عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق از تشکیل "کمیته امنیت و دفاع ملی" برای بررسی حمله داعش به پایگاه مستشاران آمریکایی در منطقه "عین‌الاسد" خبر داد.

گروه بین‌الملل مشرق- روز جمعه 24 بهمن، 20 تا 25 عضو گروه تروریستی داعش با پوشیدن یونیفورم ارتش عراق توانستند به پایگاه هوایی "عین‌الاسد" در غرب این کشور که بیش از 300 تفنگدار دریایی آمریکا در آن به عنوان مستشار نظامی مستقر هستند، نفوذ کنند. این پایگاه که در نزدیکی شهر البغدادی استان الانبار عراق واقع شده، قبل از حمله داعشی‌ها مورد آتش‌بار شدید موشکی و توپخانه‌ای این گروهک قرار گرفته بود. همزمان با محاصره پایگاه عین‌الاسد توسط تروریست‌ها، "خالد العبیدی" وزیر دفاع عراق وارد این پایگاه شد تا از نزدیک روند عملیات برای پایان‌دادن به درگیری‌ها در این پایگاه را زیر نظر داشته باشد.

- "کمیته امنیت و دفاع ملی" برای بررسی حمله داعش به پایگاه مستشاران آمریکایی تشکیل می‌شود.

- کمک‌های ائتلاف بین‌المللی نباید موجب تحقق هدف‌ها و غرض‌ورزی‌های دیگران شود.

- آمریکایی‌ها باید قبل از رسیدن داعشی‌ها به پایگاه، حمله آن‌ها را دفع می‌کردند.


خبرنگار بین‌الملل مشرق در همین خصوص با "عماد یوخنا" نماینده و عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق گفتگو کرده است. متن مصاحبه مشرق با این مقام دولتی عراق به شرح زیر است.

کمک آمریکا به داعش در مجلس عراق در حال بررسی است
"عماد یوخنا" نماینده و عضو کمیته "روابط بین الملل" پارلمان عراق

سؤال:: تصاویری از بالگردهای آمریکایی در حال کمک به گروهک تروریستی داعش منتشر شده است. آیا پارلمان عراق درباره کمک‌های آمریکا به تروریست‌ها اقدامی را در دستور کار دارد؟

رسانه‌ها و بعضی احزاب سیاسی مجلس عراق به موضوع کمک‌های آمریکایی‌ها اشاره کرده‌اند. عریضه‌ای امضاشده توسط عده‌ای از اعضای مجلس هم به رئیس پارلمان ارائه شده است.

قرار است کمیسیونی به نام "کمیته امنیت و دفاع ملی" در مورد این موضوع تشکیل شود. اعضای این کمیسیون نیز مدارک و تصاویری از همین قبیل به دست‌شان رسیده است و متعاقباً درباره این موضوع تحقیق می‌کنند. رأی‌گیری و تصمیم‌گیری نهایی را نیز به طور عمومی اطلاع‌رسانی می‌کنند.

مسئله‌ای که هست این‌که، تصمیم‌های پارلمان بر اساس اطلاعاتی گرفته نمی‌شود که رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر می‌کنند، چون اطلاعات زیادی از طرف رسانه‌های خبری به ما می‌رسد که ممکن است درست یا نادرست باشد. پارلمان در برخورد با اخبار رسانه‌ای، مسائل رسمی و قانونی را نیز در نظر می‌گیرد و از مدارک معتبر و رسمی استفاده می‌کند.

سؤال:: آیا در صورت اثبات کمک آمریکا به تروریست‌های داعش مجلس عراق می‌تواند توافقنامه امنیتی با آمریکا را لغو کند؟

اگر آمریکایی‌ها کار خطایی انجام دهند، ما می‌توانیم درباره آن تحقیق کنیم و مدارک معتبری را برای اثبات این خطا جمع‌آوری کنیم. زمانی که ما از این ادعاها مطمئن شدیم باید به صورت رسمی با آمریکایی‌ها رایزنی کنیم، نه این‌که آن را از طریق رسانه‌ها و خبرها اطلاع‌رسانی کنیم.

برای رسیدگی به اینگونه مسائل، سیاست‌ها و خط مشی‌های مشخصی وجود دارد. مسائلی از این دست به دولت ارجاع می‌شود و توضیح می‌دهیم که فلان اقدام صورت گرفته است و این‌ها هم مدارک و دلایل آن است. سپس دولت از طرف وزارت امور خارجه به آن رسیدگی می‌کند.

ما به عنوان پارلمان راهی به جز فشار آوردن و تحریک دولت برای تحقیق درباره پرونده کمک آمریکایی‌‌ها به تروریست‌ها نداریم، مخصوصاً با وضع نگران‌‌کننده‌ای که اخیراً با آن روبه‌رو هستیم. امروز عراق نیازمند کمک‌‌‌های بین‌المللی است، ولی این کمک‌ها باید شفاف و به نفع ملت و دولت عراق باشد و از آن در رسیدن به هدف‌ها و غرض‌ورزی‌های دیگران سوءاستفاده نشود. ما نیازمند کمک‌های صادقانه از طرف ائتلاف بین‌المللی و ایستادگی در کنار ارتش عراق هستیم.

سؤال:: ماجرای تلاش داعش برای نفوذ به پایگاه نظامی آمریکا در عراق چه بود؟

برحسب اطلاعات به دست آمده، حمله‌ای به پایگاه نظامی "عین الاسد" صورت گرفته است. در این پایگاه چند مستشار و مربی نظامی آمریکایی حضور دارند. البته ما همه روزه شاهد حملات انتحاری تروریست‌های داعش با خودروهای بمب‌گذاری‌شده به پایگاه‌های نظامی عراقی هستیم.

در این حمله می‌خواستند وارد پایگاه شوند، اما با شکست مواجه شدند. درگیری تنها محدود به درهای ورودی بوده است، اما وقتی در این درگیری موفق نشدند، شروع به موشک‌باران پایگاه کردند. با این حال، همین اقدام‌شان هم سرکوب شد.

سؤال:: آیا این حمله نشان‌دهنده ضعف امنیتی نیروهای آمریکایی نیست؟

بله، تا حدی همین‌گونه است. طی چند سالی که آمریکایی‌ها در عراق بودند، تمام مدارک امنیت ملی کشور در دست آن‌ها بود. 130 هزار سرباز در مناطق مختلف عراق داشته‌اند و قبلاً هم این‌گونه حمله‌ها را تجربه کرده‌اند. با این وجود، آمریکایی‌ها با داشتن فناوری و تکنیک‌های پیشرفته نظامی، می‌توانستند قبل از رسیدن داعشی‌ها به پایگاه، حمله آن‌ها را دفع کنند و مانع رسیدن آن‌ها به پایگاه بشوند که این‌گونه نشد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رحمن ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    آمریکایی ها در مورد کمک به داعشی ها لو رفته اند و می خواهند با این نمایش مظلوم نمایی بکنند عراقیها نباید گول این حرام لقمه ها را بخورند.اگر داعش نباشد چطور آمریکا باید 30سال در عراق بماندو نان برای خودش بپزد.اینها آمده اند که نفت عربها را مجانی ببرند کما اینکه دارند مجانی می برند.
  • سهیلا ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    آقای روحانی گوش کن به درد دنیا و آخرتت میخوره حرفهای این آقا
  • نخند ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    ای خاک بر سرتون که هنوز آمریکا رو نشناختید. اون همه تجاوزی که تو عراق سربازای آمریکایی انجام دادن! با این همه هوش عراقیا آخرش نسلشون اونقراض نه ببخشید اینقراض نه انقراض می یابد!!!
  • حسین ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    حالا چه عجله یه ؟ کسی که با آمریکا دوستی کرد هر چی سرش بیاد حقشه . شما همیشه آلت دست بودید چه موقع حمله به ایران چه الان که شهرهاتون 3 سوته قبلا توسط آمریکا فتح شد امروز هم توسط داعش .
  • ناشناس ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس