به گزارش مشرق، وندی شرمن در سخنانی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت:

چیزی که ما در این مذاکرات گفته‌ایم و چیزی که درباره آن بحث انجام می‌شود این است که ایران باید مسائل مربوط به تمامی مفاد قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و از جمله قطعنامه 1929 درباره موشک‌های بالیستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را رفع کند

بحث‌های مربوط به این موضوع در حال حاضر در مذاکرات در جریان است، اما حل نشده است. شرمن گفت: این موضوع باید به نحوی در این توافق (توافق جامع) حل شود.

رئیس جمهور (باراک) اوباما، وزیر خارجه (جان) کری و سایر مقام‌ها در دولت، کاملا بر نقش حیاتی کنگره و این کمیته به شکل دادن سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران واقف هستند. ما همواره خود را به مشاوره مداوم، دریافت نظرات شما و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها با شما ملزم می دانیم

پس از چندین دور مذاکرات فشرده با ایران، در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ (۳ آذر ۱۳۹۲)، دو طرف مذاکره بر سر یک برنامه اقدام مشترک به توافق رسیدند که شامل یک رشته تعهدات متقابل است و بر پایه آن نه تنها توسعه برنامه هسته‌ای ایران متوقف شد، بلکه بخشی از آن را نیز به عقب برگرداند

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تایید کرده است که ایران به تعهدات خود پایبند بوده و به عبارت دیگر به قول‌های خود عمل کرده است. علاوه بر آن، برپایه «برنامه اقدام مشترک» زمان لازم برای رسیدن به یک راه حل جامع و بلندمدت که در آن برنامه هسته‌ای ایران در طول مذاکرات گسترش نیابد، پیش‌بینی شده است.

وی در ادامه افزود برپایه این تمدید چهار ماهه، مفاد مندرج «برنامه اقدام مشترک» وجاهت خواهند داشت؛ و در حقیقت، ایران موافقت کرده که در این مدت اقدامات سریع‌تری برای رقیق‌سازی یا اکسید کردن ذخایر اورانیم خود بردارد.

در مقابل، گروه ۱+۵ و اتحادیه اروپا بر پایه «برنامه اقدام مشترک» بخش اندکی از تحریم‌ها را معلق خواهند کرد و ایران می‌تواند طی چهار ماه آینده به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های خود دسترسی داشته باشد.

به عنوان جمع‌بندی، برنامه هسته‌های ایران در چارچوب «برنامه اقدام مشترک» نه تنها خطرناک‌تر نشده است، بلکه مقیدتر شده و بازرسی‌ها بصورت شفاف‌تر و دقیق‌تر انجام گرفته است. این مساله موجب شده که برای نخستین بار در یک دهه گذشته، پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران به شکلی واقعی متوقف شود.

از طرف دیگر، برداشتن تحریم‌ها به صورت هدفمند و محدود ادامه خواهد یافت، به شکلی که هیچگونه سفایی برای اقتصاد به شدت بیمار ایران نداشته باشد. ایران هنوز هم برای سرمایه‌داران بین‌المللی بازاری با درهای بسته خواهند ماند.

معاون وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت «در صورت نیاز ما هیچ ابایی از افزایش فشار بر ایران نخواهیم داشت، خواه در ارتباط با وضعیت بد حقوق بشر و حمایت از تروریسم، خواه دشمنی با اسرائیل و یا زندانی کردن فعالان سیاسی.

بار دیگر تاکید می‌کنم که تصمیم به تمدید مذاکرات هسته‌ای صرفاً پس از تفکر دقیق گرفته شد. همه هیات‌های مذاکره‌کننده در وین، پس از ارزیابی موضوعات مختلف به این نتیجه رسیدند که ادامه مذاکرات برای رسیدن به یک چارچوب مورد موافقت همه هیات‌ها به نفع همگی خواهد بود.

تاکید می کنم که این مذاکرات در چارچوب مواضع اصولی دولت بوده و هست. این مواضع بارها توسط پرزیدنت اوباما تکرار شده که ایالات متحده به ایران اجازه نخواهد داد که صاحب سلاح هسته‌ای شود. این سیاست قبل از این مذاکرات وجود داشته و هنوز هم پابرجاست و این مساله جزو تعهدات جدی ماست.

هدف از ورود به این گفتگوها آزمودن گفته‌ها و تعهدات مکرر ایران مبنی براین که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است، بود و از این رو راه‌هایی را پیشنهاد کردیم که بر مبنای آنها جهان مطمئن خواهد شد که برنامه هسته‌ای ایران صرفاً صلح‌آمیز بوده و خواهد ماند.    

چهار ماه آینده به ما خواهد گفت که آیا راه حل دیپلماتیک ممکن خواهد بود یا خیر. همانطور که بارها گفته شده، بر پایه دیدگاه ایالات متحده، نرسیدن به یک توافق بهتر از رسیدن به یک توافق بد است. از طرف دیگر باید اذعان کرد که در صورت رسیدن به یک توافق جامع، همه از آن بهره خواهند برد. تنش در خاورمیانه کاهش و امنیت را در آن منطقه افزایش خواهد داد. همچنین از شروع یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه جلوگیری خواهد کرد. در مقایسه با هر چاره دیگری، رسیدن به یک توافق جامع در برگیرنده راه حل صلح‌آمیز به فعالیت هسته‌ای ایران خواهد بود.

پس از شش ماه مذاکرات فشرده، ما بر این باوریم که برای به نتیجه رساندن مذاکرات بسیار پیچیده و فنی تمدید زمان آن لازم است. اگر ما به پیشرفت موثر در این مذاکرات اعتقاد نداشتیم با تمدید آن موافقت نمی کردیم. هنوز نیاز به کار است. هنوز زمان است  تا شکاف بین آنچه ایران می گوید و آنچه آماده انجام آن است پر شود.

همه گزینه‌ها و همچنین عزم ما، برای یافتن راه حل برای یکی از مهمترین مسائل امنیت ملی‌مان، منطقه و جهان، پابرجاست.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    0 0
    تو خیلی غلط کردی عجوزه بدترکیب...
  • علی ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    0 0
    شرمن جون می خوای اسلحه های سبک را هم تحویل شما بدیم ومنتظر غزه دوم باشیم چطوره یعنی حماقتت حرف نداره
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    0 0
    وندی شرمن در خوابی عمیق .....
  • حسن ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    0 0
    خدا وکیلی من موندم اینا چقدر پر رو هستند. واقعا خوی استکباری اینها چقدر وحشی هست. شما موشک بالستیک دارید ما نداشته باشیم؟ شما بمب اتم داشته باشید ما نداشته باشم؟ شما اورانیوم غنی شده داشته باشید ما نداشته باشیم؟ شما هر جای دنیا دخالت می کنید و حق دخالت دارید ولی ما نداریم؟ شما ... ما ...؟ والله واقعاً به آدم برمیخوره. این همه شهید دادیم واقعاً حق ما نیست که آمریکایی ها خبیث با ما اینطور صحبت کنن. بنظرم ایراد کار این هست اگر واقع بین باشیم اینه که ما در جایگاه ضعف هستیم فعلاً، باید بودجه سپاه رو از یه طرف چند برابر کرد (تا صنعت نظامی قویتر بشه) و از اون طرف هم از جناب آقای دکتر ظریف عزیز پشتیبانی حسابی مردمی کرد تا چند سال دیگه انشاء الله به حول و قوت الهی دیگه هیچ مقام آمریکایی نتونه با ما اینطوری متکبرانه صحبت کنه.
  • DNA ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    0 0
    DNA شرمن شیطانه
  • ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    0 0
    چرا دولتی ها این حرفای امریکا رو نمیشنوند؟
  • محمد ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    0 0
    آرزوی محدودیت موشکی ایران رو به گور خواهید برد انشاالله توشعه برنامه موشکی ایران با قدرت ادامه خواهد یافت خدارو شکر توسعه برنامه موشکهای بالستیک دست سپاه هست و شما و اون احمقهایی داخلی که چنین پیشنهادی به شما دادن فقط زر مفت میزنید.
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    0 0
    تو دیگه خفه عجوزه!!!!
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    0 0
    خفه عجوزه
  • ایرانی ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    0 0
    خفه شو ! زنیکه جهود ! ایران آمریکا و انگلیس را زیر پا له خواهد کرد انشاءالله
  • ناشناس ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    0 0
    با کمال پررویی در امور داخلی ما دخالت میکنند و از آرزوی خود برای تعطیلی سایت فردو و راکتور آب سنگین اراک سخن میگویند !
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    0 0
    به یاری خدا قلدری آمریکا را رفع می کنیم.
  • مهدی ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    0 0
    همه اعضای مجلس سنا یهودیه بچه کش هستند ایشونم پادوشونه
  • افشین تهران ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    0 0
    این اسکلت روکش دار از ارزوها و خوابهایی که میبیند حرف زده.این امریکایها که از حقوق بشر حرف میزنن چرا پس اینقدر نژاد پرست هستن.چرا یک عده باید هرچی که میخوان داشته باشن و یک عده نداشته باشن؟کار دنیا به کجا کشیده که کسانیکه از بمب اتم استفاده کردن و انو هر روز بروز میکنن حالا حافظ صلح جهانی شدن.اگه فکر کردین که میتوانید در امور داخلی و نظامی ما دخالت کنید و ایران رو در اینده به غزه ای دیگر تبدیل کنید کور خوانده اید شما و این اعراب تفرقه انگیزو مرتجع .این ارزو را به گور خواهید برد چراکه هرکسیکه در داخل باشما همراه شود از چشم مردم خواهد افتاد و این اتفاق روی نخواهد داد.
  • مهدی ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    ما مسئله موشک هایمان را حل کردیم فقط یه ذره باید خرجش رو زیاد کنیم تا کاخ سفید هم برسند تا نگرانی شما کاملا حل شود.
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    به وقتش با این موشک ها پودرتون خواهیم کرد انشالله . مرگ آمریکا مرگ بر اوبامای بی شرف
  • ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    1000000000000000000000000 تا مثبت !!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس