اسماعیل حسن‌زاده مدعی شد در حال بررسی پرونده موتومبا هستند با این حال حرف‌های کسرایی را هم تکذیب نکرد ولی گفت که نامه سازمان لیگ درخصوص او بعد از بازی پیکان به دست کمیته انضباطی رسیده است.

تازه‌ترین اطلاعات رئیس کمیته انضباطی درخصوص بازیکن جنجالی لیگ برتر
گروه ورزش مشرق - پرونده تخلف مارتین موتومبا هر روز ابعاد جدیدی پیدا می‌کند؛ پس از اعتراض رسمی باشگاه پیکان و درخواست تغییر نتایج راه آهن، مشرق نیز در گزارشی مستند از یک تخلف آشکار در خصوص ITC و زمان فسخ قرارداد این بازیکن اوگاندایی الاصل خبر داد. (اینجا)

روز گذشته هم محمدرضا کسرایی، مسوول کمیته بین‌الملل سازمان لیگ طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که تخلف این بازیکن محرز شده و حتی این موضوع را به سازمان لیگ اعلام کرده‌اند تا با اعلام به کمیته انضباطی جلوی بازی این بازیکن قبل از بازی با پیکان گرفته شود. (اینجا)

اما چرا کمیته انضباطی تا قبل از بازی با گسترش – راه‌آهن ترتیب اثر نداده جوابی است که باید کمیته انضباطی بدهد. در همین راستا روز گذشته با اسماعیل حسن‌زاده رییس کمیته انضباطی درخصوص پرونده موتومبا و صحبت‌های کسرایی گفت‌وگویی داشتیم که رییس کمیته انضباطی حرف‌های کسرایی را تکذیب نکرد ولی مدعی شد در  حال بررسی پرونده موتومبا هستند و نیز نامه سازمان لیگ درخصوص او بعد از بازی پیکان به دست کمیته انضباطی رسیده است.

تازه‌ترین اطلاعات رئیس کمیته انضباطی درخصوص بازیکن جنجالی لیگ برترکمیته بین‌الملل سازمان لیگ مدعی شده که شما را در جریان موضوع موتومبا قرار داده‌اند اما کمیته انضباطی به موقع ترتیب اثر نداده است؟
در این خصوص من باید به شما بگویم پرونده این بازیکن قبل از اینکه شاکی‌هایی مثل نفت مسجدسلیمان و پیکان داشته باشد شاکی بزرگ‌تری چون روابط‌ بین‌الملل فدراسیون داشته است. بعد از آمدن این بازیکن به ایران کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال کتبا از طریق مقامات فدراسیون درخصوص این بازیکن گزارش‌هایی به ما دادند که تاریخ صدور ITC او با فعالیت فوتبالی‌اش در ایران نمی‌خواند. طبق گزارش‌های رسیده به دست من تاریخ صدور ITC این بازیکن دسامبر 2014 برای حضور در فوتبال ایران بوده اما 31 ژانویه 2015 یعنی یک ماه بعد این بازیکن در ترکیه برای تیم اوردو اسپور بازی کرده پس پرونده این بازیکن مفتوح بوده است.

پس چطور در این مدت شما هیچ ترتیب اثری ندادید؟‌
اتفاقا ما ترتیب اثر دادیم، در همان موقع آقای کسرایی را به کمیته انضباطی دعوت کردیم تا درخصوص وضعیت این بازیکن اطلاعات دقیقی را به ما بدهد که ایشان هم براساس استعلام‌هایی که از فدراسیون ترکیه داشتند تمام مدارک را به ما تحویل دادند. بعد از آن ما هم خودمان از فدراسیون ترکیه درخصوص صدور ITC موتومبا استعلام گرفتیم و مشخص شد حضور او در ایران با تاریخ‌های ITC مغایرت دارد.

اما کسرایی گفته قبل از بازی پیکان به شما اطلاع داده‌اند؟
من نمی‌گویم که کسرایی دروغ گفته ایشان شاید قبل از بازی با پیکان به من گفته باشند اما اصولا این کارها یک روال اداری دارد و ایشان طی نامه‌ای باید به دبیرکل اطلاع بدهند و بعد از طریق دبیرکل طی یک مکاتبه به کمیته انضباطی ارجاع داده شود. بیشتر این‌ها از طریق سیستم کامپیوتری است و تا آنجایی که من به خاطر دارم نامه ایشان درباره موتومبا بعد از بازی پیکان به دست ما رسیده است. البته این را هم اضافه کنم کسرایی زودتر این مساله را می‌دانسته اما نامه دیر رسیده است.

پس شما چرا در این مدت کاری نکردید؟
ببینید نکته مهم همینجاست که ما یک دستور موقت درخصوص موتومبا صادر کردیم اما در دستور موقت امر به اجبار نیست. ما دنبال مدارک بیشتر بودیم تا بتوانیم تشخیص درست بدهیم البته در این مدت آقای رحیمی، مدیرعامل راه‌آهن با من تماس گرفت و من به ایشان گفتم بهتر است از این بازیکن استفاده نکنید اما نظر خودتان است که ایشان به من گفت من بابت این بازیکن پول دادم و از او هم استفاده می‌کنم. حتی آقای رحیمی قبل از بازی گسترش فولاد با راه‌آهن از دست ما ناراحت بود که چرا اجازه نمی‌دهیم این بازیکن بازی کند. دلیل من هم برای این که به رحیمی توصیه کردم بازی نکند این بود که باشگاه راه‌آهن بابت مسایل مالی ضرر و زیان نبیند و حداکثر استفاده را از این بازیکن ببرد و یا اگر می‌خواهند او را رد کنند از همان موقع با او فسخ کنند که پول بیشتری بابت او پرداخت نکنند.

با توجه به این موضوعات حالا تکلیف چیست؟‌
ببینید همانطور که گفتم از یک ماه پیش این پرونده مفتوح بوده است. ما یک بار خود بازیکن را خواستیم و او نیز یک وکیل معرفی کرده و قرار است وکیل او در این خصوص در کمیته انضباطی حاضر شود تا ببینیم باید چه‌کار کنیم.

بحث جریمه این تخلف چیست؟‌
ما طبق آیین‌نامه انضباطی درخصوص این تخلف رای صادر خواهیم کرد که می‌تواند شامل خود بازیکن، کارگزار یا باشگاه باشد.

یعنی باشگاه راه‌آهن هم جریمه خواهد شد؟‌
در آیین‌نامه انضباطی ما آمده اگر باشگاه از تخلف بازیکن آگاه باشد صددرصد برای آنها هم جریمه در نظر گرفته می‌شود اما هنوز ما در حال بررسی هستیم و چیزی برای ما مشخص نشده است. البته این موضوع از یک جنبه دیگر قابل بررسی است و آن این است که احتمال دارد تخلف از باشگاه ترکیه‌ای صورت گرفته باشد و ITC یا شناسنامه بازیکن جعل شده باشد لذا راه‌آهن این حق را دارد که از آن باشگاه شکایت کند.

اما نگفتید که بالاخره چه حکمی صادر خواهید کرد؟‌
تا تخلف ثابت نشود من نمی‌توانم در این مورد حرف بزنم چون هرچیزی باعث شبیه می‌شود ما فقط تنها کاری که در این مدت توانستیم انجام بدهیم این بوده که یک دستور موقت صادر کردیم و بعد دنبال مدارک بیشتر بودیم و با توجه به این دستور موقت هم حضور او در میادین هیچ اشکالی نداشته است.

سازمان لیگ می‌خواهد پلی‌آف را برگزار کند و رای شما در برگزاری این بازی خیلی تاثیرگذار است. شما چه موقع می‌خواهید این رای را اعلام کنید؟‌
قرار است طی یکی، دو روز آینده با حضور وکیل بازیکن ما پرونده را بیشتر بررسی کنیم و با توجه به مستندات باشگاه پیکان به احتمال قوی اوایل هفته آینده رای خودمان را درخصوص پرونده موتومبا صادر می‌کنیم.

اگر ثابت شود باشگاه ترکیه‌ای تخلف کرده چه؟
باشگاه راه‌آهن می‌تواند علیه این بازیکن و باشگاه ترکیه‌ای و فدراسیون ترکیه اقامه دعوی کند و حتی من به فدراسیون فوتبال توصیه خواهم کرد که حتما در این خصوص ورود کرده و از فدراسیون ترکیه بابت این موضوع توضیح بخواهد که چرا یک بازیکن به‌طور غیرقانونی به ایران آمده است و از آنها شکایت کند. 

درخصوص تخلفات داربی چه زمانی رای صادر می‌کنید؟
روز گذشته مستندات و گزارش داور و ناظر بازی و فدراسیون به دست من رسیده و من آنها را تازه بررسی کردم. البته در این بین از مستندات رسانه‌ها از قبیل عکس و فیلم نیز استفاده خواهیم کرد. هرچند که خودم قبل از بررسی کمیته این فیلم‌ها را دیده‌ام. لذا با توجه به مهم بودن پرونده احتمالا در هفته آینده رای متخلفان داربی را هم صادر خواهیم کرد.

جریمه سوشا و حنیف حداقل چقدر خواهد بود؟
آیین‌نامه همه این موارد را روشن کرده است. من و همکارانم در حال بررسی هستیم. مطمئنا رای عادلانه‌ای در این خصوص صادر خواهیم کرد.

آیا این رای به فصل بعد موکول می‌شود؟‌
این رای با خود بازیکن مسلما در حال حرکت خواهد بود تا این اندازه که اگر این بازیکنان حتی به لیگ یک هم بروند در فصل آینده این حکم در مورد آنها اعمال خواهد شد اما اینکه چند جلسه محروم خواهند شد معلوم نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس