باید مراقب تقسیم کار آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و در زمین آنها بازی نکرد. جدایی و اختلاف میان آمریکا و رژیم صهیونیستی افسانه است و آخرین شاهد، سخنان جوزف بایدن معاون اوباماست.

گروه سیاسی مشرق -روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***



مراقب تقسیم کار آمریکا و رژیم صهیونیستی باشید

کیهان نوشت: اکنون نه غنی‌سازی 20 درصد، نه تأسیسات فردو، نه پروتکل الحاقی و نه راکتورآب سنگین اراک یا هر مصداق مشابهی نمی‌تواند موضوع مذاکره باشد. ابتدا باید آمریکا و غرب بپذیرند که به حقوق و تعهدات معاهده ان‌پی‌تی به عنوان تنها مکانیزم توافق‌ساز متعهدند تا سپس بتوان توافق محتمل را مرحله‌بندی کرد و البته این توافق به هیچ‌وجه نمی‌تواند به حقوق‌اساسی ایران لطمه بزند.

سرانجام اینکه مراقب باشیم توپی که با تدبیر حکیمانه رهبر انقلاب در زمین دشمن افتاده، با بد‌فهمی و سوءرفتار به زمین ملت ایران باز گردانده نشود. همچنین باید مراقب تقسیم کار آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و در زمین آنها بازی نکرد. جدایی و اختلاف میان آمریکا و رژیم صهیونیستی افسانه است و آخرین شاهد، سخنان جوزف بایدن معاون اوباماست که در نشست هفته گذشته جی استریت تأکید کرد «هیچ یک از روسای جمهور آمریکا به اندازه اوباما به اسرائیل خدمت نکرده‌اند. اگر اسرائیل وجود نداشت آمریکا برای حمایت از منافع خود ناچار به ایجاد آن می‌شد و ما اسرائیل را باید می‌ساختیم تا حامی منافع ما در منطقه باشد».


 دلایل احضار احمدی نژاد به دادگاه

آرمان روابط عمومی نوشت: این روزها خبرهای متعددی درباره فسادهای اقتصادی و پرونده‌هایی از این دست در رسانه‌ها منتشر می‌شود که البته طبیعتا همه آنها در یک روند قانونی و منصفانه پیگیری می‌شوند.

رئیس کمیسیون اصل90 از آخرین وضعیت برخی از این پرونده‌ها توضیح داد: مجلس پیگیر این مسائل خواهد بود. وی با بیان اینکه دادگاه محمود احمدی‌نژاد مربوط به دو پرونده گزارش مجلس در دوره هشتم است، افزود: کسانی که با کمیسیون اصل90 برای رسیدگی به پرونده مبارزه با رشوه همکاری نکنند به قوه قضائیه معرفی خواهند شد.

محمدعلی پورمختار در تشریح آخرین وضعیت برخی پرونده‌های کمیسیون اصل90 در مورد آخرین وضعیت پرونده مربوط به فروش مگان‌هایی که برای برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد به قیمت 80 میلیون تومان خریداری شده اما به قیمت 15میلیون تومان با هزار کیلومتر کارکرد به فروش رسیده بود، به ایسنا خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های کمیسیون و آمار ارائه شده هنوز وقوع یا عدم وقوع آن محرز نشده است بنابراین باید موضوع بیشتر بررسی شود. طبق آمار کمیسیون مگان‌ها حدود 58 میلیون تومان به فروش رفته‌اند البته گزارش‌ها از فروش 56 تا 61 میلیونی مگان‌ها حکایت دارد؛ ولی باید این مباحث را بررسی کنیم تا مشخص شود تخلفی صورت گرفته یا خیر.


پاياني براي جنجال رسانه‌‌اي عليه سپاه

تهران امروز نوشت: به‌دنبال جنجال رسانه‌اي اخير غرب درباره ترور يكي از اعضاي سپاه، روز گذشته سخنگوي سپاه پاسداران رسما ترور بودن اين حادثه را رد كرد. اين در حالي است كه رسانه‌هاي غربي به‌ويژه رسانه‌هاي فارسي زبان تلاش دارند با منسوب كردن مرگ اين كارمند سپاه به برخي گروه‌هاي تروريستي بر ناامن جلوه دادن كشور تاكيد كنند.

سردار رمضان شريف، مسئول روابط ‌عمومي و سخنگوي سپاه پاسداران كه با خبرگزاري ايسنا گفت‌وگو مي‌كرد، با تاييد فوت يكي از اعضاي سپاه كرج گفت: در ابتدا مرگ اين فرد مشكوك بود و تصور مي‌شد كه تروري صورت گرفته است، اما با بررسي‌هايي كه انجام گرفت مشخص شد كه ترور نبوده و پليس در حال بررسي علت فوت اين عضو سپاه كرج است. وي در واكنش به برخي اخبار مبني بر پذيرفته شدن مسئوليت ترور اين فرد توسط انجمني موسوم به انجمن پادشاهي ايران گفت: مسئله اصلا ترور نبوده و اين گروه‌ها به‌دنبال سوءاستفاده در اين قضيه هستند.


 روحانی روی جلد «تایم»

هفته‌نامه‌های مختلف جهان در هفته‌ای که گذشت، سیاست خارجی ایران را در میان موضوعات مهم مورد بررسی خود قرار دادند. برخی با نگاه صرف سیاسی با تاکید بر معادلات توازن قوا و بعضی دیگر مثل «اکسپرس» چاپ پاریس، با تحلیلی تاریخی سعی در فهم جهت‌گیری امروز دستگاه سیاست خارجی ایران دارند. در این میان هفته‌نامه «تایم» با چاپ عکس نیمرخی از رییس‌جمهوری ایران روی جلد و مقاله «فرید زکریا» که قیاسی است از بهبود روابط میان پکن و واشنگتن در دهه 1970، این شیوه را برای ازسرگیری رابطه تهران -واشنگتن قابل تکرار می‌داند.

به گزارش روزنامه شرق، فرید زکریا در مطلبی که تیتر آن در سرجلد« مجله تایم»  آمده است می‌نویسد: اکنون ناظر رقص دیپلماتیک میان تهران – واشنگتن هستیم؛ رقصی که در نهایت به تماس تلفنی بی‌سابقه ختم شد. باید پرسید آیا ما شاهد تکرار سال 1972 هستیم؟ در این سال بعد از دهه‌ها دوری میان آمریکا و چین، واشنگتن راه آشتی را با چین در پیش گرفت که باعث تغییر جهان شد. آیا ما با تهران و واشنگتنی روبه‌رو هستیم که درگیر خصومتی دیرسال هستند و احتمالا در حاشیه تغییری مشابه قرار دارند؟ پاسخ یک کلام است؛ خیر. می‌دانیم که تحول روابط چین و آمریکا در سال 1972 باعث شد تا چین به شکل فوق‌العاده‌ای تبدیل به قدرت اقتصادی بازارمحور با درهای باز به سوی جهان شود. برای 40سال چنین بهبودی در اوضاع اقتصادی دور از تصور اکثر چینی‌ها بود. این تغییر در سال‌های حکومت «مائو» اتفاق افتاد، که چهره‌ای به‌غایت ضدغربی و کمونیست بود.


منتفي شدن انتصاب عارف به رياست مركز تحقيقات

به گزارش تهران امروز، انتشار اخباري درباره انتصاب دكتر عارف به سمت رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام، پس از آن صورت گرفت كه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در گفت‌وگويي با دكتر عارف، نظر وي را در اين باره جويا شده بود. اما اطلاعات جديدتر حاكي از آن است كه اين انتصاب منتفي شده است. بنابر اين اطلاعات، با توجه به عدم توافق روي گزينه‌اي به عنوان رئيس جديد مركز تحقيقات استراتژيك، احتمالا روش اداره اين مركز به قبل از انتصاب دكتر روحاني به رياست اين مركز در سال 1384 بازخواهد گشت. بنابر اساسنامه مركز تحقيقات استراتژيك، مسئوليت اداره اين مركز برعهده رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام بوده و وي قائم‌مقامي را در اين مركز منصوب مي‌كند.


 فراکسیون «صدای ملت» در راه بهارستان

فراکسیون‌بندی‌های مجلس در شرف تغییر است، در کنار دو فراکسیون اکثریت و اقلیت در بهارستان، گروهی از نمایندگان بر آن هستند تا ساز و کاری برای ایجاد فراکسیونی تازه بیندیشند؛ فراکسیونی که ایده آن پیش‌تر از سوی «علی مطهری» ارایه شده و حالا سازوکارهایی تعبیه شده تا تاسیس این فراکسیون زمینه‌های اجرایی و عملی مناسبی پیدا کند. فراکسیون «صدای ملت» دیر یا زود، میهمان بهارستان خواهد شد تا رویکرد سیاسی تازه‌ای در دل مجلس نهم پا گیرد؛ رویکردی که بیشتر خواهان رفتارهای میانه‏رو است و بر «گفتمان اعتدال» تاکید دارد. 

«محمد میردامادی»، نماینده ساری در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «در حال مذاکره‌های ابتدایی هستیم و هنوز با نمایندگان به شکل مشخص در این زمینه صحبت نشده. نخست قرار است هیات اصلی این فراکسیون با «علی لاریجانی»، رییس مجلس دیدار داشته باشد و به‌دنبال آن ساز و کارهای عملیاتی‌شدن فراکسیون را در دستور کار قرار دهیم.»


دربست در خدمت رژیم صهیونیستی!

وزیر خارجه آمریکا به صهیونیست‌ها قول داد صرفا به حرف ایران اعتماد نکند.
به گزارش صدای آمریکا و بی‌بی‌سی، جان کری در جمع خبرنگاران در ژاپن گفت: به مردم [!؟] اسرائیل قول می‌دهم صرفا به حرف ایران اعتماد نکنیم و با توجه به قدم‌هایی که ایران برمی‌دارد، تصمیم بگیریم.
وی همچنین گفته است: آمریکا فقط بر پایه مجموعه اقداماتی که همه را مطمئن کرده باشد تصمیم خواهد گرفت. امنیت اسرائیل در درجه اول اهمیت است و ما کاملا در این باره جدی هستیم.
بر اساس گزارش کیهان، کری درباره سخنان اخیر نتانیاهو نیز اظهار داشت: من فکر نمی‌کنم صحبت‌های نخست‌وزیر اسرائیل به معنای این بود که ما بازی خورده‌ایم و به نوعی ساده‌لوح بوده‌ایم. من آن را نوعی هشدار می‌بینم که مواظب باشید بازی نخورید.
پیش از کری، جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا در نشست جی استریت تصریح کرده بود: پشتیبانی آمریکا از اسرائیل تزلزل‌ناپذیر است. اوباما بیش از سایر روسای جمهور آمریکا از اسرائیل پشتیبانی کرده است. حتی اگر اسرائیل وجود نداشت، آمریکا برای حمایت از منافع خود ناچار به ایجاد اسرائیل می‌شد.
انتشار سخنان جان کری و جو بایدن در حالی است که پیش از این نتانیاهو در دیدار با اعضای کمیته خارجی سنای آمریکا ضمن سپاس از حمایت‌های آنان برای تصویب تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران از آنان خواست تا فشار بر جمهوری اسلامی را ادامه دهند.
به گزارش آروتص شوع سناتورهای آمریکایی دموکرات و جمهوریخواه پس از ملاقات با نتانیاهو که هفته گذشته انجام شد با اظهارات وی مبنی بر اینکه تحریم‌های شدید برای شانس موفقیت دیپلماتیک امری حیاتی است، موافقت کردند.
«لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه گفت: دیپلماسی بدون فشار احتمالا اقدامی بی‌فایده است و نتانیاهو معتقد است تحریم‌ها کارساز بوده است و من با این عقیده موافقم.
«بن کاردین» نماینده دموکرات در کنگره گفت: نتانیاهو از ما تشکر کرد و گفت که این اقدام‌ها [تحریم‌ها] نتیجه‌بخش بوده و احتمال مذاکره را پدید می‌آورد.


بدهي 260 ميليون توماني رياست جمهوري به صندوق دولت

خراسان نوشت: بر اساس بررسي هاي يک نهاد مسئول در دولت، مطالبات صندوق کارکنان دولت از دستگاههاي مختلف ميلياردها تومان است و نهاد رياست جمهوري نيز جزو بدهکاران مهم اين صندوق به شمار مي رود که در سال 88 بالغ بر 34 ميليون تومان، سال 89 بالغ بر 100 ميليون تومان، سال 90 بالغ بر 27 ميليون تومان و در سال 91 بالغ بر 94 ميليون تومان به اين صندوق بدهکار است که جمع اين مبالغ بيش از 260 ميليون تومان مي شود.


دستور روحانی برای نظرسنجی از مردم درمورد رابطه با آمریکا

روزنامه شرق در یادداشتی نوشت:
اخیرا رییس‌جمهور محترم به دو موسسه نظرسنجی دستور داد تا درباره رابطه ایران و آمریکا از مردم ایران نظرسنجی کنند. این دستور به‌معنای تمایل دولت برای شنیدن نظرات گروه‌های مختلف مردم است و می‌خواهد بداند مردم درباره یکی از مهم‌ترین مسایل کشور و اقدامات دولت چگونه فکر می‌کنند، تا چه حد موافق یا مخالفند و میزان موافقت و مخالفت در میان گروه‌های مختلف اجتماعی چگونه است.

نظرسنجی همان صندوق رای است که در فاصله‌ زمانی کوتاه و درباره موضوعات مختلف به میان مردم آورده می‌شود. اغراق نیست اگر بگوییم نظرسنجی، هیچ جایگزین دیگری ندارد. نظرسنجی اگر با رعایت موازین علمی و به‌صورت بیطرفانه انجام شود، بازتابی دقیق از افکارعمومی و خواست عمومی مردم است.  اکنون که دولت به این روش روی آورده است و می‌خواهد یکی از مهم‌ترین مسایل پیش‌روی کشور را با اتکا به این روش علمی جلو ببرد، ضروری است به مقتضیات و پیش‌شرط‌های لازم آن توجه کند تا این تصمیم، اثربخش و کارآمد شود. تنها انجام نظرسنجی کافی نیست، آنچه نظرسنجی را به ابزاری دقیق در سیاستگذاری تبدیل می‌کند، استقلال، بیطرفی علمی و امکان گفت‌وگو درباره نتایج است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    0 0
    نظر مردم مهم است اما کسانی که بر مردم حکومت می کنند باید از مردم داناتر ودارای شناخت بیشتر و اهل مطالعه تاریخی بیشتری باشند. مردم وقت تحلیل ندارند و آره یا نه می گویند. همه مردم که نخبه نیستند. همه مردم اهل مطالعه تاریخی نیستند. همه مردم از دستهای پنهان آمریکا در جنایت در حق ملتهای مسلمان مانند میانمار،سوریه، عراق، بوسنی آگاه نیستند. کدام ایرانی می داند حکومت میانمار به علت سوزاندن 20هزار مسلمان و آواره کردن بیشتر از صدهزار مسلمان در سال گذشته از مقامات امریکا جایزه دریافت کرده است. کدام ایرانی می داند که آمریکا بزرگترین مذهب ساز خاورمیانه است و القاعده و سلفی ها را آمریکا تغذیه می کند که به خون مسلمانان راستین چه شیعه و چه سنی تشنه اند؟ کدام ایرانی می داند که ریگی جنایتکار از سفارت آمریکا در پاکستان کمک های مادی و معنوی دریافت می کرد تا ایرانی بکشد. کدام ایرانی می داند که آمریکا تا کنون اجازه نداده سازمان تروریستی منافقین از هم بپاشد با گذشت 10 سال از حمله به عراق و نابودی صدام ،حتی این سازمان جنایتکار که دستش هم به خون مردم ایران هم خون مردم عراق آلوده است (زنده به گور کردن کودکان کرد عراقی که عکسهای آن موجود می باشد) را جزو سازمان های تروریستی نمی داند. و . . . . این مسئولین هستند که بایت دارای درایت و سیاستی همچون امام باشند و مردم را با سیاست های خود همراه کنند بارعایت عدالت و بداد مستضعفین رسیدن. با ساده زیستی و کوتاه کردن دست خود و اطرافیان از بیت المال اگر کودکی در کشور ما گرسنه خوابیده است بخاطر تحریم آمریکا نیست به علت سیری و شکم گندگی یک عده می باشد قربان مولایمان علی بروم که در احدادیثش به این امر اشاره می کند.
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    0 0
    اگر به نظرسنجی بود که الان قالیباف رییس جمهور بود!
  • عاشورایی ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    0 0
    طبق اصل 110 قانون اساسی که میثاق ملی ماست تعیین سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی برعهده مقام معظم رهبری است چرا آقای روحانی که اتفاقا حقوقدان هستند نه سرهنگ! در این موضوع به جای عمل طبق قانون اساسی و استعلام از مقام معظم رهبری، فرافکنی کرده و پای مردم را به وسط میکشند که همه کاسه و کوزه ها را سر مردم بشکنند؟ چرا وقتی دلار در سراشیبی افتادهع بود و مردم به ارزانی مایحتاج خود امیدوار میشدند جلوی آن را گرفتند ولی اینجا که قانون اساسی تکلیف را مشخص کرده است فرافکنی میکنند و با مطرح کردن نظرسنجی و تحریک احساسات مردم میخواهند نظریات آقای هاشمی در مورد رابطه با آمریکا را عملی کنند؟
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    0 0
    مرحبا جانا سخن از دل ما می گویی البته استدلالهای دیگری هم هست که الان وقت نوشتنش را ندارم
  • ناشناس ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    0 0
    با سلام 1- دكتر روحاني از طرف مردم وكيل است با هر كشوري رابطه برقرار كند . چه آمريكا باشد و چه كشوري ديگر ما كه با آمريكامشكلي نداريم. تازه آمريكا بهتر از كشورهاي عربي و كشورهاي آفريقايي است .
  • جعفر ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    0 0
    آقای ناشناس این جمللات شمااشکال دارد "" نظر مردم مهم است اما کسانی که بر مردم حکومت می کنند باید از مردم داناتر ودارای شناخت بیشتر و اهل مطالعه تاریخی بیشتری باشند. مردم وقت تحلیل ندارند و آره یا نه می گویند."" چون مردم برای جمهوری اسلامی که رای بیش از99درصدی فقطآری یانه گفتندوامام این کارراکردلطفا جلوترازرهبرحرکت نکنیدمردم هم آنچه که شمانوشته بودیدمی دانندآنهایی هم که نمی داننددرنظرسنجی هم شرکت نخواهندکرد چون نه امکانات شرکت درنظرسنجی دارندنه سوادش رو
  • محمد ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    0 0
    چند نكته اساسي: اولاً اگر قرار بر نظرسنجي بود، چه فرقي بين روحاني و جليلي و قاليباف و من نوعي و شما و يه بچه 5 ساله بود؟! به جاي انتخابات رياست جمهوري، يك اتاق نظرسنجي مي‌ساختيم و 2 نفر هم استخدام مي‌كرديم. 1 نفر دائم راجع به عموم مسائل نظرسنجي كند و نفر ديگر هم نتيجه نظرسنجي را ابلاغ كند! انتخابات مظهر عقلانيت و تدبير است، مظهر منافع ملي است. دولت راستگويان! بهتر است به جاي اين فرافكني تاريخي و فراموش‌نشدني، بر مبناي منافع ملي و با استفاده از 3 ابزار متداول تصميم‌گيري يعني عقل و شرع و قانون تصميم‌گيري كند. ثانياً مذاكره و دوستي با آمريكا خيلي واضح با اصول مهم قانون اساسي معارض است. در زير به چند نمونه از اين دست اشاره شده است: اصل 2: جمهوری اسلامی، نظامی است بر پایه ایمان به:‏ ... 6. نفی هر گونه ستمگری و ستم‏کشی و سلطه‏‌گری و سلطه‏‌پذیری. اصل 3: دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم، همه امکانات خود را برای امور زیر به کار برد: ... 16. تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمان و حمایت بی‏دریغ از مستضعفان جهان. اصل ۹: در جمهوری اسلامی ایران، آزادی و استقلال و وحدت و تمامیت اراضی کشور از یکدیگر تفکیک ناپذیرند و حفظ آنها وظیفه دولت و آحاد ملت است. هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی، به استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی و تمامیت ارضی ایران کمترین خدشه‏ای وارد کند و هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادیهای مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند. حال چطور مي‌خواهيد يك نظرسنجي با محتواي خلاف قانون اساسي انجام دهيد؟! "اين گردبادهاي به غيرت درآمده، تسليم رهبرند كه طوفان نمي‌كنند."
  • ناشناس ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    0 0
    اگر ايران با آمريكا بدون هرگونه شرط سوء استفاده ازحقوق طرف مقابل و با برخور داري از حقوق مساوي به تفاهم برسند سرمايه داران ودلالان و كشورهاي عربي وسود جويان از قبل تحريم به شدت ضرر ميكنند و روزگارشان تيره ميگردد
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    0 0
    "اگر رو كاشتيم سبز نشد" دوست عزيز و محترم؛ در عالم واقع تحليل ارائه بدهيد، نه در عالم تخيل. اگر اينجوري بخواهيم قضاوت كنيم، بايد بگيم اگر ايران و آمريكا به تفاهم برسند كه به رژيم صهيونيستي حمله كنند و آن را محو كنند! آيا اين اگرها عاقلانه است؟!
  • محمد ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    0 0
    سلام آقا جعفر پاسخ آري يا نه مردم به جمهوري اسلامي، از جنس پاسخ تحليلي نبود، موافقت يا مخالفت بود. يك موقع من به شما مي‌گويم موافقي برويم فوتبال؟ شما مي‌گوييد آري يا نه. يك موقع مي‌گوييم چگونه تيم را بچينيم،اينجا ديگه آري يا نه معنا ندارد، بلكه بايد تحليل كرد. مردم در زمان انقلاب خواستند بگويند با انقلاب هستند يا نه. اين فقط با رفراندوم انجام پذير است، اما براي حفظ منافع ملي كه نميتوان به نظرسنجي اتكا كرد. بايد عاقلانه تصميم گرفت. درسته برادر؟
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    0 0
    دكتر روحاني از طرف مردم وكيل نيست هر كاري دلش بخواهد انجام دهد. تمام مسئولان در چارچوب وظايف قانوني قادر به عمل هستند و نه خواست هوادارانشان.
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    0 0
    نمیخواد الکی بگید نظر مردم براتون مهمه... شما سیاسیون اول و آخر کار خودتونو میکنید
  • مهدی 90085 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    0 0
    منم قبول دارم اگه با امریکا رابطه برقرار کنیم اسراییل وکشورهای زیرخلیج فارس سکته میکنند ولی قبول کنیم که این جایگاه ارزان بدست نیامده انصاف خوب چیزیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس