کد خبر 315708
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در صورتی که دولت تا آخر خرداد پیش نویس لایحه آزادسازی خرید و فروش سهام عدالت را به مجلس ارئه نکند، طرح آزاد سازی معاملات این سهام از طریق کمیسیون اقتصادی به صحن علنی مجلس ارسال می‌شود.

 به گزارش مشرق، آزادسازی سهام عدالت از جمله موضوعات مهمی است که پس از شناسایی و توزیع این سهام میان مشمولین، دغدغه این طرح بوده و هست و هر روز اظهار نظرهای متفاوتی در این خصوص از طرف مجریان طرح توزیع سهام عدالت در این رابطه به گوش می رسد.

چندی پیش نیز رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 گفت براساس اصل 44 قانون اساسی خرید و فروش سهام عدالت باید سال 96 انجام شود و اگر دولت قصد دارد این کار در سال جاری انجام شود باید به مجلس لایحه ارائه کند و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم خواستار این شد تا دولت تکلیف منابع سهام عدالت را مشخص کند، چرا که به گفته پورابراهیمی وضعیت تاسف باری در سهام عدالت وجود دارد و اخیرا هم به او خبر داده‌اند که در یکی از شهرستانها 20 درصد از سهام عدالت به نام اشخاص زده شده است.

با این حال هر چند دولتی‌ها مدعی این موضوع هستند که در حال بررسی و کنکاش و پیدا کردن راه حل برای آزادسازی سهام عدالت هستند اما گویا دیگر صبر نمایندگان به سر آمده است و برای ارائه پیش نویس لایحه آزادسازی خرید و فروش سهام عدالت توسط دولت به مجلس مهلت تعیین کرده اند.

بر این اساس محمدرضا پورابراهیمی درباره موضوع آزادسازی معاملات سهام عدالت گفت: موضوع آزاد سازی خرید و فروش سهام عدالت با مشکلاتی روبرو بوده که مسئله اول این است که حدود 44 میلیون نفر از جمعیت کشور که دارنده سهام می باشند از مزایایی برگه های این سهام اطلاع کافی ندارند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس افزود: شرکت های که سهام آنها بصورت سهام عدالت ارائه شده از لحاظ اقتصادی کارآیی مطلوبی ندارند به دلیل اینکه دولت بطور غیر مستقیم این شرکت ها را مدیریت می کند.

وی ادامه داد: 95 هزار میلیارد تومان ارزش سهام عدالت برآورد شده و دولت می تواند با آزاد سازی خرید و فروش سهام عدالت به حدود40 میلیارد تومان منابع دسترسی پیدا می کند این در حالی است که کل بودجه عمرانی دولت در سال گذشته تقریبا 13 میلیارد تومان بوده بنابراین با آزاد سازی معاملات سهام عدالت دولت می تواند طرح های نیمه تمام را کامل کند.

طراح آزاد سازی خرید و فروش سهام عدالت در مجلس گفت: پیش نویس طرح آزاد سازی معاملات سهام در مجلس در حال نهایی شدن است و مقرر شده دولت لایحه ای در این زمینه از طریق وزارت اقتصاد ارائه کند بنابراین در صورتی که دولت تا آخر ماه جاری پیش نویس لایحه مذکور را به مجلس ندهد، طرح آزاد سازی معاملات سهام عدالت از طریق کمیسیون اقتصادی به صحن علنی ارائه می شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: زمان آزادسازی خرید و فروش سهام عدالت مشخص نشده است به دلیل اینکه پس از تصویب این طرح یا لایحه، معاملات سهام عدالت ممکن می شود البته این امکان نیز وجود دارد که موضوع به تایید مجلس نرسد.

بر اساس این گزارش؛ چندی پیش نیز رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفته بود قرار است طرح آزادسازی سهام عدالت قبل از ماه مبارک رمضان و یا نیمه اول آن به دولت ارایه شود.

پوری حسینی با بیان این که کلیات و جزییات این طرح پس از ارایه آن به دولت اعلام خواهد شد تصریح کرد: هرچند قرار است به میزان اقساط پرداخت شده سهام آزاد شود اما براساس پیش بینی این طرح می توان با بهره گیری از روش هایی اقساط این سهام را از محل دیگری نیز تامین و سهام بیشتری را آزاد کرد.

وی با اشاره به طرح قبلی آزادسازی سهام عدالت اضافه کرد: در طرح قبلی عبارتی به لایحه بودجه اضافه شد اما مجلس شورای اسلامی آن عبارت را حذف کرد و خواستار دریافت لایحه ای جداگانه در این زمینه شد.

وی ادامه داد: سهام عدالت پرتفوی 100 هزار میلیارد تومانی دارد و در مقایسه با درآمد عمومی 150 هزار میلیارد تومانی می توان گفت که 60 درصد درآمد عمومی کشور را در سال 92 و نصف این رقم را در سال 93 دارا است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: سود تخصیصی سهام عدالت تا پایان سال 92 حدود 14 هزار میلیارد تومان بوده که تا کنون کمتر از 10هزار میلیارد تومان آن به خزانه واریز شده و مابقی صرف افزایش سرمایه شده اما باید 44 هزار میلیارد تومان برای بدهی سهامداران سهام عدالت دریافت می شد که کمتر از 30 درصد دریافت شده و با این منوال امیدی برای دریافت طلب دولت در دو سال آینده وجود ندارد.
منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس