کد خبر 367928
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه رایزنی کرده‌ایم تا کشتی به عنوان وثیقه تسهیلات برای بانک‌ها پذیرفته شود، گفت: به تازگی 13 فروند شناور برای دریافت 130 میلیون دلار تسهیلات به صندوق صنایع دریایی معرفی شده است.

به گزارش مشرق، مراسم افتتاحیه شانزدهمین همایش صنایع دریایی امروز با حضور دست‌اندرکاران اوزان‌های دریایی کشور آغاز شد.

در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: از دیدگاه این جانب تسریع در انجام فعالیت‌ها امری ضروری است، سرعت و دقت مکمل یکدیگرند که باید در عرصه توسعه نیز به سرعت عمل کرد.

وی اظهار داشت: متأسفانه در بحث سواحل کشور هر اوزان به عنوان حفاظت از سواحل قسمتی از این مناطق را محصور کرده است.

نعمت‌زاده با تأکید بر اینکه باید بنادر کشور از میناب تا چابهار آباد شود،‌بیان کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری سواحل مکران باید آباد شود.در این راستا لازم است کارگروهی ظرف 6 ماه تشکیل شده و به این موارد پرداخته شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: نعمت خدادادی در سواحل باید به طور کامل و دقیق استفاده شود؛ اگر سواحل ما آباد شود اقتصاد رشد می‌کند و موقعیت استراتژیک بنادر بیشتر مشخص می‌شود و پس از آن به تثبیت اقتصاد در بنادر خواهیم رسید.

نعمت‌زاده بیان کرد: در زمینه تأمین مالی پیگیری‌هایی درباره صندوق صنایع دریایی داشته‌ایم تا از این فرصت استفاده شود.

وی ادامه داد: طبق قانون لازم بود 20 درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز در راستای سرمایه‌‌گذاری بیشتر بخش خصوصی به صندوق توسعه دریایی سپرده شود.

نعمت‌زاده بیان کرد: در این راستا رایزنی‌هایی با بانک‌ها داشته‌ایم تا کشتی به عنوان وثیقه تسهیلات پذیرفته شود؛ به تازگی 13 فروند شناور کوچک خدماتی برای دریافت 130 میلیون دلار تسهیلات به صندوق صنایع دریایی معرفی شده است؛ کشتی به عنوان وثیقه نزد بانک پذیرفته می‌شود و پس از پایان تسهیلات سند منتقل می‌شود که در این باره توافقات کلی انجام شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: باید به سمت توسعه تجهیزات فراساحلی نظیر سکوها، شناورها، جکاب‌ها و از این قبیل از محل صندوق صنایع دریایی باشیم.

وی ادامه داد: حتی اجرای اسکله و بنادر را هم می‌توان از محل منابع همین صندوق انجام داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: اجازه نخواهیم داد که کالایی که در داخل طراحی، ساخته و یا تعمیر می‌شود به خارجی‌ها سپرده شود.

وی با تأکید بر اینکه حمایت از داخل قطعا نتیجه مثبت دارد، یادآور شد: ظرفیت‌های خوبی در بحث کشتی‌سازی داریم که در این باره می‌توان به کشتی‌سازی صدرا و ایزو ایکو اشاره کرد اما این ظرفیت‌ها باید احیا شود تا این دارایی‌های عمومی رشد کنند.

نعمت‌زاده،‌گفت: امیدواریم سال دیگر کشتی‌سازی صدرا نظیر ایزو ایکو متحول شود؛ سازنده شناورها و تجهیزات فراساحل باید به زیرمجموعه خود نگاه کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: شناورها مجموعه‌ای بزرگ از تخصص‌ها و تجهیزات هستند که تولید همه آنها در داخل اقتصادی نیست، البته باید گروه‌های تخصصی صنایع وابسته شکل بگیرد و از آنها حمایت شود.

نعمت‌زاده گفت: اگر بخواهیم کشتی ساز باشیم در کنار سازه باید از دیگر تولیدات مرتبط آن هم حمایت کرد؛ این از مشکلاتی است که باید رفع شود همانطور که در خودروسازی این مشکل رفع شد.

نعمت‌زاده اظهار داشت: مشارکت با شرکت‌های خارجی و دارایی‌ها و مدیریت اقتصادی ضروری است چون آنها تجربه و دانش بیشتری در این زمینه دارند.

وی ادامه داد: لازم است در بخش بازرگانی دنبال بازاریابی خارجی باشیم و به مدیریت صادرات توجه کنیم؛ ما قابلیت صدور شناورها را داریم و باید بازرگانی صادراتی در این باره تقویت شود.

وی اظهار داشت:‌لازم است هر چه زودتر لایحه منطقی حمایتی در این باره داشته باشیم و در انتقال قطعات به خارج روان‌سازی شود.

وی با تأکید بر اینکه سواحل کشور باید توسعه یابند، بیان کرد: خطوط مسافری و تجاری در بنادر باید توسعه یابد، این موجب رونق اقتصادی بندر، رشد صنعت کشتی‌سازی، رشد گردشگری و افزایش تولید داخل خواهد شد.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها حتی از رودخانه‌ها به عنوان بنادر استفاده تجاری می‌شود اما در ایران 5800 کیلومتر ساحل داریم که باید هر چه بهتر از آن ظرفیت استفاده شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه نقش تشکل‌های مهندسی باید پررنگ‌تر شود، اظهار داشت: ارتباط صنعت و دانشگاه لازم است افزایش یابد. اگر صنعت از دانشگاه خوب استفاده نکند هر دو بخش متضرر می‌شوند اما ضرر اول مشمول صنعت است.

نعمت‌زاده یادآور شد: باید قوانین مشخص در عرصه تولید شناور داشته باشیم و برای افق 1404 اهداف و برنامه‌‌های عملیاتی کاملا مشخص باشد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس