بروز درگیری های شدید میان گروه های مخالف در سودان جنوبی٬ هزاران نفر از ساکنان جوبا (پایتخت) را به فرار از این شهر واداشته است.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این روزها ساکنان جوبا یا در خانه هایشان پناه گرفته اند یا در حال فرار از شهر هستند.

بر اساس اعلام امدادرسانان، اردوگاه سازمان ملل که حدود 28 هزار نفر آواره جنگ را در خود جای داده است، در تبادل آتش اخیر گرفتار شده و برخی غیرنظامیان نیز زخمی شده اند.

خبرگزاری فرانسه اضافه کرد: مردم ٬کودکان و اموالشان را به دندان گرفته و به سوی پایگاه دیگر سازمان ملل نزدیک فرودگاه جوبا در حرکت بودند، که متوجه شدند آنجا نیز از درگیری ها در امان نمانده است. حتی گزارش هایی نیز درباره ورود صدها شهروند سودان جنوبی به اوگاندا منتشر شده است.

سازمان ملل گزارش داد که در این درگیری ها از خمپاره، آر پی جی و تسلیحات سنگین استفاده شده است.

از زمان بازگشت ریک ماچار سرکرده شورشیان به سمت معاونت ریاست جمهوری دولت وحدت در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) این نخستین بار است که ارتش و شورشیان سابق در جوبا با یکدیگر درگیر می شوند.

این بازگشت ٬بخشی از توافقی بود که میان طرفین و با هدف پایان دادن به جنگ داخلی خونین سودان جنوبی منعقد شد.

شورای امنیت سازمان ملل به منظور بررسی وضعیت سودان جنوبی روز یکشنبه پشت درهای بسته جلسه اضطراری تشکیل داد.

خشونت های اخیر در سودان جنوبی روز جمعه گذشته و با تبادل آتش سنگین میان طرفین آغاز شد. بر اساس اعلام مقام های مربوطه ٬در این درگیری 150 نظامی از هر دو طرف کشته شدند. رسانه های محلی شمار کشته شدگان را 270 نفر اعلام کردند.

درگیری های روز یکشنبه در حاشیه غربی جوبا رخ داد که نیروهای ماچار و نظامیان دولتی هر دو مستقراند. خشونت سپس از این منطقه به دیگر نقاط سرایت کرد.

هنوز جزییات مربوط به شمار قربانیان درگیری های روز یکشنبه منتشر نشده است.

مایکل ماکویی وزیر اطلاع رسانی سودان ٬شورشیان سابق را عامل خشونت دانست و یکشنبه بعداز ظهر تاکید کرد که دولت 'کنترل کامل جوبا را در دست دارد.

رهبران منطقه ای از جمله، در کنیا و سودان، خواستار پایان یافتن درگیری شده و از برگزاری نشستی ویژه در نایروبی (پایتخت کنیا) در روز دوشنبه خبر دادند.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز اعلام کرد که از بروز دوباره جنگ در سودان جنوبی شوکه شده است. وی از طرف های درگیر خواست تا هر چه زودتر خشونت ها را متوقف کنند.
فرانسوآ دلاتر فرستاده فرانسه در سازمان ملل، وضعیت سودان جنوبی را نتیجه 'نبود عزم سیاسی در دو طرف درگیری' دانست.

وی افزود: فشار، لازمه مسئولیت پذیرکردن طرف ها است.

دیده بان حقوق بشر در بیانیه ای اعلام کرد که شورای امنیت مدت ها است که با تکیه بر حسن نیت رهبران سودان جنوبی، پاسخگو دانستن را کنار گذاشته و تهدیدهای توخالی درباره تحریم تسلیحاتی و فردی را تکرار می کند.

این گروه از شورای امنیت خواست تا هر چه زودتر فروش اسلحه به سودان جنوبی را ممنوع کند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، خشونت های اخیر که درست یک روز پس از پنجمین سالگرد استقلال سودان جنوبی رخ داد، عامل تضعیف کننده توافق صلحی است که تاکنون نتوانسته است به جنگ داخلی خانمان برانداز این کشور که در دسامبر 2013 آغاز شد، خاتمه دهد.
روز یکشنبه و زمانی که درگیری ها ادامه داشت، بالگردهای مهاجم و تانک ها نیز به مناطق مختلف جوبا اعزام شدند.

ماکویی از تصمیم سالوا کی یر درباره اعلام قریب الوقوع آتش بس خبر داد و ابراز امیدواری کرد که ماچار نیز همین اقدام را انجام دهد.

جنگ داخلی سودان جنوبی در سال 2013 بعد از متهم شدن ماچار به کودتا علیه کی یر آغاز شد.

انتظار می رفت که توافق صلح آگوست 2015 به درگیری ها خاتمه دهد، اما به رغم استقرار دولت وحدت، جنگ در این کشور همچنان ادامه دارد.

تاکنون دهها هزار نفر در خشونت ها کشته شده و نزدیک به سه میلیون نفر آواره شده اند. حدود پنج میلیون نفر نیز برای ادامه حیات به کمک های فوری غذا وابسته اند.

سودان علاوه بر بحران انسانی، با بحرانی مالی نیز دست به گریبان است. پول واحد این کشور در حال سقوط است و روند افسار گسیخته افزایش تورم ادامه دارد.

سودان جنوبی کشوری در جنوب کشور سودان است که استقلال آن، روز شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۰ رسمیت یافت.

مرکز این کشور که از کشور سودان جدا شده‌است شهر جوبا است و رهبری سیاسی این کشور را در حال حاضر سالوا کی‌یر مایاردیت به عهده دارد.

سودان جنوبی یکی از فقیرترین و شاید یکی از بدترین کشورها در وضعیت سلامتی در جهان است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس