کد خبر 1600310
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۴
طوفان‌الاقصی چه بلایی بر سر اسرائیل آورد؟

حادثه ۷ اکتبر یا عملیات طوفان الاقصی، بزرگترین شکست امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی در تاریخ جعلی آن محسوب میشود که با بازتاب گسترده در جهان مواجه شده و ضربه ای جبران ناپذیر به پیکره این رژیم وارد شد.

سرویس جهان مشرق - در صبح‌ روز ۱۵ مهر سال ۱۴۰۲شمسی مصادف با ۷ اکتبر ۲۰۲۳میلادی، نیروهای مقاومت فلسطین در نوار غزه، با طراحی و اجرای عملیاتی غافلگیرانه، به سرزمین‌های در اشغالی در اطرف نوار غزه حمله کردند. بر اساس گزارش های منتشر شده در دقایق ابتدایی این عملیات، هزاران راکت به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد و پس از آن، نیروهای مقاومت با عبور از دیوار حائل بین نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی و موانع فوق امنیتی، به سمت مواضع ارتش رژیم صهیونیستی دیگر مناطق حرکت کردند. در ساعات آغازین، «محمد الضیف» فرمانده گردان‌های القسام (شاخه نظامی جنبش حماس) از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» خبر داد.

در ساعات اولیه عملیات،‌ گروهی از شهرک نشینان و نظامیان صهیونیستی توسط رزمندگان مقاومت دستگیر و به عنوان اسیر به غزه منتقل شدند. با شروع موج حملات، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام وضعیت فوق‌العاده کرد. تعداد نیروهای شرکت‌کننده در این عملیات از جانب نیروهای حماس، نزدیک به ۱۰۰۰ نفر و نقاط عملیاتی ورودی به خاک‌های اشغالی، ۱۵ نقطه معرفی شده است. براساس آمارهای اسرائیل، تا روز دوازدهم پس از آغاز عملیات حماس به مناطق اشغالی، ۱۴۰۰ صهیونیست کشته و ۳۵۰۰ نفر زخمی شدند.

طوفان الاقصی و زمینه‌های وقوع آن

ادعای دخالت ایران در عملیات طوفان الاقصی

طوفان الاقصی، عملیاتی بود که به صورت کامل توسط نیروهای مقاومت فلسطینی طراحی شده بود و هیچ طرف خارجی از جمله ایران، در طراحی و اجرای آن، نقشی نداشته است. اما پس از اجرایی شدن این عملیات، برخی مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا مدعی نقش داشتن ایران در انجام این حمله شدند.

چند نشریه آمریکایی نیز با استناد به اظهارات غیرموثق منابع مطلع، همین ادعا را تکرار کردند، اما در نهایت مقامات آمریکایی به صورت رسمی اعلام کردند که هیچ سندی در رابطه با دست داشتن ایران در این عملیات غافلگیرانه وجود ندارد. همچنین تحلیلگران و رسانه های عبری زبان نیز بعدها به این امر اذعان کردند.

طوفان الاقصی و زمینه‌های وقوع آن

علی‌رغم آنکه مقامات غربی در نهایت اعلام کردند که هیچ سندی از دخالت ایران در طراحی این عملیات وجود ندارد، رهبر معظم انقلاب در اولین واکنش رسمی خود نسبت به ادعاهای مطرح شده از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی در رابطه با نقش ایران در این عملیات فرمودند:

«حامیان رژیم و بعضی از افرادِ خودِ رژیمِ غاصب، یاوه‌گویی‌هایی در این دو سه روز کرده‌اند و ادامه دارد، از جمله اینکه ایران اسلامی را پشت این حرکت معرّفی میکنند؛ اشتباه می کنند. البتّه ما از فلسطین دفاع می کنیم، ما از مبارزات دفاع میکنیم، ما پیشانی و بازوی طرّاحان مدبّر و هوشمند و جوانان شجاع فلسطینی را میبوسیم، ما به آن‌ها افتخار میکنیم؛ این هست، امّا آن‌هایی که میگویند "کار فلسطینی‌ها ناشی از غیرفلسطینی‌ها است" ملّت فلسطین را نشناخته‌اند، ملّت فلسطین را دست‌کم گرفته‌اند؛ اشتباهشان در همین است؛ اینجا هم محاسبه‌ی غلط میکنند. البتّه همه‌ی دنیای اسلام موظّف است که از فلسطینی‌ها حمایت کند و باذن‌الله حمایت هم خواهد کرد، امّا این کار، کار خود فلسطینی‌ها است؛ طرّاحان هوشمند، جوانان شجاع، فعّالان ازجان‌گذشته توانسته‌اند این حماسه را به وجود بیاورند و این حماسه ان‌شاءالله گام بزرگی برای نجات فلسطین خواهد بود.»

واکنش‌های داخلی و جهانی

پس از عملیات غافلگیرانه مقاومت فلسطین، بسیاری از سران رژیم صهیونیستی به شکست تاریخی و غیر قابل برگشت خود اعتراف کردند. مقامات ارتش رژیم صهیونیستی و نهادهای امنیتی این رژیم که در سطح جهانی مدعی اشراف کامل بر مسائل و موضوعات امنیتی و اطلاعاتی بودند، نتوانستند به شکست فاجعه باری که برای آنها رخ داده است، اذعان نکنند.

رسانه‌های اسرائیلی این عملیات را یک عملیات بی‌نظیر تاریخی و شکستی وسیع برای این رژیم دانستند. در همین رابطه ژنرال «اهارون حالیوا» رئیس بخش اطلاعات نظامی (امان) رژیم صهیونیستی به شکست اطلاعاتی نهاد تحت فرمانش در قبال عملیات «طوفان الاقصی» اعتراف کرد و گفت که «نیروهای دفاعی» تحت فرمانش شکست خورده‌اند زیرا به مهمترین مأموریت خود که ارائه هشدار جنگ است، عمل نکردند.

«هرتزی هالوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی نیز به شکست ارتش این رژیم در عملیات طوفان الاقصی اعتراف کرد. رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی ضمن اذعان به شکست در برابر مقاومت فلسطین، اعلام کرد که مسوولیت های کامل این رخداد را می پذیرد.

طوفان الاقصی و زمینه‌های وقوع آن

«ایهود لاوی» معاون سابق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) درباره عملیات مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر(۱۵ مهرماه) گفت: این یک شکست اطلاعاتی و عملیاتی برای اسرائیل بود. روز هفتم اکتبر یک فاجعه بزرگ اتفاق افتاد.

این پیروزی حماس همچنین بر یکی از قوی ترین ارتش های جهان در حوزه مسائل نظامی و امنیتی، در سراسر جهان بازتاب پیدا کرد.

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: فیلم‌های منتشر شده از فلسطینی‌ها حاکی از فروریختن دیوارها و حصارهایی است که طی ۱۶ سال گذشته ۲.۳ میلیون نفر را در نواز غزه محصور کرده بود و این فیلم‌ها که تا صبح امروز منتشر شده غیرقابل تصور بوده‌اند. در این میان فیلم‌های دیگری هم منتشر شده که نیروهای اسرائیلی را در محاصره و با دست‌وپای بسته نشان می‌دهند.

سردبیر نشریه صهیونیستی «جویش کرانیکل» روز شنبه در پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: « اسرائیل شکست بزرگ نظامی و اطلاعاتی خورد. هرگز در عمرم شاهد چنین چیزی نبودم.»

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال با اشاره به تعداد اسرای صهیونیستی که در نوار غزه هستند، نوشت: «اسرائیل از مصر برای مذاکره جهت آزادی فوری اسرای خود، درخواست کمک کرد.»

وزیر خارجه انگلیس در توییتی نوشت از اقدامات نیروهای مقاومت شوکه و وحشت‌زده شده است.

طوفان الاقصی و زمینه‌های وقوع آن

خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی اینگونه نتیجه گیری کرد که پرواز پاراگلایدرهای مقاومت در آسمان شهرک‌های اشغالی حاصل برنامه‌ریزی یک یا دو شب نیست. یعنی برای این عملیات روزها و شاید ماه‌ها روی آن مطالعه شده است.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی در «رای الیوم» درباره عملیات «طوفان الاقصی» مقاومت فلسطین آورده است: ژنرال «محمد الضیف» اولین موشک را شلیک کرد تا نبرد آزادی بخش را آغاز کند، مسجدالاقصی مقاومتی دارد که حامی آن است.

هنگامی که «محمدالضیف» فرمانده قسام به همراه «ابوعبیده» سخنگوی خود پس از غیبتی دوساله به ویژه از زمان نبرد «شمشیر قدس»، آفتابی می شود، این بدان مفهوم است که پیروزی بزرگ در راه است و آنانی که به مسجدالاقصی یورش بردند، با مجازات شدیدی روبرو خواهند شد. وی می افزاید: هم اکنون علت این غیبت را دانستیم که بارزترین دلیل، آماده شدن برای این پیروزی بزرگ بود.

طوفان الاقصی و زمینه‌های وقوع آن

رهبر انقلاب در رابطه با عملیات طوفان الاقصی گفت: در این قضیه، رژیم غاصب صهیونیستی، هم از لحاظ نظامی، هم از لحاظ اطّلاعاتی، یک شکست غیر قابل ترمیم خورده؛ شکست را همه گفتند، تأکید من به «غیر قابل ترمیم بودن» است.‌ من میگویم این زلزله‌ی ویرانگر توانسته است بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیّت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست. بعید است که رژیم غاصب صهیونیستی با همه‌ی های‌وهویی که میکند، با همه‌ی حمایت‌هایی که امروز در دنیا از سوی غربی‌ها از او میشود، بتواند آن سازه‌ها را ترمیم کند. من عرض میکنم از شنبه‌ی پانزدهم مهر، رژیم صهیونیستی [دیگر] رژیم صهیونیستیِ قبلی نیست و ضربه‌ای که خورده است به این آسانی قابل جبران نیست.

چرا مقاومت فلسطین عملیات طوفان الاقصی را اجرا کرد؟

در میان تمامی عوامل چرایی شکل گیری عملیات طوفان الاقصی از جمله ظلم ۷۰ ساله صهیونیست‌ها و جنایت‌های بی‌شمار آنها علیه مردم فلسطین و ...، باید به مهم ترین عامل این قضیه، یعنی روی کار آمدن افراطی ترین،‌ نژادپرست ترین و تندرو ترین دولت تاریخ رژیم صهیونیستی به رهبری بنیامین نتانیاهو در سال ۲۰۲۲، یعنی یک سال قبل از وقوع عملیات طوفان الاقصی اشاره کرد.

این دولت که حتی به اذعان مقامات کاخ سفید، افراطی ترین دولت تاریخ اسرائیل بود، از اولین روز روی کار آمدن خود با سیاست ها و اقدامات ضد فلسطینی و ضد اسلامی خود که غایت نژادپرستی و بی رحمی در آنها نمایان بود، اقدام به آزار و اذیت اعراب فلسطینی و مسلمانان در سرزمین های اشغالی کرد. با روی کار آمدن این دولت، حجم تنش ها میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها به شکل بی سابقه ای افزایش یافت. اخبار ۱۲ رژیم صهیونیستی در گزارشی با اشاره به عملیات های استشهادی فلسطینیان گفت که تعداد کشته شدگان اسرائیلی در این حملات از زمان انتفاضه دوم بی سابقه است.

طوفان الاقصی و زمینه‌های وقوع آن

همزمان با افزایش تنش ها با فلسطینیان و افزایش فشار بر اعراب، در اوج اقدامات تنش زا، صهیونیست‌ها طی یکی عید سال نوی یهودی، اقدام به یورش به مسجدلااقصی و هتک حرمت این مکان مقدس و توهین به پیامبر عظیم الشان اسلام کردند. در همین زمان بود که عملیات طوفان الاقصی در واکنش به تمامی گستاخی و اقدامات رژیم صهیونیستی آغاز شد.

محمدالضیف، فرمانده مقاومت فلسطین در اولین مصاحبه رسمی خود در ساعات ابتدایی شروع عملیات در این رابطه گفت:

رژیم صهیونیستی تمامی عرف‌ها و مواثیق بین المللی را زیر پا گذاشت و به حقوق بشر دهن کجی کرد و با بی‌احترامی با قوانین جهانی برخورد نمود. ما پیش از این به رهبران این رژیم، در مورد تداوم جنایات شان هشدار داده بودیم. ما از رهبران جهان خواستیم تا برای مهار تجاوزات اشغالگران علیه اماکن مقدسه اسلامی، مردم و اسرای فلسطین و سرزمین‌‎مان دست به کار شوند و صهیونیست‌ها را وادار به پایبندی به قوانین و مصوبات بین المللی نمایند ؛ ولی نه مسئولان رژیم اشغالگر حاضر به این کار شدند و نه رهبران جهان کاری را در این زمینه صورت دادند. صهیونیست‌ها در کنار افزایش جنایات خویش، تمامی حد و مرزها را زیر پا گذاشتند به ویژه در قدس و مسجد الاقصی که قبله اول مسلمان جهان و سومین حرم شریف اسلامی به شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس