آمریکا سالیانه 3.1 میلیارد دلار به اسرائیل کمک نظامی می‌کند؛ کمکی که بیشترین بخش آن صرف خرید تسلیحات آمریکایی برای ارتش این رژیم می‌شود. این قرارداد 10 ساله، نیاز به تجدید دارد و نتانیاهو بیش از یکسال مانده به پایان آن، برای تمدید قرارداد دست به کار شده است.

گروه بین‌الملل مشرق - بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای اولین بار پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و شش کشور و بعد از 13 ماه، به آمریکا سفر کرده است تا با اوباما دیدار کند. سفری که همانند گذشته، ایران‌هراسی دستورکار اصلی آن است. کاخ سفید در بیانیه اعلام سفر نتانیاهو به واشنگتن، محورهای گفتگوهای اوباما و نخست‌وزیر اسرائیل را در کنار مسأله «مذاکرات صلح و بحران این رژیم در کرانه باختری»، چگونگی «اجرای برجام برای جلوگیری ایران از دست‌یابی به سلاح هسته‌ای» و همچنین «اقدامات بی‌ثبات‌ساز ایران در منطقه» اعلام کرده است.

سفر نتانیاهو به آمریکا
بنیامین و سارا نتانیاهو در حال ترک فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو به مقصد واشنگتن

حالا اوباما پس از بستن پرونده مذاکرات هسته‌ای با ایران، با خیال راحت از نتانیاهو استقبال کرد. تا پیش از به نتیجه رسیدن مذاکرات آمریکا و شرکایش با ایران در پرونده هسته‌ای، نتانیاهو بارها قصد دیدار با اوباما کرد، اما هربار رئیس جمهور آمریکا به بهانه‌ای از دیدار با نتانیاهو سر باز زد؛ یک‌بار بدلیل درگیری در تصویب طرح سلامت و بار دیگر به بهانه در پیش بودن انتخابات پارلمانی اسرائیل؛ بهانه‌‌هایی که شاید بتوان اثر آن را در عصبانیت‌های بیمارگونه نخست‌وزیر اسرائیل مشاهده کرد. به واشنگتن سفر کرد و در کنگره آمریکا هرچه در توان داشت برای بی‌نتیجه گذاشتن مذاکرات هزینه کرد، اما اوباما آب پاکی را روی دست نتانیاهو ریخت: «دعوت نخست‌وزیر اسرائیل به کاخ سفید در شرایط حساس مذاکرات هسته‌ای، می‌تواند منجر به تخریب سیاست‌های آمریکا در قبال ایران شود.»


سفر نتانیاهو به آمریکا
در میان نخست‌وزیران رژیم صهیونیستی در تاریخ حیات این رژیم، نتانیاهو بیشترین تعداد سفر به آمریکا را داشته است


اوباما و نتانیاهو؛ اختلاف سیاسی یا نفرت ذاتی؟


آخرین مورد دردساز بین آمریکا و اسرائیل، اظهارات "ران باراتز" کاندیدای تصدی پست مدیر اطلاع‌رسانی کابینه رژیم صهیونیستی بود که جان کری و اوباما را به داشتن احساسات ضدیهودی متهم کرده بود و آنان را مورد تمسخر قرار داد. اقدامی که باعث اعتراض شدید مقامات آمریکایی شد و از نتانیاهو خواستند از وی در کابینه‌اش استفاده نکند.

سفر نتانیاهو به آمریکا
ران باراتز: اوباما یک یهودستیز است

سفر نتانیاهو به آمریکا
ران باراتز: عقل "کری" اندازه یک کودک 12 ساله است

«جو بايدن» معاون رئيس جمهور آمريکا، در سخنراني خود که در جمع تعدادي از يهوديان، به شدت از اظهارات «ران باراتز» کاندیدای انتصاب ریاست ديپلماسي عمومي کابینه اسرائيل انتقاد کرد.

البته پیش از این گفتگوی معروف سارکوزی و اوباما نیز برای آمریکایی‌ها دردسرساز شده بود. در سال 2011 سارکوزی به اوباما گفت:«من نمی‌توانم نتانیاهو را تحمل کنم. او یک دروغگوست.» اوباما هم که انگار داغ دلش تازه شده بود، گفت:«تو فقط با او غذا می­خوری. من خیلی بیشتر از تو با او برخورد دارم.»

سفر نتانیاهو به آمریکا
سارکوزی: نمی‌توانم نتانیاهو را تحمل کنم. او یک دروغگوست
اوباما: «تو فقط با او غذا می­خوری. من خیلی بیشتر از تو با او برخورد دارم.»

دلیلش شاید تعارض سیاست‌های دموکرات‌های حاکم در واشنگتن با راست‌های افراطی در تل‌آویو باشد، یا هزینه‌هایی که حمایت از رژیم اسرائیل برای سیاست‌خارجی و اقتصاد آمریکا تحمیل می‌کند یا حمایت نتانیاهو از میت رامنی رقیب اوباما در انتخابات گذشته و یا هرچیز دیگر... اما در نزدیک به 8 سال گذشته دیگر بر کسی پوشیده نیست که اوباما چندان از نتانیاهو خوشش نمی‌آید و از رودرویی با نخست‌وزیر همیشه طلبکار و افراطی اسرائیل پرهیز می‌کند. حتی زمانی که به قاهره هم می‌رود، درحالیکه همگان انتظار دارند از قاهره راهی بیت‌المقدس شود، اما به واشنگتن بازمی‌گردد. از مذاکرات هسته‌ای با ایران نیز -طبق ادعای مقامات صهیونیست - اطلاعات کاملی از جزئیات محرمانه نمی‌دهد.

سفر نتانیاهو به آمریکا

البته این به معنای نادیده گرفتن اسرائیل در سیاست‌های آمریکا نیست و خود اوباما و معاون اول و وزیر خارجه‌اش بارها بر اهمیت امنیت اسرائیل برای آمریکا تأکید کرده‌اند؛ این یک سیاست کلان در نظام سیاسی آمریکاست و ماهیت آن ارتباطی با دولت‌ها ندارد. بلکه تفاوت در نحوه پیگیری و اجرای آن است که یک رئیس‌جمهور از طریق جنگ و دیگری از طریق مذاکره بدنبال تأمین آن هستند. شاید همین تفاوت، اصلی‌ترین نقطه تعارض میان اوباما و نتانیاهو باشد.


اهداف نتانیاهو در سفر به واشنگتن


به هر روی، اوباما نتانیاهو را به حضور پذیرفت تا هرآنچه را در دو سال گذشته عامل نگرانی نخست‌وزیر اسرائیل بوده است، با او در میان بگذارد. کاخ سفید در اقدامی پیش‌دستانه و رو به جلو، توقف گفتگوهای صلح را جدی‌ترین موضوع مشترک دو طرف عنوان کرد که به احتمال قریب به یقین، تا پایان دولت اوباما حل نخواهد شد.

"میشل فلورنوی" از مقامات سابق پنتاگون و مدیر اندیشکده تأثیرگذار «مرکز امنیت نوین آمریکا» درباره این دیدار معتقد است چالش‌ها و تهدیدات مشترکی وجود دارد که آمریکا و اسرائیل باید با تعامل با آن‌ها برخورد کنند.»

سفر نتانیاهو به آمریکا

"بن رودز" مشاور امنیت ملی آمریکا در جلسه توجیهی خبرنگاران به اختلاف واشنگتن-تل‌آویو اعتراف می‌کند: «نمی‌توان تفاوت سیاست‌های آمریکا و اسرائیل را پنهان کرد. اما اوباما و نتانیاهو به جای پرداختن به این اختلافات تلاش می‌کنند تا راه‌های ادامه همکاری‌های بلندمدت خود درباره ایران را به بحث بگذارند، از جمله اشتراک دانش‌ فنی و ابزارهای نظارتی.»

سفر نتانیاهو به آمریکا

این توصیه مشاور امنیت ملی آمریکا وقتی معنای واضح‌تری پیدا می‌کند که اعلام می‌شود «تقویت توافقات امنیتی و ارائه فناوری‌های نوین به اسرائیل برای تقویت بنیه دفاعی‌اش» از دیگر برنامه‌های نتانیاهو در سفر به آمریکاست. یکی از هدف‌های نتانیاهو حفظ آستانه توان نظامی ارتش رژیم اسرائیل در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه است. قرار است قرارداد تفاهم امنیتی بین دو طرف به امضاء برسد که طی 10 سال، ایالات متحده بیش از 30 میلیارد دلار برای تقویت سیستم ماشین جنگی این رژیم کمک خواهد کرد. هرچند، نهایی شدن این قرارداد در سفر جاری چندان محتمل نیست چرا که بسته پیشین کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل تا سال 2017 اعتبار خواهد داشت.

سفر نتانیاهو به آمریکا

نتانیاهو نیز یک روز پیش از سفر به واشنگتن هدفش از این سفر را واضح بیان می‌کند؛ برای نخست‌وزیر افراطی و همیشه عصبی اسرائیل، هیچ چیز به اندازه تداوم کمک‌های اقتصادی و نظامی آمریکا به این رژیم اهمیت ندارد: «من معتقدم این سفر برای ادامه کمک‌های آمریکا به اسرائیل در دهه‌های آینده بسیار مهم است. این سفر گام دیگری برای رسیدن به تفاهم در این زمینه است.»


نتانیاهو و اوباما روز گذشته در کاخ سفید دیدار کردند و نخست وزیر رژیم صهیونیستی پاسخ اصلی‌ترین نگرانی آمریکا را اینگونه داد: «ما امیدمان را برای رسیدن به صلح از دست نداده‌ایم.» نتانیاهو تأکید کرد که نسبت به چشم‌انداز تشکیل دو دولت متعهد است: «فکر نمی‌کنم کسی درباره تعهد اسرائیل به حفاظت از خودش در مقابل ترور و تخریب، تردیدی به خود راه بدهد، اما در عین حال هیچ‌کس نباید در مورد علاقه اسرائیل به صلح با همسایگانش و هرکس که بخواهد با آن صلح کند، تردیدی داشته باشد.»


این اظهارات نتانیاهو درباره راه‌حل دو دولت، در داخل این رژیم با مخالفت "نفتالی بنت" وزیر آموزش کابینه اسرائیل روبرو شد: «من مخالف ایده راه‌حل ایجاد دو دولت هستم. در سیاست اسرائیل، بخش اعظم احزاب سیاسی از تاسیس کشور فلسطینی حمایت می‌کنند. اما من فکر می‌کنم این یک اشتباه تاریخی است».

آمریکا هم اکنون سالیانه 3.1 میلیارد دلار به اسرائیل کمک نظامی می‌کند؛ کمکی که بیشترین بخش آن خرید تسلیحات آمریکایی برای ارتش این رژیم هزینه می‌شود. این قرارداد 10 ساله که سال 2007 منعقد شد، نیاز به تجدید دارد و نتانیاهو بیش از یکسال مانده به پایان آن، دست به کار شده است تا در قرارداد بعدی کمک‌های آمریکا را به 5 میلیارد دلار در سال (برای قراردادی تا سال 2028) برساند. طبق گزارش رویترز، واشنگتن هم تقریبا خود را برای کمکی در حدود 4 تا 5 میلیارد دلار در سال‌های آتی آماده کرده است.

اوباما هم در این دیدار تلاش کرد خیال نتانیاهو را راحت کند: «امنیت اسراییل یکی از اولویت‌های سیاست خارجی من است و این [اولویت] نه تنها در کلام، که در عمل نیز ثابت شده است.» اوباما تصریح کرد که اختلافات دو طرف در جزئیات توافق هسته‌ای با ایران، مانع همکاری نزدیک این دو متحد دیرین نخواهد شد.

سفر نتانیاهو به آمریکا
اوباما خشونت‌های مردم فلسطین علیه ساکنان بی‌گناه اسرائیل را محکوم کرد و با این رژیم ابراز هم‌دردی کرد

مذاکرات صلح سال گذشته که آمریکا ابتکار آن را دست گرفته بود با شکست مواجه شد. اسرائیل با بحران امنیتی در داخل روبروست که دست‌کم 11 صهیونیست در حملات شهادت‌طلبانه فلسطینیان به هلاکت رسیده‌اند. همه این تحولات باعث شد تا مقامات کاخ سفید هفته گذشته اعلام کنند که در «ارزیابی‌های واقع‌بینانه» اوباما، رسیدن به توافق صلح میان فلسطین و اسرائیل تا پایان این دوره ریاست جمهوری، ناممکن است اما اوباما به ادامه کارهای زیربنایی برای صلحی که در آینده رقم خواهد خورد، ادامه می‌دهد.

همزمان با سفر نتانیاهو به اوباما، 40 سازمان ضدجنگ با تظاهرات در مقابل کاخ سفید، نسبت به ادامه جنایات صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی اعتراض کردند.

به جز دیدار با اوباما، نتانیاهو قرار است در اندیشکده «امریکن انترپرایز»، «مجمع عمومی سالانه یهودیان آمریکای شمالی» و «مرکز پیشرفت آمریکا» سخنرانی کند.

تصاویری از اعتراضات مردم آمریکا به سفر نتانیاهو

{$sepehr_album_33052}


منابع:


https://www.whitehouse.gov/the-press-office/2015/09/16/statement-press-secretary-visit-israeli-prime-minister-benjamin
http://www.usnews.com/news/articles/2015/11/09/netanyahu-visit-to-be-kindler-gentler
http://www.chicagotribune.com/news/nationworld/chi-antinetanyahu-protests-outside-us-capitol-20150303-premiumvideo.html
https://www.rt.com/usa/321310-netanyahu-obama-visit-us/
http://www.nytimes.com/2015/09/17/world/middleeast/obama-to-host-netanyahu-in-first-meeting-since-nuclear-deal-with-iran.html
http://www.theguardian.com/world/video/2015/nov/09/netanyahu-obama-israel-two-state-solution-video
http://www.theguardian.com/world/2015/nov/09/netanyahu-obama-washington-israel-military-aid-iran
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4722076,00.html
http://www.timesofisrael.com/why-obama-hates-netanyahu-and-vice-versa/
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/492594/
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/492336/




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد حسین ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    به عزیزان مشرق: با عرض سلام و تشکر از زحمات، اشتباهی در ترجمه گفتگوی میان سارکوزی و اوباما در این خبر رخ داده. عبارت to be fed up with یک اصطلاح و به معنای عدم تحمل یا نداشتن طاقت نسبت به چیزی یا شخصی می باشد. مثلا: You are fed up with Netanyahu یعنی شما از دست نتانیاهو کلافه ای یا شما تحمل نتانیاهو را نداری و اصلا ربطی به غذا خوردن با او ندارد! با تشکر
  • با نام ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    مشرق این پلیرهاتو از حالت اتوماتیک بردار ما نمیخواهیم دانلود بشه این فیلم ها چقدر بگیم؟ بابا از دست این فیلمهایی که میذاری نمیتونیم بیایم خبر بخونیم چون حجممون تموم میشه آخه چرا بدون اجازه اینارو دانلود میکنه؟
  • ناشناس ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    چرا فکر می کنید که اسراییل از آمریکا گدایی می کند در واقع عکس این قضیه صادق است اگر آمریکا برای تامین منافعش خود می خواست پایگاه نطامی در مدیترانه مستقر کند هزینه اش بسیار بالاتر از این چیزی بود که به اسراییل می پردازد. در واقع اسراییل نوکر کم هزینه ای برای آمریکاست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس