کد خبر 329778
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳

يکي از روش هاي آشنايي 2 خانواده پيش از ازدواج، معرفي خانواده دختر به خانواده پسر از طريق يک فرد سوم است. آشنايي هايي که قرار است مقدمه امر مهمي به نام ازدواج شوند يعني بشود؛ قدم اولِ اول براي ازدواج.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، در اين گزارش به موضوع واسطه گري در ازدواج پرداختيم، موضوعي که اين روزها کمرنگ شده است.

جوانان خودشان بايد درباره مورد پيشنهادي تحقيق کنند

«اگر فرد مناسبي را بشناسم به خانواده دوستانم براي ازدواج معرفي مي کنم و قبول ندارم که ممکن است اين موضوع بعدها برايم مشکلاتي ايجاد کند. »

آقاي معماري که جوان ۳۱ساله اي است، با بيان اين جمله ادامه مي دهد: البته من به شرطي دختر و پسري را براي ازدواج به خانواده هاي شان معرفي مي کنم که شناخت نسبي خوبي از هر 2 نفرشان داشته باشم و بدانم که به درد هم مي خورند. اين جوان مي افزايد: من فقط اين 2 نفر را به هم معرفي مي کنم و پيگيري بقيه مراحل با خود آن ها خواهد بود.

من خانواده دختر را به خانواده پسر معرفي مي کنم نه برعکس

خانم 52 ساله اي که دوست ندارد نامي از وي در گزارش آورده شود، مي گويد: من تا حالا دختر و پسرهاي زيادي را براي ازدواج به هم رسانده ام. حقيقتش را بخواهيد من چند سال پيش براي داماد کردن پسرم زياد به خواستگاري رفتم و شماره تلفن همه آن ها را با ذکر مشخصات شان در دفتري ثبت کردم.

الان هم اگر فردي از من شماره اي بخواهد، با گرفتن مشخصات پسر، دختري را به خانواده شان معرفي مي کنم ولي به هيچ عنوان، دوطرف را تأييد نمي کنم. وقتي خانواده  ها براي تحقيق تماس مي  گيرند، مي  گويم شناخت من براي تحقيق کافي نيست. خودتان به طور کامل تحقيق کنيد.

اين خانم ادامه مي دهد: تا حالا فردي از من شکايت نکرده اما قدرداني  هاي  شان را به شيوه  هاي مختلف ابراز کرده اند. گاهي همسر يا خانواده همسرشان تماس مي  گيرند و تشکر مي  کنند که چه مورد خوبي به ما معرفي کرديد. البته چند موردي هم بوده که به واسطه معرفي ما ازدواج کرده بودند و بعد از سال  ها زندگي، طلاق گرفته اند.

اين خانم ادامه مي دهد: من هيچ وقت دختر و پسر را به هم معرفي نمي کنم بلکه خانواده دختر را به خانواده پسر معرفي مي کنم.

خانواده ام با شناخت 2 طرف، واسطه ازدواج مي شوند

خانمي که پسر کوچکش را در بغل گرفته، معتقد است که اين روزها خود جوانان خيلي به ديگران اجازه نمي دهند که به آن ها مواردي براي ازدواج معرفي کنند و آن را نوعي دخالت مي دانند چون دوست دارند خودشان تصميم گيرنده زندگي شان باشند.

خانم يوسفي که همسرش از فاميل هاي نزديک شان است، ادامه مي دهد: خانواده ام تا حالا، چندين بار دختر يا پسري را به خانواده اي معرفي کرده اند ولي من خودم اين کار را نکرده ام. خانواده ام هم با علم به اين که خانواده هر 2 طرف اصيل هستند و از نظرهاي مختلف به هم مي خورند، آن ها را به هم معرفي مي کنند و تحقيقات را بر عهده خودشان مي گذارند.

براي خشنودي خدا واسطه ازدواج جوانان مي شوم

مرد 48 ساله اي مي گويد: اگر از 2 طرف شناخت خوبي داشته باشم، قطعا 2 جوان را براي ازدواج به هم معرفي خواهم کرد، چون اين امر باعث خشنودي و رضايت خداوند خواهد شد. من چندين بار واسطه ازدواج شده ام که خدا را شکر همه آن ازدواج ها موفق بوده است و هنوز هم که هنوز است، آن زوج ها هر بار من را مي بينند از من تشکر مي کنند و زندگي شان را مديون من مي دانند.

اين مرد ادامه مي دهد: البته دليل اصلي اين که هيچ کدام از اين ازدواج هايي که من دختر و پسر را به خانواده ها معرفي کردم به مشکل نخورده است، اين است که قبل از معرفي به يک شناخت خوبي از 2 طرف رسيده بودم و به خانواده ها گفته بودم که حتما و حتما درباره يکديگر تحقيق کنند.

حسادت و ترس از آينده، مانع واسطه گري در ازدواج

عليرضا عبدي، کارشناس و مشاور خانواده معتقد است يکي از دلايلي که باعث مي شود افراد براي ازدواج 2 نفر واسطه نشوند، ترس از آينده ازدواج آن 2 نفر است. در چنين مواقعي اولين چيزي که به ذهن انسان مي رسد اين است که اگر اين ازدواج موفق نباشد، همه من را مقصر مي دانند و اگر هم موفق باشد فردي از من تشکر نخواهد کرد.

يک دليل ديگر هم حسادت است. شايد باور نکنيد ولي بعضي از مردم به خاطر اين که دخترخاله يا پسرعمه شان همسر بهتري نسبت به خودشان پيدا نکند، واسطه ازدواج آن ها نمي شوند.

توصيه هايي براي واسطه شدن

بعضي از افراد واسطه گرهاي خوبي براي ازدواج نيستند چون روش صحيح معرفي کردن 2 نفر براي ازدواج با يکديگر را بلد نيستند. در چنين مواقعي، اين واسطه گري نه تنها فايده اي ندارد بلکه باعث ايجاد ناراحتي هم مي شود. در قدم اول، خانواده ها بايد ببينند چه فردي و با چه خصوصيات اخلاقي واسطه ازدواج آن ها و فرزندشان شده است. در ادامه چند توصيه به افرادي که مي خواهند واسطه ازدواج ديگران بشوند، ارائه مي شود.

* هرگز از فردي که معرفي مي کنيد، تعريف بيش از حد نکنيد:

افرادي که مي خواهند واسطه ازدواج ديگران شوند، بايد به جاي تعريف، تحسين، نصيحت و حاشيه پردازي درباره شخصيت افراد، فقط و فقط اشخاص مناسب را به خانواده طرفين معرفي کنند.

* در صورت امکان، واسطه ها اول با پسر صحبت کنند و نظر او را درباره دختر جويا شوند:

اگر پسر از مشخصات اوليه و ظاهري دختر و خانواده اش خوشش آمد، آن وقت مسئله را با دختر و خانواده اش در ميان بگذاريد. باز هم ذکر اين نکته ضروري به نظر مي رسد که تا وقتي از بابت پسر خيال تان راحت نشده است، چيزي به دختر نگوييد چون دخترها به خاطر شرايط عاطفي که دارند، حساس ترند و در صورت به سرانجام نرسيدن ازدواج آسيب بيشتري مي بينند.

بعد از اين که پسر نظر مثبتش را اعلام کرد، فردي که واسطه ازدواج شده است نبايد قول برقراري اين ازدواج را بدهد بلکه بايد به پسر بگويد که اين مورد را با خانواده آن ها هم مطرح مي کند. اگر موافق بودند شماره منزل شان را به خانواده ات خواهم داد.

* خيلي اصرار نکنيد:

خيلي ساده پيشنهاد خود را بگوييد و اجازه دهيد، خود افراد تصميمات بعدي را بگيرند.

* بگوييد که شناخت صد در صد نداريد:

وقتي خانواده ها را به يکديگر معرفي مي کنيد اين را هم به خانواده هاي طرفين بگوييد که من فقط شما را به هم معرفي کرده ام و شناخت خيلي کافي ندارم. خودتان بايد هر تحقيقي لازم است انجام دهيد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • بنده خدا ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    1 0
    ما که از این واسطه ها نمیبینیم! میشه بگید کجا هستند بهشون مراجعه کنیم برای ازدواجمون؟!!!
  • پری ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    0 0
    برای اینکه دروغ و ریا زیاد شده ادما چند چهره اند گرانی زیاده جوونا کم تحمل نا اگاه به مشکلات که با کم ترین مشکلی جا میزنن وزندگی را رها میکنند سونامی طلاق داریم کسی جرات نداره فساد غوغا میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس