گروه بین‌الملل مشرق - برای مخاطبان به روز تحولات سوریه از چهار جبهه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم. جبهه «دمشق»، جبهه «سویداء»، جبهه «حماه»و جبهه «رقه» اسامی این جبهه‌ها هستند.

تحولات میدانی دمشق – تکرار تجربه مصالحه وطنی در سایر مناطق ناآرام؟

پس از اجرای توافقنامه آتش بس (مصالحه میان ارتش و تروریستهای ارتش ازاد سوریه در پنج منطقه جنوب شهر دمشق ، اکنون چشمهای ساکنین شهر دمشق به سوی دو منطقه نا آرام "جوبر و قابون" دوخته شده است. تروریستهای تکفیری از گروه ارتش آزاد و جبهه النصره در این دو منطقه حضور پررنگی دارند و در دوسال اخیر بارها اقدام به گلوله باران و خمپاران محلات مسکونی و امن شهر دمشق مانند العباسیه و .... کرده اند.

منابع مطلع از روند مصالحه در محلات جنوبی شهر دمشق گزارش کرده اند که پس از اجرای توافقنامه مصالحه میان ارتش سوریه با تروریستهای مسلح در محلاتی مانند "القدم ، عسالی و ...که از روز گذشته وارد فاز اجرایی شده است ، اعلام کردند که دو منطقه "القابون" و "جوبر " اهداف بعدی برای مذاکرات مصالحه خواهند بود و در 24 ساعت اخیر تماسهای فشرده ای میان دوطرف درگیری با واسطه گری شیوخ منطقه برقرار گردیده است.

این منابع افزودند که مذاکرات در منطقه قابون از روند مطلوبی برخوردار است اما در منطقه جوبر بدلیل موقعیت حساس و استراتژیک آن (جوبر حلقه اتصال منطقه تروریست پرورغوطه شرقیه به مناطق مرکزی شهر دمشق است) نیاز به زمان بیشتری برای مذاکرات نیاز دارد . همچنین اصرار ارتش و دولت سوریه برای تامین امنیت کامل و برقراری آرامش در شهر دمشق و حاشیه آن  و درمقابل اصرار تروریستها برای نگاه داشتن این منطقه مهم برای حملات آینده زمینی و موشکی به محلات شهر دمشق و استفاده ا آن بعنوان اهرم فشار برای کند کردن روند اجرای عملیات ارتش سوریه در غوطه شرقیه ، حصو نتیجه مطلوب را سخت و دشوار کرده است.

منابع میدانی نزدیک به ارتش سوریه گفته اند که مذاکرات برای اجرای توافقنامه (مصالحه) در منطقه حرستا واقع در غوطه شرقیه شهر دمشق به موازات مذاکرات مشابه در جوبر وقابون ، در حال پیگیری است و دوطرف درگیری بر ادامه روند مذاکرات تا حصول توافق جامع و برقراری آرامش در این منطقه تاکید کرده اند.

 
تحولات میدانی سوریه
در نقشه بالا موقعیت مناطق جوبر،قابون، حرستا،و میددان عباسی ها مشخص شده است

درگیری های شدید میان نیروهای ارتش سوریه و تروریستها  در باغهای منطقه شمال شهرک ملیحه نزدیک کارخانه داروسازی تامیکو در جریان است. نیروهای ارتش و حزب الله و مجاهدان شیعه پس از خنثی سازی هزاران تله انفجاری و بمب و مین نصب شده از سوی تروریستهای تکفیری، کار استقرار نیروهای نظامی را در مناطق مختلف این شهرک برای بسط سیطره بر آن و آمادگی برای حمله به سایر مناطق غوطه شرقیه به اتمام رساندند.

بنابر اخبار منتشر شده از سوی منابع میدانی نزدیک به ارتش سوریه ، عملیاتهای جدید ارتش سوریه و حزب الله بر تصرف مناطق حاشیه شمالی شهرک ملیحه مانند کارخانه داروسازی تامیکو (سال گذشته و پس از سرقت تجهیزات پیشرفته تولید دارو ، توسط تروریستهای تکفیری بمبگذاری و بطور کامل منهدم شد) متمرکز شده است. به اعتقاد کارشناسان نظامی ، تسلط ارتش بر حاشیه شمالی شهرملیحه ، مقدمه اجرای عملیاتهای آینده علیه مراکز استقرار تروریستها در مناطقی مانند عین ترما ، جسرین، دوما ،کفربطنا و ... خواهد بود.
 
تحولات میدانی سوریه

بیش از یک سال و نیم از محاصره منطقه غوطه شرقیه شهر دمشق از سوری ارتش و حزب الله و مجاهدان شیعه میگذرد ، بمبارانها و گلوله بارانهای روزانه و عملیاتهای زمینی و تصرف برخی مناطق غوطه شرقیه مانند شهرک زمانیه و ملیحه و ... که دژهای مستحکمی برای تروریستهای تکفیری حاضر در این مناطق محسوب می‌شدند ، موجب وارد آمدن فشارهای فراوانی به آنان شده است و همین فشارها و محاصره شدید امیدها برای برسر عقل آمدن آنها و خروج از منطقه یا تسلیم به ارتش درچارچوب مصالحه را تقویت کرده است.


تحولات میدانی جبهه سویداء

روز گذشته در عملیات ارتش و نیروی دفاع وطنی سوریه به مواضع تروریستهای تکفیری جبهه النصره در روستای دیر داما واقع در منطقه مرزی استان سویداء با استان درعا این منطقه آزاد شد و تروریستها مجبور به ترک منطقه شدند.در سه روزی که این منطقه تحت اشغال گروه تروریستی جبهه النصره بود دهها نفر از ساکنان این منطقه کشته و صدها زن و کودک و افراد پیر به اسارت برده شدند. تروریستها پیش از خروج از منطقه و با اطلاع از نزدیک شدن قوای ارتش اقدام به سرقت از منازل مردم کرده و سپس آنها را به آتش کشیدند و همچنین صدها نفر از ساکنان این روستا و روستاهای همجوار از بیم حملات بیشتر به مناطق امن فرار کرده اند.
 
تحولات میدانی سوریه

نکته مهم در این حادثه ، این بود که استان سویداء در سه سالی که از آغاز شورشهای تروریستی بین المللی در سوریه میگذرد تاکنون درمعرض هیچگونه حمله و تعرضی قرار نداشت و مردم ساکن در آن روزگار بسیار آرامی را میگذراندند و این به دلیل بافت جمعیتی خاص این منطقه و نفوذ شدید شیوخ و بزرگان و روحانیون طایفه درزی بر مقدرات مردم و افکار عمومی و خصوصا جوانان این طایفه و هشدارها و ممانعت آنان از دخول فرزندان این طایفه به شورشها و پشتیبانی از گروههای تروریستی بوده است.

امری که برای گروههای تروریستی مانند جبهه النصره که بدستور اربابان آمریکایی – اسراییلی – سعودی مامور کشتار مردم و نابودی کامل زیربناهای اصلی کشور سوریه هستند ثقیل وغیر قابل پذیرش بوده است .


تحولات میدانی جبهه حماه

پلنگ وارد میشود!

به دنبال سلسله عملیات‌های پی در پی تروریستهای جبهه النصره و ارتش آزاد در مناطق مختلف اطراف شهر حماه و تصرف شهر خطاب و در خطر افتادن فرودگاه نظامی و شهر حماه ، ستاد فرماندهی ارتش سوریه سرهنگ سهیل حسن ملقب به پلنگ (به عربی: نمر) فرمانده موفق و کاردان ارتش سوریه را به حماه مامور کرد.

وی فرمانده نظامی ارشد ارتش سوریه در استان حلب و ادلب بوده است و فرماندهی نبردهای موفقیت آمیز بسیاری را در مناطق مختلف سوریه بر عهده داشته است. آخرین نبردهایی که وی در فرماندهی میدانی آنها را بعهده داشته است میتوان به تصرف مناطق شمالی و شرقی شهر حلب و آزادسازی منطقه استراتژیک شیخ نجار و شهر صنعنی آن و همچنین عملیات رفع حصر زندان مرکزی حلب از محاصره دوساله گروههای تروریستی  (جبهه النصره) اشاره کرد.

در چند روز اخیر تروریستهای جبهه النصره با انجام عملیاتهای متعددی مناطق حاشیه شمال غربی شهر حماه را به تصرف خود در آورده اند  و برای ورود به شهر حماه و فرودگاه نظامی این شهر نیز اقداماتی را شروع کرده اند.

سرهنگ سهیل الحسن از معدود فرماندهان خوش فکر و باتدبیر ارتش سوریه است که تروریستهای تکفیری حتی از نام وی بشدت هراس دارند. وی بدلیل رشادتهای فراوان در عملیاتهای مختلف خصوصا عملیات شکستن محاصره زندان مرکزی شهر حلب از سوی ستاد مشترک ارتش سوریه درجه تشویقی سرتیپی دریافت کرد اما از پذیرش آن خودداری نموده و آن را به پاکسازی کامل شهر حلب از حضور تروریستهای گروههای مختلف تکفیری موکول کرد. 

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی جبهه رقه

تشدید درگیریهای نظامی در اطراف فرودگاه نظامی طبقه


شب گذشته فرودگاه نظامی طبقه واقع در نزدیکی شهر رقه تا صبح بیدار بود. درگیریهای نظامی بسیار شدیدی میانمدافعان فرودگاه و تروریستهای تکفیری گروه داعش در اطراف فرودگاه در گرفت که طی آن از انواع تسلیحات سنگین استفاده شد. داعش مصمم به تصرف آخرین پایگاه ارتش سوریه است و ارتش سوریه نیز مصمم به جلوگیری از وقوع این موضوع است .

شب گذشته داعش حملات علیه فرودگاه را تشدید کرد و با ارسال دو خودرو انتحاری برای نفوذ به محوطه فرودگاه ( مشابه کاری که در حمله به مقر لشکر 17 و تیپ 33 زرهی رقه انجام داده بود) تلاش کرد اما مدافعان فرودگاه هوشیار بودند و هردو خودرو را بوسیله موشکهای ضد تانک در میانه راه منهدم کردند.

همزمان با موشکباران و گلوله باران فرودگاه از سوی داعش ، ارتش سوریه نیز با موشکباران و گلوله باران وسیع محیط اطراف فرودگاه و پرتاب 4 بشکه انفجاری یک تنی بر روی شهر صفصافه ، عقبه نظامی – تدارکاتی تروریستهای داعش را به آتش کشیده است.

برای نخستین بار ارتش سوريه با بهره گیری از اشتباهاتش در عدم مدیریت هجوم تروریستها به دو مرکز پیشینش در شهر رقه (لشکر 17 و تیپ 33 مکانیزه) ، اطراف فرودگاه نظامی طبقه را با شبکه های وسیع مین و تله های انفجاری و بمبهای کنار جاده ای کنترل از راه دور پوشش داده تا از نزدیک شدن کاروانهای تروریستها و هولت حمل و نقل و تردد آنها جلوگیری کند این تاکتیک بسیار موفق بود به نحوی که انفجار چند بمب بر سر راه تردد کاروان نظامی – زرهی داعش و تیراندازی نیروهای مدافع حریم فرودگاه به تسلیحات سنگین (به شیوه کمین) ، موجب انهدام شش خودرو و هلاکت بیش از 30 نفر از آنها گردید.

طبق معمول وقتی گروه تروریستی تکفیری داعش در میادین رزم در مبارزه با ارتش سوریه شکست سنگینی متحمل می شود ، سعی در فضاسازی رسانه ای به نفع خود دارد . این موضوع امروز نیز نمود عینی داشت .در حالیکه داعش در 24 ساعت اخیر تلفات زیادی در مقابل ارتش سوریه داده است ، اما با فضاسازی رسانه ای  و دروغ پراکنی مدعی سیطره بر بخشهایی از محوطه فرودگاه شامل یک نقطه تفتیش و مراقبت متعلق به ارتش سوریه و به غنیمت گرفتن مقادیری سلاح و مهمات شده است.

این رسانه ها به نقل از فرماندهان داعش مدعی شده اند که  تنها چند روز با تصرف کامل فرودگاه فاصله دارند! لازم بذکر است که این موضوع صحت نداشته و علیرغم  هجوم بی سابقه شب گذشته داعش، مدافعین فرودگاه حمله داعش روبخوبی و با حداقل تلفات بطور کامل دفع کرده اند. حمله دیشب به هلاکت دو تن از فرماندهان ارشد گروه داعش نیز منجر شد که تصاویر آنها در ادامه مطلب به نمایش در آمده است. شب گذشته رسانه های گروه ترویستی داعش تصاویر دو عامل انتحاری با نامهای مستعار ابوهاجر شامی و ابو اسلام جزراوی (اهل سعودی) که برای ایجاد منفذ ورود به داخل محیط فرودگاه تلاش کردند و با انهدام هردو خودرو عملیاتشان ناکام ماند را نیز منتشر کرده اند.

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه

تحولات میدانی سوریه
ابوساره الانصاري و ابوجندل الشامي دو فرمانده داعش بودند که در حمله هوايي جنگنده هاي ارتش سوریه به مواضع تروریستهای داعش در اطراف فرودگاه نظامی  به هلاکت رسيدند
 

تحولات میدانی سوریه
ابو اسلام الجزراوي، اهل و ساکن عربستان سعودی، یکی از انتحاریون داعش که دیشب در طی عملیات ناکام بمنظور بازکردن راه نفوذ داعش به داخل "فرودگاه نظامی طبقه"، خودرو حامل وی توسط مدافعان فرودگاه هدف موشک قرار گرفته و پیش از رسیدن به محل تعیین شده منهدم شد.


ربایش مجدد چند خبرنگار خارجی در سوریه از سوی تروریستهای داعش!


منابع خبری به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، اعلام کردند : گروه تکفیری داعش با دستگیر کردن چهار تبعه خارجی دیگر آمار گروگان‌های خارجی خود را به 20 نفر رساند.

از این 4 نفر دو تن اهل ایتالیا، یک نفر اهل دانمارک و یک نفر اهل ژاپن بوده است. همه این افراد خبرنگار، عکاس و یا نیروهای امدادی بودند که در اطراف شهر حلب دستگیر شده‌اند. این افراد پس از دستگیری توسط نیروهای داعش به الرقه منتقل شده‌اند.

از زمان پیشروی‌های داعش در سوریه و عراق، آدم ربایی به یکی از منابع تامین درآمد این گروه تروریستی تبدیل شده است، به‌گونه‌ای که نیروهای داعش پس از مذاکره با مقامات کشورهای اتباع دستگیر شده و با اخذ مبالغ مورد نظر خود اقدام به آزادسازی این افراد می‌کند. پیش از این نیز برخی از گروگان‌های خارجی داعش از جمله یک دانمارکی، دو تبعه اسپانیا و سه فرانسوی با همین روش آزاد شدند.

برخی خبرها حکایت از این دارند که داعش پس از دستگیر «جیمز فولی» خبرنگار آمریکایی نیز قصد مذاکره با آمریکا و آزادسازی آن با گرفتن باج را داشته است، اما پس از عدم موافقت آمریکا اقدام به کشتن وی و نمایش تصاویر آن در رسانه ها کرده است..

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ياس ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    يا لثارات الحسين...
  • ايراني ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    زنده بادبشاراسد،ارتش ومردم مقاوم سوريه كه قهرمانانه دربرابركل دنياي كفروالحادايستاده اند.
  • محمود ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    یه جوری زدید پلنگ وارد میشود ادم یاد فیلم اژدها وارد میشود برسلی میفته
  • علی ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    یه سوال: مصالحه یعنی تروریست ها از اون منطقه میرن بیرون بدون گرفتن هیچ امتیازی؟ لطفا یکی از دوستان جواب بده
  • ناشناس ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    چرا زدید سرهنگ سهیل الحسن از معدود فرماندهان خوش فکر و باتدبیر ارتش سوریه است بی شک امثال نمر در ارتش سوریه زیاد هستند که این کشور تاکنون توانسته در برابر گروه‌های تروریستی مقاومت کند
  • علی ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    مصالحه یعنی تروریستهای داعشی سلاح هایشان را برزمین می گذارند وبه انها اجازه داده می شود فقط جان ناقابلشان را بردارندوفرارکنند.
  • ابوالفضل ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    خاک تو گورت مشرق با اون تیترت. پلنگ وارد می شود!
  • محمد ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    می تونن اسلحه سبکشون رو ببرند و زنده می میونند
  • عشق است حزب الله ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    اونها میرون بیرون به شرط اینکه زنده بمونن در مقابل سلاح های سنگین رو تحویل میدن وقتی که از شهر بیرون رفتن ارتش ردشون رو میزنه
  • هرمزچرم شیر ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    دوستان مشرقی با تشکر از نشر غالباً خوب و بدون اشکال خبرهایتان ، دو سه نکته را یادآور می شوم : 1- همانطور که این علی آقا دوستمان متذکر گردیده اند مصالحه در اینجا میان دولت و ارتش سوریه با جنایتکاران خونخوار تروریست اعم از ارتش به اصطلاح آزاد یا جبهه النصره یا داعش کاملاً غلط است و بجای آن بهتر بود از مذاکره استفاده می کردید که میان دو دشمن سرسخت نیز امری معمول است و مصالحه یعنی به صلح رسیدن یا دقیق تر یعنی پذیرش وجود یکطرف از طرف دیگر 2- در ابتدای خبر نیز متأسفانه بازهم علیرغم تذکرات قبلی واژه غلط و به هرحال جاافتاده علاقمندان را به غلط علاقه مندان نوشته اید ! ببینید دوستان در دنیای پرسرعت امروز تمام زبانهای زنده و فعّال جهان در کوتاه کردن لغات و واژگان خود نهایت کوشش را بکار می برند چنین امری در ایران و البته بنابر هوشمندی فراوان جنس ایرانی از 70 سال پیش نیز رایج بوده است ! فرهنگستان زبان کلمات مرکبی را که آخرین حرف اتصال اولی به دومی ه بوده است ساده تر نموده و ه را حذف کرده است پس درست نیست بنویسیم هنرپیشه گی ، خواب آلوده گی علاقه مندی ، علاقه مندان ، دیوانه گی ، دیوانه گان بنابر این از این پس دیگر پذیرفته است که فقط بنویسید علاقمند ، علاقمندی 3- داعش ماحصل بکارگیری تمام تجاربی است که آمریکایی ها در جنگ ویتنام ، فرانسویها در جنگ ویتنام و سپس در الجزایر و سپس در افریقای سیاه ، انگلیسیها در قرن گذشته در افریقا و آسیا داشتند بعلاوه جدید ترین تکنولوژی هایی نظامی پیشرفته و بعلاوه بی باکیهای دیوانگان منتظر بهره بری از حوریان بهشتی در میان کل تکفیریها
  • مجتبی ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    خدانگهدار این فرمانده غیور ارتش سوریه باشد. کاش بقیه نظامی های عرب هم شجاعت و مردانگی را از ایشان یاد می گرفتند..
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    داعش با کشتن اتباع امریکایی وانگلیسی سعی دارددوباره انان راواداربه همکاری کند!امادیوانه هانمی دانندتاریخ مصرف انهابه ایان رسیده وبایدبدست خودبنیانگزاران نابودشوندتا اطلاعات منتشرنشود!
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    ارتش سوریه هم تازه یاد گرفته و سعی بر قهرمان سازی برای بالا بردن روحیه ی سربازانش دارد.
  • آرش ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    توجه کردید نیروهای داعش چه صورت های نورانی دارن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! البته از حق نگذریم شبیه نجاست خوک هستند
  • حامد ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    این اعضای داعش که قبل از منفجر شدن کشته شدن چهره نورانی دارن. به تعداد موهای سرشان در آن دنیا برایشان حوری داده می شه. البته اینها از توفیق بریدن سر مردم بی نصیب موندن و جوان ناکام هستن و حقشونه که در بهشت به این صورت بهشون جایزه داده بشه .
  • فری ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    خیلیییییی باحالی کلی خندیدم :-)))))))

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس