامی اسراییل در پاسخ به سوال رادیو ارتش اسراییل درباره این که چرا مقامات نظامی و امنیتی اسراییل درباره روابط با کردها پاسخ داد: «سکوت ما، درست کم در رسانه ها- بهترین کار است. هر سروصدای اضافه از طرف ما فقط می تواند به کردها آسیب برساند.» او در ادامه در پاسخ به این سوال که «آیا اسقلال کردستان به نفع اسراییل است؟» با اشاره به روابط تاریخی کردستان با اسراییل گفت: «نگاهی به تاریخ بیاندازید و خود درباره آینده نتیجه بگیرید.»

چرا بارزانی با اسراییل «بسته» است؟
آموس گیلعاد

«الیعاذر سافریر»، رییس پیشین ایستگاه موساد در شمال عراق هم معتقد است که رازداری مقامات نظامی و امنیتی اسراییل و عدم اظهارنظر در مورد پیوند اسراییل- کردها به درخواست طرف کرد است.

«ما دوست داریم که در این مورد، باز صحبت کنیم، در آن جا سفارتخانه داشته باشیم، روابط عادی داشته باشیم، ولی مسایل را مخفی نگه می داریم، چون آن ها این طور می خواهند.»

خانم «افرا بنجیو»، متخصص امور عراق در دانشگاه تل آویو، که کتاب مهمی در زمینه روابط با کردها دارد، چنین می‌نویسد:

«به نظرم قطعی است که همان لحظه که بارزانی اعلام استقلال کند، این روابط (مخفی) به سطح روابط آشکار ارتقاء می‌یابد. این به عهده کردهاست.»

منابع:

http://www.middleeasteye.net/news/not-all-iraqi-kurds-welcome-israels-support-666475009

http://www.democracynow.org/2004/6/22/seymour_hersh_israeli_agents_operating_in

https://intelnews.org/2012/01/11/01-906/

https://www.rt.com/news/169252-netanyahu-kurds-independence-iraq/

http://www.reuters.com/article/us-iraq-crisis-israel-kurds-idUSKBN0F11I520140626

http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13920725000544

http://www.aljazeera.com/indepth/opinion/2014/07/israel-iraqi-kurds-gambling-with--2014737321568960.html

http://www.the-american-interest.com/2016/03/18/israel-and-the-kurds-love-by-proxy/

http://972mag.com/longing-for-zion-dreaming-of-kurdistan/81591/

http://www.algemeiner.com/tag/mossad-station-chief-in-kurdish-northern-iraq-eliezer-tsafrir/

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 98
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 61
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    یک مشت گربه صفت ......
  • علی ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    5 2
    کردها پس از فروپاشی عثمانی تنها ملت مسلمانی بودند که بر عکس اعراب به برادران ترکشان خیانت نکردن و نتیجه ی این برادری صادقانه قتل عام صدهزار کرد و جابجایی اجباری از زمینهایشان به سوی استانبول توسط هیمین برادارن ترک بود سیاستی که اردغان ادامه دهنده ان است در سوریه کردها دوشا دوش برادران عرب با استعمار فرانسه جنگیدن اما اعراب قدرنشناس اولین قدمی که بعد از تشکیل سوریه بر سرزمین شام توسط استعمار برداشتند انکار ملتی بنام کرد بود یک میلیون کرد بی شماسنامه محروم از ابتدایی ترین حقوق انسانی وجالب اینکه وقتی اردغان و خائنین سعودی داعش را به وجود اوردن درحالی که سوری ها درحال فرار در مدیترانه بودند این کردها بودند که مقاومت کردند اما عراق از نسل کشی بنویسیم یا قتل عام ده ها هزار نفر انسان بی گناه که جرمشان کرد بودن بود و کرد از نظر بعثی ها مساوی با ایرانی بودن بود یا شیمایی شدن پنج هزار نفر درحلپچه یا کشتار هشت هزار مرد و پسر فقط از طایفه بارزانی سوال ایا بجز استقلال از صدامیان و وحشگری عثمانی آیا پیشنهاد بهتری دارید؟
  • ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    2 0
    نگاهی به تاریخ بیندازید صلاح الدین ایوبی سردارکرد بیت امقدس را آزاد کرد و اعراب آن دو دستی به صهیونیستها تحویل دادن والسلام
  • حسین ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    هر جا که کار رسانه ای نکردیم آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی اومدن کار را بدست گرفتند. غیر از شبکه های استانی به زبان کردی که بخش بسیار کوچکی غز آنها سیاسی و خبری هست آیا حتی یک شبکه خبری به زبان کردی داریم که بتونیم بر مردهای عراق تاثیر بگذاریم؟ نه بتاثیر العالم را بر عزیزان عرب زبان در عراق میبینیم. خوب چرا بعد از این همه سال یک شبکه خبری و سیاسی به زبان کردی نداریم،؟
  • بنده ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    ... با سلام.................... شاید یک سری حرکت آرام از جانب انقلاب اسلامی لازم است. یا حق
  • ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    2 0
    همامطور که دست 5 انگشت دارد و نمی توان آن را جدا کرد کردستان ایران هم جز جدایی ناپذیر جمهوری اسلامی ایران هست
  • محمد ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    هرچه خدا بخواهد همان خواهد شد کسانی را که خدا فرصت حکومت با عدالت را به انها داده بود در حال تمام شدن است و بندگان صالح خدا وارث زمین خواهند بود همانهای که به بردگی کشیده شدن در حالی که در سرزمین خود بودندنه ترک تازی کردند نه کسی را به بردگی گرفتند در حالی که فقط شغلشان همان بود که بسیاری از پیغمبران بدان مشغول بودند.
  • آریو سوئد ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    1 1
    خانواده بارزانی فئودال ، عقب مانده و ارتجایی هستند و از کردها برای نگهداشتن خودشون در قدرت سوء استفاده میکنند ولی هر روز چهره کثیف اونها برای مردم کرد بیشتر آشکار میشه.
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    2 0
    به نظر من کردها به عنوان یک ملت حق دارند که به زبان خود درس بخوانند ، همانطور که فارس ها در ایران به زبان فارسی درس میخوانند .
  • علی ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    1 3
    چه ربطی به بارزانی ملعون و صهیونیست صفت داره؟
  • ایرانی ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 1
    این حرفها به هیچ دردی نخواهد خورد و بعضی از بخشهای آن به طور واضح خود زنی است. چرا که همین حزب دموکرات کردستان عراق تا مدتها مورد حمایت ایران بود و حالا هم حمایتهای ضمنی از آن ادامه دارد، اگرچه اتحادیه میهنی کردستان اکنون متحد اصلی ایران در اقلیم است، ولی آنها هم با استقلال مخالفت جدی ندارند. در ضمن در همین بیخ گوش ما و در همسایگی ما کشورهایی هستند که با اسرائیل حتی پیمان نظامی دارند و اسرائیل در آنجا پایگاه نظامی و جاسوسی دارد، ولی هیچوقت از آن جا به عنوان حیاط خلوت اسرائیل نام برده نمیشود! انصاف هم لازم است.
  • مرد اول ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    1 0
    سال 1394 پارسال را فراموش نکنن که ایران از دست داعش نجاتشون داد
  • اسفندیار ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    دلبستگان شیطان بزرگ و اون مملکت زپرتی از سرنوشت صدام و قذافی و... عبرت بگیرند اینها برای همه کشور های منطقه طرح های خطرناکی دارند به امید بازگشت آن مرد همیشه بهاری
  • ناشناس آذری ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    منظورت اینه که صلاح الدین ایوبی فقط فرمانده سپاه مسلمانان بود یا فرمانده ی لشر کردها ؟؟!!! در جنگ عراق با ایران، فرماندهان فقید و شهید ، فرمانده ی لشکر مناطق محل تولد خود بودند یا فرمانده ی سپاهیان و ارتشیان ایرانی؟؟ حرف چرند نزن.
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    زمانی که کردها توسط ترکیه مورد تعرض قرار گرفتند همه کردها از این قضیه اعلام انزجار کرند و در همان زمان بارزانی دیداری بسیار دوستانه و تملق آمیز با اردوغان داشت که اثبات کند حفظ قدرت بسیار بیشتر از حفظ منافع ملت کرد اهمیت دارد و حاضر است نردبانی از جان باختگان کرد درست کرده و بالا برود! ملت اصیل کرد مرد و مردصفت هست نه مثل بارزانی که از ترس داعش ، بعد از ناامید شدن از اسرائیل و امریکا و دیگر متحدانش ، شبانه با ایران تماس گرفته و درخواست کمک میکند و صبح با سردار رشید اسلام سلیمانی بزرگ ، خطر از بیخ گوشش دور میشود! و بعد از دور شدن داعش دوباره شیر میشود!
  • ahmadi ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    ازهمان دهه 1960 که روابط بارزانی ها با اسراییل شروع شد، یک اتهام همیشگی به آن ها از سوی اعراب، تلاش برای «تشکیل اسراییل دوم» در قلب کشورهای اسلامی بوده است.باتوجه به مطالب فوق آیا بحث اسراییل دوم اتهام است ضمنامیدان دادن دراطراف اربیل وکرکوک به گروه داعش ازشگردهای بارزانیست تاخودراازدرگیری باداعش درموصل وسایر مناطق عراق کنار بکشد
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    1 0
    تفرقه اندازی می کنی ! دشمن شناسی مهم است توجه نکنید همه با هم برابر وبرادرند فارس،کرد ،عرب همه متحد در برابر استکبار
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    1 1
    بژی کردستان
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    در سالگرد رحلت امام خمینی ره از ایشان درس بگیریم ایشان با ایمان واتکال به خدا وبایمان به هدف بدون هیچ ترسی کاری را فقط برای خدا انجام می داد وبا دست خالی خدا کمک کرد واسلام وشعایر اسلامی را که فراموش شده بود احیاء کرد
  • شاهین ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    1 0
    باز این ناشناس آذری وارد شد و قضیه روپان ترکیستی کرد؛ دوست عزیز صلاح الدین ایوبی سردار رشید اسلام وکرد بود اینو همه می دونند دوست دارید بگیم ترک بود؟ می خوای؟ من خودم کرد نیستم ولی خدایش کردها سلحشورند و ایرانی اصیل هستند
  • اهوازی ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    کردهای عراق چه از نظر فرهنگی و چه دین و مذهب و چه گویش و لهجه و چه از نظر سیاسی مردمانی متفاوتند.کردهای عراق شیعه و سنی و ایزدی میباشند.در میان اهل سنت و شیعه نیز فرقه هایی مانند شبک و کاکه ای و صوفیه دیده میشود.از نظر گوناگونی بیان و گویش و لهجه هم به سورانی و هم به شکاکی و هم به کهجه کرمانشاهی و... گفتگو میکنند.در برخی از نواحی کردنشین عراق دیگر گروهها قومی و دینی و مذهبی مانند ترکمان های شیعه و سنی و مسیحیان آشوری و کلدانی و... حضور دارند.ایران میتواند بصورت جدا جدا روی هرکدام از این گروهها سرمایه گذاری سیاسی و فرهنگی کند.
  • ایرانی ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    این حکومت هیچوقت تشکیل نخواهد شد،اسراییل سگ صفت در آخر از بین میره،هرکاری هم بکنه،تا زمانی که هستیم تا آخرین قطره خون جواب خودشو ،همدستاشو میدیم .
  • ایرانی ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    این حکومت هیچوقت تشکیل نخواهد شد،اسراییل سگ صفت در آخر از بین میره،هرکاری هم بکنه،تا زمانی که هستیم تا آخرین قطره خون جواب خودشو ،همدستاشو میدیم .
  • ناشناس ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    ایران نباید اجازه دهد چنین کشوری جعلی در کنارش درست شود.ایران باید فکر نزدیک شدن کردهای جهان به ایران را در میان آنها تقویت کند.
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 2
    کردها فقط به جز جنگیدن چیزی بلد نیستن همیشه اهرم فشار اسراییل در منطقه بودند،بارزانی و کردها ی فاشیست تا آخر زمان هم نمیتونن حکومت کردی تشکیل بدن چون الان 70 درصد خاکهای کردستان متعلق به خودشون نیس و اختلافات شدید مرزی دارن در هر کشور و از طرفی میخوان با پاکسازی قومی ترکمن ها ایزدیها ارامنه عاشوریها مسیحی ها.....به توهم دولت کردی برسن اگر هم برسن خود اسراییل آخر سر نابود شون میکنه این سیاست شیطان اس.مرگ بر دولت جعلی اسراییل دوم
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    باید همه بدانن که هر کس که بخواهد به کسی توهین بکنه نشان از نبود شخصیت فرهنگ ادب و سواد خودش و خانواده اش است که بهتر عقد هاشو رو اینجوری خالی نکنه...
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    اگه بارزانی بده چرا به ایران دعوتش میکنید و باهاشون همکاری تنگاتنگ دارید؟
  • بهرامی ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    عزیزان من خودم کورد ایرانی هستم ؛اما کوردهای عراق سال ها از دست رژیم های سنی که در عراق بر سر کار امدند بعد از تشکیل عراق در 1920 ظلم زیادی دیدند مانند انفال و زنده به گور کردن 180000از انها در جنوب عراق به دست صدام مانند شیمیایی حلبجه در 1988 توسط صدام و.....؛قبل از ان هم در دوره حکومت عثمانی ها ظلم زیادی دیدند مانند کشتار 1915 ارامنه و کوردها . اما به نظر من ما کوردهای ایران قبل از هر چیزی و هر مساله ایی تمامیت ارضی کشورمان برایمان مهم تر است ؛یعنی مهم نیس اسراییل باشد یا امریکا یا بارزانی یا..... ؛ما بر سر یه وجب از خاک کشورمان با کسی منافشه نمیکنیم و دست توطه کار و متجاوز را قطع میکنیم پس این یعنی ما کوردهای ایران اتمام حجت میکنیم با تمام دنیا که چو ایران نباشد تن من مباد.منافع ملی و پیشرفت کشورمان ایران مهم تر از همه چیز است . اما بنظر من کوردستان عراق اگر هم مستقل شود حیاتش به کشور ما ایران بستگی دارد نه به اسراییل و امریکا ؛الن هم اگر ایران و سردار سلیمانی نبود بغداد و اربیل سقوط کرده بودند .اما بنظر من این وسط اردوغان هست که بارزانی را تحریک میکند ؛یعنی این اردوغان و سعودی ها هستند که از ترس نفوذ ایران در عراق این چنین سناریو هایی به راه می اندازند ؛اما کوردها هر کجای دنیا باشند ایرانی هستند . نمونه این چنین تحرکات تحریک امیز چن هفته پیش در شبکه شرق الاوسط سعودی ها در لندن به پخش اکاذیبی در مورد ساخت پایگا نظامی مجهز به سکوی پرتاب موشک سپاه پاسداران در روستای سید صادق استان سلیمانیه پرداختند .که کاملا کذب هست و هر دو طرف عراقی و ایرانی تکذیب کردند ولی باز هم پافشاری بر این دروغ از طرف شرق الاوسط .بنابراین خارج از میتونیم بگیم بیشتر تبلیغات سیاسی حزبی پارت دموکرات بارزانی چیزی به اسم استقلال کوردستان شبیه خواب و خیال هست چون کوردستان عراق پتانسیل یک نیم ه کشور را هم ندارد چه برسد به کشور مستقل ؛ این جا دشمنان ایران که سعودی ها و اسراییل هستند تنها دنبال ایجاد اختلاف و شکاف بین مردم ایران و همچنین حساس کردن مردم عراق به نفوذ ایران در عراق هستند. ایران کشور ما کوردها و فارس ها بوده در طول تاریخ و سربلند و سرافراز خواهد ماند و من خودم به عنوان یک کورد خطاب به همه براردران کشورم ایران عزیز اعلام میکنم چو ایران نباشد تن من مباد و مرگ بر اسرایبل و امریکا و سعودی ها که از پیشرفت و اقتدار ما ایرانی ها هراس دارند و هر روز به شیوه های مختلف در صدد ایجاد فضای چن قطبی در کشورمان هستند . من خودم یک کورد سنی و ایرانی هستم و ایران را با تمام دنیا عوض نمیکنم و جانم را فدای ملتم و کشور عزیزم ایران همیشه جاویدان میکنم .
  • کریم شیرازی ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    بعد از محو و نابودی اسراییل امکان تشکیل یک کشور کرد معقولانه است نه حالا
  • اسفندیار ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    نظام سلطه و استکبار و رژیم صهیونیستی پلید و نامشروع بدانند که احمدی نژاد به فضل الهی اعتقادی سیاسی و بر اساس برنامه با آنها دشمنی می کند و تا آخر و نابودی آنها خواهد ایستاد من تا لحظه آخر عمر در مسیر ولایت علیه استکبار و رژیم صهیونیستی خواهم بود و امیدوارم خدای متعال محو و نابودی این رژیم را به ما نشان بدهد
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    آقا محمد، نه كردها برده حكومت مركزی بودن و نه دولت كردستان بنده صالح و وارث زمین هست. رفیق گرمابه و گلستان صهیونیستها بودن فقط از شیاطین بر میاد و نه بندگان صالح خدا!!!! خیانت دولت كردستان عراق رو به پای اسلام نذارید. چون اینها رو خالص سازی كنی، دو نفر رو ندارن كه از اسلام چیزی بفهمن. نژاد پرستی به شدت در روابطشون رواج داره. و نژاد پرستی دقیقا رفتار اجمقها و به خصوص صهیونیستهاست. پس عجیب نیست كه با هم دوست باشن!
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    این نظر شاهین خیلی جالبه به غیر از صلاح الدین کیا رو نام میبری؟ میخوای من فقط تعدادیشو از ترکها نام ببرم؟ ستار خان باقرخان نادرشاه شاه عباس جلاالدین سیف الدین قطز بهتره کمی قبل از اظهار نظر فکر کنی
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    حالا اگر ترکیه با عناصر پ ک ک درگیر بشه همین سایت مشرق جوری از این گروه تروریستی حمایت میکنه که گویا این تروریستها کار درست رو انجام دادن.جنایات پژاک در ایران هم فراموش نشه.بعد از فتنه داعش برای همیشه باید فتنه پ ک ک ،پژاک و پ ی د نیز یکسره بشه.
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه.شما نتونستید پژاک که یک گروه کوچک از پ ک ک هست رو ازبین ببرید باهاش صلح نامه امضاکردید حالا میخوای همه ی اینا رو با هم از بین ببری؟
  • رضا ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    اذریها چی؟عربها چی؟ بلوچها؟....
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    دیپلماسی کشور ما در این اوضاع فعلی عراق باید فعال باشد که نیست، فعلاً دیپلماسی لبخند به کشورهای اروپایی دارد سفر می کند
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    صلاح الدین ایوبی یک تکفیری ضد شیعه و ابن تیمه ای بود و مسعود نیز پیرو خط اوست
  • ناشناس آذری ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    دوستان عزیز خصوصاً آقا شاهین، از اینکه توجه فرمودید متشکرم. فکر کنم منظورم رو خوب بیان نکردم. نظر ناشناس عزیز این مطلب رو منتقل می کنه که گویا کردها بودند که بیت المقدس شریف رو در جنگهای صلیبی از دست مسیحیان آزاد کردند. ولی مراجعه به تاریخ بیانگر این است که صلاح الدین ایوبی که البته کردتبار و متولد تکریت بوده، فرمانده ی سپاهیان مسلمان اعم از عرب و عجم و سوریه ای و مصری و عراقی و حجازی و یمنی بوده است و اینطور نبوده که ایشان به عنوان یک کرد و با یک لشگر کرد به جنگ مسیحیان رفته باشد.
  • علی ح ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    حدود پانصد سال پیش خانواده یهودی بارزانی در اسپانیا زندگی می کردند که با انگیزیسیون اسپانیا اجداد بارزانی ها از اسپانیا به منطقه بارزان عراق مهاجرت می کنند و نام خود را از این منطقه می گیرند . سامویل بارزانی از خاخامهای آن دوره از خاندان بارزانی بوده و " موشه بارزانی " عضو جبهه آزادیبخش اسراییل (لهی) بوده است . خاندان بارزانی کرد نیستند بلکه ماسون و یهودیان مخفی شده در بین اکراد هستند .
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    مقام معظم رهبری مکررا در سخنانشان در مراسم سالگرد رحلت امام به مثلث آمریکا-اسرائیل-انگلیس خبیث اشاره کردند. اتفاقاتی در مورد کردستان در حال اتفاق افتادن است یعنی نزدیکتر شدن صهیونیستها به همان طرح (اسرائیل بزرگتر) است. در واقع حمایت آنها از کردستان یعنی اسرائیلی که با ایران و ترکیه و عراق بصورت همزمان همرز می شود و توسعه آشوبها و کشتارهای قومیتی خصوصا با شروع ریاست جمهوری آینده آمریکا. باید این فتنه امروز احساس خطر مرگبار شود در غیر اینصورت جدا از عروسک شدن ملت کرد , موجب خطرارت وخیمی برای هم ایران, ترکیه و عراق خواهد شد. نباید متصور باشیم که خطر طرح کثیف اسرائیل بزرگتر دفع شده چراکه آمریکا و انگلیس با عطش فراوان خواهان تحقق توسعه جغرافیای غده سرطانی هستند در جهت تجزیه خاورمیانه.
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    چه ربطی داشت؟! مگر تفاوت گویش و لهجه و زبان بد است؟ مگر در ایران این همه گویش و لهجه مختلف داریم بد بوده؟!
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    زیاد ناراحت نشو شما خوب نیست خدای نکرده!
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    ناشناس عزیز خواهشا خواهشا خواهشا خواهشا خواهشا خواهشا......... یکم "بیشتر" درباره ی صلاح الدین ایوبی مطالعه کن، امیدوارم نظرت از روی ناآگاهی باشه .....
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    ناسلامتی ما یک کشوره واحدیم نه یه کشور فدرالی...
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    اگه ایران، بارزانی رو نجات نمیداد ، الان بغدادی سرش رو تاکسی کرده بود رو دیوار اتاقش....برو دست سردار و دوستاشو ببوس نمک نشناس
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    ســـــــــــــــــــــــــیاست...
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    چرا چرت و پرت میگی بارزانی ها اصلشون مهابادیه خود مسعود در مهاباد به دنیا اومده
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 1
    آخه ستار خان و باقر خان چه ربطی داره به جهان اسلام؟اینها دو سردار ملی ایران هستند.بعد تازه تو اینها رو با صلاح الدین مقایسه می کنی که شهرت جهانی داره؟در ضمن شاه عباس هم یک پادشاه کرد بود.
  • روزبه ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    بابا شما چرا هی به این بازر گیر میدین.عزیز من دست خودش نیست به خاطر گروه خونیشه. گروه خونی خ + . شما هم اگه گروه خونیتون از نوع خیانت بود همین جوری میشدین. هی الان به این بازر گیر 3 پیچ بدین.راستی بالاخره چیه اسمش بازره ،‌ بارزه ، بی زره زر زنه چیه بالاخره؟لطف راهنمایی کنید...
  • کورد ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    ما با حق و حقوق آذریها عربها بلوچها و ...مشکلی نداریم.
  • محمدرضا ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    سلام خدمت همه هموطنان عزیز به نظر من این مطلب که اینجا عنوان شده وبه قضاوت مسعود بارزانی وخاندان اوپرداخته کاملا اشتباه وچیزی جز تفرقه افکنی نمیتواند باشد.نبایستی سریع بر مبنای یک رفتار یک ادعا و یک پندار شخصی یاخاندانی رامورد قضاوت قرارداد
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    بعضی کشورهای منطقه همزمان با ایران و با اسرائیل رابطه دارند و ایران ظاهرا با این مساله مشکلی ندارد.حالا مشکل شما دقیقا چیه؟
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    خفه شوودهانت را ببند.
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    کرد و فاشیست دو مفهوم کاملا متضاد و غیر قابل جمع هستند دلیلش اینکه همیشه در حال مبارزه با فاشیسم هستند حتی همین الان.پاکسازی قومی ترکمن ها ارمنی ها و ...کجای تاریخ ثبت شده؟
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    حتی صدام رو هم کردها اعدام کردند.درس عبرت؟
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    1 0
    حکم اعدام صدام توسط قاضی کرد قرائت شد و توسط مامورین کرد طناب دار به گردنش آویخته شد.
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 2
    کردها هم داعش را از ایران دور کردند و مانع پیشروی داعش شدند.
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    1 0
    شما اگه عراقی بودید به عراقی بودنتون افتخار می کردید؟
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 1
    باز پانکردهای بی هویت دست به جعل زدن. شاه عباس صفوی کرد بود؟؟؟ خخخ شما که دوست دارین شخصیت های ترک رو بدزدین بهتره بگین اصالتا ترک هستین.اگه نیستین پس لطفا شخصیت های بزرگ ترک رو بهش هویت جعلی کرد ندهید صفویان و شاه هاش تمام ترک بودن از اینکه تاریخ نداشتین میچسبین به ماد و ... حالا فقط این مونده بود که شاه عباس و صفویان ترک رو کرد بدونین واقعا بی هویتی که میگن همینه فردا پس فردا میگین سلجوقیان و افشاریان و فلان فلان کرد بوده
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    1 0
    مبارک خودتون باشه ما حتی میدونیم چنگیز مغول هم ترک بود.
  • میوه جات ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    1 0
    برای زندگی آرام و سالم در سایه تعالیم مترقی اسلام باید در گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی بکوشیم. تحریک مسائل قومی و نژادی از ناحیه هر کس بود شیطانی است و اختلاف و جنگ را گسترش میدهد. سنی مستقل، شیعه مستقل، کرد مستقل، ترک مستقل، ... هر کدام جداگانه ضعیف شده و با پیروزی دشمن بر آنها همه نابودند. باید نفوذیها و ضد دینها را شناسایی و یه روش اصولی نابود کرد تا امت واحد اسلامی بتوانند بخوبی زندگی کنند.
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    1 0
    خطاب به ناشناس 15:21 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد حسین ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    آزمایش دی ان ای کردها نشون میده که آریایی هستند و مانند ایرانیان هستند و با توجه به شرایط آب و هوایی چهره ایرانیان با مردم جنوب آلمان فرق دارند و کافیه شما چهره ایرانیان را بور کنید و ریش و سبیل آنها را بزنید تا متوجه شباهت بشید.من خودم آذربایجانی ام و کرد و لر و تالش و گیلک و فارس و بلوچ و عرب و مازن همه باهم برادر و هم نژادیم.
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    1 0
    بارزانی همچون خاندان ال سعود معرف صهیونیزم اسلامی است
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    1 0
    جالب این کردها دارن همه چیرو جعل میکن نه تاریخ نه حکومت داشتن تو طول تاریخ مجبور که فرهنگ و حکومت سایر ملل رو به نام خود بزنند.شاه عباس شیعه ترک قزلباش رو کرد میگن،کوروش رو کرد میدونند کلی خندیدم.خخخخخخخخخ
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    خخخخ واقعا بانکرد جوک هست میگه چنگیز مغول ترک بود تو دهنش میگه مغول ها
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    ناشناس تو خودت هم چرت و برت گفتی بارزانی بخاطر اقامت بدرش بخاطر جنگ با دولت ایران در مهاباد بدنیا اومد و اصالتا عراقی هستند نمیتونی با این اراجیف {یعنی ایرانی کردن بارزانیها}بهشو محبوبیت بدی
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    ناشناس دوم بژاک حتی در عراق هم فراری داده شد توسط سباه قدس
  • ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    خطاب به کورد ولی با براورده شدن این ارزوی شما دیگر اقوام هم ان ارزو را خواهند کرد و این یعنی نابودی کشورهای چند قومیتی
  • ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    وسعت امبراطوری نادرشاه با صلاح الدین نشاندهنده عظمت نادرشاه هست چه جالب شاه عباس هفت جدش از اردبیل برخاسته بود کرد شد؟؟؟
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    شاه عباس کرد بود حرف مفت نزن.دیگه کل دنیا میدونن صفویها نوادگان شیخ صفی الدین اردبیلی و قزلباش بودن.در ضمن صلاح الدین ایوبی سردار تحت فرمان نورالدین زنگی بود.
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 1
    بله. پیوستن به ایران.
  • ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 2
    استقلال کردستان ممنوع است. کردها اگر نمی خواهند جزو عراق باشند باید به ایران محلق شوند.
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 1
    کردها خودشان در سرودشان معترفند قوم ماد و فرزندان کیخسرو هستند . تمام اقوام ایرانی از فارس و کرد و آذری و تاجیک و بلوچ و هزاره و پشتون باید زیر پرچم ایران بزرگ جمع شوند.
  • ناشناس ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    چه عجب یه چیز خوب ازت شنیدیم
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    1 0
    فاشیسم نسل کشی و کوچ اجباری و......... در طول تاریخ بنام ترک و کشور ترکیه ثبت شده همین چند روز پیش تو المان نسل کشی ارامنه ترکها محکوم شد در حالی که همه کشورهی آزاد و دموکراسی خواه با افتخار از کردها حمایت می کنند
  • شیرانی ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    با توجه به اینکه هم ترکها و هم اعراب کردها را ایرانی می دانند و خود کردها هم به واقع خود را بخشی از ایران می دانند پس باید کردها به ایران ملحق شوند و یک کشور قدرتمندی را در غرب آسیا ایجاد نمایند. قطعا تلاش در جهت استقلال آنهم با همدستی با اسرائیل را هیچ کشوری در منطقه نخواهد پذیرفت.
  • محمد حسین ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    +++++++++++++++++++++++++++++++++++
  • محمد حسین ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    شعور داشته باش کردها ایرانی اند.
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    تف به صورت12 منافقی که منفی دادن کردستان واس ایرانه یعنی کلش واس ماس ماس ماس
  • مهدی کوبانی ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    بابا این نظر موافق و مخالف چرا مینویسین حالا سه استان دیگه این حرفهارو نداره(ایلام ، کرمانشاه، سنندج) و تقریبا بیشتر اذر بایجان غربی بقیه استانها برای ایران حله
  • ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    اری ولله
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    صلاح الدین یک مسلمان میانه رو بود نه مثل تو گوش به فرمان انگلیس
  • ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    عزیز جان اشتباه نکن کردها ایرانی هستند مانند ایرانی نیستند خود ایرانیند
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    حرف مفت من کرد کرمانشاهم بچه ایرانم
  • مهندس ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    کرد یکی از نژادهای اصیل ایرانی است
  • ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    در امریکا و اروپا هر قومی به زبان خود درس می خونن در یک کشور؟؟ این طوری که همه کشورهای دنیا باید تجزیه بشه...
  • ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    1 0
    برو بخواب...
  • کرد میانه رو ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    1 0
    عرب ها و ترک ها تا جایی که جا داشت کردها رو نسل کشی کردن اگر سازمان ملل و شورای امنیت نبود همین الان هم کار رو تمام می کردن و از خجالت کردهای باقیمانده در می آمدن..شما فارسها هم بدانید به جز کردها در خاورمیانه هیچ قومی نزدیک تر به شما نیست چه از نظر فرهنگی و تاریخی و باستانی چه نژادی...و پا در جای پاهای تندروهای افراطی عرب و ترک نزارید....
  • ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    1 0
    فقط کافیه یه آزمایش ساده DNA گرفته بشه تا کل این داستان سرای های ساختگی یه سری پان ترک پان کرد و پان عربی که در خاورمیانه با پول عربستان و اسراییل و غرب خاورمیانه رو در آتش جنگ قومیتی و مذهبی دارن نابود می کنن بر همه ثابت بشه...
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    1 0
    بارزانی منفعت طلب که حتی به خود کردها هم رحم نمیکنه.داره چهره دیکتاتور بودنشو بیشتر نشون میده.ادعای استقلال اقلیم کردستان و پایگاه اسرائیل شدنو به گور میبری.
  • محمد حسین ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    حیف که فقط یه + میتونم بدم ولی در کل +++++++++++++داری.
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    اشتباهی منفی دادم.
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    میانه رو تو باشی وای به حال کردهای تندرو نظرت راجب کشتار نقده . مراغه. میاندواب. کرکوک چیه؟
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    کردهای اقلیم و ترکیه و سوریه من ندیدم خودشونو ایرانی بدونن اونا میگن ما اهل کردستانیم کلا کردها قومیتی فکر میکنند نه ملیتی
  • اهوازی ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
    0 0
    من خودم فیلمی از کردهای علوی ترکیه دیدم که میگفتند ما ایرانی هستیم.البته این فرد مردی فرهیخته و هنرمند و موسیقی دان و نوازنده ساز تنبور و خواننده عرفانی بود.
  • ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 1
    پس اگه حمایت کرده باشن ایرانم مثل اسراییل کرده.پس تایید شده کارای اقلیم بس شما چرا معترضی به سیاست ایران؟
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    0 1
    راست می گوید. در منابع شیعه او را صلاح الدین جلاد می نامند به خاطر کشتار شیعیان فاطمی مصر.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس