کد خبر 1601095
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۲
‌

فرآیند اخذ رأی مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی همزمان با ۲۱ حوزه انتخابیه دیگر در سایر استان‌ها آغاز شد.

به گزارش مشرق، آخرین قطعه پازل انتخاباتی حوزه‌های انتخابیه ۹ گانه مازندران امروز با انتخاب ۲ نماینده دیگر و مشخص شدن فهرست ۱۲ نفره نمایندگان مازندران در مجلس دوازدهم تکمیل می‌شود و در همین راستا عوامل برگزاری انتخابات از ساعت هشت صبح امروز -جمعه- در ۴۱۶ شعبه اخذ رأی پنج شهرستان قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی فرآیند اخذ رأی را آغاز کردند.

۳۷۰ هزار و ۴۱۰ نفر از شهروندان مازندرانی ساکن شهرستان‌های قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی امروز فرصت دارند تا برای انتخاب ۲ نماینده این حوزه انتخابیه از بین چهار نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات یعنی عمران عباسی کالی، مصطفی معلمی، کمال علیپور و علی کشوری پای صندوق‌های رأی بروند و برای کرسی محل سکونت‌شان در مجلس دوازدهم تصمیم بگیرند.

انتخابات امروز در مازندران یک تفاوت با انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ دارد و آن هم الکترونیکی برگزار شدن فرآیند اخذ رأی است. ستاد انتخابات کشور تصمیم گرفته که در هشت حوزه انتخابیه مرحله دوم انتخابات را به طور تمام الکترونیکی برگزار کند که یکی از این حوزه‌های انتخابیه حوزه قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی است.

برای برگزاری انتخابات امروز یک هزار و ۳۷۹ دستگاه صندوق اخذ رای الکترونیک به شعب اخذ رای این حوزه انتخابیه اختصاص یافته است.

با توجه به الکترونیکی برگزار شدن تمام فرآیندهای انتخابات، به گفته حسن شهابیان رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات مازندران، شمارش آرا نیز به طور کامل الکترونیکی انجام می‌شود و در کمتر از نیم ساعت پس از پایان ساعت اخذ رأی شمارش پایان می‌یابد.

آمار تفکیکی شعب اخذ رأی در شهرستان‌های حوزه انتخابیه

از ۴۱۶ شعبه اخذ رأی که برای انتخابات امروز در این حوزه انتخابیه برپا شده ۱۹۵ شعبه شهری و ۲۲۱ شعبه روستایی است. همچنین ۳۰۸ شعبه ثابت و ۱۰۸ شعبه سیار است.

شهرستان قائمشهر ۲۰۴ شعبه شامل ۱۲۲ شعبه شهری و ۸۲ شعبه روستایی دارد که ۱۷۰ شعبه ثابت و ۳۴ شعبه سیار است. ۲۴۳ هزار و ۸۹۸ نفر در این شهرستان واجد شرایط رأی دادن هستند.

در شهرستان سوادکوه ۵۹ شعبه شامل ۳۰ شعبه شهری و ۲۹ شعبه روستایی در نظر گرفته شده که ۲۳ شعبه ثابت و ۳۶ شعبه سیار است. در این شهرستان ۳۸ هزار و ۷۸ نفر شرایط رأی دادن را دارند.

برای شهرستان جویبار با ۵۸ هزار و ۷۴۷ نفر واجد شرایط رأی‌دهی ۷۹ شعبه اخذ رأی شامل ۲۵ شعبه شهری و ۵۸ شعبه روستایی در نظر گرفته شد. از مجموع ۷۹ شعبه اخذ رأی جویبار ۵۸ شعبه ثابت و ۲۱ شعبه سیار است.

شهرستان سیمرغ ۳۶ شعبه اخذ رأی شامل ۹ شعبه شهری و ۲۷ شعبه روستایی دارد که ۳۴ شعبه ثابت و ۲ شعبه سیار است و ۱۵ هزار و ۴۸۴ شهروند ساکن این شهرستان می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

در شهرستان سوادکوه شمالی نیز ۳۸ شعبه اخذ رأی شامل ۹ شعبه شهری و ۲۹ شعبه روستایی در نظر گرفته شده که ۲۳ شعبه ثابت و ۱۵ شعبه سیار است. در این شهرستان ۱۴ هزار و ۲۰۳ نفر شرایط سنی شرکت در انتخابات را دارند.

نمودار تفکیکی شعب اخذ رای پنج شهرستان حوزه انتخابیه قائمشهر شهرستان مجموع شعب شعب شهری شعب روستایی شعب ثابت شعب سیار واجد شرایط شرکت در انتخابات

فرآیند اخذ رأی در حوزه انتخابیه قائمشهر آغاز شد

مشارکت ۴۱.۳ درصدی در مرحله نخست

حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در انتخابات ۱۱ اسفند ۵۷ نامزد داشت که هیچ کدام از نامزدها حد نصاب یک‌پنجم مجموع آراء اخذ شده را کسب نکردند و طبق ماده ۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با راه یافتن ۲ برابر نمایندگان مورد نیاز از میان کسانی که بیشترین آرا را در مرحله نخست کسب کردند، انتخابات در این حوزه انتخابیه به دور دوم کشیده شد.

۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی با حضور ۱۵۲ هزار و ۹۶۲ نفر در شعب اخذ رأی مشارکت انتخاباتی ۴۱.۳ درصدی ثبت شد.

قائمشهری‌ها ۳۶.۱۲ درصد، سوادکوهی‌ها ۳۹.۹ درصد، جویباری‌ها ۵۰.۴۵ درصد، مردم سیمرغ ۵۵.۵۷ درصد و مردم ساکن سوادکوه شمالی ۸۰.۶۸ درصد مشارکت انتخاباتی داشتند که رقم میانگین ۴۱.۳ درصدی برای این حوزه انتخابیه ثبت شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس