فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: به رغم وجود سه هزار کیلومتر مرز دریایی در جنوب و شمال کشور اما از این ظرفیت عظیم دریایی استفاده کمی می شود.

به گزارش مشرق، امیر حبیب الله سیاری روز یکشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد واحد بوشهر افزود: برای استفاده از منابع خدادادی دریا در کشور باید سیاست کشور دریایی شود و تا این امر عملیاتی نشود نمی توانیم از این منابع بهره مند شویم.

وی تصریح کرد: براساس منویات رهبر معظم انقلاب و تئوری بازگشت به دریا، در برنامه پنج ساله ششم توسعه توجه به سواحل مورد توجه ویِژه دولت قرارگرفته و تلاش می شود زمینه اقتدار دریایی ایران با توسعه سواحل فراهم شود.

سیاری اظهار کرد: استفاده از دریا ابعاد مختلفی دارد که میزان بهره گیری از آن به جغرافیا، سیاست دولتمردان، ویژگی های مردمی، سواحل و کیفیت آن بستگی دارد.
وی بیان کرد: تا سیاست کشوری بحری نشود نباید انتظار داشت از منابع دریایی به خوبی استفاده کنیم.

سیاری بیان کرد: با توجه به وجود سواحل بکر در ایران، این کشور از دیرباز تاکنون مورد توجه کشورهای استعمارگر بوده و هیچگاه نخواستند که ایران از ظرفیت دریایی خود استفاده مطلوب داشته باشد.

وی در خصوص تئوری بازگشت به دریا گفت: این تئوری برای استفاده بهتر از دریا و ظرفیت های آن مطرح شده که برای رسیدن به این هدف و داشتن امنیت پایدار، آباد کردن سواحل و پیشرفت دریا محور ضروری است.

سیاری افزود: قدرت دریایی شامل سه مؤلفه ناوگان نظامی قدرتمند، ناوگان تجاری و دانش و فناوری است اما در مراکز آموزشی کشور نسبت به علوم دریایی بی توجهی شده و این امر به نفع کشور نیست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: از جامعه دانشگاهی انتظار داریم در برابر جنگ نرم هوشمند باشند و ضمن افزایش رشد علمی با تکیه بر دریا، عقب ماندگی های تاریخی کشور برای پشتیبانی از نیازهای دریایی را جبران کنند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس