گزارش‌ها از گمرک‌ روسیه حاکی است تمام اقلام وارداتی از کشور ترکیه به سختی مورد بازرسی قرار می‌گیرند و هیچ بهانه‌ای حتی در مورد اقلام فاسدشدنی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. کارشناسان خسارت ترکیه از لغو سفر گردشگران روسی را تا 30 میلیارد دلار در سال برآورد کرده‌اند که بیش از یک‌ششم درآمد این کشور از گردشگری است.

گروه بین‌الملل مشرق- چند روزی است که حمله ترکیه به جنگنده سوخو 24 روسیه در مرز ترکیه و سوریه صفحه اصلی پایگاه‌های خبری و تحلیلی را به خود اختصاص داده است. روسیه بلافاصله در این مورد موضع‌گیری کرد و گرچه در بیانات روسیه و لاوروف مشهود بود که برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها،‌ قصد آغاز جنگ علیه ترکیه را ندارند،‌ اما گذر روزها نشان داد روسیه همه توان خود را برای پاسخ قاطعانه و کم‌هزینه به سرنگونی جنگنده و کشته‌شدن خلبان روس بکار می‌گیرد. ترکیه نیز دست پیش گرفته که پس نیافتد، بلافاصله سفیر روسیه را در آنکارا احضار کرد و پس از آن، مأموران ترکیه کنسول‌گری روسیه در استانبول را محاصره کردند. مردم روسیه اما در مسکو به سفارت ترکیه حمله برده و با سنگ و تخم‌مرغ از آن پذیرایی کردند. حتی عده‌ای قصد اشغال سفارت را داشتند که با ممانعت پلیس مواجه شدند. ترکیه از ناتو درخواست برگزاری جلسه اضطراری کرد.

{$sepehr_album_33702}
حمله معترضان به سفارت ترکیه در مسکو

ناتو اعلام کرد که اگر جدالی در گیرد، در کنار ترکیه خواهد ایستاد. رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان اثرگذارترین عضو ناتو بر صفحه تلویزیون ظاهر شده و اقدام ترکیه را دفاع از خود می‌خواند، همان اصطلاحی که در مورد اقدامات صهونیست‌ها در اسرائیل از سوی مقامات آمریکایی استفاده می‌شود. البته رویه سیاست خارجی ترکیه نشان داده که هر وقت منافعش اقتضا کند، دوستی خود با کشورهای دیگر را به یکباره نادیده می‌گیرد. نمونه این کار، تلاش همه جانبه برای برکناری اسد است در حالی که پیش‌تر یکبار تعطیلات را به صورت خانوادگی با او گذرانده بود.

وزیر خارجه روسیه،‌ لاوروف اعلام کرد که با توجه به شواهد، اقدام ترکیه بر اساس یک نقشه ازپیش‌طراحی‌شده بوده است بنابر این باید منتظر پاسخ‌های روسیه پس از بررسی مجدد روابط میان دو کشور باشد اما به هر حال روسیه قصد ورود به یک جنگ با ترکیه را ندارد. لاوروف اضافه کرد نظر ما در مورد مردم ترکیه تغییر نکرده است و تنها پرسش‌هایی در مورد اقدامات دولت این کشور داریم. وی سفر برنامه‌ریزی‌شده خود به استانبول را لغو کرد و از مردم خواست فعلاً به ترکیه سفر نکنند.

تشدید اقدامات روسیه علیه ترکیه
یک فروند جنگنده سوخو 24 در حال اوج‌گیری از پایگاه هوایی لاذقیه

وزارت دفاع روسیه نیز اجرای تمامی قرادادهای نظامی با ترکیه را تعلیق می‌‌کند و اجرای رزمایش مشترک دو کشور هم لغو شد. روسیه اعلام کرد که سامانه‌های هوایی اس 300 و اس 400 خود را در پایگاه هوایی خود در لاذقیه مستقر خواهد کرد تا هرگونه تهدید هوایی را در اسرع وقت و با تمام قدرت هدف قرار دهد. طبیعتاً‌ منظور اصلی روسیه، جنگنده‌های ترکیه است. علاوه بر این، ناو ضدهوایی روسیه نیز در سواحل سوریه در مدیترانه پهلو گرفت تا نیروی دریایی روسیه نیز در این جنگ سرد با ترکیه که هر لحظه گرم‌تر می‌شود، مشارکت کند و زمینه را برای حضور بیشتر تجهیزات دریایی فراهم کند. وزیر دفاع روسیه از اعلام آمادگی کامل این ناو برای شناسایی و انهدام اهداف هوایی خبر داد. این ناو ضد هوایی که Moskva نام دارد، 186 متر طول و 11500 تن وزن دارد. موشک‌های ضدکشتی و ضدزیردریایی و سامانه ضدهوایی S 300 از قابلیت‌های این ناو است. روسیه همچنین اعلام کرده است از این پس هرگونه بمباران مواضع تروریست‌ها در سوریه را با پوشش هوایی گسترده صورت خواهد داد، یعنی بمب‌افکن‌های روسی بدون همراهی جنگنده‌‌ها به پرواز درنمی‌آیند.


{$sepehr_media_1261517_400_300}

پوتین در ژوئیه سال جاری پس از بالاگرفتن رقابت روسیه و آمریکا در مبارزه تسلیحاتی در زمین اروپا، اعلام کرده بود که اگر ناتو مرزهای ما را تهدید کند، مسکو متناسب با آن پاسخ خواهد داد

یکی از آخرین اقدامات روسیه، حمله به 20 کامیون کمک‌های اصطلاحاً بشردوستانه بود که در مسیر اعزاز در شمال حلب قرار داشت. در این حملات، 7 نفر کشته و 10 نفر زخمی شدند. ترکیه تلاش می‌کند در این ناحیه مرزی یعنی شمال حلب، منطقه حائل ایجاد کند. اردوغان نیز در آن سوی ماجرا، تانک‌هایش را به مرز سوریه فرستاده است تا نشان دهد از قدرت‌نمایی روس‌ها نمی‌ترسد و روسیه باید این منازعه را از طریق دیپلماتیک حل کند. آمریکا در حمایت از ترکیه در برابر افزایش فعالیت نظامی روسیه، دستور داد تا تعداد بیشتری از جنگنده‌های A 10 و F 15 در پایگاه هوایی اینجیرلیک، پایگاه نیروی هوایی آمریکا در جنوب ترکیه مستقر شوند.

اما بحث به همین‌جا ختم نمی‌شود. از آنجا که هر دو کشور در رشته‌های ورزشی عضو فدراسیون‌های اروپایی هستند، دبیر فدراسیون والیبال روسیه درخواستی را با امضای رئیس این فدارسیون به فدراسیون والیبال اروپا فرستاده است تا بازی‌های دو تیم باشگاهی این کشور با ترکیه که قرار است هفته آتی در این کشور برگزار شود، یا به زمان دیگری موکول گردد یا به یک کشور سوم منتقل شود.  تیم والیبال بلوگوری و دینامو مسکو هفته آتی به ترتیب با آرکاس ازمیر و زراعت بانک بازی دارند.


تشدید اقدامات روسیه علیه ترکیه
یک روسی در تجمع اعتراضی علیه آنکارا تصویر نمادینی را در دست گرفته که روی آن نوشته شده «به ترکیه نروید»

دو طرف دارای تبادلات اقتصادی وسیعی هستند و طبیعتاً بر اثر تنش‌های فزاینده تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. توقیف 6 کشتی حامل مرغ در بندر بالتیسک روسیه اولین رخداد در این حوزه بوده است. گزارش‌ها از گمرک‌ روسیه حاکی است تمام اقلام وارداتی از کشور ترکیه به سختی مورد بازرسی قرار می‌گیرند و هیچ بهانه‌ای حتی در مورد اقلام فاسدشدنی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. پیش از این تجارت میان دو کشور در حالت Green Corridor قرار داشت به معنای آسان‌گیری در ترخیص کالا، با این حال تا پیش از اسقاط جنگنده روس نیز حجم تجارت میان دو کشور از ژانویه تا سپتامبر 2015 میلادی، حدود 18 میلیارد دلار بوده که 20% کاهش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. صادرات ترکیه به روسیه به ترتیب شامل محصولات غذایی و کشاورزی، ماشین‌آلات و تجهیزات،‌ پوشاک و کفش است.

با توجه به توصیه وزارت خارجه روسیه به مردم این کشور، احتمالاً توریسم یکی از مهمترین حوزه‌های اقتصادی است که از افزایش خصومت میان دو کشور صدمه خواهد دید. تا کنون چهار مجری اصلی تورهای گردشگری در روسیه شامل Pegas Touristik، Natalie Tours، Biblio Globus و Tez Tour اعلام کرده‌اند تا اطلاع ثانوی سفرهای خود به ترکیه را لغو کرده‌اند. کارشناسان خسارت ترکیه از لغو سفر گردشگران روسی را تا 30 میلیارد دلار در سال برآورد کرده‌اند که بیش از یک‌ششم درآمد این کشور از گردشگری است.

تشدید اقدامات روسیه علیه ترکیه
بخشی از رونق این بازارهای ترکیه، مدیون گردشگران روس است

امروز مدودیف بر اتخاذ تدابیر اقتصادی تلافی‌جویانه توسط دولت روسیه علیه ترکیه مهر تأیید زد و اعلام کرد دولت در حال بررسی این تدابیر در حوزه‌های متعدد شامل لغو پروژه‌های اقتصادی مشترک، محدود کردن مبادلات مالی، تغییر تعرفه های گمرکی، گردشگری، بازار کار و ارتباطات انساندوستانه است. گفته شده که روسیه واردات گوشت سفید از ترکیه را تا چند روز دیگر ممنوع خواهد کرد.

برات البیراک وزیر جدید انرژی ترکیه البته در حوزه خود تأکید کرده است که روابط تجاری دو کشور کاهش نخواهد یافت. روسیه تنها در سال گذشته، 27.4 میلیارد متر مکعب گاز را عمدتاً از طریق لوله‌ای که در دریای سیاه قرار دارد،‌ به ترکیه فروخته است که حدود 43% از گاز مورد نیاز در ترکیه را شامل می‌شود. دست آخر اینکه در سال 2010 میلادی دو کشور قرارداد تأسیس یک نیروگاه اتمی در ترکیه را توسط شرکت روسی Rosatom امضا کرده‌اند. همین حجم از روابط است که وزیر انرزی ترکیه را خوشبین نگه داشته است.

تشدید اقدامات روسیه علیه ترکیه
ناو ضدهوایی روسیه به ساحل لاذقیه رسید

علاوه بر روابط دو جانبه میان روسیه و ترکیه، روابط این دو با کشورهای دیگر نیز دستخوش تنش شده است. یکی از این موارد، تحول در روابط فرانسه و روسیه است. گاردین با اشاره به اشاره پیشین اولاند رئیس‌جمهور فرانسه پس از انفجارهای مهلک 13 نوامبر به تمایل این کشور برای نابودی تروریست‌های داعشی و احتمال همکاری با روسیه، پیش‌بینی کرده است که ملاقات دو رئیس‌جمهور در مسکو که امشب برگزار می‌شود،‌ دستورکار پیچیده‌ای در پیش دارد. احتمالاً اولاند به مسکو می‌آید تا پوتین را راضی کند دست از حمایت از اسد بردارد تا دیگر شاهد سقوط هواپیماهای مسافربری و جنگنده خود نباشد. اولاند که کمی پیشتر با مقامات آمریکا، ایتالیا، انگلیس و آلمان نیز دیدار کرده است،‌ در تلاش برای شکل‌دادن به یک ائتلاف قدرتمند علیه داعش است و حمایت پوتین از اسد را مانع همکاری روسیه با این ائتلاف می‌داند. آمریکا اعلام کرده که روسیه بیش از پایگاه‌های داعش، به دنبال نابودی مخالفان اسد است.

مورد دیگر به روابط روسیه و اوکراین برمی‌گردد. جبهه ناتو برای نشان‌دادن قدرت خود و تحریک بیشترِ روسیه، اوکراین را تشویق کرده تا مرزهای هوایی خود را به روی هواپیماهای روس ببندد و شرکت‌های Aeroflot،‌ Transaero،‌ S7، Red Wings،‌ Gazpromavia،‌ Rossiya،‌ Ural Airlines و UTair را تحریم کند. نخست‌وزیر اوکراین با اعلام این مطلب افزوده است دلیل این اقدام، خودداری روسیه از تعلیق ممنوعیت پرواز هواپیماهای اوکراینی بر فراز روسیه است. او البته یکی دیگر از دلایل را «وخامت شرایط نظامی و وضعیت روابط خارجی» اعلام کرده است.


تشدید اقدامات روسیه علیه ترکیه
یک نمونه از سامانه ضدهوایی S 400

از طرف دیگر رئیس نمایندگان یکی از احزاب روسی در دوما خواستار تعلیق همه پروازهای روسیه به مقصد ترکیه شده است و دلیل آن را روابط عمیق آن کشور با تروریست‌ها دانسته که بستر نفوذ اعضای داعش در قلمرو و دستگاه‌های ترکیه را فراهم کرده است. لاوروف وزیر خارجه نیز خطری که هواپیماهای روسیه را در ترکیه تهدید می‌‌کند، کمتر از خطری که در مصر با آن مواجه هستند،‌ ندانست. روسیه پیش‌تر تمام پروازها به مقصد مصر را لغو کرده است. همچنین روسیه از ابتدای سال جاری میلادی، اجرای توافقنامه لغو روادید برای اتباع دو کشور را تعلیق خواهد کرد. قرار است امروز (شنبه) دومای روسیه نیز درباره چگونگی پاسخ به اقدام خصمانه ترکیه تصمیم‌گیری کند.

روسیه از ترکیه خواسته که با معذرت‌خواهی یا ادای غرامت،‌ ماجرا را فیصله دهد. اما اردوغان نپذیرفته است و این به معنای پشت‌گرمی او به ناتو و تلاش برای مانور قدرت در منطقه است. با توجه به هزینه‌‌های حمله مستقیم در مرزها، احتمالاً‌ درگیری‌ روسیه و ترکیه بیش از پیش در سوریه تشدید خواهد شد و دو طرف به اسم مبارزه با داعش،‌ همدیگر را هدف قرار می‌دهند. با این حال نشانه‌هایی از بهبود وضعیت به چشم می‌خورد. به ویژه وزارت خارجه ترکیه صراحتاً بیان کرد که در پی افزایش تنش با روسیه نیستیم و دو وزیر خارجه تصمیم دارند به زودی برای بررسی موضوع با هم دیدار کنند. همه چیز به انتخابی بستگی دارد که این دو بازیگر بین‌المللی صورت می‌دهند. باید دید 17 ثانیه پرواز سوخو در مرزهای ترکیه به ادعای منابع ترک، چند ماه یا حتی چند سال در جهت‌دهی به روابط دو کشور اثرگذار خواهد بود؟


منابع

http://www.nbcnews.com/news/world/turkeys-downing-jet-planned-provocation-russias-lavrov-n469396
http://www.theguardian.com/world/2015/nov/26/hollandes-anti-isis-talks-with-putin-complicated-by-downing-of-russian-jet
https://www.rt.com


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 119
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 49
  • غلام شیش لول بند ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    4 0
    مرگ بر اردوغان
  • پری ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    مسافران مارو در هواپیما زدن اون همه حاجی هم کشتن هیچکاری نکردیم . مطمئن باش پوتین هم یک مدت تهدید میکنه و هیچکاری نمیکنه .. اینه راز سیاست ........
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    درود بر پوتین
  • مهگانه ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    مرگ بر اردوغان که به گفته نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق : اردغان شخصیت خطرناکی برای جهان است . ضمناً بدون تردید در صورت حمله روسیه به ترکیه محال است ناتو بخاطر این کشور کم ارزش جنگ جهانی سوم را راه بیاندازد
  • اهوازی ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    ترکیه باید بشینه سر جاش.ترکیه باید تنبیه سختی بشه تا بفهمه روسیه سوریه نیست.
  • ابهری ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    سلام ترکیه بعد چند جنگ در هم سایگی از فرصت استفاده کرده کلفت شده هم امریکا وهم روس از این موضوع نگرانند.وترکیه گفته امپراطوری عثمانی روداره دوباره احیاع میکنه.امریکا ترکیه رو بادداده تا روسیه کا رشو تمام کنه بعد هم تعمه رو ..ترکیه..خوردکنند
  • احمد ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    اردوغان واقعا" اردوغان است.
  • رضا ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    مرگ بر ترکیه
  • ارش ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    غرب جرات نکرد جلوی روسیه رو بگیره پادوش ابدوغانو فرستاد جلو ( چون میدونن روسیه بزرگه و خودشو با بچه در نمی اندازه). ترکیه بخاطر اینکه عضو اروپا بشه کارهای ذلیلانه و رذیلانه کثیفی میکنه . به چه قیمتی؟ تازه آخرش سوئد و سوییس که نمیشی فوقش میشی یونان و پرتغال.
  • پارسا ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    ترکیه الت دست امریکا ملتی که ارادش دست دیگر کشورهاس ارزش و اعتباری ندارند همه چیز شکم و پول نیست اقتدار بدون وابستگی مهم است با تندرویهای اردغان ترکیه به سمت ورطه نابودی پیش میره دیر نیست اون روزی که مثل صدام دنبال سوراخ موش بگردد.اردوغان بارها رنگ عوض کرده کثیفترین ادم روی زمینه قدرتش در گرو قدرت دیگر کشورها از خودش هیچی نداره
  • محمد رضا ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    یادمه در برخورد اردوغان با رییس جمهور ملعون اسراییل در جریان جنگ غزه و اعتراض ایشان به بچه کشی صهیونیستها خبرگذاریهای ترکها در این که این کار اردوغان درجهت منافع ترکیه هست یانه جنجال به پا کردند. اما اردوغان نشان داده خوب منافع ترکیه رو نمیشناسه و یا اصلا انقدر مست قدرت شده که خوب رو از بد تشخیص نمیده.
  • 313 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    مرگ بر اردوغان درود بر پوتین لبیک یاخامنه ای..
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    احسنت ما ایرانی ها فقط روضه می خونیم تا حالا از خودتون پرسیدید چرا هواپیماهای ما نرفتند اون ناو رو بزنند ؟
  • پارسا ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    ترکیه الت دست امریکا ملتی که ارادش دست دیگر کشورهاس ارزش و اعتباری ندارند همه چیز شکم و پول نیست اقتدار بدون وابستگی مهم است با تندرویهای اردغان ترکیه به سمت ورطه نابودی پیش میره دیر نیست اون روزی که مثل صدام دنبال سوراخ موش بگردد.اردوغان بارها رنگ عوض کرده کثیفترین ادم روی زمینه قدرتش در گرو قدرت دیگر کشورها از خودش هیچی نداره
  • سعید ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    مرگ بر اردوغان احمق ، ابله ، نادان ،آشغال !!!!!!!!!
  • سید دکتر محمود ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    فقط کافیه دولت معظم رو اجازه سفر به ترکیه رو به نسوان محترمه اش ندهد اونموقع خود ترکها مجبورن بیان جور اونها رو بکشن در سواحل و هتلها
  • سلیمانی ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    ترکیه گفته که نمیدونسته این جگنده روسی هست..خوب اگه جای این جنگنده ..جنگنده ایرانی رو میزد امروز ما چی میگفتیم؟ آیا دولت ما هم کاری که پوتین انجام میده رو انجام میداد؟ خدا رحمت کنه حاجیان بیچاره..راستی چه خبر از منا...کاش چند تای دیگه سلیمانی داشته باشیم کسانی که دلشون گره به وطن خورده باشه..نه اختلاسی....ها
  • بهزاد ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    شما می توانید مثل پوتین امنیتی ترین ماشین جهان را داشته باشید.شما میتوانید امنیتی ترین کیف جهان را داشته باشید یا اینکه می توانید مثل پاکستان و کره شمالی کلاهک هسته ای داشته باشید اما کشورتان به دلیل بحران های سنگین اقتصادی در استانه فروپاشی قرار گیرد . مجبور شوید کاسه گدایی در دست گیرید
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    فکر نکنم پوتین کاری از دستش بر بیاد
  • ناشناس ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    اردوغان یک تهدید واقعی برای ایران هم هست.او مدام قدرت نظامی خود را به رخ همسایگان می کشد به عراق حمله می کند به سوریه حمله می کند.وارد حریم هوایی یونان می شود....
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    ناشناس 11:41 شما روضتو بخون به این جور سیاست ها کاری نداشته باش ،نکنه با روضه مخالفی یا روشنفکری؟ دوما شرایط اون زمان این اجازرو نمیداد همون طور که روسیه نرفت ترکیه رو بزنه افتاد؟
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    منظورش خردوغان بود
  • saeed ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    ازکی تاحلا کفارو بر مسلمانان ترجیح می دیم اون هم روسیه که همیشه طمع غارت این سرزمین وداشته است . متاسفم برا خودمون
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    مطمئن باشید که ناتو هیچکاری برای مردک کوتوله اردوغان نخواخد کرد همانگونه که در جریان گرجستان نیز کاری نکردند.
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    بهترین و مناسبترین تنبیه حیثیتی برای ترکیه در حال حاضر ،زدن آرامگاه شاه سلیمان در منطقه اشمه نزدیک مرزهای ترکیه هستش.
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    درود بر ترکیه
  • محمد ترک ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    "همه چیز به انتخابی بستگی دارد که این دو بازیگر بین‌المللی صورت می‌دهند" نویسنده با این جمله به قدرت ترکیه مهر تایید زده . اردوغان باهوش ترین سیاستمدار منطقه است هر سیاستمداری که به فکر منافع مردمش باشد موفق خواهد بود اردوغان این موضوع را هم جمع و جور خواهد کرد ...
  • علی ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    این اقدامات متقابلی که میگید همه نمایشی و بی تاثیر است. 60 درصد گاز ترکیه از روسیه تامین می شود. اگر روسیه واقعا مصمم به اقدامات تلافی جویانه بود گاز رو قطع می کرد. البته پس از تحریم های شدید مالی اروپا و امریکا در مورد قضیه اوکراین و اسیب شدید ارزش روبل و بازار سهام روسیه بعید است دست به چنین اقدامی بزند.
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    حالا میبینیم چی میشه! طرف 10 میلیون مهاجر ریخت تو کشورش انگار نه انگار حالا 4 تا توریست نره مشکلی پیش میاد ایا؟! ;) آخی چقدر تلاش میکنید روسیه رو بزرگ جلوه بدید و آخرش هم یکی مثل ترکیه میزنه تمام رشته هاتونو پنبه میکنه!
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    نه عربوغان است
  • فرهاد ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    آرش جان باور کن یونان و پرتغال هم نمیشه . اصلاً راهش نمیدن فقط گولش میزنن اینهم خره نمی فهمه
  • حسین ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    نوری مالکی خودش در شکل گیری و پیروزی داعش تاثیر گذار بود. اقدامات نسنجیده و تبعیض آمیز نوری مالکی باعث شد داعش از اهل سنت عراق یارگیری کنه و اهل سنت و عشایر عراق داعش رو به نوری مالکی ترحیح دادتد. بطوری که آیت الله سیستانی هم به مالکی هشدار داد که کناره گیری کنه.
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    دوست عزیز زشته این همه فحش دادن . تحلیل و عقیده خودت رو بیان کن نه اینکه دهانت رو برای مرده باد و زنده باد باز کنی
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    واقعا مرگ بر اردوغان نمک نشناس، چند سال پیش که اومد ایران و باخانوادش رفت دیدار مقام معظم رهبری ،خانوادش کلی از این جلسه تعریف کردن که همون موقع هم تو رسانه های ما خیلی گل کرد، واقعا چرا این سیاست مدارهای خارجی نمک می خورن و نمکدون می شکنن، واقعا نباید به هیچکس اعتماد کرد.
  • محمد ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    آها به نکته خوبی اشاره کردی ....
  • امید ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    یکی از اهداف مهم اردوغان از براه انداختن داعش و حمایت از این جنایتکارها علاوه بر تسکین عقده های عثمانی او ، برآورده کردن چاله های اقتصادی است بدین معنا که دست اندازی و سرقت اموال همسایه عملن او را را به یک راهزن و اوباش منطقه ای تبدیل کرده است . در اینراه پسرش را با داعش همنشین کرده و حتی فرمانده داعشی از دختر او خواستگاری کرده . اینها نشان دهنده درجه نزدیکی این جنایتکاران و سارقان بین المللی زیر پرچم دروغین اسلام است و اردوغان را به عنصری بی آبرو و بی شخصیت در دنیا تبدیل کرده است .همان فردی که با ترک مصاحبه حضوری اسحق رابین و کودک کش خواندن او ، برای خود محبوبیت کسب کرده بود . هندوانه های غرب با سرعت به او کیش شخصیت دروغین بخشید .
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    بنفع ماست برای جلوگیری از نفوذ عثمانی ، روسیه رو حمایت کنیم
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    بسمه تعالی آقای رجب اردوغان چوب دوستی با امریکار ا خورد . باالاخره هرکس که با امریکائیها بنشیند ودست دوستی با آنان را بدهد روزی دچار این گرفتاریها وبدبختی ها خواهد شد . امام بزرگوار ما چه خوب این غربی های آشغال وحیوان صفت راشناخت . آقای اردوغان با طناب امریکا در چاه افتاد ، و امروز در اذهان مردم روسیه دشمنی با ترکیه جا افتاد وثبت شد . هم رئیس جمهور روسیه وهم ملت این کشور هرگز روی خوش به ترکها نشان نخواهند داد و روابط تیره خواهد شد واین به ضرر کشور ترکیه می باشد . حال نخست وزیر ترکیه برود در دل امریکا وخوش وبش کند با هم مشروب زهر مار کنند ودست دوستی بدهند . بی شرف کپی اوغلی نمی داند که یک ابر قدرت که می تواند در آن واحد کشورش را به نابودی بکشاند نفهمی کرد و فکر می کند که امریکا او را نجات خواهد داد زهی خیال باطل وباطل وباطل 0مرگ بر اردوغان
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    چه تحلیل ابکی پسرم با پدرت بیا تو اینترنت
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    چی می گید شما ها...هواپیما ایرانی زمانی زده شد که امریکا از مقابله با سپاه عاجز شده بود...گرگ وقتی نمی تونست با نیرو های نظامی در بیفتد بی رحمانه غیر نظامی ها رو هدف گرفت...به قول فرمانده نیروی دریایی سپاه خاک تو سرشون کند با این همه تجهیزات ...
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    اگر روسیه قطع کند باید گفت آیا راهی برای تامین گاز وجود دارد برای ترکیه؟ اگر ترکیه گازش قطع بشه و راهی نداشته باشد،خود مردم ترکیه کلک اردوغان رو می کنند هرچند من مخالف اعمال فشار بر مردم ترکیه هستم..
  • ابی ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    سلام، اردغ شاید آدم تیزی باشه ولی باید مواظب نخ باشه.غان بچه حماقت کرد . وحشی ترین سیاستمدار منطقه که دستش به خون انسانهای بیگناه آلوده است به فکر منافع مردمش نیست بلکه چاپلوسی اسراییل و عربستان و قطر باعث شد این خیانت رو انجام بده. هر آدمی با ضریب هوشی مرغ هم میدونه هواپیمایی که در اون منطقه پرواز میکنه داره از خجالت داعش درمیاد.
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    مسلمانی که حامی تروریست شده تا دولت مسلمان بشار اسد رو از پای در بیاورد و برای عضویت در اروپا هر ذلتی رو تحمل می کند و نوکر کفار می شود و با ایجاد اسلام آمریکایی در ترکیه به اسلام ضربه می زند ارزش ندارد ....درود بر روسیه که کافر است اما جلوی داعش را می گیرد
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    ایران اون امپراطوری عثمانی رو به زیر می کشد،همون طور که تاریخ ثابت کرده است
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    عمل ترکیه یک عمل مشروع و در چارچوب حقوق بین الملل بود همه کشورها حق دارند از اسمان کشورشان دفاع کنند روس ها علیرغم هشدار های قبلی ترکیه بارها حریم فضایی ترکیه را نقض کردند و هنگامیکه پنجمین بار فضای ترکیه نقض گردید جنگنده متجاوز را ساقط نمود پس خواهشا یاوه نگویید
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    اينقدر روسيه روبزرگ نکنيد کمونيست هميشه کمونيسته مسلمان ها روبه جان هم انداختن. شرق وغرب
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    دولت ها که هیچی....ولی روی آقا و جریان مومن انقلابی حساب کن.... اسرائیل دانشمندان هسته ای ما رو ترور کرد پاسدار ها انتقامشون رو گرفتند اما نگفتند چه کار کردیم و گفتند خود صهیونیست ها می دونند کجا گرفته شد انتقام آمریکا به ملت ایران اهانت می کند و نامه تهدید امیز به اقا می نویسد،حاج قاسم پدرشون رو در می اورد و می گوید لازم باشد نزدیک تر می شویم عربستان به ایران اهانت می کند و قلدری می کند،کارشنکی قاجعه منا می کند، اقا یک نهیب می زند خودشان را خیس می کنند و کتبا عذر خواهی می کنند
  • مهران ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    ...............هیچ ننویسم بهتره تا اینکه مشرق بفرسته تو گروه غیر قابل انتشار.
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    پیش قاضی فرض کنیم دو نفر با هم دعوا کنن و برن پیش قاضی..و قاضی به حرف یکی از آنها گوض دهد و به حرف دیگری نه.. آیا فکر می کنید قضاوت قاضی درست خواهد بود؟ شما از رسانه های وطنی مطالبی که همش بر علیه ترکیه هست می شنوید.. هیچ حرفی از ترکیه و چرا این کار رو کرده بر زبان نمیاد.. پس نظرت شما یک جانبه خواهد بود و نادرست.. ترکیه چندین بار اعلام کرده بود که قانون آنگازمان هست.. دولت روسیه تعهد داده بود که به حریم هوایی ترکیه وارد نشود.. ولی چندین بار شد و دست آخر هدف قرار گرفت.. پس این کار ترکیه دفاع از حریم خود بوده وکشوی که عرضه دفاع از حقوق خود را نداشته باشد.. دولت نیست
  • محمد رضا ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    بیشتر مبادلات اقتصادی و سیاسی با ترکیه رو کاهش داده بعد میگی هیچ کاری نکرده!؟ مثلا توقع داشتی با بمب اتم تزار بزنه انکار را رو خاکستر کنه!؟ بدون شک پوتین قوی ترین سیایت مدار خارجی حال حاضر جهان هست...
  • پیمان ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    اردوغان خائن...
  • متین ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    یابو خان
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    صنعت توریسم یک ششم درآمد ترکیه؟!!!! تازه از این یک ششم... 30 میلیارد سهم روسیه؟!!! چه درآمدی؟!!! والا....
  • علی ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    مال این حرفها نیست / روسیه تموم شد
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    روسیه قطعا جواب دندانشکنی به ترکیه خاهد داد . چون اقدام ترکیه عمدی وخیانتکارانه بوده است جنگنده بمب افکن روسیه در مرز سوریه قرار داشته است
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    اتفاقا داره درست میگه. آقای مالکی در کنار عربستان و ترکیه باعث شدن داعش بوجود بیاد.
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    عرعردوغان
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    مشرق خیلی خوشحالی کلا روسها خوشحالن!!
  • ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    به نظر تو واکنش بعنی چی باید بزنه انکارا و استانبول با خاک یکسان کنه یا هواپیمای ترکیه که داخل خاک ترکیه پرواز کنه رو بزنه که البته لازم باشه انجام میده راههای زیادی واسه انتقام گرفتن وجود داره حتما امریکا مال این حرفها هست یه کمی از حال و هوای بچه گانه بیا بیرون سعی کن فیلم های هالیوودی کمتر نگاه کنی بجاش کارتون ببین
  • احمد ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    هر کشوری سیاست خود و منافع خاص خود را دارد دشمن دشمن ما فعلا دوست ماست پوتین بهترین کار ممکن را انجام می دهد تروریست های ترکیه ای عربستانی و غربی را از بین می برد ایا کار بدی می کند.
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    مرگ بر امریکا مر بر اسراییل مرگ بر ال سعود
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    مرگ بر ترکیه
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    تا اینجاپوتین خوب کارکرده ضررهای ترک بیشترازروسیه است کاربران محترم اردوغان کثیف ازاعضای برجسته داعش است
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    مرگ بر ترکیه
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    لطفا خردوغان
  • امیر ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    خاک تو سر این اردوغان و امثالش که گول آمریکا و ناتو رو خورد اول ماجرا خوب کری میخوند وقتی دید آمریکا و ناتو پشتشو خالی کردن حالا میگه بیاید با هم صحبت کنیم بازم میگم خاک تو سر خودشو امثالش
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    پسر اردوغان در گزارشهایی که وجود دارد با ضراب و بابک زنجانی دوست است و از سویی با داعشی ها هم دوست است و از اینرو این احتمال هست که تانکرهای منهدم شده مربوط به بابک زنجانی و از شرکتش در ترکیه باشد.
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    دست از این مرگ گفتنها بردارید . دعوایی است بین روسیه و ترکیه به ما چه مربوط که وکیل مدافع روسیه شویم ؟
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    بیش باد
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    چرا هر موقع خبر از ترکیه و عربستان میاد , باید شاهد ماراتونی از انواع فحش و ناسزا ار هموطنان باشیم ؟
  • ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    مرررررررررگ بر ترکیه .
  • ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    مرگ بر اردوغان .
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    مرگ بر آمریکاااا
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    مرگ بر اسرائیل
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    مرررررررررررررررررررررررگ بر داعش
  • مهدی ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    ابر قدرت به روسیه میگن.به خاطر یه خلبان چه کار که نمیکنه
  • عادل ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    دقیقا راست میگه. نوری مالکی عوضی باعث شد که داعش بوجود بیاد.
  • رستم ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    عجله نکنید چند ماه دیگر به امید خدا ترکیه نا امن ترین کشور میشه به امید خدا ...
  • شهرام ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    واسه اینکه بوی دماغ سوخته میاد. اهم عربستان و اترمیه خیلی از عیران (ایران) جلوترند.
  • شهرام ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    اصلا میدونی کوروش و رشتم .بروسلی هم اردوغان کشته:):):)
  • محمد ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    مرگ بر اردوغان قاتل
  • تورک ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    چه قدر جالب است. روسیه چقدر خاطرخواه داشته ما بی خبر بودیم
  • وحید93 ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    مرررررررررررررررگگگگگگگگگگگگ برررررررررررر ترررکییییه
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    اون ناو رو نزدیم چون قدرتشو نداشتیم ولی حداقل غرامتشو گرفتیم
  • پیمان ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    دوستان فراموش نکنیم که امام راحل فرمودند نه شرقی نه غربی به روسها هم نمیتوان اعتماد کرد! روس و امریکا هم یک کرباسند
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    خب ترکیه هم میلیاردها دلار سرمایه گذاری کرده در روسیه اونو از روسیه خارج میکنه تنگه داردانل رو بروی کشتیهای روسیه میبنده و وارداتشو از روسیه قطع میکنه
  • ناشناس ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    معلومه هیچی از سیاست سرت نمیشه . برو مشقاتو بنویس زوده برات .
  • ناشناس ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    بچه برو مدادتو تراش کن مشقات مونده رو زمین . تو رو چه به سیاست ؟ همین مونده امثال شماها بیان واسه کشورهای ابر قدرت تعیین تکلیف کنند !! فکر کردی همه مثل آمریکا کولین که تا یه چیزی میشه میکننش بهونه بریم بمب اتم بزنیم !!
  • ناشناس ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    آها الان حرف مزخرف اردوغان که گفته ما هشدار دادیم و باور کردی ولی حرف روسها که میگن هشدار نداده باور نکردی ؟ برو هر وقت تونستی بین حق و باطل دیوار بکشی بیا نظر بده .
  • ناشناس ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    مگه اینکه چهار تا داغون امثال شماها بیان از اردوغان احمق دفاع کنند . همون رئیستون فعلا به غلط کردن افتاده و افتاده به پای پوتین که جواب تلفنشو بده !
  • ناشناس ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    لعنت بر ترکیه نکبت با مردمی که بهش رای دادند .
  • ناشناس ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    شما واسه خودت متاسف باش . داعش هم مسلمونه میخوای بریم ازش حمایت کنیم ؟ اینجا فعلا همه ادعای مسلمونی دارند ولی میبینی که حتی کافراش از مسلمونا بیشتر مسلمونن پس حرف مفت نزن .
  • ناشناس ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    واقعا فکر کردین ترکیه واردارتو قطع کنه کی بیشتر ضربه میخوره ؟ روسیه با اون عظمت یا ترکیه که هیچکس آدم حسابش نمیکنه و هر چند وقت یه بار جلوش یه استخون میندازن تا ساکتش کنن ؟
  • ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    پوتین ظرف 24 ساعت نشده موشکهای اس 400 رو مستقر کرده توی مرزهای سوریه و ترکیه هواپیماهای بمب افکنش رو برده توی فرودگاهی در عراق نزدیک مرز ترکیه ناو جنگیش رو اورده توی دریای نزدیک ترکیه اینها عمله یعنی پوتین مرد عمل است نه حرف بدانید تا ترکیه به غلط کردن نیفته روسیه بیخیال نمیشه
  • ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    برادر چرا به این حرامزاده اردوغان کثیف و نجس کودک کش و بی پدر فحش میدی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ باید لبخند بزنی بهش ...
  • ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    مشق ات رو نوشتی پسرم
  • ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    اینکه این اردوغان حرامیه شکی نیست ولی بخدا جرات نگاه چپ به ایران رو نداره
  • ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    ساعد تو برو بگیر بخواب
  • ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    مرگ بر ترکیه نابودی ترکیه و ظالمان هدف ماست نابودی تویی هم که درود فرستادی ارزوی ماست
  • ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    برادر صبر پیشه کن خواهی دید روسیه مرد عمله نه حرف
  • ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    پسرم روسیه بزرگترین و پیشرفته ترین تسلیحات دنیا رو داره تسلیحاتی که امریکا خوابشو نمیتونه ببینه جزو بزرگترین ناوگان دریایی و موشکی و زمینی و هوایی است پسرممممممممممممم
  • ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    حسین جان پسرم توی مهد کودک بهت نگفتن میوه رو نشسته نخوری
  • ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    حسین تو یک فتنه گر هستی فقط بدان منافقان بخشیده نمیشوند برو حتما سرچ کن معنی منافق رو قران
  • ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    پسرم بنویس خوب بنویس مشرق میزاره
  • ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    اخه احمق ترکیه هواپیمای خودش توی خاک سوریه بوده و زده جنگنده روسی رو چطور میشه اونوقت ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    روزی تاریخ نشان خواهد داد دیکتاتور ترکیه اردوغان حرامی مثل سگ کشته خواهد شد
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    30 ساله امثال شما در توهم فروپاشی این کشور هستید اما جمهوری اسلامی تا زمانی که اربابان شما در روی زمین حضور دارند فرو نخواهد پاشید. کاسه گدایی رو کسی مثل اردوغان دستش گرفته نه ما.
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    محمد ترک. اردوغان به اصطلاح باهوش شما داره برای منفعت خودش دست به هر جنایتی میزنه. دستش تو کاسه اسرائیل و آمریکاست. از کی تا حالا دزدی و تجاوز نشانه ذکاوته؟! شبیه ترین آدم به اردوغان در صدر اسلام معاویست که هم جنایت می کرد و هم ژست اسلامی می گرفت.
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    دلم برای حامیان ترکیه و عربستان میسوزه. ترکیه و عربستان اینطور حقیرانه برنامه های ابلیس رو پیاده می کنند و عده ای نادان از اینها حمایت می کنند.
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    ای آدمهای خوش فکر وباهوش که اگر امریکا بداند در ایران چنین مغز هایی هست یک شبه می دزدیتان
  • سید امیر حسین ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    اردوغان جانی کثیفیه .
  • خسرو ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    بود ! ولی دیگه محاله اون صنعت صنعت بشه پوتین هم ممنوع نکنه مردم روسیه آنقدر بافرهنگ هستن که دیگه خودشون نمیرن ترکیه بعلاوه زین پس منتظر ده ها عملیات تروریستی در آنتالیا و آنکارا و سایر مناطق توریستی ترکیه باشید که یا داعش سرخورده میزنه یا پ ک ک زخم خورده
  • ناشناس ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    نه که الان تمام دنیا تو صف وایسادن یه تیکه از مغز تو رو استفاده کنن ؟ خوبه خودتم مال همین مملکتی .
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    عالی بود
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    مـــــــــــــــرگ بر حامی داعش
  • بهزاد ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    کاملا موافقم دید شما کاملا کارشناسی است
  • تبریزلی ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    نه مغولها چچن ها وتاتارهای عثمانی وحشی خیلی خاطر خواه داشته پس......
  • حسین ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    تو باز چقدر تو در و دیواری؟...
  • حسین ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    اردوغان به فکر منافع مردمشه؟؟؟... دمیدن در شعله جنگ کجاش به نفع مردم ترکیه هست.. ارودغان داره با اتیش بازی میکنه که بزودی دست خودش هم میسوزه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس