رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با یک رسانه صهیونیستی گفت اظهارنظری درباره مذاکرات ایران نمی‌کند که سبب تضعیف باراک اوباما شود.

به گزارش مشرق،‌ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با روزنامه «اسرائیل هیوم» گفت، درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران حرفی نمی‌زند که سبب تضعیف باراک اوباما شود.

روزنامه‌نگار «اسرائیل هیوم» با بیان اینکه «مسئله فراگیر برای اسرائیل، ایران است»، به سه گزینه پیشنهادی جرج بوش در کتابش درباره ایران اشاره کرد که شامل توافق، دیپلماسی تهاجمی و حمله است و پرسید « به نظر شما باید با ایران چه کار کرد؟» که رئیس جمهور سابق آمریکا پاسخ داد: «این مسئله بسیار ظریفی است که نمی‌خواهم درباره آن اظهارنظر کنم. هر نظری که در این باره بدهم می‌تواند به عنوان تضعیف تصمیم رئیس‌ جمهور اوباما تلقی شود. بنابراین می‌خواهم بگذارم این مسئله باقی بماند».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران قابل اعتماد است، گفت: «مردم باید قضاوت کنند. هر رئیس‌جمهور، نخست وزیر و فردی باید قضاوت کند. وقتی کسی چیزی می‌‌گوید، آیا منظور او همان است؟ آیا آنها به حرفی که می‌زنند، اعتقاد دارند؟ این مسئله معمولا در سیاست رخ می دهد. باید واقع‌بین بود که آیا می‌توان به حرف افراد اعتماد کرد یا نه. رئیس‌جمهور باید در این باره قضاوت کند».

روزنامه‌نگار این روزنامه اسرائیلی با اشاره به اینکه دلیل تصمیم او و تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس حمله به عراق به خاطر عدم پایبندی رژیم صدام حسین به قطعنامه‌های شورای امنیت بوده، از جرج بوش خواست عقیده خود را در این باره توضیح دهد. جرج بوش در این باره گفت: «زمانی که ما تهدیدات سراسر جهان را ارزیابی می‌کردیم، بزرگترین تهدید برای سرزمین ما در آن زمان،‌ استفاده از تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی یا بمب‌های کثیف بود. همه آژانس‌های اطلاعاتی در جهان می‌گفتند، این فرد (صدام حسین) تسلیحات شیمیایی دراد. او دشمن بدی برای آمریکا بود. بنابراین به سازمان ملل رفتم و با اجماع آراء قطعنامه‌ای را تصویب کردم که می‌گفت «عراق باید افشا کند، خلع سلاح شود یا با پیامدهای جدی روبرو شود».

وی افزود: «اما این مرد که اجازه بازرسی نمی‌داد، از سلاح شیمیایی استفاده کرده بود و جهان فکر می‌کرد او دارای تسلیحات شیمیایی است. او اجازه بازرسی نمی‌داد و ما به او فرصت دادیم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس