در فینال جام جهانی 1966 ضربه محکم جف هرست بعد از برخورد به تیر افقی دروازه‌ آلمان غربی روی خط فرود آمد، اما توفیق بهرامف كمک داور آذربایجانی الاصل با تصميمی جنجالی اين توپ را گل اعلام كرد تا با ثبت جنجالی ترین گل تاریخ جام جهانی نام خود را در تاريخ جاودانه كند.

روزشمار جام جهانی
ویژه نامه جام جهانی مشرق - بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این تورنمنت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرطرفدار توپ گرد را خواهند نوشت.

اگر پیگیر اخبار مربوط به جام جهانی در سرویس ورزشی مشرق بوده باشید، می دانید که مدتی است در بخش "اتفاقات جالب جام‌جهانی" با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف با کمک حروف الفبا (A-Z) پرداخته ایم و در 26 بخش این رویدادها را شرح خواهیم داد.

علاوه بر آن قصد داریم در 14 بخش(هفته) روزشمار جام جهانی 2014 که در سایت FIFA منتشر می شود را از 100 روز مانده به این رویداد مهم به رشته تحریر درآوریم بدین صورت که هر روزی که به جام جهانی نزدیک تر می شویم عدد آن روز را که نمایانگر یک شخصیت یا یک اتفاق تاریخی در این تورنمنت معتبر است را شرح می دهیم. تا روز افتتاحیه جام جهانی 2014 با 100 اتفاق و شخصیت مهم تاریخ جام جهانی با مشرق همراه باشید.

هفته اول روزشمار جام جهانی (100 تا 92) را در اینجا بخوانید
هفته دوم روزشمار جام جهانی (91 تا 85) را در اینجا بخوانید
هفته سوم روزشمار جام جهانی (84 تا 78) را در اینجا بخوانید
هفته چهارم روزشمار جام جهانی (77 تا 70) را در اینجا بخوانید



هفته پنجم (اعداد 69 تا 63)

69 روز مانده به جام جهانی: (15 فروردین 93 (4 آوریل 2014))

به گزارش مشرق، میانگین تماشاگر به ازای هر بازی در جام جهانی 1994 آمریکا 69 هزار نفر در هر بازی بود که بیشترین میزان حضور در تاریخ جام‌های جهانی محسوب می‌شود.

بیشترین میزبان تماشاگر در بازی‌های جام جهانی مربوط به جام جهانی 1994 آمریکا است که در مجموع 3 میلیون و 587 هزار و 538 نفر بازی‌های این جام را از نزدیک تماشا کردند که میانگین تماشاگر را به ازای هر بازی به 69 هزار نفر رساند.

روزشمار جام جهانی
پرتماشاگر‌ترین بازی در جام جهانی 94 بازی فینال بین ایتالیا و برزیل بود که 94 هزار و 164 نفر تماشاگر این دیدار را در استادیوم رز بال (Rose Bowl) از نزدیک مشاهده کردند؛ دیداری که در پایان 90 دقیقه با تساوی بدون گل به پایان رسید و برزیل موفق شد در ضربات پنالتی به پیروزی برسد. (**مشرق: ضربه پنالتی روبرتو باجو یکی از ماندگارترین صحنه های جام جهانی به شمار می رود.)

68 روز مانده به جام جهانی: (16 فروردین 93 (5 آوریل 2014))

میروسلاو کلوزه (Miroslav Klose) و گرد مولر (Gerd Muller) از آلمان با 68 گل زده به طور مشترک بهترین گلزنان آلمان محسوب می شوند. کلوزه این تعداد گل را در 131 بازی ملی بدست آورد اما گرد مولر تنها در 62 بازی این رکورد را از خود به جای گذاشت.
اکنون کلوزه این فرصت را دارد که با گلزنی در جام جهانی 2014 گرد مولر را از این حیث از پیش رو بردارد.

روزشمار جام جهانی
اما اتفاقی تاریخی نیز ممکن است رخ دهد؛ کلوزه با 14 گل در جام های جهانی تنها 1 گل با رکورد رونالدوی برزیلی فاصله دارد و می تواند تنها با زدن 2 گل در جام جهانی 2014 این رقیب برزیلی را از پیش رو بردارد.

67 روز مانده به جام جهانی: (17 فروردین 93 (6 آوریل 2014))

کارلوس کازلی (Carlos Caszely) شیلیایی در دقیقه 67 دیدار با آلمان در جام جهانی 1974 به اولین بازیکن تاریخ جام جهانی تبدیل شد که کارت قرمز می‌گیرد.

روزشمار جام جهانی

کارت زرد و قرمز از جام جهانی 1970 به فوتبال معرفی و مورد استفاده قرار گرفت (پیش از آن بازیکنان به وسیله داور به بیرون هدایت می شدند) اما هیچ بازیکنی در جام جهانی 70 از زمین اخراج نشد تا کارلوس کازلی بازیکن تیم ملی شیلی به دلیل خطا روی برتی فوگتس در جام جهانی 1974 با دریافت کارت زرد دوم از زمین اخراج شود و اولین اخراجی جام لقب گیرد.

** مشرق: اولین بازیکنی که توسط داور از زمین بیرون فرستاده شد پالاسیدو گالیندو (Plácido Galindo) بازیکن تیم ملی پرو در جام جهانی 1930 اروگوئه و در بازی برابر رومانی بود.

66 روز مانده به جام جهانی: (18 فروردین 93 (7 آوریل 2014))

به گزارش مشرق، برای انگلیسی‌ها 66 تنها یک معنا دارد و آن هم تنها قهرمانی در تاریخ جام جهانی فوتبال در سال 1966 در کشور خودشان که با شکست دادن آلمان غربی در فینال اتفاق افتاد.

در این دیدار سر جف هرست (Geoff Hurst) موفق شد در فینال هت تریک کند که به اولین بازیکنی تبدیل شود که در دیدار فینال هت تریک کرده است. البته هنوز سرنوشت یکی از گل های او مشخص نیست ؛ در وقت‌های اضافه که دو تیم 2-2 بودند، هرست با شوتی محكم توپ را از تيلكوفكسكی دروازه‌بان تيم ملی آلمان گذراند اما توپ بعد از برخورد به طاق دروازه‌ درست مثل صحنه زیر بيرون آمد، در آن روز توفیق بهرامف كمک داور آذربایجانی الاصل با تصميمی جنجالی اين توپ را گل اعلام كرد تا با ثبت جنجالی ترین گل تاریخ جام جهانی نام خود را در تاريخ جاودانه كند. 

روزشمار جام جهانی

فیلم ضربه مشکوک جف هرست که گل اعلام شد را در زیر ببینید:

دانلود

البته جف هرست بعد از این گل یک گل دیگر هم زد تا انگلیس 4-2 برنده و قهرمان شود. البته 44 سال بعد در جام جهانی 2010 گل صحیح و بسیار واضح تر لمپارد به آلمان توسط داور گل اعلام نشد تا به نوعی انتقام گل هرست گرفته شده باشد! انگلیس هنگام زده این شوت 2-1 عقب بود و اگر کمک داور این گل را اعلام می کرد شکست تاریخی و تحقیرآمیز 4-1 انگلیس برابر آلمان در تاریخ ثبت نمی شد.

فیلم گل صحیح فرانک لمپارد به مانوئل نویر؛ دیدار انگلیس - آلمان جام جهانی 2010

دانلود
** مشرق: در تاریخ جام جهانی نام یک بازیکن دیگر هم به عنوان اولین هت تریک کننده ثبت شده است؛ "لازلو" بازیکن تیم ملی مجارستان در جام جهانی 1982 البته با این تفاوت که وی به عنوان اولین بازیکن تعویضی این رکورد را خلق کرد.

65 روز مانده به جام جهانی: (19 فروردین 93 (8 آوریل 2014))

به گزارش مشرق، روماریو در اولین دیدار حضور خود در جام جهانی تنها 65 دقیقه به میدان رفت. روماریو 23 ساله در جام جهانی 1990 ایتالیا همراه تیم ملی برزیل حضور داشت اما مصدومیت باعث شد تنها 65 دقیقه در این جام به میدان رود. (**مشرق: روماریو در سومین دیدار گروهی برزیل مقابل اسکاتلند برای اولین بار به میدان رفت و در دقیقه 65 مصدوم شد و جای خود را به مولر داد و اتفاقا مولر تک گل پیروزی بخش برزیل را در این دیدار به ثمر رساند. برزیل در مرحله یک هشتم نهایی با شکست 1-0 برابر آرژانتین حذف شد.)

روزشمار جام جهانی

چهار سال بعد در آمریکا شرایط برای او و برزیل فرق کرد. روماریو توانست در جام جهانی 1994 ستاره تیمش شود و برزیل را به قهرمانی برساند. او در این جام زوج خطرناکی با به‌به‌تو تشکیل داده بود و موفق شد 5 گل به ثمر برساند. درخشش روماریو باعث شد کفش طلای مسابقات جام جهانی 1994 را کسب کند تا بعد از پله دومین بازیکن برزیلی باشد که به عنوان برترین بازیکن جام معرفی می شود.

64 روز مانده به جام جهانی: (20 فروردین 93 (9 آوریل 2014))

به گزارش مشرق، مسابقات جام جهانی فوتبال 2014 برزیل در مدت یک ماه و یک روز و با برگزاری 64 دیدار پیگیری خواهد شد، و این در حالیست که نخستین دوره مسابقات جام جهانی در سال 1930 با حضور 13 تیم و فقط در مدت 17 روز برگزار شد.
در آن دوره تیم ها به یک گروه چهار تیمی و سه گروه سه تیمی تقسیم شدند و در پایان مرحله گروهی تیم های اول هر گروه به طور مستقیم به مرحله نیمه نهایی صعود کردند.

روزشمار جام جهانی
اروگوئه میزبان اولین جام جهانی بود و در نهایت نیز با برتری 4 بر 2 مقابل آرژانتین موفق به کسب نخستین عنوان قهرمانی در این مسابقات شد.

63 روز مانده به جام جهانی: (21 فروردین 93 (10 آوریل 2014))

آلن شیرر در طول 8 سال بازی در تیم ملی 63 بار به میدان رفت. مهاجم سابق نیوکاسل و بلکبرن که 30 گل ملی به ثمر رساند در 34 بازی کاپیتان سه شیرها بود. شیرر به همراه نت لافتاوس و تیم فینی مشترکا در رده ششم برترین گلزنان ملی انگلیس قرار دارد. (**مشرق: بابی چارلتون، گری لینه کر، جیمی گریوز، مایکل اوون و وین رونی به ترتیب با 49، 48، 44، 40 و 38 گل در رده های اول تا پنجم هستند).

جنجالی‌ترین گل تاریخ جام جهانی +فیلم و تصاویر// آماده انتشار
با این وجود شیرر به همراه تیم ملی انگلیس در راه صعود به جام جهانی 1994 آمریکا ناکام ماند و تنها موفق شد در یک جام جهانی (1998 فرانسه) حضور پیدا کند و در 4 بازی 2 گل به ثمر برساند.

** هفته ششم روزشمار جام جهانی (62 تا 56) را در اینجا ببینید....

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    0 0
    عالی بود. مثل همیشه
  • سوشا ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    دو تا فیلم‌ها مثل همدیگه هستش لطفا عوضش کنید!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس