کد خبر 293983
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۸

زعفران به عنوان مهم‌ترین محصول کشاورزی استان خراسان رضوی از نظر صادرات نیز اهمیت ویژه‌ای برای کشور دارد و ایران همواره در صدر تولیدکنندگان این محصول در جهان قرار گرفته است.

 به گزارش مشرق، حفظ جایگاه طلای رخ و ارتقای آن نیازمند نگاه ویژه مسئولان است تا ایران بتواند همچنان در تولید و صادرات زعفران در دنیا مطرح باشد چرا که رقبا منتظر ما نمی‌مانند.

به نظر می‌رسد در حال حاضر "قاچاق زعفران به افغانستان و فروش زعفران ایرانی با برند افغانی" مهم‌ترین مشکل این محصول است که البته با اجرایی کردن طرح جامع زعفران این مشکل حل شدنی است؛ طرحی که هنوز منتظر تخصیص ردیف اعتباری مانده است و در روزهای پایانی سال 92 مسئولان در مورد فراز و نشیب‌های زعفران در این سال سخن می‌گویند.

اخذ کد ملی کشاورز از صادرکننده باعث افزایش قاچاق می‌شود

در این زمینه غلامرضا میری - رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران مشهد -  گفت: تولید زعفران نسبت به سال گذشته 20 تا 25 درصد افزایش داشت و در حال حاضر حدود 83 هزار هکتار زمین در کشور زیر کشت زعفران است.

وی با بیان اینکه آمار تولید زعفران در کشور دقیق نیست، اظهار کرد: سال گذشته تولید زعفران حدود 180 تا 200 تن بود که امسال این آمار طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان به 200 تا 250 تن رسید البته طبق مشاهدات ما و گفت‌وگو با کشاورزان، تولید زعفران بین 250 تا 300 تن بوده است.

افزایش 34 درصدی تولید زعفران


میری درباره صادرات زعفران و بازار داخلی اظهار کرد: در چهار ماهه بعد از تولید زعفران (آبان، آذر، دی و ‌بهمن) نسبت به مدت مشابه سال 91 صادرات به دلیل رفع موانع از جمله لغو عوارض و تعهداتی که از صادرکنندگان گرفته می‌شد 34 درصد افزایش یافت.

او با اشاره به اینکه در بهمن امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد کاهش صادرات داشتیم، گفت: سازمان امور مالیاتی خراسان رضوی در راستای اجرای ماده 169 مالیاتی به منظور شفاف‌سازی صادرات کشور اقدام به اخذ کد ملی کشاورز از صادر کنندگان کرد و این اتفاق تنها در خراسان رضوی رخ داد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران مشهد ادامه داد: از آنجاکه کشاورزان به دلایل مختلف از ارائه کد ملی به صادرکننده امتناع می‌کنند اخذ کد ملی کشاورز از صادرکننده توسط امور مالیاتی مشکلات زیادی را برای صادرکنندگان به وجود آورده و این باعث افزایش قاچاق در بهمن ماه شده که به نفع اقتصاد کشور نیست.

اراضی زعفران شناسنامه‌دار می‌شوند

وی با اشاره به اینکه اخذ کد ملی کشاورز وظیفه صادرکننده نیست، اظهار کرد: جهاد کشاورزی درصدد اجرای طرح جامع زعفران است که طی آن تمامی زمین‌های کشاورزی زعفران دارای شناسه می‌شوند اما تا اجرای نهایی این طرح چنانچه اخذ کد ملی از صادرکننده ادامه یابد قاچاق زعفران افزایش خواهد یافت چرا که صادرات برای صادرکننده با مشکل مواجه می‌شود.

میری اظهار کرد: اتحادیه فروشندگان و صادرکنندگان زعفران به منظور شفاف‌سازی تولید زعفران آمادگی دارد که آدرس و اسامی کسانی که به صورت زیرزمینی زعفران تولید می‌کنند و در واقع دلال هستند به اداره مالیاتی معرفی کنند.

بیشترین زعفران ایرانی به افغانستان قاچاق می‌شود


وی با اشاره به اینکه هیچ گاه از قاچاق زعفران آماری در دست نیست، گفت: زمانی که صادرات کاهش یابد و هیچ دلیلی برای این کاهش وجود نداشته باشد، مشخص می‌شود که زعفران به جای صادرات قاچاق می‌شود.

میری ادامه داد: بیشتر زعفران کشور معمولا به افغانستان قاچاق می‌شود چراکه این کشور تولید کننده زعفران است و می‌تواند زعفران ایرانی را به عنوان زعفران افغان صادر کند، بخش اندکی از زعفران کشور نیز به ترکیه قاچاق می‌شود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران مشهد با اشاره به اجرای طرح جامع زعفران توسط جهاد کشاورزی اظهار کرد: از اداره دارایی و امور مالیاتی خراسان رضوی تقاضا داریم تا زمانی که این طرح آماده اجرای کامل و بهره‌برداری است صادرکنندگان را از اخذ کد ملی معاف کنند.

پیگیری برای تخصیص اعتبارات طرح جامع زعفران


منطقه خراسان، رامین اسمی - مسئول زعفران جهاد کشاورزی خراسان رضوی - با بیان اینکه زعفران تنها محصول دارای برنامه و نقشه راه در استان است، اظهار کرد: در حال حاضر طرح جامع زعفران منتظر تخصیص ردیف اعتباری است و هنوز اعتبارات این طرح مشخص نشده، ما بارها پیگیر اعتبارات این طرح بوده‌ایم و در سال آینده نیز پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: طرح جامع زعفران طرح کاملی است و برای اینکه بتوانیم در سطح بین‌المللی از سایر رقبا عقب نمانیم و تولید این محصو ل را بهبود ببخشیم، اجرای این طرح الزامی است.

اسمی فضای کلی حاکم بر بازار زعفران را مطلوب ارزیابی و اظهار کرد: به رغم تحریم‌ها و شوک‌هایی که در نتیجه مذاکرات به بازار وارد می‌شد، وضعیت بازار نسبت به سال گذشته بهتر بود.

تخصیص 200 میلیون تومان اعتبار ملی برای تولیدکنندگان زعفران

وی از تخصیص 200 میلیون تومان اعتبار ملی برای تولیدکنندگان زعفران استان خبر داد و گفت: در حال حاضر سالانه به ازای هر هکتار یک میلیون تومان یارانه به کشاورزان پرداخت می‌شود و درصددیم تا در سال آینده این اعتبار افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در سال جاری 248 تن زعفران در استان تولید شد، اظهار کرد: این مقدار نسبت به سال گذشته 48 تن افزایش یافته و میانگین تولید در واحد سطح نیز از 3.4 کیلوگرم در هکتار به 3.8 کیلوگرم در افزایش یافته است.

 لغو اخذ مالیات‌های صادراتی و عوارض گمرکی که در سال جاری محقق شد، کمک شایانی به صادرات کشور کرد.

در حال حاضر و با توجه به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تاکید بر افزایش صادرات غیر نفتی، امید است زعفران به عنوان یک کالای با ارزش و استراتژیک بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا شاهد از دست دادن بازار جهانی و قاچاق این محصول ارزشمند نباشیم.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس