وزیر خارجه سابق مصر با اشاره به نگرانی‌های اعراب درباره توافق هسته‌ای غرب با ایران، می‌نویسد: من نمی‌گویم آمریکا توافق هسته‌ای را رها کند یا با ایران با معیاری متفاوت از دیگران رفتار کند اما مقابله با گسترش سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه نباید به دو گزینه "واقع‌گرایی" یا "هیچ" محدود باشد.

گروه بین‌الملل مشرق- "نبیل فهمی" وزیر خارجه سابق مصر طی مطلبی در پایگاه تحلیلی "قاهره ریویو" وابسته به دانشگاه آمریکا در مصر به موضوع نگرانی‌های اعراب درباره توافق هسته‌ای غرب با ایران پرداخته است. وی می‌نویسد: من نمی‌گویم آمریکا توافق هسته‌ای را رها کند یا با ایران با معیاری متفاوت از دیگران رفتار کند، اما مقابله با گسترش سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه نباید به دو گزینه "واقع‌گرایی" یا "هیچ" محدود باشد. باید تصمیم جدی برای مقابله با این مسئله در خاورمیانه گرفته شود و شجاعت حل مسئله در کل منطقه بدون تبعیض یا استثنا وجود داشته باشد. باید بلوغ و تدبیر لازم برای پذیرش گام‌های عملی در یک روند پلکانی ایجاد گردد، به شرط آن‌که اقدامات در قالب یک استراتژی جدی، شفاف و علنی صورت گیرد.

واکنش کشورهای عربی به توافق هسته‌ای ایران

به اعتقاد من این کار را می‌توان با همکاری هم‌زمان درباره چندین موضوع و به منظور بازگرداندن توازن سیاسی به منطقه انجام داد:

1- کشورهای عربی باید تلاش‌هایشان برای ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای را تا پیش از پایان مدت 15 ساله توافق هسته‌ای ایران تقویت کنند. این کار نه تنها باعث می‌شود ایران همچنان به تعهدات خود پای‌بند بماند، بلکه شامل برنامه هسته‌ای اسرائیل و حل و فصل مسئله عدم توازن امنیتی در منطقه نیز می‌شود.

2- جامعه جهانی و به خصوص آمریکا باید به روشی محکم‌تر با اسرائیل تعامل و آن را وادار به بازبینی منطق برنامه هسته‌ایش بکنند. عجیب است که "جورج شولتز"، "ویلیام پری"، "هنری کیسینجر" و "سام نان" می‌توانند بحث استفاده و کاربرد سلاح‌های هسته‌ای برای آمریکا را مطرح کنند، اما این مسئله را درباره اسرائیل نمی‌توانند طرح نمایند.

3- کشورهای عربی و همه اعضای ان‌پی‌تی باید بر حق خود مبنی بر غنی‌سازی و بازفرآوری مواد هسته‌ای تحت پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کنند، حتی اگر برخی از این کشورها قصد انجام این کار در آینده نزدیک را نداشته باشند.

4- کشورهای عربی باید بر سر تأسیس یک بانک منطقه‌ای سوخت هسته‌ای تحت پادمان‌های بین‌المللی توافق نمایند.

5- کشورهای عربی باید نقش اصلی را در طرح راه‌حل‌های سیاسی برای کشورهای بحران‌زده از جمله سوریه، لبنان و یمن ایفا کنند. استفاده از نیروی نظامی یک روش مشروع است، اما به خودی خود، هدف محسوب نمی‌شود.

اگر ایران موضع خود را به سوی یک سیاست خارجی سازنده‌تر تغییر بدهد، جهان عرب هم باید وارد گفتگوی منطقه‌ای با این کشور درباره آینده خاورمیانه شود. این گفتگو، طبق طرح صلح عربی سال 2002، سپس به اسرائیل هم خواهد رسید. روشن است که این گفتگو نیازمند تلاش‌های شدیدتر برای حل مسئله درگیری فلسطین و اسرائیل بر اساس راه‌حل دو دولت است، اگرچه موفقیت در این رابطه چندان در دسترس به نظر نمی‌رسد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • فرزند ایران ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    0 0
    این بابا خودشو مسخره کرده کدوم کشور عرب پرخه کامل هسته ای رو داره مگر امریکا میذاره این بسازن مگر تواناییشو دارن؟ مگه میشه مگه داریم؟
  • محمد ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    0 0
    این احمقها هنوز نفهمیدند که اولا اسراییل از خودشان است و باید کلاهک داشته باشد ثانیا ایران دارای دانش بومی است و از دست هیچ ابر قدرتی کاری جز همکاری باایران ساخته نیست.
  • سهیل بشردوست ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    0 0
    شماها اول طرز تشخیص دادن حلال ماه از زحل رو تشخیص بدید بانک سوخت اتمی پیشکش!
  • شهرام ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    0 0
    وهابی های جاهل و تکفیری عربستان و حکام منجمد الفکر آن ها با آن شکم های گنده اگر یک جو غیرت دارند اول خود را از بندگی آمریکا و صهیونیست ها خلاص کنند و از عصر جاهلیت خارج شوند انرژی هسته ای پیشکش جد گور به گور شده شان
  • مرتضیsk ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    اعراب نادان خاکبرسر سازش کار با اسراییل نسخه پیچبدن واسه ایران کم داشتیم
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    مطلبی در خاطرم هست ولی نمیدانم واقعیت هست یا ساختگی ست که پیامبر فرمودند: من از عرب ولی عرب از من نیست. واقعا تعریف به جایی گفتند اگر همچین روایتی از پیامبر باشد.
  • ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    دوست عزیز،پیامبر ص عرب نبودن.ایشون از طایفه ی قریش بودن.طایفه ی قریش مستعربه هستن.مستعربه یعنی عرب شده
  • مهدی ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    این دوستمون که حدیث من درآوردی گفته بهتره بدونه ایران یک قومیت عرب زبان هم داره که به ایرانی بودن وشیعه گری خودشون افتخار میکنن درایام جنگ تحمیلی نه تنها کنار اعراب !!! نبودن بلکه کنار برادرای هم وطنشون جنگیدن که گلزار شهدای آبادان وخرمشهر واهواز وسوسنگردووووگواه این مطلبه جالب اینجاست که دراین روزهای بحران هم باز بنا بروظیفه شرعی وحس میهن پرستی درجبهات دفاع از حرمها وعمق استراتژیک ایران عزیزوارد میدان شدن شهدایی مثل سرداردریساوی وغوابش وعلی منیعات رو میشه نامبرد اگه شما فکرمیکنید ازکشورهای مرتجع عرب منطقه متنفرید برای ما اعراب ایران این تنفر رو به توان هزار برسون برادر بااین نظرات واحادیث ابوهریره گونه هم آب به آسیاب دشمن نریز
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    وزیر خارجه سابق مصر : کشورهای عرب باید...کشورهای عرب باید...کشورهای عرب باید... اخوی، کشورهای عرب بخاطرخیانت وعمال جاهلشان حالا حالاها باید بروند کشک بسایند...خلاص.
  • ابوالفضل ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    مواظب باشیم که در دام اختلاف عجم و عرب نیفتیم که این نیز خود یک توطئه است . همه ما مخلوق خداوند کریم هستیم و هر که با هر قومیتی اگر تقوا داشته باشد محترم و عزیز است.
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 0
    پس نظر منو چرا نذاشتی مشرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس