محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی دولت اصلاحات که هفته گذشته با حکم رئیس‌جمهور به سمت معاونت اجرایی دولت منصوب شد، در گفت‌وگویی با سایت تدبیر و امید به اظهارنظر درباره انتخابات پیش‌روی مجلس پرداخت.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***



مذاكره هسته‌يي در بيم و اميد

اعتماد نوشت: سرانجام مسافران سويس راهي شهر پارك‌ها و فواره‌ها شدند؛ شهري خوابيده در دل كوه‌هاي آلپ كه قرار است مهم‌ترين رويداد هسته‌يي ايران را ميزباني كند. هفته‌هاست كه شهر آرام ژنو، مقر مذاكرات هسته‌يي امروز، به شهري پرهياهو و مركز خبرهاي رسانه‌هاي جهان بدل شده است. حالا همه چشم‌ها به قلب قاره اروپا، سويس دوخته شده تا شاهد يكي از مهم‌ترين رويدادها پس از شش ماه توقف مذاكرات از دولت دهم تا دولت حسن روحاني باشد. بر اين اساس روز گذشته هواپيماي هيات ايراني به سرپرستي محمدجواد ظريف، مذاكره‌كننده ارشد جمهوري اسلامي تهران را به مقصد ژنو ترك كرد. قرار است وزير امور خارجه درصدر هيات سياسي، فني و حقوقي با بسته‌يي متفاوت و جديد به استقبال گروه 1+5 برود كه به نظرمي رسد دير زماني است براي اين رويداد مهم اتمي در «كاخ ملل» به انتظار نشسته‌اند.

هر دو طرف بناي سازگاري داشته و هر كدام هر آنچه در چنته داشته‌اند به‌كار گرفته‌اند تا نتيجه‌يي متفاوت با مذاكرات گذشته را رقم زنند. از تغيير تركيب هيات امريكايي گرفته تا توصيه‌هاي كاترين اشتون براي مثبت نگه داشتن فضاي مذاكرات، از پيشنهاد ظريف گرفته كه قرار است اين‌بار در پاورپوينت به شش كشور طرف مذاكره ارائه شود تا ملاقات‌هاي تهران با طرف‌هاي چيني. همه‌چيز براي يك گفتمان هسته‌يي قوي آماده است. ظاهرا طرف‌هاي مذاكره‌كننده مثل مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا خانم كاترين اشتون، امريكا، روسيه، انگليس، فرانسه، چين و آلمان همچنين تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي ايران، هيچ‌كدام نمي‌خواهند بدون توافق اوليه ميز خود را ترك كنند. توافقي محكم كه به تعبير جان كري، وزير خارجه ايالات متحده همان « باز شدن پنجره ديپلماسي با ايران» است. تهران هم قرار است با دستاني پر، دور جديد گفت‌وگوها را آغاز كند. طرح جديدي كه حاوي پيشنهادات «سازنده، واقع بينانه و منطقي» است.


گره مذاكرات هسته‌اي كجاست؟

روزنامه تهران امروز نوشت: مذاكرات بايد در سطح وزرا برگزار شود زيرا اگر مذاكرات در اين سطح برگزار شود مي‌توان اميدوار بود كه روند مذاكرات به نتيجه مطلوب نزديك شود، چراکه وزرا در مذاكرات با اختيار تام وارد مي‌شوند و اين موضوع باعث مي‌شود چنانچه در روند مذاكره پيشنهاد في‌البداهه داده شود وزيران بتوانند درباره اعمال شدن پيشنهاد يا رد آن تصميم‌گيري كنند

از همان روز كه محمدجواد ظريف بر مصدر وزارت امور خارجه نشست، زمزمه‌هاي انتقال پرونده هسته‌اي از شوراي‌عالي امنيت ملي به دستگاه ديپلماسي آغاز شد. يكي از اولين اظهارنظرهاي هسته‌اي ديپلمات كهنه كار ايراني هم تاكيدش بر لزوم مذاكره اعضاي 1+5 و ايران در سطح وزرا بود. امري كه اگر چه در روزهاي اوليه پس از انتقال پرونده هسته‌اي به وزارت امورخارجه با سكوت اعضاي 1+5 مواجه شد اما توافق ظريف و اشتون براي اولين مذاكرات هسته‌اي دولت روحاني آشكار ساخت كه اعضاي 1+5 با همان تركيب قبلي به ژنو خواهند آمد. اين اتفاق اما سبب نشد تا محمدجواد ظريف از خواسته خود عقب نشيني كند و در نهايت اعلام كرد با وجود عدم شركت ساير اعضاي طرف مذاكره با ايران در سطح وزير، در نشست افتتاحيه مذاكرات ژنو حضور خواهد يافت. وي البته اظهار اميدواري كرده تا در پايان نشست دو روزه ايران و 1+5، طرفين به چارچوبي براي توافق دست پيدا كرده باشند. تاكيد و اصرار ايران بر حضور وزراي خارجه در مذاكرات بيش از هرچيز از بي‌اعتمادي ايران به طرف مذاكره حكايت دارد.

واقعيت اين است كه در مذاكرات انجام شده بخصوص در سال‌هاي گذشته، در بزنگاه توافق و پيشنهادات، طرف مقابل از آنجا كه در سطوحي پايين‌تر از وزير خارجه شركت مي‌كردند، هرگونه توافق با ايران را به ارجاع طرح و پيشنهاد به پايتخت‌هاي خود موكول كرده و عملا فضا را براي هرگونه توافق بسته و مذاكرات را به مذاكرات بعدي ارجاع مي‌دادند. نكته اينجاست كه اگر مذاكرات هسته‌اي در سطح وزيران برگزار شود در اصطلاح به آن «آزمون فيصله بخش» مي‌گويند؛ يعني طرفين از آنجايي‌كه توان تصميم‌گيري درباره موضوعي را دارند، بدون موكول كردن آن به جلسه ديگر، تصميم‌گرفته و بعد از مدتي نه چندان طولاني مذاكرات به سر منزل مقصود خواهد رسيد. در ميان طرفين مذاكره با ايران، آمريكايي‌ها بيش از ديگران به «كش پيدا كردن» موضوع هسته‌اي ايران از خود علاقه نشان مي‌دهند و به دليل فعاليت شديد و موثر لابي صهيونيسم در هيات حاكمه آمريكا، عملا علاقه چنداني به حل موضوع هسته‌اي در آمريكا وجود ندارد.

نبايد منتشر مي‌شد!

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه طرح موضوع امكان حذف شعار مرگ بر آمريكا در شرايط كنوني آيا اقدامي غيرلازم و در زمان نامناسب نبود؟ گفت: اين خاطره مربوط به سال‌ها قبل است و مسئول سايت بدون هماهنگي اقدام به انتشار آن در اين زمان كرد كه اقدامي نادرست بود. وي افزود: به دفتر تاكيد كرده‌ام افراد بدون هماهنگي و اطلاع قبلي از انتشار مطالب منتسب به من خودداري كنند.


پشتک وارو زدن اوباما مقدمه شکست مذاکرات ژنو است

«اگر غرب انعطاف به خرج دهد ممکن است بن‌بست مذاکرات هسته‌ای با ایران شکسته شود اما متأسفانه دلیل و شاهد چندانی برای اثبات رویکرد جدید در قدرت‌های غربی که به اقدامات تنبیهی و دیپلماسی زور عادت کرده‌اند، مشاهده نمی‌شود.»

بر اساس گزارش روزنامه کیهان، روزنامه آسیاتایمز ضمن ارائه این تحلیل نوشت: برعکس، دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکا با تاکید بر توقف همه فعالیت‌های غنی‌سازی در ایران، گام‌های بزرگی به عقب برداشته است.
کاوه افراسیابی استاد دانشگاه‌های آمریکا در ادامه تحلیل آسیاتایمز نوشت: به رغم برخی تلاش‌های انجام گرفته برای اعتمادسازی در سپتامبر و اکتبر گذشته، امید چندانی به موفقیت مذاکرات آینده درژنو نیست.
وی افزود: مذاکرات آتی به نتیجه‌ای شگفت‌انگیز دست نخواهد یافت زیرا مواضع قدرت‌های غربی به مدیریت آمریکا درباره همکاری با «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری میانه‌روی ایران لفاظی‌ای بیش نیست و فاقد جوهره لازم برای ارائه پیشنهادی جدید برای دستیابی به توافقی هسته‌ای است.
به نوشته آسیاتایمز «احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات آتی هم چون مذاکرات گذشته با توجه به اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا که گفته بود بسته پیشنهادی جدید به ایران ارائه نخواهد شد، افزایش یافته است. این به معنای تکرار همان مواضع قدیمی یعنی ارائه پیشنهادهایی محدود درباره لغو تحریم [طلا و پتروشیمی] به ازای خواسته‌های گزاف از این کشور درباره برنامه هسته‌ای‌اش است.»

مقایسه گفتمان دولت اعتدال با «هلو انجیری»

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری دوران اصلاحات،‌ طی یادداشتی در ماهنامه مهرنامه، دولت یازدهم را جیره‌خوار گفتمانی دو طیف راست سنتی و اصلاح‌طلب و نوعی «هلو انجیری» خوانده است.

به گزارش جام جم، محمدرضا تاجیک در این یادداشت با متهم کردن دولت روحانی به نداشتن پایگاه مردمی می‌نویسد: «حواریون این جریان را عمدتا باید در تکنوکرات‌ها، بروکرات‌ها و قشری از بازاری‌ها، تجار و زمینداران جستجو کرد. نبود پایگاه اجتماعی گسترده مردمی، این جریان را به نوعی جیره‌خوار دو جریان اصلی جامعه یعنی راست سنتی و اصلاح‌طلبی ‌کرده است و از این‌رو، این جریان جغرافیای فعالیت خود را در جایی در میانه آن دو قرار داده و در هنگامه تسابق و رقابت سیاسی تلاش می‌کند در قاب و قالب «هلو انجیری» ظاهر شود تا هلویی‌ها و انجیری‌های جامعه را به طرف خود جذب کند.»

من رویم آن طرف بود، متوجه زلزله نشدم!

کیهان نوشت:
گفت: روزنامه‌ حامی آقای هاشمی درباره این ادعا که «حضرت امام(ره) با حذف شعار مرگ بر آمریکا موافق بودند» از وی سؤال کرده و ایشان گفته است؛ این مطلب بدون هماهنگی من روی سایت رفته بود!
گفتم: ولی چند هفته است که سایت آقای هاشمی روی این ادعا مانور می‌دهد، چطور روزنامه‌ حامی ایشان تازه به فکر این سؤال افتاده است؟!
گفت: علاوه بر این، ادعای ایشان طی چند هفته اخیر تیتر اول همه روزنامه‌های زنجیره‌ای و سایت‌های وابسته به فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 و تفسیر و تحلیل رسانه‌های خارجی بوده است. یعنی این روزنامه تا حالا متوجه هیچ‌کدام از این موارد نشده بود؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! از شخصی پرسیدند؛ متوجه شدی که دیشب زلزله آمده بود؟! گفت؛ نه! من رویم آن طرف بود!

پیش‌بینی محمد شریعتمداری از ترکیب مجلس دهم

جام جم نوشت: محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی دولت اصلاحات که هفته گذشته با حکم رئیس‌جمهور به سمت معاونت اجرایی دولت منصوب شد، در گفت‌وگویی با سایت تدبیر و امید به اظهارنظر درباره انتخابات پیش‌روی مجلس پرداخته و گفته است: با توجه به فرصت باقیمانده تا انتخابات مجلس و آثار مثبت عملکرد دولت تدبیر و امید در این مدت، مجلس بعدی حتما مجلس اعتدال خواهد بود؛ مجلسی که فکر و اندیشه و خردورزی و استفاده از خردجمعی و کار همراه با مشورت و اتقان خواهد داشت. وی گفته، مجلس بعدی معجونی از چپ و راست معتدل در کشور است و فکر می‌کنم عقلای چپ و راست تشکیل‌دهندگان مجلس اعتدال در دوره آینده خواهند بود.


روايت خرازي از جلسه فوري در منزل خاتمي

بر اساس گزارش روزنامه اعتماد، صادق خرازي طي يادداشتي در صفحه شخصي خود در فيس‌بوك اعلام كرد كه سيد محمد خاتمي روزهاي آتي مطالبي گفتني خواهد داشت. صادق خرازي كه بعد از پايان دوران رياست‌جمهوري حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي در حلقه مشاوران وي قرار گرفت، در اين يادداشت آورده است: «از دفتر آقاي خاتمي تماس گرفتند وگفتند آقاي خاتمي جلسه فوري و خاصي گذاشته‌اند و درخواست دارند تا امشب (يكشنبه شب) در منزل ايشان در جلسه‌يي شركت كنم، خدمت ايشان رسيديم، امشب، شب تولد ايشان است، پس از كمي مزاح و خنده، ايشان شروع به سخن گفتن كرد كه در آستانه 70 سالگي هستم، ايشان آلام خود را از دردهاي مردم جهان بيان داشت، گويي خاتمي امشب، خاتمي ديگري است، از سياست گريزان بود و دغدغه آلام انسان را در سر داشت، چند باري از جنگ و ترور و خون‌ريزي درون دنياي اسلام متاثر شد و بغض او را فرا گرفت. وي با زبان انديشه و فرهنگ در جهت سخن با نخبگان و روشنفكران جهان، مصمم است تا گام‌هاي اساسي همان‌گونه كه مصلحان اجتماعي دارند، بردارد، همان‌گونه كه تولستوي، گاندي با زبان ديگري نسبت به كرامت وهويت انسان در تاريخ پرداختند. آقاي خاتمي مي‌گفت كودكان و جوانان، زنان ومردان جهان در خطر نسل‌سوزي هستند، انسانيت در عراق و افغانستان در سوريه و مصر در جهان اسلام، منكوب قدرتمندان شده است، يك سوي القاعده و همه گروه‌هاي افراطي و سوي ديگر آن استعمار‌گران، بي‌محابا شرف انسان را نشانه رفتند. آقاي خاتمي روزهاي آتي مطالبي گفتني خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    هر وفت فردا شد عیدتون مبارک.. اما امروز عرفه است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس