کد خبر 273174
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۵

در سالروز ميلاد عيسى مسيح پيامبر الهى ؛ مراسم تقدیر از پدید آورندگان کتاب فاخر ایران سرزمین صلح وادیان اثرمشترک دکتر مسعود فروزنده و عباس تحويلدار شب گذشته در دانشگاه ادیان ومذاهب برگزار شد.

به گزارش مشرق به نقل از شریان نیوز، برخى فکر می کنند گفتگو ى ادیان به معناى مسلمان يا مسيحى کردن ديگران است.

در سالروز ميلاد عيسى مسيح پيامبر الهى ؛ مراسم تقدیر از پدید آورندگان کتاب فاخر ایران سرزمین صلح وادیان اثرمشترک دکتر مسعود فروزنده و عباس تحويلدار شب گذشته در دانشگاه ادیان ومذاهب برگزار شد.

در این مراسم که با حضور حجت الاسلام والمسلمین نواب رییس دانشگاه اديان ومشاور فرهنگی رییس مجلس شورای اسلامی و تعدادی از اساتید و صاحب نظران حوزه ادیان برگزار شد، حجت الاسلام مسجد جامعی، حجت الاسلام صالحی و دکتر لگن هاوزن در نقد و بررسی کتاب به سخنرانی پرداختند.

دکتر لگن هاوزن فيلسوف و دين شناس امريکايى در اين مراسم سخنانى کوتاه و جذاب ايراد کرد که در بخشي از ان اشاره به ان داشت برخى متدينين به اشتباه فکر ميکنند گفتگوى اديان به معناى مسلمان کرد ديگران است که اين يک اشتباه مهلک است ما در گفتگوى با اديان ديگر بايد به نقاط قوت بهترى دست يابيم و معرفت و ايمان خود را ارتقا دهيم نه انکه انها را به انواع روشها به دين خود متمايل سازيم يا هدفمان از اين گفتگو صرفا تغيير کيش انها باشد .دکتر لگن هاوزن ادامه داد: چندی قبل یک زوج مسیحی از خارج از کشور میهمان ما بودند که آنها را به اصفهان برده بودیم ودر اصفهان تعدادی از دختران مسلمان با این زوج آشنا شدند و پس از ابراز علاقه به این زوج گفتند شما که انقدر خوب هستید چرا مسلمان نیستید! زوج مسیحی در پاسخ به آنها گفتند اینکه ما به ایران آمدیم تا تمدن  وتفکرات اسلامی را بهتر بشناسیم بخاطر این نیست که مسلمان بشویم بلکه برای این است که مسیحی بهتری بشویم.

دکتر هاوزن که با شعف و احساس سخن ميراند گفت :من آن روز از آنها این نکته بزرگ را یاد گرفتم که گفتگووهمزیستی با سایر ادیان می تواند به این نتیجه برسد که ما مسلمان بهتری باشیم.

من بارها از سوى برخى مقامات شنيده ام که پرسيده اند چند نفر در بحث گفتگوى اديان با گفته هاى شما مسلمان شدند و وقتى جواب ميدهيم کسى مسلمان نشد ميگويند فعاليتهاى شما چه فايده اى دارد ؟ اين نتيجه گيرى غلط است ما بايد کارى کنيم که فضاى مناسب بين اديان بوجود ايد و بجاى رقابت و مسابقه در تغيير کيش به اهداف و غايات دين توجه کنيم و درک خودمان از اديان ديگر تصحيح کنيم چرا که شايد از اين تعامل به ايمان و معرفت عميقترى برسيم .

دکتر لگن هاوزن با اشاره به سفر اخیر خود به آلمان برای شرکت در یک کنگره افزود: در این کنگره من سخنان خود را ارائه کردم بعد زا سخنرانی یک استاد آلمانی پیش من آمد که به اتفاق همسر ودختر 7ساله اش در کنفرانس شرکت داشت و گفت که سخنان شما  توجه دخترم را جلب کرد وهمینجا براساس سخنان شما نقاشی کشید که به من هدیه داد، آن نصویر گل بزرگی بود که داخل گلبرگهایش گلهای کوچکتری وجود داشت ودختر نوشته این اسلام است که سایرادیان در درون آن قرار می گیرد، که سخن بزرگی بود ودر واقع همه حرف ما این است که اسلام نیامده با سیار ادیان بجنگد و آنها را از بین ببرد بلکه همه ادیان در مجموعه اسلام می توانند وجود داشته باشند و شکوفا شوند.

دکتر مسعود فروزنده نویسنده کتاب نیز با عنوان کردن اینکه ایران از ابتدا پناهگاه همه ادیان آسمانی بوده است تاکید کرد که مستبد ترین شاهان ایران نیز به مسیحیانی که به ایران پناه آوردند ، اسکان دادند واز آنها حمایت کردند شاهان هخامنشي به يهوديان بى پناه اجازه سکونت و ساخت معبد دادند و در دورههاى بعدى در ايران بعد از اسلام عموم حکومتها  رفاه و امنيت ارامنه و اشوريان و يهوديان را تامين ميکردند داراى محله و بازار بودند و در تجارت و صنعت و بعدها در سياست نقش موثرى داشتند.

عباس تحویلدار عکاس این مجموعه فاخر نیز با عنوان کردن اینکه تمامی ادیان توحیدی مبدا ومقصدی واحد دارند افزود: پس از انتشارسفرنامه هند احساس کردم که این وظیفه را دارم که واقعیت را درمورد ایران و وضعیت همزیستی ادیان در آن به تصویر بکشم و در این مسیر دشوار آنچه را که دیدم ثبت کردم.

حجت الاسلام نواب رییس دانشگاه ادیان نیز در خاتمه مراسم با اعجاب انگیز خواندن این اثر گفت: باید همه تلاش کنیم که ادیان توحدی مسیری برای بهرت شدن جهان برای زندگی شوند واگر نمی توانیم مشکلی از جهان حل کنیم دست کم به نام دین مشکلی به دنیا نیافزاییم.


رییس دانشگاه ادیان در خاتمه گفت: امیدوارم این گونه کارها ادامه یابد و ما دست کسانی که مانند این مجموعه تصویری واقعی از وضعیت ادیان در ایران را به دنیا ارائه کرده و راه رابر مسیر گفتگو وهمزیستی مسالمت آمیز ادیان بگشایند می بوسیم.

اقاى چهيلى رييس انجمن صابئين مندايى ( پيروان حضرت يحيى - ساکن خوزستان ) ضمن تشکر از داشگاه اديان و عرفان و برگذارى چنين مراسمى گفت ما منداييان  خوشحاليم که در امنيت و ازادى
در ايران زندگى ميکنيم و از حضرت ايه الله خامنه اى که صابئين مندايى را اهل کتاب قلمداد کردند تسکر و قدردانى ميکنيم ، من معتقدم تمامى اديان يک هدف واحد دارند و ان تربيت و رشد اخلاق در تمامى زمينه ها ست چه در عرصه خانواده و يا در سياست و اقتصاد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس