محورهای اصلی اخبار روز گذشته رسانه‌های انگلیسی‌زبان

گروه بین‌الملل مشرق- سرخط اخبار ایران در رسانه‌های صهیونیستی به همراه گزیده‌ای از مهمترین مطالب آن در ادامه برای استفاده کارشناسان و مخاطبان محترم آمده است:

مشرق: محورهای اصلی اخبار روز گذشته رسانه‌های انگلیسی‌زبان صهیونیست‌ها درباره ایران شامل سفر کری به وین و دیدار دوجانبه با محمدجواد ظریف، هشدار ایران درباره خروج از مذاکرات در صورت ادامه زیاده‌خواهی غرب، و احتمال تمدید مهلت لازم برای رسیدن به توافق جامع می‌شود.

جروزالم پست/ تردید درباره مذاکرات هسته‌ای ایران با برنامه‌ریزی کری درباره "گام‌های بعدی"

سرنوشت تلاش‌های بزرگ دیپلماتیک قدرت‌های جهانی و ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور در معرض خطر است. این در حالی است که مهلت توافق نهایی رو به پایان است و جان کری وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به وین جدیت ایران دور میز مذاکره را خواهد سنجید.

اسرائیل

کری در پایتخت اتریش با نماینده عالی اتحادیه اروپا کاترین اشتون، دیگر وزرای خارجه شرکت‌کننده در مذاکرات، دیدار و با ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز یک جلسه نادر دوجانبه برگزار خواهد کرد.

تایمز اسرائیل/ مذاکره‌کننده ایران هشدار داد تهران آماده است از مذاکرات هسته‌ای خارج شود

مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای شنبه و در فاصله هشت روز مانده تا پایان مهلت رسیدن به توافق جامع، در وین هشدار داد که تهران آماده است تا اگر خواسته‌های "بیش از حد" غرب باعث شکست مذاکرات شود، این مذاکرات را ترک کند.

اسرائیل

عباس عراقچی گفت که با این حال امیدوار است حضور وزرای امور خارجه از جمله جان کری وزیر خارجه آمریکا از روز یکشنبه در وین به غلبه بر "تفاوت‌های عمیق" که باقی مانده کمک کند.

عراقچی افزود: "اگر ببینیم زیاده‌خواهی‌ها [از طرف قدرت‌های غربی] ادامه پیدا می‌کند و رسیدن به توافق غیرممکن است، باز هم هیچ مشکلی نیست، ما برنامه هسته‌ای خود را ادامه خواهیم داد."

وی از پایتخت اتریش به تلویزیون دولتی ایران گفت: "حضور وزیران خارجه تاثیر مثبت خواهد داشت. سوالاتی هست که وزرای خارجه باید درباره آن‌ها تصمیم بگیرند."

ویلیام برنز، نماینده واشنگتن در مذاکرات سال 2013 با ایران که به رسیدن به توافق ماه نوامبر کمک کرد، روز جمعه گفت که تفاوت بین دو طرف همچنان "بسیار بزرگ" است. وی تصریح کرد: "به نظر من زمینه‌های بسیاری هست که اگر می‌خواهیم به یک توافق جامع برسیم باید درباره آن‌ها بحث کنیم." وی همچنین خاطرنشان کرد: "ما باید به کار خود ادامه بدهیم و مصمم هم هستیم که این کار را انجام دهیم."

وزارت خارجه آمریکا نیز درباره سفر جان کری به وین گفت: وزیر خارجه " میزان تمایل ایران به پایبندی به گام‌های قابل اثباتی را می‌سنجد که بتوانند اظهارات عمومی مقامات این کشور در مورد ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای را تأیید کند." کری سپس "آمادگی ایران را در گرفتن مجموعه‌ای از تصمیم‌های مهم دور میز مذاکره ارزیابی خواهد کرد" و به باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا درباره گام‌های بعدی "توصیه" خواهد کرد.

تایمز اسرائیل/ سفر کری به وین برای مذاکرات هسته‌ای در حالی که مهلت در حال پایان یافتن است

وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در حالی وارد وین شد که مقامات ایران و 5+1 در پایتخت اتریش گرد آمده‌اند و تنها چند روز مهلت برای رسیدن به یک توافق جامع و جلوگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای تهران باقی است. با این حال، قدرت‌های جهانی و ایران به نظر می‌رسد آماده‌اند تا مهلت مذاکرات را تمدید کنند.

اسرائیل

انگلیس، فرانسه و آلمان نیز وزرای امور خارجه خود را برای مذاکره در چند روز آینده به پایتخت اتریش فرستاده‌اند. اما دیپلمات‌های ارشد چین و روسیه حتی زحمت سفر به وین را هم به خود نداده‌اند و در عوض مقاماتی با رتبه پایین‌تر را به مذاکرات فرستاده‌اند.

در ایران، تندروها تقریباً با دادن هر امتیازی توسط حسن روحانی رئیس‌جمهور میانه‌روی این کشور مخالف هستند. در آمریکا هم جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها تهدید کرده‌اند که از توافق آتی عقب‌نشینی می‌کنند چون اجازه می‌دهد ایران ظرفیت غنی‌سازی خود را حفظ کند.

از آن‌جا که بسیاری از مسائل هنوز حل نشده باقی مانده است، مقامات آگاه از مذاکرات می‌گویند تمدید مهلت لازم برای رسیدن به توافق جامع نتیجه تقریباً قطعی دور اخیر مذاکرات در وین خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    ان شاالله در مذاکرات پیروزیم
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    واقعا چه خواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس