کد خبر 376774
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱

وعده‌های عملی‌نشده دولت و به طور مشخص رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تامین منابع مالی خدمات زیربنایی واحدهای مسکن مهر باعث شده تا تامین آب، برق و گاز، بسیاری از واحدهای مسکن مهر که تعداد آنها ۴۰۰ هزار واحد گزارش شده منتظر افتتاح بمانند.

 به گزارش مشرق، اواسط شهریور ماه سال جاری بود که جلسه‌ای برای تأمین خدمات زیربنایی مسکن مهر با حضور مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری در حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد.

در این جلسه نوبخت به جهانگیری و سایر مسئولان ارشد وزارتخانه ها قول داد دولت 700 میلیارد تومان و وزارت نیرو 300 میلیارد تومان برای تأمین خدمات زیربنایی مسکن مهر تا پایان شهریور تقبل کنند،البته در این جلسه قول داده شد تا 1000 میلیارد تومان دیگر هم در شش ماهه دوم سال جاری اختصاص یابد.

در مهر ماه سال جاری تخصیص 300 میلیارد تومان وزارت نیرو از سوی نوبخت ابلاغ شد، اما گزارش ها حاکی از این است که این رقم قرار است از محل حق انشعابات احداث شبکه آب، برق و فاضلاب مسکن مهر تامین شود، در عین حال با گذشت چند ماه از این ابلاغیه هنوز از اختصاص اعتبار 300 میلیارد تومان خبری نیست و مشخص نیست وزارت نیرو این مبالغ را در کجا هزینه کرده است.

اگر چه 300 میلیارد تومانی هم که در اوسط مهر ماه ابلاغ شد و 1700 میلیارد تومان وعده داده شده از سوی نوبخت را باید به فال نیک گرفت اما این مبلغ در برابر اعتبار مورد نیاز مسکن مهر برای زیر ساخت‌ها سیار ناچیز است و با مبلغ 5600 میلیارد تومان پیش بینی شده مورد نیاز برای تکمیل آب و برق مسکن مهر فاصله زیادی دارد.

حال که شش ماهه دوم سال به میانه رسیده، گزارش ها حاکی از این است که 300 تا 400 هزار مسکن مهر آماده تحویل منتظر تامین آب ، برق و گاز هستند تا واگذار شوند انتظار می رود رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به وعده خود جامه عمل بپوشاند و هر چه سریعتر 1700 میلیارد تومان مربوط به خدمات زیربنایی مسکن مهر را ابلاغ کند.

البته گزارشها حاکی از این است که بسیاری از متقاضیان مسکن مهر حق انشعاب خود را واریز کرده‌اند و ابلاغ 300 میلیارد تومان باید مشکل تعدادی از واحدهای مسکن مهر را که منتظر آب و برق و گاز هستند را حل کند.

پیشتر سرتیپ زاده جانشین نماینده تام‌الاختیار وزیر نیرو در امور آب و برق مسکن مهر نیز تاکید کرده بود تکمیل زیرساخت‌های آب و برق مسکن مهر نیازمند 5600 میلیارد تومان اعتبار و تامین پایدار آب و برق نیازمند تخصیص منابع است.

سرتیپ زاده اعلام زمان دقیق تکمیل زیرساخت‌های آب و برق مسکن مهر را مستلزم در نظر گرفتن متغیرهای مختلف دانست و اظهار داشت: با توجه به توانایی مجموعه‌های اجرایی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو، درصورت تامین اعتبار، بیش از 80 درصد واحدهای باقی‌مانده را می‌توان طی دو ماه تکمیل کرد.

وی با بیان اینکه بحران آب، تامین آب طرح‌های مسکن مهر را بیشتر با مشکل مواجه کرده است، گفت: وزارت نیرو تامین آب کوتاه‌مدت را انجام داده اما تامین پایدار آب و برق نیازمند تخصیص منابع مورد نیاز است.

احمد اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر نیز با اشاره به اینکه اگر این مبالغ پرداخت شود، قادر هستیم که 3 برابر آن مبلغ کار انجام دهیم، تأکید کرد: اگر این اعتبارات تخصیص یابد آمادگی این را داریم که بیش از 700 هزار مسکن مهر را تحویل دهیم.

با توجه به تاخیر در اختصاص اعتبارات از سوی دولت برای تامین خدمات زیربنایی و عدم توان متقاضیان در پرداخت آورده به نظر می رسد که افزایش سقف فردی تسهیلات مسکن مهر بیش از پیش ضروری است و انتظار می رود که بانک مرکزی هر چه سریعتر و برای سرعت دادن به تکمیل واحدها با این موضوع موافقت کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس