حسن قاضی زاده هاشمی گفت: خانواده‌هایی که تک فرزند هستد خیلی ریسک می‌کنند، بزرگترین سرمایه هر انسان فرزند اوست و باعث تأسف است که کسی از این نظر کم توان و کم سرمایه باشد، من هم فکر نمی‌کردم که یک فرزندم را از دست بدهم.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، حسن قاضی زاده هاشمی  وزیر بهداشت، درباره موضوع جمعیت گفت: به نظر من بهتر است هر خانواده ایرانی 3 فرزند داشته باشد، این را به عنوان یک پدر می‌گویم نه به عنوان وزیر بهداشت، یک مسئول و از این حرفها زیرا خود من هم در این مورد مصیبت دیده‌ام.

وی ادامه داد: روزگاری من هم دانشجو بودم و مانند خیلی از مردم فکر می‌کردم فرزند بیشتر برای خانواده مشکل ایجاد می‌کند اما بعدها متوجه شدم که اشتباه می‌کردم. حالا امروز من مشکل اقتصادی ندارم اما در خانواده مان هم افراد زیادی هستند که وضعیت مرا ندارند اما فرزندانشان بزرگ شدند و الان افراد موفقی هستند.

وزیر بهداشت گفت: توی زندگی اتفاقات زیادی پیش می‌آید، من هرگز تصور نمی‌کردم که یک بچه ام را در سنین کودکی از دست بدهم، این برای من یک مصیبت بزرگ بود، کسانی که تک فرزند هستند، حتی خانواده هایی که 2 فرزند دارند، خیلی ریسک می‌کنند، اگر بعد خدای نکرده توی زندگی شان مصیبتی پیش بیاید، تمام زندگی شان را باخته‌اند و از دست داده‌اند، آنچه من در مورد جمعیت و تعداد فرزندان می فهمم این است.

هاشمی افزود:‌ بزرگترین سرمایه هر خانواده بچه اوست، این را از این جهت می‌گویم که بالاخره من در شرایطی نیستم که در بقیه زمینه ها محتاج باشم، ولی فکر می‌کنم که همه سرمایه یک انسان بچه اوست، که از آدم می‌ماند، حالا هر چقدر هم که از مال دنیا داشته باشیم مهم نیست.

وی گفت: خیلی مایه تأسف است که آدم در قسمتی که مربوط به خودش است و سرمایه اصلی زندگی اوست، کم سرمایه باشد، اگر بتوانیم این موضوع را صادقانه به مردم بگوییم و صحیح منتقل کنیم من معتقدم که جامعه می‌پذیرد، به زور و اجبار نیست.

وزیر بهداشت اضافه کرد: البته در مورد کسی که در این زمینه تخلف می‌کند و منجر به این می‌شود که خانواده‌ها دچار مشکلات روحی و جسمی شوند باید مطابق قانون با آ‌نها برخورد کنیم. البته در مورد قانونی که در مجلس مطرح شده و برای برخی کارها مثل سقط جنین و وازکتومی مجازات در نظر گرفته‌اند من درست نمی‌دانم منظورشان پدر و مادر هم هست یا فقط کادر پزشکی مد نظر است.

وی گفت: به طور کلی آنجاهایی که آسیبی به کسی وارد می‌شود، هر کسی که باشد اعم از کادر پزشکی و هر کس دیگری که باشد باید با او برخورد کنیم. این را به طور عام می‌گویم، حتی گاهی حکومت و دولت هم وارد آسیب به مردم می‌شوند مانند موضوع آلودگی هوا و غیره.

هاشمی افزود: در مورد افزایش جمعیت من فکر می‌کنم که ما چاره‌ای نداریم جز اینکه اقناعی جلو برویم. برداشت من این است، توصیه بزرگان دین هم همین است، اگر این اتفاق بیفتد، مشکل بر طرف می‌شود، با شناختی که من از مردم دارم، اگر مردم احساس خطر کنند، مطمئن باشید هیچوقت دولت را تنها نمی‌گذارند.

وزیر بهداشت ادامه داد: باید از این مسیر جلو برویم به خصوص اینکه ما به رشد جمعیتی احتیاج داریم که مولد باشد و اگر بخواهیم جمعیت افراد مولد جامعه بالا برود و تعدادشان زیاد شود، افرادی که عمدتاً در طبقه تحصیلکرده هستند، طبیعی است که باید با زبان مدارا و منطق صحبت کنیم.

حسن قاضی زاده هاشمی هم اکنون3 فرزند دارد و یک فرزند خود را سالها پیش در سنین کودکی از دست داده است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    اقناع درست اما همراهش نیاز به سیاستها و قوانین درست هم هست. بخصوص کسانی که مسئول فراهم کردن قوانین و تسهیلات و امکانات و شرایط اقتصادی هستند بهتر است بیشتر به وظیفه شان عمل کنند. وقتی آدم میبینه اونها باصدای بلند دائم از اقناع حرف میزنند معنیش چیه؟
  • فرشاد ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    سلام دکتر جان بخدا من 2 سال هست که عروسی کردم ولی بعلت گرانی و تورم جرئت نمی کنم که بچه دار بشیم من شرمنده زنم شدم که نمی تونم احتیاجات ناچیزش رو برطرف کنم چه طوری دلخوش بچه دار شدن بشم باور کنید خیلی اوضاع اقتصادی خرابه
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    اقای وزیر میدانم شما از حامیان اقای هاشمی هستید والبته اینرا هم میدانم که یکی از معدود وزرای ارزشی دولت یازدهم هم هستید!اما کاش شما در دهه 70 وزیر بودید و اجازه نمیدادید دولت وقت با شستشوی 24 ساعته مغزی مردم خانواده ها را به تک فرزندی سوق دهند!!من یکی از قربانیان ان دوران هستم ان زمان اینطور القا میشد که هرچه بدبختی وعقب ماندگی است زیر سر فرزند زیاد است واصولا بچه ها چیزی جز درد سر نیستند و باعث خرج زیاد وزحمت والدین هستند ....من در اطرافیانم خیلی ها را دیدم که به خاطر همین طرز تفکر بچه سوم خود را سقط کردند!!!!و اکنون چیزی چز اه وافسوس حسرت برایشان نمانده!!
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    خودتون دارید میگید آب کمه اصلا" شغل و تحصیل و مخارج و.... بچه به کنار آبش رو میخواهید چطور تامین کنید؟!!!!
  • صادق ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    آفرین به وزیر زحمت کش، به دور از فرافکنی ، بدور از ریا و خود بزرگ بینی، کم حرف، اهل عمل و صادق این دولت....
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    من خودم تک فرزندم و ترجیح میدم درآینده 3-4 بچه داشته باشم مشکل ما امروز تو این مسئله بیشتر فرهنگیه تا اقتصادی زمان حال رو با زمان بچگی خودمون مقایسه کنیم میبینیم اون زمان مردم خیلی فقیرتر بودن ولی بچه دار میشدن و درست تربیتشون میکردن احساس رضایت از زندگی هم بالاتر بود الان تک فرزندهای لوس دارن تربیت میشن تو رفاه مالی که فردا یه خلا کوچیک توزندگیشون باعث افسردگی و هزارتا درد و مرض روحی براشون میشه
  • ناشناس ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    بازم کاش شرایطی فراهم شود جوانان ازدواج بکنند وصاحب یه بچه شوند .با این شرایط هیچ کس حاضر به تشکیل خانواده نیست.بیکاری=نداشتن مسکن،همسر و...است
  • سيداسماعيل خلخالي ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    باسلام به جناب وزير بهداشت خواستم بگويم يارانه نقدي ورودي جديد سال 93 هركس كه متولد ميشود را بسته اند وپرداخت نمي شود مردم به چه اميدي صاحب فرزند جديد شوند
  • روستازاده ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    دلیل قانع کننده ای هست من هم خانواده ای رو می شناسم که دو فرزند داشتند و در حادثه ای دو فرزند رو از دست دادند و اینها وازکتومی کرده بودند و این مصیبت برای شان شاید دردناک تر باشد از حادثه از دست دادن فرزند
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    البته یارانه حق ملت است اما شما را به خدا نشاط زندگی را فدای این حرفها نکنید مردم به امید خدا وبرای رونق زندگی شان بچه دار شوند!!
  • غلمرزو ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    دکتر جون نفست از سینه گرم ونرمت در میاد دراین اوضاع وخیم اقتصادی مردم بچه دار بشن که برا جنابعالی وامثال شما رعیت پرورش بدن !
  • دوست ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    فرشاد جان قد موهای سرت آیه و روایت داریم که بچه مایه ی زیاد شدن روزی پدر و مادره.. توکل کن به خدا.. بالاخره باید بفهمیم که روزی رسون کیه.. البته این منافاتی با مطالبه ازمسئولین نداره ولی شما یه بار هم ک شده خدا رو امتحان کن!
  • ناشناس ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    چرا مرتب علاقه مندید مردم را گرفتار کنید این بچه ها امکانات بهداشت اموزش و پرورش و تفریحات سالم می خواهند در کشور ما هیچکدانم فراهم نیست خود من مرتبا ایراد میگیرم که واسه چی ما را بدنیا اوردید شما که توانایی نداشتید جوانها همه بیکارند کارخانه ای هم نیست که استخدام کنه با کدام پول زندگی باید کرد
  • علی ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    با اینکه از دولت خوشم نمیاد ولی از وزیر بهداشت خوشم میاد معلومه خیلی آدم خوبیه
  • محمد حسین ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    فرشاد جان من هم دقیقا مثل تو فکر میکردم و بسیار کم درامد و درفشار بودم و فرزند نمیخواستم . خدارا شاهد میگیرم از وقتی فرزندم علی بدنیا آمد بعد از 5 سال زندگی مشترک روزی زندگی مانند ناودان پر ازآب از طرف حضرت حق به من و همسرم باریدن گرفت و البته یک پشیمانی همیشه برای من ماند که ای کاش زودتر صاحب فرزند میشدم تا پدر سرحال تر و با نشاط تری برای فرزندم بودم و زندگیمان زودتر رونق و با نشاط میشد بحث روزی یک طرف که دقیقا به من ثابت شد که روزی فرزند را خدا میدهد ولی به پایه های زندگیم بسیار محکم تر و عشقی که خودم را از آن محروم کرده بودم بسیار بالاتر و بیشتر از روزی است و آن عشق پدر و فرزندی است . فرزند قانون آفرینش است و هر چیزی در دنیا بهاری دارد و اگر دیر کنید و پا روی این قانون آفرینش بگزارید شدیدا بعد ها پشیمان میشوید
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    اقای وزیر نمیتوانم حرفم را بزنم!!!!
  • حسین ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    فرشاد جان با حرف های هر دوست عزیزمون و محمد حسین موافقم خدا به منم یک علی داده که دنیا باهاش اومده زندگیم از این رو به اون رو شده از همه نظر به خدا توکل کن
  • ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    با یک ذره درست مصرف کردن
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    میخوای چند تا کارخونه بهت نشون بدم که از بی کارگری تعطیلند؟ اهل کاری یا حقوق میلیونی و میز نشینی را دوست داری؟ از اونانیی هستی که میگی بیکاری و بی حقوقی بهتر از حقوق کمه؟ امیدوارم بیشتر به مقوله کار دقت کنی
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    بچه بزرگترین سرمایه جمله زیبایی نیست. چه بسا انسانهایی که خدا به آنان حتی یک فرزند نداد اما از انسانیت غنی اند و انسانیت است که بزرگترین سرمایه زندگی است.
  • مجید ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    جناب پدرتاحالا کجابودی یک دفعه همه به به به چه چه افتادید چی برامون مونده جامعه روانی به روایت خودتون جامعه معتاد وچشم چرون به روایت خودتون جوونهایی که بااینکه زنان جامعه شلواروروسری ومانتو دارن باز تحریک میشن به روایت خودتون وحداقل صدتا دیگه هم هست
  • مجید ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    خداازگناهم بگذره دیشب یه گربه پریدجلوماشینم تاالان وجدانم ناراحته نمیدونم این اقایون چطورخوابشون میبره بااینهمه........
  • سادات ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    سلام وسلام بروزىر بهداشت عزيز مملكت، سخن كزدلبرايدلاجرمبرجان نشيند، مسئولان پس از انقلاب طرح كنترل جمعيت رادادنداما بقول رهبري طر دهه ي هفتاد فراموش كردند شيري را كه باز كرده اند ببندند. امروز همان عزيزاني كه در دهه هاي شصت وهفتاد متولد شده اند بايد باچشمان باز وهمت بلند، باتوكل بر خدا اينده را بسازند ، واينده سازان فرداها را نيز تربيت كنند، يا علي
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    چرتِ پِرت نگو لطفا
  • کوروش پزرگ ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    بازم ی حرف بی حساب کتاب ازیک مسئول دولتی آقای وزیربهداشت به قول خودشما بچه هاسرمایه ژندگی پدرمادرهستندآیاهمین سرمایه ها آینده نمیخوان جوان هاهنوزتوانایی ازدواج ندارندتومیگی 3تافرزندداشته باشند؟حق میدم به شماکه شرایط افرادپایین دست جامعه رونفهمین چونکه هنوزفقروتجربه نکردین ونمیدونین فقیریعننی چه؟
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    مشکل بیشتر ما این است که به خدا اعتقاد داریم ولی اعتماد نه. همسر من هیچ علاقه ای به داشتن فرزند دوم نداشت ولی خدا رو شاهد می گیرم که بعد از به دنیا اومدن " هادی" انگار تمام درها به رومون باز شد. همسرم می گفت از جاهایی که اصلا فکرش رو هم نمی کردم خدا برامون روزی می فرسته. ما بعد از تولدش صاحب خونه شدیم و زندگیمون از این رو به اون رو شد. خدایا شکرت.
  • دهه شصتی ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    ما خودمون چهار بچه ایم و با اینکه پدرم از لحاظ اقتصادی متوسط بود ولی با کمک خدا همه مون سر و سامون گرفتیم و وضع همه رو براهه. در ضمن پدرم با اینکه یه کارمند بازنشسته است ولی برکت زندگیش زیاده به خاطر رعایت حلال و حرام و دادن خمس مالش.
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    آقای وزیر مرگ و زندگی دست خداست.ممکنه سه چهارتا بچه داشته باشی و همه شان خدای نکرده از دست برند.اگه بخوای اینجوری حساب کنی که باید هرکسی یک دوجین قد ونیمقد داشنه باشد تا اگه یک وقتی یکی دوتا از دست رفتند بقیه بمانند
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    انصافا آره مردی که نتونه دوتا رو نون بده که مرد نیست شلغمه
  • مهدی 90085 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    فرشاد تو خدای بچه نیستی پدر واسطه رزق است
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    ما هم قربانی شدیم وقتی در کلاسها میگفتند تا سه سال نباید بچه دار شد به همین دلیل ما جلوگیری کرده ودچار مشکل شدیم پانزده سال است که لعنت بر مسئولین آن وقت میفرستیم
  • ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    بله تازه همان دو بچه را هم که تبلیغ میکردند توصیه میشد که بعد از 3 یا 5 سال بعد از ازدواج باشه و بعد بین بچه ها 5 سال فاصله باشه خلاصه که زندگی مثمر یک زوج جوان در عرض 15 یا 20 سال نابود میشد تازه اگر هر دو خودشان را رایگان!!!!عقیم نکرده بودند!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس