وکیل حقوقی فوتبال کشورمان گفت: تمام بازی‌هایی که بازیکنی با کارت پایان خدمت جعلی در آن بازی کرده باید ۳ بر صفر به سود حریفان شود و در این میان اگر جام قهرمانی یا جوایزی هم اهدا شده باید پس گرفته شود.

به گزارش مشرق، غلامرضا رفیعی در خصوص موضوع کارت‌های پایان خدمت بعضی از فوتبالیست‌‌ها که مشکل‌دار اعلام شده و به احتمال فراوان این بازیکنان باید راهی تیم‌های نظامی و یا خدمت سربازی گردند گفت: هر جاعل و جرم جعلی دارای دو نوع مجازات است ؛یکی برای کسی که اقدام به جعل می‌کند که به آن جاعل می‌گویند  و مورد دوم برای کسی است که از سند مجعول یا مزایای آن استفاده می‌کند. به طور مثال فرد الف گواهینامه جعل می‌کند و در اختیار فرد ب قرار می‌دهد و این فرد با این گواهینامه جعلی در خیابان تردد می‌کند.

وی ادامه داد: اما در عرصه فوتبال این موضوع یک موضوع مضاعف است ،به طوری که فیفا، یوفا، و کنفدراسیون فوتبال آسیا مبارزه با جعل و بازیکنان با مدارک جعلی به قدری سخت‌گیری می‌کند که چنانچه در هر مرحله ای بازیکنی با مدارک جعلی بازی کرده باشد آن بازی به دلیل اینکه بازیکن قابلیت قانونی برای بازی نداشته نتیجه آن بازی 3 بر صفر به ضرر تیم متخلف می‌شود.

این وکیل ورزشی اظهار داشت: متاسفانه من در این چند روز مصاحبه‌ها و نقل قول‌هایی از بعضی از آقایان خواندم که گفته بودند مگر ما اداره تشخیص هویت یا اداره گذرنامه هستیم که بفهمیم مدارک جعلی است یا نه و تبعات آن به ما ربطی ندارد که این در واقع یک مسامحه و کوتاهی است و این حرف کاملا غلطی است که برخلاف موازین قانونی برای مبارزه با جعل در دنیاست.

رفیعی خاطرنشان کرد: براساس قوانین بین‌المللی که ملزم به پذیرش آن هستیم هر تیمی در هر بازی از یک بازیکن دارای مدرک جعلی استفاده کند و قابلیت بازی به صورت قانونی را نداشته باشد باید امتیاز آن مسابقه را از دست بدهد و پاداش و جوایزی که محاسبه شده را پس بدهد. نکته دیگری که جای تاسف دارد این است که بعضی از کسانی که سمت دارند می‌گویند هنوز کسی در این باره شکایت نکرده که این خود  عذر بدتر از گناه است.

وی افزود: جرم جعل در فوتبال نیاز به شکایت ندارد. حتی اگر مقامات قضایی سایر  کشورها متوجه جرم جعل در فوتبال یا ورزششان بشوند بدون شکایت شاکی خصوصی مکلف به رسیدگی و تحقیق هستند اما من مصاحبه‌هایی خواندم که گفته بودند چون شکایتی نیست پس پیگیری‌ هم نمی‌کنیم که این حرف منطبق با قوانین نیست و ارکان قضایی فیفا و فدراسیون کشورها بی‌نیاز به ثابت کردن به مدارک جعلی هستند و اگر جرم جعل در فوتبال ثابت شود نتیجه آن بازی که آن بازیکن در آن بازی کرده و 3 بر صفر شده و این موضوع در همه جای دنیا به همین شکل است.

وکیل حقوقی کشورمان در ادامه تصریح کرد: در آیین‌نامه انضباطی ایران و اساسنامه فدراسیون فوتبال که قابل اجراست در 5 جای آن نوشته شده اصل و اولویت قوانین فیفا است و ما در قوانین داخلی خلا قانونی نداریم و به همین دلیل فدراسیون فوتبال هم باید به همین شکل عمل کند و بدون اینکه شاکی خصوصی یا شکایتی باشد باید به جرم جعل رسیدگی کند و اگر در این میان عنوان قهرمانی هم به دست آمده باید مسترد شود.

رفیعی درادامه صحبت‌هایش گفت: اگر بگوییم چون باشگاه خبر نداشته پس اعمال قانون نشود به این معناست که در لیگ همه از بازیکنان غیر مجاز استفاده کنند بعد مدیر باشگاه بگوید که من خبر نداشتم! کجای قوانین فیفا چنین چیزی آمده است؟! این مسائل بدون نیاز به اثبات و آگاهی باشگاه منجر به باخت می‌شود و فدراسیون و ارکان قضایی بدون شکایت شاکی خصوصی باید این موضوع را رسیدگی کنند و اگر ثابت شود مدارک جعلی بوده با باخت تیم مذکور همراه خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که در قانون مجازات اسلامی برای جاعل و یا کسی که از کارتی جعلی استفاده می‌کند چه حکمی پیش‌بینی شده اظهار داشت: در قانون مجازات اسلامی حکم قضایی برای هم جاعل و هم کسی که از کارت جعلی استفاده کرده یا می‌کند پیش‌بینی شده به طوری که مجازات کیفری دارد و برای این افراد حبس تا دو سال هم وجود دارد که البته در این باره دادسرا و دادگاه خارج از فدراسیون حکم می‌دهد.

رفیعی افزود: اگر باشگاهی از بازیکنی که دارای مدارک جعلی بوده استفاده کرده تمام آن بازی‌هایی که بازیکن در آن حضور داشته 3 بر صفر به ضرر آن تیم می‌شود اما اگر باشگاه هم ثابت شود که از این موضوع مطلع بوده مجازات هم برای این باشگاه هم در نظر گرفته خواهد شد. دانستن یا عدم آگاهی فقط در اعمال مجازات خاص خود باشگاه تاثیرگذار است اما چه مسئولان باشگاه متخلف بدانند و چه ندانند صد در صد نتایج آن بازی‌ها 3 بر صفر خواهد شد.

این وکیل حقوقی در پایان خاطرنشان کرد: اگر فدراسیون فوتبال به استناد اینکه کسی شکایتی نکرده به این موضوع رسیدگی نکند خلاف مقررات فیفاست چرا که فیرپلی شعار فیفاست که باید در فوتبال باشد اما استفاده از بازیکن جعلی مخالف این شعار است و این موضوع کوتاهی و قصور فدراسیون فوتبال خواهد بود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    آقای تاج نمیگذارد !!!
  • علیرضا ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    اگه این بازیکنان مال پرسپولیس بودن اونوقت میدیدید که چطور تمام کمیته های فدراسیون اعم از انضباطی واخلاق واستیناف وهئیت رئیسه وسازمان لیگ و.....همه وهمه میشدن مدعی قانونمداری وتا پرسپولیس رو به دسته یک نمیفرستادن ول کن نبودن.تورو خدا یکی بگه علت دشمنی فدراسیون ووزارت ورزش با پرسپولیس چیه؟؟؟؟؟؟؟
  • ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    چطور چند سال قبل که یک بازیکنی با شناسنامه پسر عمویش برای چندین سال در لیگ بازی کرد کسی کاری نکرد؟
  • فرشاد ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    چی میگی برادر کلا فدراسیون و سازمان لیگ ما جعلی است چون همه شان دروغگو و طرفدار سه تیم سپاهان ؛فولاد و استقلال هستند چون از آنها پول خوبی می گیرند و مسئولین پرسپولیس باید پیگیری کنند و قهرمانی را از فولاد حقه باز بگیرند اگر در ایران نگذارند این کار صورت بگیر بای به فیفا گزارش دهند
  • محمد ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    اقای وکیل باهوش وقتی این بازیکنان از کشور خارج میشدن و کسی از حوزه انتظامی بعد از این همه بررسی نفهمیده بود . باشگاه باید از کجا بفهمه! اگر برای استقلال وپرسپولیس هم بود همین حرف ها رو میزدی!
  • دانشجو حقوق ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    خيلي متاسفم كه چنين حقوقدانهايي بي سواد داريم شايد هم باسواد ولي باغرض تخلفي كه صورت گرفته از جانب بازيكن بوده نه باشگاه كارت بازيكن مزبور اينقدر حرفه اي جعل شده كه متخصصين نظامي كشور باتحقيقات مفصلي توانستند آن راتشخيص دهند چه برسه به باشگاه... اين بازيكن با تخلفي كه انجام داده مجرم متلقي شده وحتي باشگاه به دليل كلاه برداري ميتواند از اين شخص شكايت كند اصل شخصي بودن مجازاتها اصلي است معروف درعلم حقوق كه اگر شخصي مرتكب جرمي شود فقط همان شخص مجازات ميشود نه ديگران... اين جرم هم كاملاً يك شخص خصوصي مرتكب شده نه يك شخص حقوقي كه ميتواند باشگاه تحت نظر شركتي بزرگ باشد آيا اين جرم را ميتواند يك شخص حقوقي انجام دهد؟ آيا باشگاه ورزشي اين اقدام را انجام داده يا جرمي كه اتفاق افتاده صرفاً براي امري خاص است يعني به صورت عاميانه فقط به درد باشگاه ميخورد خير اين جعل جرميست كه استفاده از آن ميتواند نهادها وسازمانهاي گسترده را متضرر كند پس جنبه عمومي داردو.....
  • ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    آقای حقوق که نظر شما بیشتر شبیه نظر حقوق بگیر است که دانشجوی حقوق - می توانی مباشر جرم - معاون جرم - متضر از جرم تعریف کنی - / ثانیا قانون نظام وظیفه کاملا یک قانون تحمیلی برمردم است این نظام اجباری رضاخانی تخلف را درذات خود دارد و هرکس به هر طریق می خواهد از انجام آن فرار کند و فرار در ذات امو اجباری است - اشما یک سؤال دارم؟ آیا سربازان وظیفه حقوق بیمه ببکاری - برخورداری از مزایای سه شیفت کار در دوره کار برای نظام وظیفه برای سوابق بیمه برخوردارند- حقوق مناسب و حداقلی قانون کار را می گیرند/ این خانه از پای بست ویران است و شما در فکر ایوان آن آن هم ناقص هستید
  • نصیر ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    تیتر خبر رو که خوندم حدس زدم منبعش فارس باشه دست فارس نیوز استقلالی مدتهاست برای مردم رو شده ....تقریبا از یک هفته مانده با پایان فصل که مشخص شد استقلال قهرمان نمیشه این .... فارس شروع شد در یک هفته ده تا خبر علیه پیروزی که شانس دوم قهرمانی بود کار کرد برای ایجاد حاشیهه در حالی که اصلا علیه استقلال قلم نمی زد کاملا مشخصه خدوشون هم می دونن که همین سال گذشته نه فقط دو بازیکن فولاد بلکه حدود 18 بازیکن تیم های دیگر هم این تخلف رو داشتن حتما خودشون هم می دونن سال قبلش چندین بازیکن دیگه مثلا در مس همین مشکل رو داشتن ولی در آخر فقط آن بازیکنان جریمه شدن که جریمه آنها هم چیزی نبود جز رفتن به تیم نظامی شک نکنید اگر استقلال پارسال قهرمان نه به دروغ می گفتن فولاد باید محروم شه نه به دروغ می گفتن فولاد دو برابر چیزی که میگه هزینه کرده و نه دیگر دروغ های که بخش ورزشی اون از نظر سلامت خبری مدتهاست سقوط کرده...
  • مهدی ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    همین فارس نیوز درباره تخلف رحمتیکه عملا به خاطر استقلال چند هفته کمیته انضباتی تاخیر انداختن تا شانس قهرمانی استقلال از بین نره سکوت کرده بود باشگاه های فوتبال از کجا باید بفهمن بازیکنی که می خرن مدارکش اصل هست یا نیست!!......اولین جایی که بایدجریمه بشه خود نیروی انتظامی هست که دفعه اول اینها رو تایید کرده و بعدهم بازیکن.....باشگاه رو هم میشه جریمه مالی کرد...
  • ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    چرند نگو خود پیروزی 2 برابر فولاد سال گذشته هزینه کرد هر سال ده ها بازیکن با مدارک جعلی داریم هیچ نتیجه ای هم تغییر نکرده و نخواهد کرد
  • دکتر ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    شک نکنید این فارس نیوز که یک ساله گیر داده به فولاد رایگان برای رضا خدا موش نمیگره این اقدامات هزینه داره و ممکنه حتی فولاد ازش شکایت کنه قطعا از یک جایی شارژ میشه از همان جایی که اگر فولاد حذف بشه تیم های دیگر ممکنه آسیایی بشن ما سالی دهها بازیکن با مدارک جعلی تحصیلی پایان خدمت شناسنامه و...داریم و هیچ وقت هم باشگاه رو جریمه نکردن
  • GHASEM ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    چرا موقعی که پرسپولیس انتهای فصل قبل شکایت کرد اعضای فدراسیون و سازمان لیگ ماله کشی کردن؟!!!
  • حرف حق ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    این حرف که باشگاه باید مجازات شود که حرف خیلی مزخرفی است ! بعضی از این بازیکنها بیش از 7 سال است که کارت معافی گرفته اند و در این مدت حتی با تیم ملی هم از کشور خارج شده اند، اگر قرار بود کسی بفهمد که این کارت ها جعلی است باید لااقل سازمان گذرنامه و پلیس متوجه می شد و به آنها گذرنامه نمی داد. ضمن اینکه این کارت ها جعلی به آن صورت که در ذهن من و شماست نیست بلکه کارت ها اصلی و دارای شماره حقیقی است و در طی روند قانونی صادر شده است. تخلفی که صورت گرفته است در روند صدور این کارت ها بوده. احتمالا این افراد با رشوه دادن به مسئولین وقت معافیت پزشکی یا یکی دو نفر از پزشکان نظام وظیفه توانسته اند کارت را دریافت کنند. پس در اصل کارت آنها اصلی است و از امکان تشخیص جعل بودن آن فقط برای نظام وظیفه و با بررسی مجدد مدارک پزشکی آنها امکان پذیر بوده است.
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    0 0
    با وجود حسینی ماهینی و میلاد غریبی من حاضرم نتایج پرسپولیس هم 3-0 بشه به امید حضور پرسپولیس و علی دایی در لیگ دسته اول چاه مکن بهر کسی اول خودت دوم کسی
  • ghasem ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    0 0
    مهندس کسی بهت گفته اینا فصل قبل هم مشکل بازی داشتن؟ در ضمن هنوز ثابت نشده جناب الکی خوش
  • محمد ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    0 0
    درلیگ یک استان گلستان درتیم پارس تمیشه کردکوی یک بازیکن که درسال92 دردسته 3لیگ کشوری بازی کرده و درحال حاضر سرباز است با کارت و شناسنامه وکارت ملی یکنفر دیگر بازی میکند نطر شما در خصوص این باشگاه چیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس