انتظار می‌رود با توجه به سخنان صریح رهبر معظم انقلاب که خواستار تکمیل مسکن مهر شده‌اند، وزیر راه دولت یازدهم به فکر اصلاح و تکمیل آن و ارائه طرح‌های جدید برای خانه‌دار شدن مردم باشد.

آیا وزیر راه اقدام جدی برای اتمام مسکن مهر می کند؟/آیا نگاه مسئولان به مسکن مهر تغییر می کند؟
گروه اقتصادی مشرق -یکی از تذکرات صریح و مستقیم رهبر معظم انقلاب اسلامی به دولت یازدهم در دیدار دو هفته پیش، پیگیری تکمیل طرح مسکن مهر بود.

توجه جدی برای تکمیل مسکن مهر، پانزدهمین و آخرین توصیه‌ رهبر انقلاب اسلامی به دولت بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: «اگر احتمالاً با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوه‌ تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم‌انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به‌ طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد.»

این رهنمود رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت تکمیل طرح مسکن مهر، از لحاظ توجه ایشان به جزئیات عملیاتی یک طرح اجرایی، در نوع خود کم‌سابقه بود. این کم‌سابقه بودن به علت آن بود که ایشان معمولا در دیدار با دولتمردان، خطوط کلی سیاست‌های اقتصادی را ترسیم می‌کردند و در مصادیق اجرایی ورود نمی‌کردند.

درباره چرایی تذکر رهبر معظم انقلاب درباره نحوه عملیاتی ساختن یک سیاست اقتصادی (در اینجا مسکن مهر)، نیاز به کاوش زیادی نیست، بلکه نه تنها خواص، بلکه عوام مردم نیز به خوبی علت این تذکر را می‌دانند.

اما از بیانات رهبر معظم انقلاب در همان دیدار، می‌توان به پاسخ این سوال رسید؛ یعنی آنجا که ایشان دولتمردان فعلی را به پرهیز از انتقادات «اغراق‌آمیز، مخرب، مبالغه‌آمیز و غیرمنصفانه» علیه اقدامات و سیاست‌های دولت‌های گذشته توصیه فرمودند و اظهار داشتند: «اگر برخی سیاست‌ها یا عملکردهای دوره‌ گذشته را قبول نداریم، بهترین شیوه  اصلاح آن در عمل است و این روش بهتر از اظهار نظر است.»

* مسکن مهر، قربانی شد

طرح مسکن مهر را می‌توان مصداق واقعی طرح‌ها و سیاست‌هایی دانست که قربانی رویکردهای اغراق‌آمیز، مخرب، مبالغه‌آمیز و غیرمنصفانه نسبت به دولت قبل شده است. برخی اعضای کابینه دولت یازدهم، در یک سال اخیر آنچنان هجمه‌ای به طرح مسکن مهر وارد آورده‌اند و تمامی مشکلات اقتصادی کشور از جمله تورم را به آن نسبت داده‌اند، که مردم متقاضی مسکن مهر را از ادامه آن ناامید ساختند.

آیا وزیر راه اقدام جدی برای اتمام مسکن مهر می کند؟/آیا نگاه مسئولان به مسکن مهر تغییر می کند؟

هرچند طرح مسکن مهر در بخش‌های مختلف مکان‌یابی، کیفیت احداث، نحوه تامین مالی و زیرساخت‌ها با مشکلات غیرقابل انکاری روبرو است، اما به هر حال از طریق همین طرح، یک میلیون خانوار کشور خانه‌دار شدند و یک میلیون دیگر نیز در نوبت قرار دارند. اما دولت یازدهم ضمن بی‌توجهی به این طرح به بهانه اشکالات یادشده، نه اقدام به اصلاح آن کرد و نه، هیچ طرح جایگزینی ارائه کرده است.

 اینک با گذشت یک سال از دولت یازدهم، سرعت تکمیل واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر (که حدودا یک میلیون واحد است) به شدت کند شده و از سوی دیگر، در غیاب طرح جایگزین، عملا روند تولید مسکن در کشور متوقف شده است که با توجه به روند فزاینده تقاضای مسکن، مطمئنا کشور در این زمینه با مشکلات بیشتری روبرو خواهد شد.

* انتقادات شدید آخوندی به مسکن مهر

از جمله مسئولینی که به دفعات متعدد به این طرح انتقاد داشت میتوان به عباس آخوندی وزیر راه دولت یازدهم اشاره کرد که در این یک سال از هیچ فرصتی برای تقبیح طرح مسکن مهر، نگذشته و حتی استدلال‌های نادرستی نیز مطرح کرده که در زیر به یک نمونه آن اشاره می‌کنیم.

آخوندی در 21 فروردین امسال، در پاسخ به  سوالی درباره علت انتقادات مستمرش از مسکن مهر، مدعی شد: «مسکن مهر خلاف سیاست‌های ابلاغی حضرت امام و رهبری است.»

آیا وزیر راه اقدام جدی برای اتمام مسکن مهر می کند؟/آیا نگاه مسئولان به مسکن مهر تغییر می کند؟

آخوندی گفته بود: «مسکن مهر برخلاف تمام سیاست‌های ابلاغی حضرت امام و مقام معظم رهبری است چرا که در آن سیاست‌های ابلاغی گفته شده که دولت مداخله نکند، اما این حداکثر مداخله بود. در سیاست‌های ابلاغی حضرت امام گفته شده بود که مسکن را خود مردم بسازند اما مسکن مهر را دولت احداث کرد و خدمات زیربنایی آنها هنوز مشکل دارد. این‌ها را باید با شفافیت بگوئیم که یک بار دیگر همه ما اشتباه نکنیم؛ اینکه مدام می‌گویم برای این است که که دوباره همواره امکان اشتباه وجود دارد.»

آیا وزیر راه اقدام جدی برای اتمام مسکن مهر می کند؟/آیا نگاه مسئولان به مسکن مهر تغییر می کند؟

اینک اما با سخنان صریح رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با هیئت دولت که خواستار تکمیل مسکن مهر شده‌اند، انتظار می‌رود وزیر راه دولت یازدهم در فرصت باقی‌مانده از وزارتش به جای انتقاد به مسکن مهر، به فکر اصلاح و تکمیل آن و ارائه طرح‌های جدید برای خانه‌دار شدن مردم باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    سلام. هر امری واجبی را هزینه و سرمایه گذاری کینیم و بعد نیمه تمام رها کنیم و هنگامی که واجبتر شد بخواهیم انرا انجام دهیم از تدبیر و امید خارج است. عمر مسکن بالاتر از عمر مسکن های قبلی است. التماس دعا یاعلی(ع)
  • NATO ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    کسیکه تند تند این ها رو بدون تاسیسات زیربنایی ساخت الان باید بیاد جواب بده خود شهر تهران آب نداره آب پرند پیشکش
  • عادل ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    اصلا وقتی که مملکت کلا مشکل کم آبی داره چرا مسکن ساخته میشه؟؟؟ آب مسکن های ساخته شده رو نمیشه تامین کرد. تازه مشکل برق و ... هم هستش. تازه باید جلوی رشد جمعیت رو هم گرفت. این قابلمه به دستها هم همشون بمیرن تا ما راحت تر بتونیم بترکونیم.
  • ناشناس ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    طرح مسکن مهر بی شک یکی از مهمترین پروژه های عمرانی است که تا کنون در کشور سابقه نداشته است و امیدواریم که دولت جدید برای اتمام آن اقدامات لازم را انجام دهد.
  • ناشناس ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    طرح مسکن مهر بی شک یکی از مهمترین پروژه های عمرانی است که تا کنون در کشور سابقه نداشته است و امیدواریم که دولت جدید برای اتمام آن اقدامات لازم را انجام دهد.
  • علی ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    شما که یادتونه بودجه مسکن مهر از کجا میومد. یعنی دوباره در بهداشت و درمان بسته بشه و بودجه دارو صرف حرکات نمایشی مسکن مهر در دارغوزآبادها بشه. خدایا دوره این سیاسی کاریها کی تموم میشه؟؟؟؟؟
  • ناشناس ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    آن بزرگ مرد که مسکن مهر میساخت و به فکر مسکن و معیشت افراد کم درآمد جامعه بود دیگر رفته است .
  • امیر ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    جناب ناتوی عزیز دولت قبلی این هارو بدون تاسیسات ساخت لطفا دولت مطلوب شما زحمت بکشه تاسیساتش رو ایجاد کنه. خیلی کار سختیه؟ شماها دوست دارید فقط نق بزنید بعد هم که بر اثر کمبود ساخت مسکن قیمت خونه بالا رفت دوباره نق بزنید چرا توی این کشور مسکن کم تولید میشه. میشه بفرمایید راهکار جایگزین تولید مسکن دولت تدبیر چیه؟ به هر حال سالی 800 هزار ازدواج داره شکل می گیره که همشون نیاز به خونه دارند و غیر از این انباشت تقاضای مسکن سال های قبل رو هم داریم. خب بفرمایید به این نوعروس ها و دامادها چی بگیم؟ بگیم بروید به جهنم؟؟؟؟
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    انصافا مجلس بخاطر بی مسولیتی وزیر در خصوص مسکن مهر باد وی را استیضاح بکند و رای به عدم وزارتش بدهد
  • محمود ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    یعنی چند روز تو این خونه ها بری قوطی کبریت ها مشکلات روحی روانی عصبی دق مرگت میکنن مشکلات بقیه بماند
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    طرح بدون بودجه از این بهتر نمیشه! کسی که طرح رو داده باید جوابگو باشه
  • فرهاد ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    اقای وزیر محترم شما را به حق هر دین و ایینی که می پرستید این مسکن مهر ها را حمایت و بدون بالابردن قیمتها به مردم تحویل بدهید که دعا مردم را خواهید داشت بعد از اتمام انها طرحها بجا و صحیح و بدون مشکل خود و اجرا کنید ما به همیسن هم راضی هستیم...
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    مسکن مهر یک طرح ملی است در راستای اجرای قانون اساسی. آقای آخوندی می خواهد راه عبدالعلی زاده را برود و به خیال خودش با لجبازی مسکن مهر را ناقص تحویل مردم دهد تا بازار دلالها و بسازوبفروشها رواج پیدا کند. اما مقام رهبری خوب دستوری به ایشان داد. حالا ببینیم در مقابل فرمان رهبری هم ایستادگی می کند؟
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    برخورد دولتی ها با مسکن مهر سیاسی است
  • آسیب پذیر ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    برای جدید ها که زمین داده اند از وام که خبری نیست و از قدیمیها هم ساختمانهای نیمه ساز را ناقص تحویل میدهند . خدا کنه اینها دست از لجبازی با دولت قبلی بردارند
  • علی حقجو ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    مگه الآن توی خونه های درن دشت زندگی میکنیم . الآن هم تو قوطی کبریت های اجاره ای هستیم با این فرق که قیمت اجاره ها مدام بالا میره . لااقل مسکن مهر سقفی را بما میداد کت مال خودمون بود و دیگه دقدقه تحمیل بار اضافی روی هزینه های خانوار و جابجایی هرساله را نداشتیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس