کد خبر 333896
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰

مدیر جامعه جنگلبانی با اشاره به ضرورت اجرای طرح تنفس جنگلها در کشور گفت: دولت با در نظر گرفتن اعتباری معادل یک تیم فوتبال برای حفاظت از سرمایه های باستانی کشور باید هزینه های ناشی از کاهش تدریجی بهره برداری از جنگلهای شمال کشور را جبران کند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، دکتر هادی کیادلیری مدیر جامعه جنگلبانی، افزود: طرح تنفس جنگل طرح خوبی است به شرط آنکه به تدریج و در طی 10 سال اجرا شود.

برداشت از جنگلهای شمال بدون آمایش سرزمین و با فرمول واحد

به گفته وی، از آنجایی که در کشور ما هیچ گونه آمایش سرزمینی برای بهره برداری از جنگل ها انجام نشده و برداشت چوب از آستارا تا گلیداغی در جنگل های شمال با یک روش و یک فرمول انجام می شود لذا اجرای طرح تنفس جنگل ها که از سوی برخی مسئولان مطرح شده ضروری به نظر می رسد.

ضرورت کاهش سالانه 100 هزار متر مکعب بهره برداری از جنگل های شمال

رئیس جامعه جنگلبانی با بیان اینکه در حال حاضر سالانه 850 هزار متر مکعب برداشت چوب در کشور داریم، اظهار داشت: اگر ظرف مدت 10 سال با کاهش سالانه 100 هزار متر مکعب این میزان را به صفر برسانیم طرح تنفس جنگل بسیار مفید خواهد بود.

جبران کاهش بهره برداری با واردات چوب

وی افزود: برای جبران این میزان کاهش در برداشت چوب می توان واردات چوب را آغاز کرد.

کیادلیری در پاسخ به اینکه برخی کارشناسان معتقدند طرح تنفس جنگل در قراردادهای طرح های جنگلداری با پیمانکاران که معمولا 10 ساله هستند تداخل خواهد داشت و ممکن است از لحاظ حقوقی به مشکل برخورد، گفت: اگر به تدریج ظرف مدت 10 سال این طرح اجرا شود هیچ مشکلی نخواهد داشت.

رئیس جامعه جنگلبانی تصریح کرد: برخی از مسئولان سازمان جنگل ها معتقدند که هزینه های سازمان از طریق برداشت چوب از جنگل تامین می شود اما کاهش سالانه 100 هزار متر مکعب برداشت از جنگل ها نقش چندانی در کاهش درآمد سازمان جنگلها نخواهد داشت.

تحمیل هزینه های میلیاردی برای احیا جنگل های شمال پس از جنگل های زاگرس

به گفته وی، همچنین هنگامی که دولت مدعی حفاظت از جنگل ها و مراتع به عنوان سرمایه های تاریخی و باستانی کشور است هیچ اشکالی ندارد که سالانه به اندازه یک تیم فوتبال برای این سرمایه ملی هزینه کند چرا که در صورتی که امروز برای حفاظت از جنگل ها هزینه نشود در آینده نزدیک ناچار می شویم میلیاردها دلار مانند آنچه که برای جنگل های زاگرس پیش آمده، هزینه کنیم.

قاچاق چوب دوبرابر بهره برداری قانون

کیادلیری در پاسخ به اینکه برخی کارشناسان معتقدند کاهش بهره برداری قانونی از جنگل ها موجب افزایش قاچاق چوب می شود، یادآور شد: به هیچ عنوان چنین چیزی را قبول ندارم چرا که در حال حاضر میزان مصرف چوب در کشور 7 میلیون متر مکعب در سال برآورد می شود و در حالیکه مجموعه برداشت ها از جنگل ها و زراعت چوب و محصولات باغی کمتر از 3 میلیون متر مکعب در سال است یعنی همین حالا نیز قاچاق چوب به میزان بیش از 2 برابر برداشت های قانونی در کشور وجود دارد.

رئیس جامعه جنگلبانی یادآور شد: مهمترین مسئله ای که در طرح تنفس جنگل ها مطرح است توجه به دیگر کارکردهای جنگل ها غیر از بهره برداری از چوب درختان است.

ارزش ذخیره آب در جنگلها 10 برابر بیشتر از برداشت چوب

وی افزود: بر اساس ارزش گذاری یک توده جنگلی در یکی از کشورهای اروپایی مشخص شد که ارزش این توده از نظر ذخیره آب سالانه 300 میلیون دلار، اکوتوریسم 40 میلیون دلار و از بابت بهره برداری از چوب تنها 20 میلیون دلار در سال است که این نشان می دهد چنانچه سایر کارکردهای جنگل ها در کشور ما نیز ارزش گذاری شوند، برداشت چوب اهمیت چندانی ندارد.

هر هکتار جنگل 70 تن گرد و غبار جذب می کند

به گفته کیادلیری هر هکتار از جنگل ها می تواند تا 2 هزار متر مکعب آب را در خود حفظ کند. همچنین تا 70 تن گرد و غبار را هر هکتار از جنگل ها در خود جذب کرده و مناطقی که دارای پوشش گیاهی هستند علاوه بر اینکه مانع آلودگی هوا و سر و صدا می شوند 40 برابر بیشتر آب را نفوذ می دهند.

برداشت چوب تنها کارکرد جنگل نیست

رئیس جامعه جنگلبانی با اشاره به ارزش جذب کربن و تولید اکسیژن توسط جنگل ها، تصریح کرد: برخی کارشناسان که تخصص آنها بهره برداری از جنگل است به هیچ عنوان حاضر نیستند که توجه خود را به دیگر کارکردهای جنگل ها به غیر از برداشت چوب معطوف کنند.

تأمین محصولات چوبی از روشهای اصولی

وی در پاسخ به اینکه اما به صورت غریزی انسان از گذشته های دور و تا هزاران سال آینده علاقه مند به محصولات چوبی و استفاده از آنها در منازل و صنایع است، تاکید کرد: کشورهای اروپایی 4 برابر جهان سوم مصرف چوب دارند اما وضعیت جنگل های آلمان و فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی به هیچ عنوان قابل مقایسه با کشور ما نیست چرا که آنها به روش های درست بهره برداری از اکوسیستم جنگل پی برده اند.

کیادلیری اظهار داشت: در توسعه پایدار به هیچ عنوان اهداف یگانه نیست و همواره باید تمام ارزش ها و کارکردهای اکوسیستم های طبیعی به ویژه جنگل ها در نظر گرفته شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس