حماس: ضامن آتش بس خداست/ امکان نقض آتش‌بس توسط کابینه رژیم صهیونیستی/ چه کسانی جلوی تحقق حداکثری مطالبات مقاومت را گرفتند؟
گروه بین‌الملل مشرق - مقاومت اسطوره‌ای مردم غزه 51 روز طول کشید تا این مقاومت بتواند آتش بسی را به طرف اسرائیلی تحمیل کند، آتش بسی که البته در سایه هم‌دستی رژیم‌های عربی با رژیم صهیونیستی دستاوردهای حداقلی برای مقاومت داشت، ولی با این حال موفق شد بازگشایی گذرگاه‌ها و بازسازی غزه و صیادی در نوار ساحلی غزه را به طرف اسرائیلی تحمیل کند. البته قرار شد گذرگاه رفح در دست مصری ها باقی بماند.

51 روز بود که فلسطین زیر آتش و موشک قرار داشت، این تجاوز طولانی‌ترین تجاوز صهیونیست‌ها به غزه در سه جنگ اخیر این رژیم در شش سال اخیر بود و خون بسیاری از مردم غزه را به زمین ریخت، اما مردم غزه دیگر این قاعده را به خوبی فرا گرفته‌اند که دشمن هر اندازه بیشتر قدرت پیدا کند، بیشتر غزه را موشک باران خواهد کرد.

 
به دور از اینکه اتفاقات غزه را پیروزی یا نصفه پیروزی بدانیم، مردم غزه به خود و دنیا اثبات کردند که شکست نخواهند خورد، آن‌ها بزرگترین ماشین جنگی خاورمیانه را به چالش کشیدند و نیروهای مقاومت، آن‌ها را خوار و ذلیل نکردند.
مقاومتی که به خوبی روزهای جنگ را چه در عرصه توان و برد موشکی و چه در درگیریهای زمینی یا جنگ فرسایشی مدیریت کردند.

یکی از اولین افرادی که توافق نهایی برای پایان جنگ را از سوی طرف فلسطینی اعلام کرد، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی بود. وی همزمان با وزارت خارجه مصر رسیدن به توافق را اعلام کرد و طولی نکشید که طرف اسرائیلی نیز واکنش علنی خود نسبت به این آتش‌بس را اعلام کرد.

حماس: ضامن آتش بس خداست/ امکان نقض آتش‌بس توسط کابینه رژیم صهیونیستی/ چه کسانی جلوی تحقق حداکثری مطالبات مقاومت را گرفتند؟

عباس در دو کنفرانس خبری ابتدا به صورت خلاصه اعلام کرد که ساعت هفت دیروز آغاز آتش بس بوده و در کنفرانس مطبوعاتی دوم نیز جزئیاتی از این توافق را اعلام کرد. وی در عین حال تاکید کرد که فلسطینی‌ها بعد از این دیگر مذاکرات مبهم با طرف اسرائیلی را نخواهند پذیرفت. وی همچنین تصریح کرد که دیدگاه خود را برای حل موضوع فلسطین و بررسی در مورد آن ارائه خواهد کرد.

عزام احمد رئیس هیئت مذاکره کننده فلسطینی نیز گفت که مقامات فلسطینی از الان خواستار تعیین سقف زمانی برای تشکیل دو دولت به صورت الزام آور خواهند شد. وی گفت: ما دولت مستقل را در مرزهای سال 1967 خواستار هستیم که قدس شرقی پایتخت آن باشد. ما مبدا تعیین مرزها را بر اساس جدول زمانی برای پایان دادن به اشغالگری آغاز خواهیم کرد.

از سوی دیگر موسی ابو مرزوق عضو دفتر سیاسی جنبش حماس از انگیزه های امضای این توافق گفت و تاکید کرد که برای حفاظت از انسان‌های بی گناه و جلوگیری از خونریزی  بر اساس ابتکار مصر در سال 2014 و تفاهم قاهره در سال 2012 مصر از دو طرف اسرائیلی و فلسطینی خواست تا آتش‌بس کامل و فراگیر را همزمان با بازگشایی معابر بین نوار غزه و اسرائیل بپذیرند.

حماس: ضامن آتش بس خداست/ امکان نقض آتش‌بس توسط کابینه رژیم صهیونیستی/ چه کسانی جلوی تحقق حداکثری مطالبات مقاومت را گرفتند؟

این موضوع باعث می شود تا در ورود کمک های انسانی و امدادی به غزه تسریع شود و ملزومات مورد نیاز برای بازسازی این منطقه فراهم گردد، صیادی در سواحل غزه نیز تا 6 مایلی آزاد است و مذاکرات غیر مستقیم بین دو طرف در مورد موضوعات دیگر ظرف یک ماه آینده از آغاز اجرای آتش‌بس آغاز خواهد شد.

مسایل باقیمانده شامل بندر غزه و فرودگاه این منطقه و تبادل جنازه‌ها و اسرا و توقف اقدامات تجاوزطلبانه اسرائیل است که از زمان گم شدن سه شهرک نشین در کرانه باختری و قتل آن‌ها آغاز شده بود.

همچنین در بندهای اعلام شده موضوع الزام اسرائیل به توقف ترورها در بند توقف تجاوزهای اسرائیل گنجانده نشده است، البته برخی منابع حماس به روزنامه الاخبار اعلام کردند که لفظ توقف تجاوزهای زمینی و هوایی و دریایی شامل توقف ترورها نیز می‌شود.


حماس: ضامن آتش بس خداست/ امکان نقض آتش‌بس توسط کابینه رژیم صهیونیستی/ چه کسانی جلوی تحقق حداکثری مطالبات مقاومت را گرفتند؟

در حالی که جنیفر بساکی سخنگوی وزارت خارکج آمریکا اعلام کرد که به صورت کلی از این توافق حمایت می‌کند، رمضان عبدالله شلح دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین نیز مصاحبه ای مطبوعاتی در بیروت برگزار کرده و به برخی از ابهامات موجود در مورد توافقنامه پاسخ داد.

وی تاکید کرد که هیچ تضمین واقعی برای پیروزی این توافقنامه وجود ندارد، وی این لفظ را به کار برد که "ضامن خداست". وی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه رسیدن به این توافق گفت که از بدشانسی ملت فلسطین، مقاومت بزرگترین پیروزی خود در تاریخ مبارزات را در شرایطی به دست آورده که منطقه عربی بدترین شرایط خود را می گذراند.

وی در عین حال گفت که تجربه‌های گذشته نشان داده که ما باید هوشیار باشیم؛ چرا که اسرائیل هرگز اعتباری برای کسی قائل نیست، وی تاکید کرد که مقاومت بر روی سلاح خود و پایداری ملت در مقابله با هر تجاوز آینده حساب کرده است.

حماس: ضامن آتش بس خداست/ امکان نقض آتش‌بس توسط کابینه رژیم صهیونیستی/ چه کسانی جلوی تحقق حداکثری مطالبات مقاومت را گرفتند؟

وی تصریح کرد که گنجاندن موضوع رفح در توافقنامه حتی در پیوست آن مشکل بود، چرا که قاهره اصرار داشت که این موضوع به صورت یک موضوع فلسطینی- مصری باقی بماند. طرف مصری گذرگاه رفح را درب خروجی زندان نوار غزه می خواند. این در حالی بود که گروه های مقاومت مخالفتی با سپردن امنیت منطقه رفح به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نداشتند.

شلح در مورد دولت‌هایی که حامی فلسطین بودند یا علیه آن توطئه می‌کردند، گفت که ملت‌ها به خوبی می دانند که چه کسانی از مقاومت منطقه حمایت کردند. البته ما تصمیم گرفتیم که درگیری مان فقط با اسرائیل باشد و از مشکلات حماس با مصر نیز تاثیر نپذیریم. به همین علت بود که قاهره را ترک نکردیم.

وی ضمن ابراز اطمینان از سلاح مقاومت تصریح کرد که این سلاح موضوعی است که ما هرگز اجازه نخواهیم داد که روی میز مذاکرات بیاید. باید در سریعترین زمان ممکن مقاومت غزه را به کرانه باختری نیز صادر کنیم؛ بنابراین راهبرد کنونی ما تثبیت موفقیت‌های این مرحله است.


در طرف اسرائیل بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر کابینه توافق آتش بس را بدون موافقت وزرای این رژیم یا حتی کابینه امنیتی آن امضا کرد. یک منبع سیاسی عالی رتبه اسرائیل به روزنامه‌ها گفت که اسرائیل بدون اینکه توافق آتش‌بس را با وزرا در میان بگذارد، نسبت به آن پاسخ مثبت داده است، چرا که الزام قانونی در مورد آن وجود ندارد.

حماس: ضامن آتش بس خداست/ امکان نقض آتش‌بس توسط کابینه رژیم صهیونیستی/ چه کسانی جلوی تحقق حداکثری مطالبات مقاومت را گرفتند؟

این در حالی است که پایگاه خبری والا گزارش داد که در صورتی که توافق آتش بس در کابینه به رأی گذاشته می‌شد، رأی نمی‌آورد، چرا که بیش از نیمی از وزرا مخالف آن بودند.


یک مقام اسرائیلی نیز از شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت که پیشنهاد مصر تمامی شرط‌های حماس را رعایت نکرده است، اما توافق نیز بدون شرط‌های مذکور امکان پذیر نبود. وی گفت که برخی شرائط حماس در مورد بندر دریایی و فرودگاه غزه و آزادی اسرایی که اخیرا در کرانه باختری ربوده شده‌اند و بازگرداندن اموال به غزه در توافقنامه قید نشده است.

وی ادامه داد که در طول مذاکرات اسرائیل اصرار داشت که با طرف مصری مذاکره داشته باشد، این در حالی بود که حماس اصرار می‌کرد که کانال ارتباطی دو طرف ترکیه یا قطر باشد.

این مسئول اسرائیلی در توجیه توافق آتش بس امضا شده از سوی کابینه اسرائیل مدعی شد که حماس سخت ترین ضربات را از زمان تاسیس خود دریافت کرد. این در حالی بود که یک مسئول دیگر اسرائیل بدون اشاره به این موضوع گفت که در طول یک ماه گذشته موضوعات اختلافی زیادی میان دو طرف به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    مرگ بر اسراییل
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    وی گفت: ما دولت مستقل را در مرزهای سال 1967 خواستار هستیم که قدس شرقی پایتخت آن باشد!!!!
  • محمدی ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    دم مذاکره کننده هاشون گرم . حداقل آتش بس مبهم را یک توافق برد برد تعبیر نکردند.
  • محمود ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    چرا نظز من رو نذاشتی چون منطقی بود؟
  • ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    رمضان عبدالله واقعاً یک انسان ولایتمدار حقیقی است. خدا او و دیگر مبارزان جهاد اسلامی را در سایه امیرالمومنین حفظ کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس