کد خبر 344285
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹

بزرگ ترین و بهترین تولید کننده زعفران در جهان، سالانه 7 تن زعفران بسته بندی از کشورهایی چون برونئی، تانزانیا و موریس وارد می کند.

 به گزارش مشرق، قبول دارید که هر کشوری نمی‌تواند همه محصولات مورد نیاز بازار خود را تامین کند؟ اگر پاسختان مثبت باشد گام اول برای پذیرش واردات را برداشته‌اید. با این حال افرادی هستند که معتقدند واردات باید در حد «نیاز» باشد و کسانی دیگر معتقدند باید درهای تجارت را باز گذاشت. اگر به میل گروه دوم عمل کنیم؛ پای واردات «عجیب» به فهرست اقلام وارد شده در گمرک باز می‌شود.

این گزارش فهرست این عجایب را بررسی می کند. البته همین اول تکلیف مان را روشن کنیم. منبع ما برای تهیه این فهرست، فهرست گمرک در سال 1391 است. از آن فهرست هم جستجو را محدود کردیم به اقلام وارداتی که بیش از ده میلیون تومان ارزش دارند تا واقعا واجد وصف «تجاری» باشند. البته بعضا حجم کل واردات را هم بررسی کردیم.

1. دو تن وسایل و اشیای سر میز آشپزخانه از عمان وارد حوزه تجاری فرودگاه امام خمینی(ره) شده است. این اقلام 8000 دلار قیمت داشته اند و ارزش ریالی آنها کمی بیش از ده میلیون تومان ثبت شده است. این به آن معناست که یک شیء تزئینی یک کیلویی فقط 5000 تومان ارزش دارد. برای همین، اگر به بازار می روید و 50 هزار تومان پول همان جنس چینی را می دهید، بدانید و آگاه باشید که کلاه گشادی سرتان گذاشته اند.

2. حالا که حرف کلاه شد خوب است بدانید که نزدیک به دو میلیارد تومان انواع کلاه از کشورهای مختلف وارد ایران شده است. اغلب این کلاه ها از کشورهای منطقه آسیای مرکزی یا عراق خریداری شده اند. باید امیدوار بود که کیفیت محصولات این کشورها خوب باشد چون در واردات کلاه هم می شود کلاه سر آدم برود.

3. در حالی که داخل کشور نشریات زیادی وجود دارد و بحران مخاطب در رسانه چاپی بیداد می کند؛ واردات نزدیک به 60 تن انواع روزنامه و نشریه از گرجستان، به ارزش 45 میلیون تومان کمی عجیب است. البته ظاهرا این محموله، محموله نشریات خارجی وارد شده به ایران است که توسط یک موسسه دولتی وابسته به وزارت ارشاد صورت می گیرد. ماجرا کمی عجیب تر می شود وقتی بدانید اغلب این نشریات یکی دو هفته بعد از چاپ در برخی مغازه های خاص تهران توزیع می شود. به این ترتیب شما می توانید خبر دو هفته قبل را امروز بخوانید. خیلی هم عالی!

4. بستنی و دیگر شربت های یخ زده نام جنسی است که از امارات متحده عربی وارد شده و در گمرک نوشهر به ثبت رسیده است. نفس این که با این همه واحد تولید لبنیات در کشور بستنی وارد کنیم و این که ورودی از امارات در نوشهر ثبت شود جالب توجه است. البته برای ما که بستنی هایمان در فاصله مغازه تا خانه آب می شد؛ آوردن یک کالا از دبی و ثبت واردات آن در نوشهر که با هم نزدیک به 2500 کیلومتر فاصله دارند؛ خود جزو عجایب است.

5. اگر شما هم جزو افرادی باشید که مراسم سنتی سبزی خشک کردن، با همه مراحلش از خرید و پاک کردن و شست وشو گرفته تا پهن کردن در اقصی نقاط منزل، با حضور اغلب افراد فامیل، معمولا خانم ها، با هزار حرف و حدیث و غیبت را برگزار می کنید، جالب است بدانید که نزدیک به دو تن سبزی خشک کرده از کویت، بدون هیچ کدام از این قشقرق ها وارد گمرک یزد شده است. البته حجم کلی واردات این قلم کالا نزدیک به 652 تن است و حتی از کشورهایی مثل دانمارک هم سبزی خشک شده وارد ایران شده است!

6. وقتی سر کوچه تان سنگکی باشد و دو کوچه بالاتر یک بربری خوب ، چه نیازی است که نان را از کشور بیگانه وارد کنید؟ برخی ها گوششان به این حرف ها بدهکار نیست و از این روست که نزدیک به 55 هزار تن نان و البته خمیر وارد کشور شده است. صادرکننده این محموله ها متفاوتند. از جیبوتی گرفته تا آلمان. اما آن محموله ای که در فهرست ما قرار گرفته از گرجستان وارد آستارا شده و 4000 دلار ارزش ارزی داشته است. باید امیدوار بود که حداقل با این خمیر و نان های وارداتی، کمی از میزان جوش شیرین در نان داخلی کاسته شود.

7. کدو را شاید بتوان یکی از اولین چیزهایی دانست که هر ایرانی با آن آشنا می شود. این موضوع به لطف داستان سنتی کدو قلقله زن صورت گرفته است، اما باید دانست که برای برخی افراد، کدو چیزی بیشتر از یک داستان است. در فهرست واردات سال 1391 آمده 11 تن کدو از افغانستان وارد گمرک بازارچه ماهیرود شده است. جالب است بدانید کل حجم واردات کدو به کشور در مرز ده میلیون دلار می ایستد.

8. قیچی، یکی دیگر از کالاهای وارداتی عجیب به کشور است. حالا که ما مهارت خوبی در ساخت اجسام برنده مثلا در زنجان داریم؛ آیا الصاق دو سطح برنده با یک پیچ و طراحی دو دسته این قدر کار سختی است که مجبور شویم 26 میلیون تومان انواع قیچی از ایتالیا و افغانستان و ترکمنستان وارد کنیم؟

9. در ستون عجایب واردات باید از یک قلم کالا هم یادکرد که البته کل میزان ارزش ریالی آن، کمی بیش از یک میلیون تومان است. از سه کشور تاجیکستان، پاکستان و عراق 300 کیلو «عصا، عصای صندلی شو، شلاق و تازیانه تعلیمی» وارد کشور شده است. جالب این که گمرک ورودی همه این کالاها، مشهد بوده است.

10. آخرین حرف این ستون کمی دردآور است. بزرگ ترین و بهترین تولید کننده زعفران در جهان، سالانه 7 تن زعفران بسته بندی وارد می کند. در ستون واردکنندگان نام کشورهایی چون برونئی، تانزانیا و موریس دیده می شود، کالاها اغلب وارد گمرک های استان خراسان می شود و 24 میلیون دلار ارز به همین دلیل از ایران خارج می شود. منتظر نیستید که بگویم کجای این واردات عجیب است؟

منبع: جام‌جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    ان هذا لشئ عجاب !!!
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    البته این نکته رو در نظر بگیرین که بعضی شرکت های ما جنس رو به خارج برده(کشور های همسایه) و اونجا بسته بندی میکنند و بعد وارد کرده به قیمت بالاتر میفروشند
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    0 0
    روحانی مچکریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس