قهرمان دوره قبلی لیگ برتر اگرچه که برخی از چهره های تاثیرگذار خود را به دلایل مختلف از دست داد، با این حال تیم جوان تر شده دراگان اسکوچیچ بهترین خط دفاعی لیگ چهاردهم را به خود اختصاص داده است.

گروه ورزشی مشرق - با پایان هفته هفدهم لیگ برتر و عبور 306 گل از خط دروازه ها بررسی خطوط هجومی و دفاعی تیم‌های حاضر در لیگ برتر خالی از لطف نیست. مشرق در گزارشی خط حمله های برتر لیگ را بررسی کرد و در گزارش زیر به سراغ خطوط دفاعی رفته است.

اما بررسی خطوط دفاعی نشان می‌دهد در جمع برترین های این بخش نه از استقلال و ملی پوشانش خبری هست و نه پرسپولیس و تراکتورسازی در میان تیم های ممتاز این مبحث جایی دارند.

** 2 استثنا و یک نکته عجیب در مورد صدرنشین
زیر نظر گرفتن دقایق دریافت گل توسط تیم‌ها نشان می‌دهد که سپاهان تنها تیمی است که طی 17 هفته هرگز دروازه‌اش در دقایق پایانی (90-76) باز نشده است. قطعا کنترل جریان بازی در دقایق پایانی از جمله محاسن یک تیم می باشد. در نقطه مخالف، نفت مسجد سلیمان قرار دارد که 10 مرتبه در 15 دقیقه آخر دیدارهایش مغلوب ضربات رقبا شده است.
شاید توجه به این نکته عجیب هم لازم باشد که رتبه دوم در دریافت گل‌های دیرهنگام –پس از نفت مسجدسلیمان پایین جدولی – در اختیار نفت صدرنشین قرار دارد!

مدافعانی از جنس فولاد / آسمان تیره مدافعان قلعه آبی
نفتی ها به همان نسبت که در 15 دقیقه پایانی دیدارهایشان 10 مرتبه به گل رسیده اند، 9 مرتبه هم گل خورده‌اند تا از این حیث با سایر رقبا اختلاف زیادی داشته باشند.

در جدول زیر گل های خورده همه تیمها را به تفکیک دقایق بازی می توانید ببینید:

مدافعانی از جنس فولاد / آسمان تیره مدافعان قلعه آبی


** داستان بهترین خط دفاعی لیگ 14
و اما دلیل ثبت بهترین خط دفاعی لیگ به نام فولاد، چیست؟
پس از خروج، بختیار رحمانی -کاپیتان فولاد - از میانه میدان این تیم و نقل مکان عبدا...کرمی از ترکیب اصلی خط دفاع فولاد به اصفهان و سپاهان، گمان می‌رفت سیستم دفاعی فولاد دچار اختلال گردد. با این حال سرمربی کروات فولاد در دفاع میانی از ایوب والی(چپ) و لئوناردو مساریچ(چپ) بهره برد تا به مرکز خط دفاعش استحکام ببخشد. جانشین حسین فرکی جلوی این دو نفر به ترتیب از یوسف وکیا جویای نام و مهرداد جماعتی با تجربه بهره برد تا عملا راندمان کار حتی از فصل قبل هم بالاتر برود.

بررسی 12 گلی که فولاد در 17 بازی خود دریافت کرده بیانگر نکات جالبی است. اینکه فولادی ها هرگز در دقایق 16 تا 30 دیدارهایشان پذیرای گلی نبودند و اینکه نصف گل‌هایی که دریافت کرده اند در دقایق 31 تا 45 وارد دروازه‌شان شده است، یعنی در دقایق پایانی نیمه اول.

از آسمان تیره مدافعان قلعه تا عملکرد فاجعه‌بار محافظان ارتش سرخ + جدول

** تزلزل خط دفاعی پرسپولیس روی اعصاب
از داستان گل به خودی‌ها و اشتباهات گاه‌وبیگاه گلرهای پرسپولیس که بگذریم روی نمودار مشخص می شود که قرمزها فقط در 15 دقیقه دوم نیمه های نخست (30-16) و 15 دقیقه ابتدایی نیمه دوم(60-46) از دروازه اشان درست محافظت کرده‌اند. دریافت یک گل در بازه‌های زمانی یاد شده روی کاغذ نسبتا ایده ال است با این حال پرسپولیسی‌ها روال تقریبا ثابتی را در تکرار اشتباهاتشان برابر مهاجمان رقبا در پیش گرفته اند که کاملا آشکار است.
شاید اگر قرمزها در 15 دقیقه ابتدایی و پایانی دیدارهایشان همچون سپاهان یا فولاد از دروازه خود محافظت بهتری می کردند، امروز جایگاهی فراتر از هشتمی لیگ در اختیار داشتند. درست مثل گل هایی که نیلسون در دقیقه 92 روی یک خروج ناموفق از نفت دریافت کرد و شاهکار سوشا مکانی در آخرین دیدار پرسپولیس مقابل فولاد.

مدافعانی از جنس فولاد / آسمان تیره مدافعان قلعه آبی

** آسمان سیاه خط دفاعی ارتش ژنرال
به گزارش مشرق، اینکه کارلوس کی‌روش چه معیارهایی را در گزینش بازیکنانش مد نظر قرار می دهد نظری کاملا محترم و شخصی برای سرمربی تیم ملی است. با این حال از نگاه آمار عملکرد مدافعان و دروازه بان ملی پوش استقلال در لیگ چهاردهم چندان قابل دفاع نیست.
آبی‌ها تا اینجای لیگ 22 گل دریافت کرده‌اند؛ در شرایطی که 4 گل آخرشان در دیدار برابر استقلال صنعتی درون دروازه محسن فروزان رویید. اینکه تیمی در سطح استقلال مانند ملوان و گسترش نتواند در 15 دقیقه ابتدایی دیدارها حافظ دروازه اش باشد یک نقطه ضعف بزرگ است.
ارتش ژنرال آبی ها مثل تیم های یاد شده در 5 دیدار کمتر از 15 دقیقه برابر ضربات رقبا دروازه اش را بسته نگه داشته است. قابل تامل اینکه مدافعان استقلال در دو بازه زمانی (15 دقیقه‌های پنجم و ششم) بازی‌هایشان هم مثل 15 دقیقه ابتدایی 5 مرتبه برابر بازیکنان تیم های حریف تسلیم شده اند تا به هیچ طریقی جای دفاع از خود را باقی نگذارند.

مدافعانی از جنس فولاد / آسمان تیره مدافعان قلعه آبی

** نقش پررنگ این 4 دروازه بان
مدافعانی از جنس فولاد / آسمان تیره مدافعان قلعه آبییکی از دلایل آشکار ثبت بهترین خطوط دفاعی لیگ به نام فولاد، نفت، سایپا و پیکان مردانی هستند که درون دروازه این تیم ها قرار گرفته اند.
در فولاد علیرضا سلیمی طی 15 بازی فقط 9 مرتبه گل خورده ضمن اینکه در 9 دیدار برابر پرسپولیس، راه آهن، استقلال صنعتی، سایپا، گسترش فولاد، استقلال، ذوب آهن، ملوان و پدیده دروازه اش را بسته نگه داشته و کلین شیت داشته است.

در نفت علیرضا بیرانوند دو پاس گل (ایستگاه‌های 15 و 16 لیگ برابر تراکتورسازی و پرسپولیس) داد تا به عنوان یک پاسور تاثیرگذار وارد لیست مردان موثر لیگ شود. بیرانوند درون دروازه نفت صدرنشین 15 بازی کرد و تنها 12 گل دریافت کرد. ضمن اینکه در 7 دیدار مقابل سپاهان، پیکان، استقلال، نفت مسجدسلیمان، ذوب آهن، پدیده و راه آهن کلین شیت داشت.

دیگر گلر موثر حامد فلاح زاده در سایپاست. این دروازه بان 12 مرتبه با تشخیص مجید جلالی وارد ترکیب اصلی خودروسازان شد تا در نصف این دیدارها دروازه سایپا را بسته نگه دارد. بی شک کلین شیت‌های فلاح زاده مقابل نفت مسجد سلیمان، پیکان، گسترش،ذوب آهن، ملوان و پدیده از جمله دلایل درخشش خط دفاعی سایپاست.

از مهدی رحمتی دروازه بان سابق استقلال هم باید نوشت. گلری که با دریافت 15 گل در تیم رده دوازدهمی پیکان یک مرد تعیین کننده است. سید 6 مرتبه کلین شیت داشته و رهبری اش در خط دفاعی خودروسازان سبب شده تا فعلا پیکان در رده چهارم جدول بهترین خطوط دفاعی لیگ برتر قرار بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    آمار خوبی بود. فولاد پایه ای کار کرده و به خاطر همین با رفتن چند بازیکن هم به هم نمی ریزه برعکس استقلال و پرسپولیس دو تیم مفت خور ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس