کد خبر 504202
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۵

طبق آمار منتشر شده تنها در 10 ماه نخست سال گذشته 91 هزار و 288 نفر بر اثر جراحت ناشی از درگیری به پزشک قانونی مراجعه کرده اند، این آمار فقط مشمول حوزه استحفاظی استان تهران می شود و با احتساب دیگر استان های کشور این رقم و عدد فراتر از این میزان خواهد بود.

به گزارش مشرق، زد و خوردها،توهین ها و ضرب و جرح هایی که تقریبا هر روز در شهرها مشاهده می شود حکایت از خشم های انباشته شده ای دارد که از هر فرصتی برای ظهور و بروز استفاده می کند.

خشونت یکی از مظاهر رفتاری در انسان است که به اقتضای شرایط بروز پیدا می کند،طرح چنین ادعایی که خشم را برای همیشه کنترل کرد،بطور یقین بی پایه و گزاف است زیرا به هر ترتیب هر انسانی به فراخر شرایط روحی،عاطفی،فکری و اجتماعی که از آن برخوردار است،به افکار،باورها و عقایدی قائل است و بطور یقین در این چارچوب،خط قرمز هایی نیز برای خود متصور است که عبور از آنها،احتمالا با واکنش های شدیدی روبرو خواهد شد که از آن تحت عنوان خشم یاد می شود.

اساسا خشم به دو بخش درونی و بیرونی تقسیم می شود،خشم درونی،همانطور که از نام آن پیدا است به عصبانیتی فرو خفته گفته می شود که جنبه بیرونی آن مهار می شود و در درون انسان بطور مستتر و پنهانی شکل می گیرد.

خشم بیرونی نیز،به نوعی از عصبانیت گفته می شود که جنبه بیرونی پیدا می کند و فرد با آزاد کردن عصبانیت درونی خود،آن را به انحای مختلف تخلیه می کند،نحوه و کیفیت نمود و ظهور خشم یکسان نیست و به فراخور موقعیت و محیط اجتماعی،موضوع،علت،روحیات،آستانه استقامت و خواستگاه اجتماعی و شخصیتی فرد متفاوت خواهد بود.

به عبارت دیگر عوامل زیست شناختی،روان شناختی و جامعه شناختی سه مولفه اصلی تشکیل دهنده میزان و نوع خشم هستند.

**نقش محدودیت در تشدید خشونت

محمود افراشته،جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران،در تشریح علل و عوامل موثر در بروز خشونت اظهار کرد:اساسا خشونت زمانی بروز پیدا می کند که وضعیت و موقعیت موجود بر خلاف میل و خواسته فرد می شود و اغلب اوقات در شرایطی که امکان تغییر شرایط دشواراست و فرد نیز قادر به مدیریت شرایط نابسامان روحی و عصبی خود نیست،خشونت،خشم یا عصبانیت در او جنبه بیرونی پیدا می کند.

وی افزود:عموما،محدودیت جزء لاینفک خشونت به شمار می رود و این محدودیت می تواند در قالب های متعددی همچون محدودیت اقتصادی(فقر)،محدودیت خانوادگی و...بر میزان خشونت تاثیر گذار شود.

این جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی گفت:به عنوان مثال،در شرایطی که فردی با تنگناهای شدید مالی روبرو است،امکان بروز خشونت به میزان قابل توجهی در او افزایش می یابد.

افراشته عنوان کرد:در مجموع اگر فرآیند پرورش و تربیت افراد و اجتماعی شدن آنها به نحوی اصولی طی طریق کند،غلبه بر خشم و مهار خشونت به نحو مطلوبی میسرمی شود.

** آموزش مهارت زندگی،راهکار کنترل خشم

آمار ها و شواهد حاکی از رشد فزاینده درگیری های خیابانی است،این ادعا با رصد پرونده های قضایی و کیفری دادسراها و دادگستری ها قابل اثبات است و حداقل می توان گفت در برخی از شهرستان های کشور این آمار روند صعودی به خود گرفته است.

روح ا...حسین زاده دادستان شهرستان شهریار در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت:بررسی پرونده های جرائم رخ داده در طول سنوات گذشته نشان می دهد،فراوانی خشونت و درگیری های خیابانی در مقایسه با گذشته افزایش یافته است.

جواد جبله،دادستان شهرستان ملارد نیز با تایید موضوع فوق،اظهار کرد:بخش قابل توجهی از پرونده های تشکیل شده در محاکم قضایی این منطقه مشمول درگیری های لفظی و فیزیکی میان افراد است.

سیامک رنگرز،جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی عمده ترین راهکار مقابله با این پدیده را در افزایش آگاهی ها و آموزش های مرتبط با مهارت های زندگی عنوان کرد.

وی افزود:کنترل خشم اصول و قواعد خاصی را می طلبد که اکتسابی است و نمی توان بصورت ذاتی به آنها دست یافت.

رنگرز گفت:موارد اکتسابی باید از طریق تجربه و یادگیری آموخته شود و می طلبد دستگاه ها و نهادهای آموزشی همچون آموزش و پرورش دوره هایی را برای تربیت اصولی دانش آموزان با هدف کنترل خشم اجرایی کنند که در صورت تحقق این امر خطیر،بطور یقین بخش قابل توجهی از خشونت ها در آینده مهار خواهد شد.

وی افزود:البته نباید از نظر دور داشت که خشم خود معلول وقایع و شرایطی است و برای درمان ریشه ای این پدیده و ناهنجاری اجتماعی باید بر روی علت ها کار کرد و در جهت رفع آن کوشید.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس