آنچه آقای روحانی و تیم مذاکره‌کننده دولت یازدهم در جلسات و حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل عملی کردند چیزی فراتر یا عقب‌تر از فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر «نرمش قهرمانانه» نبود، این تحلیلی است که احمد توکلی از سفر روحانی به نیویورک دارد.

گروه سیاسی مشرق -روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


رویتر: تحریم‌ها لغو نخواهد شد کنگره آمریکا حامی اسرائیل است

به گزارش روزنامه کیهان، اغلب اعضای کنگره آمریکا به شدت حامی اسرائیل هستند و قصد ندارند با کاهش تحریم‌ها فرصتی به ایران بدهند. بنابراین در عمل چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.خبرگزاری رویتر ضمن انتشار این تحلیل نوشت: بیشتر اعضای کنگره به فریبکاری حسن روحانی بدگمانند. جان مک کین، لیندسی گراهام و کلی آیوت سناتورهای جمهوری‌خواه در بیانیه‌ای اعلام کردند ما باید در زمینه‌ این ابتکار عمل دیپلماتیک کنونی با چشمانی باز پیش برویم و نباید به ایران اجازه بدهیم تا از مذاکرات به عنوان وسیله‌ای برای تاخیر و فریبکاری استفاده کند. بسیاری از قانونگذاران آمریکایی به شدت حامی اسرائیل هستند و می‌گویند ایران در تلاش برای دستیابی به توانایی تسلیحات هسته‌ای است.«آرون دیوید میلر» مقام ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا و عضو مرکز «وودرو ویلسون» در واشنگتن گفت: کنگره قصد ندارد فرصتی به ایران بدهد و تا زمانی که اعضای کنگره شاهد اقدام قابل توجهی از جانب ایرانیان نباشد، چنین کاری نخواهند کرد.

«جان آلترمان» در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن گفت، ایرانیان برای مذاکره با دولت اوباما باید متقاعد شده باشند که دولت وی می‌تواند آنچه را که می‌خواهد از کنگره بگیرد اما ادرویس نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا گفت: ما می‌توانیم از طریق تحریم‌های فلج‌کننده به اعمال فشار بیشتر بر این رژیم ادامه دهیم و توانایی آن را برای پیگیری دستیابی به تسلیحات هسته‌ای هدف قرار دهیم. آمریکا باید با تحریم‌های فلج‌کننده ایران را تحت فشار بگذارد.سناتور «چارلز شومر» و «روبرت مندنز»، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز با ملحق شدن به قانونگذاران جمهوری‌خواه از اوباما خواستند تا موضعی جدی و سخت در مورد ایران اتخاذ کند.مندنز که تحت تاثیر سخنرانی روحانی قرار نگرفته بود، گفت: در عین حالی که من از اظهارات رئیس‌جمهوری روحانی مبنی بر این که ایران به دنبال یک روند صلح‌آمیز و دیپلماتیک است،‌ استقبال می‌کنم اما از لحن به شدت خصمانه‌ای که در اظهارات وی بود، ناامید شدم.

در همین حال به گزارش صدای آمریکا تعدادی از اعضای کنگره پس از شنیدن سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی ضمن صدور بیانیه‌هایی خطاب به اوباما از وی خواستند با چشم باز با ابتکارهای دیپلماتیک روبرو شود.یادآور می‌شود لابی صهیونیستی ایپک کاملا بر فعالیت‌ مجلس نمایندگان و سنای آمریکا اشراف دارد و به همین دلیل با وجود اختلاف‌نظر دو طیف دموکرات و جمهوری‌خواه در مسائل دیگر، در موضوع فشار و تشدید تحریم‌ها علیه ایران اجماع کامل وجود دارد که طی چند ماه گذشته به واسطه تصویب تحریم‌هایی با اکثریت قاطع آرا نمود پیدا کرده است.


تحریم‌ها باید جمهوری‌اسلامی ایران را فلج کند‌

روزنامه بهار نوشت: اورشلیم پست گزارش د‌اد‌ که سخنگوی بنیامین نتانیاهو د‌ر تماس اخیرش با وزرای کابینه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از آن‌ها خواست د‌رباره ایران با هیچ رسانه‌ای گفت‌وگو نکنند‌. روزنامه اورشلیم پست گزارش د‌اد‌ که این اقد‌ام پس از آن انجام گرفت که نفتالی بنت، وزیر اقتصاد‌ و تجارت رژیم صهیونیستی د‌ر گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی مد‌عی شد‌ که غرب باید‌ با تحریم‌ها جمهوری‌اسلامی ایران را فلج کند‌ .


تداوم ماجراي ورود يک بنز اس 600 به کشور

خراسان نوشت: بر اساس بررسي هاي يک نهاد نظارتي، در حالي که يکي از مسئولان ارشد دولت نهم با صدور ابلاغيه اي به دستگاه هاي مسئول، مجوز ورود يک دستگاه خودروي بنز مدل اس 600 به کشور را بدون رعايت آيين نامه ضوابط فني واردات خودرو صادر کرده بود، اين مجوز به علت مغايرت هاي قانوني مورد اعتراض نهادهاي مسئول قرار گرفت، اما در سال 89 مجددا اين مجوز به نوعي ديگر صادر شده و پس از اعتراض نهادهاي ذي ربط، صدور اين مجوز در سال 92 نيز مجددا در دستور کار قرار گرفته و هنوز هم تلاش ها براي ورود اين خودرو ادامه دارد.


مخالفت دانشجویان اصولگرا با اعتراض فرودگاهی برخی دانشجویان

روزنامه شرق نوشت: برخوردهای چندگانه طیف دانشجویی اصولگرا در مورد رویدادهای سفر روحانی با هیات همراه به نیویورک و به‌طور اخص گفت‌وگوی تلفنی روحانی و اوباما است. روز شنبه حسن روحانی، رییس‌جمهوری در بازگشت از نیویورک در فرودگاه مهرآباد برای اولین‌بار در دولت خود با «برخورد توام با کفش» بخشی از دانشجویان طیف راست مواجه شد. روز گذشته (یکشنبه) یعنی یک روز بعد از بازگشت روحانی، این دانشجویان در نشستی با عنوان «کنفرانس خبری کمیته صیانت از منافع ایران» که شاید همین اقدام (پرتاب کفش) برگزاری آن را اضطرار بخشید، «مسوولیت برگزاری تجمع در فرودگاه مهرآباد را به عهده گرفتند.» اعضای کمیته موسوم به صیانت از منافع ایران (متشکل از نمایندگان برخی تشکل‌های دانشجویی) در این نشست با اعلام اینکه «کفشی به سوی روحانی پرتاب نشده است» تاکید کردند که «اگر کفشی به سمت رییس‌جمهور پرتاب شده باشد ما آن را قویا محکوم می‌کنیم.»


فهرست طولانی مطالبات غرب و ناامیدی از سخنان روحانی

کیهان نوشت: «آمریکا و غرب فهرستی طولانی از خواسته‌ها و مطالبات خود از ایران را آماده کرده‌اند».روزنامه فایننشال تایمز با انتشار این خبر درباره «پشت پرده دیپلماسی لبخند در روابط آمریکا و ایران» نوشت: ایران عمیقا نسبت به انگیزه‌ها و اهداف شیطان بزرگ تردید دارد. از دید ایران، واشنگتن همپیمان قوی «محمدرضا پهلوی» و عامل کودتای مشترک با انگلیس برای براندازی دولت «محمد مصدق» نخست‌وزیر منتخب سابق ایران به دنبال ملی‌سازی صنعت نفت است.این گزارش می‌افزاید: «هرچند انتظارات از ایران و آمریکا افزایش یافته است، اما واقعیات با آغاز مذاکرات واقعی دو کشور در 16 اکتبر در ژنو آشکار خواهد شد. تهران خواستار لغو سریع تحریم‌ها است. اما آمریکا و کشورهای دیگر فهرستی طولانی از خواسته‌ها از جمله توقف غنی‌سازی در سطح 20 درصد، تعطیلی تاسیسات آب سنگین اراک و قطع فعالیت تاسیسات غنی‌سازی فردو را آماده کرده‌اند».

فایننشال‌تایمز نوشت: «بسیاری از تحریم‌های آمریکا در نتیجه تصویب قوانینی در کنگره و بسیاری از این قانونگذاران هم مانند اسرائیل، قویا نسبت به اهداف ایران مظنون هستند. مجلس نمایندگان آمریکا تاکنون به جای لغو تحریم‌ها، دور جدید اقدامات علیه ایران را تصویب کرده و سنا در حال بررسی آن است.»این روزنامه در عین حال تأکید کرد اگر آمریکا از فرصت موجود برای بهبود روابط با ایران استفاده نکند، بزرگ‌ترین اشتباه راهبردی خود طی 10 سال گذشته پس از جنگ عراق را مرتکب شده است.نکته جالب اظهارات یک مقام سابق آمریکایی است که در مصاحبه با سایت المانیتور از مواضع دکتر روحانی در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل ابراز ناخرسندی کرد و گفته است: پیش از این تلقی خوبی از روحانی وجود داشت اما از سخنان روحانی تا حدودی ناامیدی ایجاد شد چون به نظر رسید که وی به اظهارات قبلی ایران حاکی از اینکه جامعه جهانی حق ندارد به ما بگوید که چه کار بکنیم، بازگشته است.


آيا عارف گزينه در سايه وزارت علوم است؟

محمدرضا عارف در ارتباط با اخباري مبني بر ارائه پيشنهاداتي درباره حضور وي در وزارت علوم گفته است: اين بحث‌ها بيشتر شايعات رسانه‌اي است و نبايد خيلي به آ‌نها توجه كرد.

به گزارش روزنامه تهران امروز، وي در اين‌باره گفت: وزارت علوم در حال حاضر سرپرست خوبي دارد، چراكه دكتر توفيقي هم كارشناس ارزنده‌اي است و هم مديري با تدبير و درايت به شمار مي‌آيد. به همين دليل اميدوارم مجلس با راي بالايي كه به ايشان مي‌دهد شرايطي فراهم كند كه برنامه دولت آقاي روحاني در حوزه دانشگاه اجرايي شود. وي در پاسخ به اينكه «گفته مي‌شود به دليل وجود اين احتمال كه توفيقي در مجلس راي نياورد به وي (عارف) هم درباره حضور در وزارت علوم پيشنهاداتي شده است» توضيح داد: قطعا دولت با سرپرست ارزنده‌اي كه براي وزارت علوم قرار داده است، با فردي غير از ايشان براي حضور در وزارت‌خانه صحبت نخواهد كرد و اين موارد شايعات رسانه‌اي است كه نبايد خيلي به آنها توجه كرد.مسئله اصلي آن است كه تلاش كنيم آقاي توفيقي با راي بالايي به عنوان وزير علوم مشغول شوند.


رايس: اوباما به ايران حق غني‌سازي نمي‌دهد!

روزنامه جوان نوشت: وقتي مشاور امنيت ملي كاخ سفيد پشت تريبون قرار گرفت و تاكيد كرد كه اوباما در مكالمه تلفني با روحاني عامدانه گفته است كه براي ايران فقط حق «دسترسي» به اورانيوم قائل است و نه حق «توليد» آن را، احتمالاً لبخند بر لبان بسياري از شيفتگان رابطه با امريكا كه در روزهاي گذشته صفحه اول روزنامه‌هاي خود را تمام قد به عكس اوباما در كنار روحاني اختصاص دادند، ‌خشكيد.

وقتي مشاور امنيت ملي كاخ سفيد پشت تريبون قرار گرفت و تاكيد كرد كه اوباما در مكالمه تلفني با روحاني عامدانه گفته است كه براي ايران فقط حق «دسترسي» به اورانيوم قائل است و نه حق «توليد» آن را، احتمالاً لبخند بر لبان بسياري از شيفتگان رابطه با امريكا كه در روزهاي گذشته صفحه اول روزنامه‌هاي خود را تمام قد به عكس اوباما در كنار روحاني اختصاص دادند، ‌خشكيد. اما ظريف كه آن مكالمه تلفني كذايي را با احساسات خاصي خاري در چشم بدخواهان خوانده بود، اين بار نسبت به حقوق هسته‌اي ايران موضع محكمي گرفت.
 
سوزان رايس ديروز در مصاحبه‌‎اي اختصاصي با شبكه سي‌ان‌ان درباره جديت ايران در مذاكرات گفت: «هنوز براي اظهارنظر در اين زمينه بسيار زود است. آنچه رخ داد اين بود كه جان كري به همراه وزراي خارجه روسيه، چين، انگليس، فرانسه و آلمان و مذاكره‌كننده ارشد اروپا - كاترين اشتون- براي اولين بار در سطح وزراي خارجه با وزير خارجه جديد ايران ملاقات كردند. صحبت‎ها سازنده بودند. ايراني‎ها بر تعهد خود در زمينه عدم حركت به سمت سلاح هسته‎اي بلكه به انرژي صلح آميز هسته‎اي تأكيد ورزيدند. ما و ديگران تأكيد كرديم كه ايران بايد به تعهدات بين‎المللي خود بر اساس قطعنامه‎هاي سازمان ملل پايبند باشد و تحريم‎ها تا زماني كه در اين زمينه اطمينان نيابيم، باقي خواهند ماند. دو طرف همچنين بر ادامه ديپلماسي در ميانه ماه اكتبر در ژنو تأكيد ورزيدند. اميدوارم در آنجا مذاكرات از آنجايي كه چند ماه پيش متوقف شده بود، با يك موضع جديد از سوي ايران مطابق با پيام اين هفته رئيس‌جمهور روحاني در نيويورك از سر گرفته شود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: خواستار لغو تحریم ها هستیم

روزنامه شرق
طی گفت و گویی با سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت: وزارت خارجه آمریکا در پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی خود در سال 2011 از ابتکاری گفت که «از آلن بپرسید» نام گرفت. هدف این ابتکار ارتباط و طرح سوالات بود که مستقیما سخنگوی پارسی‌زبان وزارت خارجه پاسخگوی آن باشد؛ «آلن ایر» راهی برای تعامل با ایرانیان معرفی شده بود. این ادعا در سطح رسانه‌ای ادعای درستی است. او پاسخگو است و تاکید زیادی دارد که پاسخ‌هایش بدون «هیچ» دخل و تصرفی چاپ شود. به بهانه سفر رییس‌جمهوری به سازمان ملل و تحرکات جدید دیپلماتیک سوال‌هایی را از او مطرح کردیم. او پیش‌تر در مصاحبه با رسانه‌هایی مثل «الشرق الاوسط» و «دویچه‌وله» به بحران سوریه و ارتباط با ایران مفصلا اشاره کرده است. نکته‌های قابل توجه در مصاحبه‌های پیشین و گفت‌وگوی حاضر تاکید بدون عقب‌نشینی آمریکا بر راه‌حل دیپلماتیک است و اینکه حمله نظامی هدف نیست. این لحن در سخنرانی اوباما در اجلاس امسال هم قابل توجه بود. آنجایی که گفت «ما دریافتیم که دموکراسی با حمله نظامی محقق نمی‌شود.» شاه‌بیت این مصاحبه تاکید بر دیپلماسی و تحقق اقدامات عملی از سوی ایران و پاسخ متقابل حتمی آمریکا در برابر آن خواهد بود.


 سوغات نیویورک به روایت روزنامه اصلاح‌طلب

روزنامه بهار نوشت: گفت‌وگوی صمیمی و ساده که البته حاوی مذاکرات مهم و کلیدی سیاسی بوده بیانگر مثبت بودنِ جلسه روز قبل میان وزرای خارجه دو طرف و نتایج جلسه 1+5 است. به بیان دیگر این مذاکره در شرایط فعلی، یک تعامل مثبت و سازنده بین دو کشور به حساب می‌آید که در پی ملاقات آقای ظریف با جان کری وزیر خارجه آمریکا حاصل شده و مجموع این تعاملات دارای اهمیت بسیاری است. در مجموع برآیند مذاکرات و نحوه دیدارهای مقامات دو کشور پس از 35 سال می‌تواند نخستین گام‌ها در راستای حل مشکلات و رفع سوءتفاهمات بین دو کشور تلقی شود.

اما برآیند این سفر و مجموع مذاکرات و ملاقات‌ها دارای دو روی سکه است. یک روی این سکه شکستن یخ‌های رابطه و حل سوءتفاهمات بین ایران و آمریکا در سه دهه گذشته و اعتماد‌سازی افکار عمومی جهان و کشورهای اروپایی است که ظاهرا چنانچه از نتایج این سفر برمی‌آید این اهداف تا حد بالایی حاصل شده است. چنانچه مذاکرات 1+5 و ایران برای اولین‌بار در هشت سال گذشته، در سطح وزیران خارجه تشکیل شد.


گفت‌وگویی در چارچوب «نرمش قهرمانانه»

روزنامه بهار نوشت: آنچه آقای روحانی و تیم مذاکره‌کننده دولت یازدهم در جلسات و حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل عملی کردند چیزی فراتر یا عقب‌تر از فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر «نرمش قهرمانانه» نبود و درنهایت هیات ایرانی ما در مقر سازمان ملل توانست دستاورد خوبی از این سفر داشته باشد و چهره خوبی از خود به دنیا معرفی کرد. علاوه بر این، کاخ سفید برخلاف سابقه 30 و چند ساله خود که همواره در مذاکره با ایران از گزینه پیش‌شرط استفاده می‌کرد و اتهاماتی نظیر حمایت از تروریسم، ایجاد ناامنی در منطقه، ساخت بمب اتم و تسلیحات کشتار جمعی را به ایران وارد می‌کرد، حالا در سخنرانی اجلاس به صراحت اعلام می‌کند که حق هسته‌ای ایران را به رسمیت می‌شناسد و ضمن تاکید بر احترام متقابل فی‌ما بین تهران – واشنگتن، خواهان مذاکره با ایران از موضع برابر و بدون گزینه پیش‌شرط و با رویکرد برد – برد شده که این یک اتفاق مهم و قابل‌تامل است؛ این تعدیل موضع از سوی آمریکا، به‌صورت معقولانه و منطقی این را می‌طلبد که ایران نیز رویکرد خود را نسبت به آمریکا به همان اندازه تغییر بدهد، بنابراین باتوجه به شعار نرمش قهرمانانه رهبری لازم است که ایران در عین اقتدار و قدرت با رفتاری ملایم و ضمن رعایت احترام متقابل، هوشمندانه رفتار کند؛ پذیرش گفت‌وگوی تلفنی با اوباما یکی از مصادیق همین تعدیل موضع برابر بود که در همین راستا صورت گرفت، بنابراین بهتر است بدانیم که این از سر ذلت و عقب‌نشینی نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجنون ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    اینکه فکر شود که ایران و آمریکا میتوانند با هم رابطه خوبی داشته باشند واقعا خیال ساده لوحانه ایست ،اختلاف بین ایران وآمریکا اختلاف فکری و مبناییست،تفکری که منفعتش را در ضربه خوردن دیگری میبیند ،این مثل اینست که بگوییم موسی و فرعون با هم دوست شوند یا به قول امام گرگ و میش با هم رابطه مسالمت آمیز برقرار کنند،آخه مگه میشه ،اصلا با غقل جور در میاد؟آمریکا از هر اقدامی که موجب تضعیف ایران بشود باکی ندارد واگر هم تا به حالا به ایران حمله نظامی نکرده به خاطر این بوده که نمیتونسته و منافعش تامین نمیشده وگنه اگر آمریکا بداند که اگر الان حمله کند بر ایران پیروز میشود حمله اش را به یک ساعت تاخیر نمی اندازد ،چقدر ساده لوحانست کسی فکر کند که تصمیمات در آمریکا را امثال اوباما میگیرند ،همه میدانند که تصمیم گیرهای اصلی لاوی های صهیونیست هستند همانها که حاضرند برای از بین بردن بچه های ما خودکارها و آدامسهای اعتیاد آور به ما بفروشند تا از هیچ ضربهای دریغ نکرده باشند ،من نمیدانم این مسیولین در چه وادی سیر میکنند.
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    جالبه نه!!!! سوغات نیویورک به روایت روزنامه اصلاح‌طلب
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    بهتر بود سكوي قهرماني را هم فراهم ميكردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس