همزمان در دو سوی اقیانوس اطلس رخداد مشابهی مخابره شد: مردم کشورهای کنیا و هائیتی بر اثر بحران سیاسی به خیابان‌ها ریخته و درگیری‌های شدید بدون دستیابی به نتیجه مشخص، چندین کشته و ده‌ها مجروح بر جای گذاشت.

گروه بین‌‌الملل مشرق- کمیسیون مستقل انتخابات در نایروبی، پایتخت کنیا، آماج پرتاب سنگ از سوی مردمی قرار گرفت که نسبت به بیطرف‌نبودنِ آن اعتراض داشتند. این تظاهرات علاوه بر نایروبی در حداقل 5 شهر دیگر نیز به صورت همزمان، دیروز دوشنبه پیگیری شد و تا درگیری شدید با پلیس پیش رفت.

کنیا و هائیتی: مقاتله مردم و پلیس در بحران سیاسی + عکس
رفتار پلیس کنیا با تظاهرکنندگان شگفتی جهانیان را برانگیخته است

این سومین بار در ماه اخیر است که مردم در اعتراض به نهادهای انتخاباتی به خیابان‌ها می‌آیند. احزاب مخالف که در سال 2007 و 2013 میلادی نیز نسبت به نتایج انتخابات معترض بودند، اعلام کرده‌اند همچنان به مخالفت‌های خود تا برگزاری انتخابات در آگوست 2017 میلادی ادامه خواهند داد. پلیس اما مشخص نیست تا چه زمانی می‌تواند باتوم خود را در برابر افکار عمومی جهان بر سر تظاهرکنندگان بکوبد و آنها را مانند دیروز با گاز اشک‌آور و آب جوش جریمه کند.

کنیا و هائیتی: مقاتله مردم و پلیس در بحران سیاسی + عکس

به گزارش رویترز، تظاهرات‌کنندگان یک خواسته مشخص داشتند: برکناری مسئولان کمیسیون انتخابات. گر چه تنها دستاورد آنها برای یک روز جنگ و گریز، 15 بازداشتی و ده‌ها زخمی بود که حال سه تن از آنها وخیم گزارش شده است.

اوهورو کنیاتا رئیس‌جمهور کنیا که مخالفان در تلاش جهت ممانعت از انتخاب مجدد وی در انتخابات بعدی هستند، از مردم خواسته تا آرامش خیابان‌ را به هم نریزند. به گزارش تلگراف، وزیر کشور نیز در جملاتی صریحتر تهدید کرده که « آنها آرامش ما را به هم زده و پلیس ما را زخمی کرده‌اند. نمی‌توانیم اجازه دهیم چنین اتفاقاتی بیافتد».

کنیا و هائیتی: مقاتله مردم و پلیس در بحران سیاسی + عکس

رایلا اودینگا، مهمترین رقیب دولت حاکم، درخواست آن را نپذیرفته است:«کنیا دیگر از وضعیت غیررقابتی و فسادی که مسئولان فعلی ستاد انتخابات به نماش گذاشته‌اند، خسته شده است». او در انتخابات گذشته نیز شکایتی علیه نتایج انتخابات تنظیم کرد و حکم دادگاه علیه خود را پذیرفت. او رئیس ائتلاف «اصلاحات و دموکراسی» است.

در آن سوی اقیانوس اطلس،‌جریان مشابهی هائیتی را به آشوب کشیده است. دلیل این امر ناآرامی‌هایی است که به ویژه از سوی هواداران رئیس‌جمهور پیشین، میشل جوزف مارتلی، پس از عدم پایبندی دولت موقت به تعهداتش برای تشکیل دولت جدید شکل گرفته است. تظاهرکنندگان با سنگ به جنگ دفاتر ایستگاه رادیو رفتند.

کنیا و هائیتی: مقاتله مردم و پلیس در بحران سیاسی + عکس

رئیس‌جمهور موقت، جوسلمی پرایوِت قرار بود ماه گذشته دور دوم انتخابات را برگزار کرده و سه روز پیش، کرسی قدرت را به رئیس‌جمهور جدید واگذار کند

انتخابات هائیتی در فوریه سال جاری به دور دوم کشیده شد، اما به دلیل افشای تقلب در دور اول، طرف‌های سیاسی موقتاً به امضای توافقی تن در دادند که طی آن قرار بود در آوریل سال جاری، دور دوم انتخابات برگزار شده و 14 مه (سه روز پیش) دولت جدید قدرت را در دست گیرد. اما هیچ‌کدام از این دو ضرب‌الاجل با وجود فشار سیاسی از سوی بازیگران خارجی به ویژه آمریکا و بریتانیا به رئیس‌جمهور موقت، جوسلمی پرایوِت عملیاتی نشد.

به گزارش فرانس24، در بحبوحه ناآرامی‌ها یک گروه مسلح با حمله به پاسگاه پلیس در شهر ساحلی له‌کای، مقادیر زیادی سلاح را دزدیده و یک پلیس را کشتند. نیروهای پلیس که بسیاری از انها زخمی شده و حال یکی از آنها وخیم گزارش شده است،‌ موفق به قتل یکی از مهاجمان شدند. چهار تن دیگر از مهاجمان نیز در مسیر دچار تصادف شده و کشته شدند.

کنیا و هائیتی: مقاتله مردم و پلیس در بحران سیاسی + عکس

کارشناسان محلی انگشت اتهام را پیش از هر فردی به سوی گای فیلیپ، قاچاقچی بزرگ مواد مخدر نشانه رفته‌اند که تهدید کرده بود با برقراری هر دولت موقتی مقابله خواهد کرد. گر چه یکی از دستگیرشدگان این ادعا را تأیید می‌کند، اما فیلیپ هرگونه دخالت خود در واقعه خونبار دیروز را تکذیب کرده است.

منابع:


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس