کد خبر 332374
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵

رئیس اداره پزشکی قانونی منطقه مرکزی تهران شرایط ضروری و مدارک لازم برای تشکیل پرونده سقط درمانی را تشریح کرد.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق به نقل از روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، بیک محمدی در مورد شرایط ضروری برای صدور مجوز سقط درمانی اظهار داشت: این شرایط به دو دسته تقسیم می‌شوند، شرایط مربوط به ناهنجاری‌های جنینی و شرایط مربوط به وجود یک بیماری جدی در مادر که درباره مشکلات و ناهنجاری‌های جنینی، تشخیص قطعی ناهنجاری با آزمایش ژنتیک معتبر ویا سونوگرافی معتبر، ناهنجاری یا ناهنجاری‌ها موجب حرج مادر شود، رضایت آگاهانه وکتبی مادر، سن بارداری کم‌تر از  19هفته براساس سونوگرافی سریال معتبر و اینکه حرج مادر توسط 3 متخصص مربوطه تشخیص و به تایید پزشکی قانونی برسد است.

وی افزود : در خصوص شرایط لازم برای صدور مجوز زمانی که مادر دچار یک بیماری جدی باشد عبارتند از تشخیص قطعی بیماری خطیر مادر، تشخیص خطرجانی مادر درصورت ادامه بارداری توسط متخصص مربوطه و تاییدپزشکی قانونی، رضایت آگاهانه و کتبی مادر و سن بارداری کمتر از 19هفته براساس سونوگرافی سریال معتبر.

وی همچنین بهترین زمان سونوگرافی برای تعیین سن جنین را 9-8 هفتگی و در اولویت بعدی بالای 11 هفتگی اعلام کرد.

بیک محدی مناسب‌ترین اقدام در صورت ریسک بالای تست‌های غربالگری را انجام به موقع آمینیوسنتز و کاریوتایپ ودرصورت نیاز اکوکاردیوگرافی قلب جنین درصورت تاخیروفقدان زمان کافی انجام آمینیوسنتز و تست‌های ژنتیکی سریع اکوکاردیوگرافی قلب جنین درصورت نیاز برشمرد.

وی با اشاره به عواقب قانونی تاخیر و یا اشتباه پزشک آزمایشگاه درانجام پرتکل تست های غربالگری که منجر به تولد نوزاد با ناهنجاری شود که اندیکاسیون سقط درمانی داشته گفت : در صورت شکایت مادر در این خصوص تشخیص خطای پزشکی درکمیسیون پزشکی قانونی انجام و پرداخت خسارت درصورت درخواست والدین کودک انجام می شود.

رئیس اداره پزشکی قانونی منطقه مرکزی تهران گفت: مجازات قانونی سقط عمدی جنین توسط پزشک و کادر درمان پرداخت دیه برحسب سن جنین بعلاوه حبس از 2 تا 5 سال است.

بیک محمدی با اشاره به اندیکاسیون‌های جنینی و مادری سقط گفت: متجاوز از 200 مورد از اندیکاسیونهای جنینی و حداقل 22 گروه از بیماری‌های جدی مادر به صورت لیست در ستاد سازمان تنظیم شده است اما انتهای هر دو لیست باز بوده و در صورت مواجهه با هر مورد جدیدی که در لیست موجود نباشد بررسی‌های لازم صورت گرفته و تصمیم گیری برای صدور یا عدم صدور مجوز انجام می شود.

وی در پایان در خصوص مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده درخواست صدور مجوز سقط درمانی گفت: شناسنامه یا کارت ملی مادر باردار و حضور مادر در مرکز شخصاً به همراه مدارک پزشکی مرتبط از جمله سونوگرافی یا آزمایش ژنتیک یا مدارک موید بیماری مادر الزامی است.در صورت عدم صدور مجوز هزینه‌ای از متقاضی دریافت نمی‌شود. اما در صورت صدور مجوز مبلغ مورد نظر مطابق با تعرفه‌های مصوب اخذ خواهد شد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس