کد خبر 557200
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵

مؤسسه آکسفام روز پنجشنبه (امروز) در گزارشی اعلام کرد که 50 شرکت بزرگ آمریکا تریلیون‌ها دلار در صندوق برون‌مرزی پنهان کرده‌اند که این مبلغ بیشتر از تولید ناخالص ملی اسپانیا، مکزیک و استرالیا است.

به گزارش مشرق، مؤسسه آکسفام، یکی از بزرگترین گروه‌های بین‌المللی امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی، در گزارشی تحت عنوان «فساد در رده‌های بالا» پی برد که در بین سالهای 2008 تا 2014، شرکت‌هایی در جهان حدود 4 تریلیون دلار سود کردند و در همین بازه زمانی مبلغ حیرت‌آور 11 تریلیون دلار حمایت دولت آمریکا را دریافت کردند.

آکسفام روز پنجشنبه (امروز) در گزارشی اعلام کرد که 50 شرکت بزرگ آمریکا، تریلیون‌ها دلار در صندوق‌های برون‌مرزی پنهان کرده‌اند که این مبلغ بیشتر از تولید ناخالص ملی اسپانیا، مکزیک و استرالیا است.

«رابی سیلورمن» مشاور ارشد مالیاتی در موسسه آکسفام در بیانیه‌ای گفت: « ما شواهدی از سوء استفاده سیستماتیک از سیستم مالیات جهانی داریم. ما نمی‌توانیم با این شرایط ادامه دهیم که ثروتمندان و قدرتمندان سهم عادلانه‌ای از مالیات خود را پرداخت نکردند و بقیه ما صورتحساب مالیاتی را پرداخت کنیم. دولت‌های سراسر جهان باید هم‌اکنون گردهم جمع شوند تا به دوران پناهگاههای مالیاتی پایان دهند».

آکسفام ادامه داد که تخمین می‌زند که 90 درصد از شرکت‌های جهانی در فرار مالیاتی مشارکت دارند.

این مؤسسه در اینباره توضیح داد: «ترفندها و ابزارهای مشابهی توسط شرکت‌های چندملیتی برای طفره رفتن از مالیات در آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد تا کشورهای سراسر دنیا را در خصوص سهم عادلانه از درآمدهای مالیاتی فریب دهند که این امر پیامدها مخربی دارد. کشورهای فقیر ضربه سختی از این مسئله می‌بینند و سالیانه حدود 100 میلیارد دلار ضرر می‌کنند».

یکی از قلمروهای برجسته خارجی که در گزارش آکسفام به آن اشاره شده است، منطقه تحت الحمایت انگلیس به نام برمودا است.

«رونن پیلین» استاد سیاست بین‌الملل و کارشناس برجسته در مسائل استفاده شرکت‌ها از پناهگاههای مالیاتی در مصاحبه اختصاصی با پایگاه «اسپوتنیک» گفت: «ما می‌دانیم که شرکت‌ها از پناهگاههای مالیاتی برای اهداف برنامه‌ریزی مالیاتی استفاده می‌کنند اما اطلاعات کمی درباره این مسئله داریم که این شرکت‌ها تریلیون‌ها دلار در پناهگاههای مالیاتی ذخیره و انبار می‌کنند».

وی تصریح کرد که اراده سیاسی کافی در انگلیس برای حل این مشکل وجود ندارد و گفت: «شرکت‌ها باید همچون بقیه ما مالیات بپردازند مگرآنکه سیستم دچار فساد باشد. همیشه شیوه‌ها و ابزارهایی برای حل چنین تکنیک‌های فرار مالیاتی وجود دارد اما ما به اراده سیاسی نیاز داریم. از شنیدن اسم برموردا تعجب نمی‌کنم. قلمروهای خارجی بریتانیا در گروه و رده پناهگاههای مالیاتی پیشرو هستند. در واقع من انگلیس را بعنوان بخشی از مشکل و نه بخشی از راه‌حل‌ کنونی می‌بینم».

در 3 آوریل، روزنامه آلمانی «زوددویچه تسایتونگ» مشارکت شماری از رهبران کنونی و سابق جهان در طرح‌های برون مرزی را از طریق انتشار اسنادی که ظاهراً از شرکت «موساک فونسکا» درز پیدا کرده بود، فاش کرد.

موساک فونسکا حاضر نشد که اعتبار اطلاعاتی که در اسناد پاناما بود را تأیید کند و خبرنگاران را به دسترسی غیرقانونی به اسناد این شرکت، متهم کرد.

این شرکت هشدار داد که استفاده غیرقانونی از اطلاعات یک جرم است و بدون شک باید از طرق قانونی با این جرم برخورد شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس