اگر چه پيش از اين تصور مي‌شد با افزايش مخالفت‌هاي نمايندگان، معرفي جعفر توفيقي به عنوان وزير علوم به مجلس از سوي دولت صورت نگيرد، اما آنگونه كه توفيقي تلويحا اعلام كرده لابي گسترده‌اي براي راي اعتماد به وي در مجلس آغاز شده است.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


نظر روزنامه کیهان درباره دیدار احتمالی روحانی و اوباما

روزنامه کیهان در ستون گفت و شنود خود که در قالب طنز منتشر می شود،نوشت:

گفت: سخنگوی کاخ‌سفید از احتمال دیدار روحانی با اوباما در نیویورک خبر داده است.

گفتم: آقای روحانی هم در پاسخ به خبرنگار ان.‌بی‌.سی که پرسیده بود آیا در نیویورک با اوباما ملاقات می‌کنید؟ گفته بود‌«در عالم سیاست هر چیزی امکان دارد»!

گفت:‌ آمریکا به خاطر شکست‌های پی در پی 10 سال اخیر از ایران و جبهه مقاومت به این ملاقات احتیاج دارد تا وانمود کند که ایران از مواضع انقلابی خود کوتاه آمده است! ولی این ملاقات برای ایران اسلامی چه سودی خواهد داشت؟

گفتم: چه عرض کنم؟! یارو به رهگذری گفت؛ می‌توانی این چمدان سنگین را تا طبقه هفتم برای من حمل کنی؟ رهگذر پرسید؛ در مقابل چه می‌دهی؟ و یارو جواب داد هیچی! رهگذر بعد از آن که چمدان را به سختی حمل کرد، منتظر مزدش بود و گفت؛ حالا همان هیچی را بده! و یارو گفت؛ گوشه آن فرش را بالا بزن! چه می‌بینی؟ رهگذر گفت؛ هیچی! و یارو گفت؛ همان را بردار و برو!


لابي گسترده براي راي اعتماد به توفيقي

تهران امروز نوشت: اگر چه پيش از اين تصور مي‌شد با افزايش مخالفت‌هاي نمايندگان، معرفي جعفر توفيقي به عنوان وزير علوم به مجلس از سوي دولت صورت نگيرد، اما آنگونه كه توفيقي تلويحا اعلام كرده لابي گسترده‌اي براي راي اعتماد به وي در مجلس آغاز شده است.

رايزني توفيقي با نمايندگان: جعفر توفيقي سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري در گفت‌وگو با تسنيم، در واكنش به توصيه محمدرضا باهنر مبني بر اينكه به رئيس‌جمهور توصيه كرده كه وي را به مجلس معرفي نكند چون راي نمي‌آورد، اظهار داشت: از نظر بنده فضاي مجلس رو به بهبود و تعاملات ما با نمايندگان مجلس رو به گسترش است.وي مي‌گويد: تعطيلات مجلس كه تمام شود، بنا دارم در جلسات كميسيون‌ها و فراكسيون‌ها شركت كنم. نظر باهنر محترم است اما فكر مي‌كنم با رايزني‌هايي كه خواهيم داشت فضاي مجلس رو به بهبود است.


توفيقي فرد مناسبي است؟
؛  در بين نمايندگان مجلس هستند كساني كه با حضور توفيقي در مسند وزارت موافقند و عنوان مي‌كنند كه انتخاب توفيقي هوشمندانه بوده است. در اين ميان احمد توكلي نماينده اصولگراي مجلس، بيشترين اعضاي وزارت علوم را طرفدار جريان اصلاح‌طلبي دانسته و گفته است: «براي اين وزارتخانه نمي‌توان يك اصولگرا را انتخاب كرد، البته بايد از اصلاح‌طلبي استفاده كرد كه پايبند به انقلاب و اصول نظام باشد.» وي در پاسخ به سوالي درباره احتمال تاييد صلاحيت توفيقي از سوي مجلس، گفته است: «ايشان اظهار داشتند كه نه قبل از ۲۶ خرداد و نه بعد از آن، حرفي درباره تقلب و فتنه نزده‌اند، تنها روز بيست و ششم در مسجد دانشگاه تهران سخنراني كرده‌اند كه آن هم از سر عصبانيت بوده است». توفيقي رياست ستاد محمدرضا عارف را نيز در زمان انتخابات بر عهده داشت.عارف روز گذشته نسبت به انتقاد‌هايي كه به توفيقي شده واكنش نشان داده و گفته: «متاسفانه عده‌اي كه شناخت كافي از توفيقي ندارند، هجمه‌هايي عليه وي در فضاي كشور به راه انداخته‌اند در حالي كه من در برابر تاريخ و مردم شهادت مي‌دهم توفيقي مناسب‌ترين فرد براي آموزش عالي كشور در مقطع فعلي است.»

انتقادها به توفيقي : حضور توفيقي در فتنه سال 88 سبب بروز بيشترين انتقادات به وي شده است.انتقاد‌ها تا جايي پيش رفت كه برخي به صراحت بيان مي‌كنند خيال‌تان راحت توفيقي راي نمي‌آورد. نبويان عضو كميسيون آموزش در انتقاد به توفيقي مي‌گويد: آقاي توفيقي دو اشكال بزرگ دارد، يكي اينكه توفيقي انديشه‌هاي سكولار دارد و ديگر ايراد وي حضورش در حوادث پس از انتخابات 88 است.از سوي ديگر منتقدان از اقداماتي كه در دوران حضور توفيقي در وزارت علوم صورت گرفت گله‌مند هستند و اين اقدامات را شتابزده مي‌دانند. اميرعباس سلطاني عضو كميسيون انرژي مي‌گويد: نظر مجلس درباره آقاي توفيقي سرپرست وزارت علوم منفي است و در صورت معرفي به مجلس براي تصدي وزارت علوم، قطعا راي نخواهد آورد.


دولت حجاب را از جيره‌خواران خود شروع كند

روزنامه اعتماد نوشت: اسماعيل احمدي مقدم، فرمانده ناجا، گفته است لزومي ندارد شبكه اجتماعي فيس‌بوك منع عمومي شود. به گزارش انتخاب، وي كه در سفري به گيلان در يك نشست خبري شركت كرده بود در واكنش به استفاده برخي وزراي دولت حسن روحاني از فيس‌بوك گفت تابعيت از قانون براي همه لازم است. اما در عين حال فرمانده ناجا گفت كه به نظر شخصي او مي‌توان از فيس‌بوك در «جاهايي هدفمند و خدمت‌محور» استفاده كرد. وي ماهيت انقلاب اسلامي را فرهنگي دانست و افزود: اميدواريم دولت جديد تمركز بيشتري روي اين موضوع داشته باشد و نيروي انتظامي با سهم خود آماده همكاري همه‌جانبه است. فرمانده ناجا اهتمام برخي دستگاه‌هاي متولي در بحث تهاجم فرهنگي به ويژه حجاب و عفاف را خوب ندانست و تصريح كرد: همراهي‌ها در اين زمينه خوب نبود و صدا و سيما مي‌تواند موثرتر وارد شود.

اسماعيل احمدي مقدم، فرمانده ناجا، گفته است لزومي ندارد شبكه اجتماعي فيس‌بوك منع عمومي شود. به گزارش انتخاب، وي كه در سفري به گيلان در يك نشست خبري شركت كرده بود در واكنش به استفاده برخي وزراي دولت حسن روحاني از فيس‌بوك گفت تابعيت از قانون براي همه لازم است. اما در عين حال فرمانده ناجا گفت كه به نظر شخصي او مي‌توان از فيس‌بوك در «جاهايي هدفمند و خدمت‌محور» استفاده كرد. وي ماهيت انقلاب اسلامي را فرهنگي دانست و افزود: اميدواريم دولت جديد تمركز بيشتري روي اين موضوع داشته باشد و نيروي انتظامي با سهم خود آماده همكاري همه‌جانبه است. فرمانده ناجا اهتمام برخي دستگاه‌هاي متولي در بحث تهاجم فرهنگي به ويژه حجاب و عفاف را خوب ندانست و تصريح كرد: همراهي‌ها در اين زمينه خوب نبود و صدا و سيما مي‌تواند موثرتر وارد شود. وي با اشاره به اينكه در موضوع فرهنگي مقابله‌اش نيز فرهنگي است، خاطرنشان كرد: در جايي كه باند فساد و ناهنجاري‌ها رخ مي‌دهد، نيروي انتظامي وارد عمل مي‌شود. احمدي‌مقدم متذكر شد: اگر دستگاه‌هاي ديگر ميدان را ترك كنند، اقدام نيروي انتظامي با اتكا به روش‌هاي برخوردي و مقابله‌يي اقدامي درست نيست. وي يادآور شد: نيروي انتظامي در ايفاي وظايف خود با جديت عمل مي‌كند و تابع قانون است. فرمانده ناجا به تصميمات دولت در مقابله با تهاجم فرهنگي اشاره كرد و متذكر شد: دولت در حال استقرار است و از روز گذشته تصميماتي براي حضور در اين صحنه اتخاذ شده و ما اميدواريم در آينده نزديك حاصل تلاش‌ها را ببينيم و بعد قضاوت كنيم.

«احبّا»‌ی اسرائیل بد جوری گاف دادند!

کیهان نوشت: دم خروس حزب استعمار ساخته بهائيت در نشست اخیر آنها در شیکاگو بیرون افتاد. این گروهک ادعا می‌کند کاری به سیاست ندارد اما در نشست اخیر این گروه که تحت عنوان انجمن دوستداران فرهنگ ایرانی برگزار شد، یکی از سخنرانان اصلی جلسه به شدت به جمهوری اسلامی حمله کرد و مورد تشویق حضار قرار گرفت.هر چند برخی حضار جو زده شده بودند اما پس از پایان مراسم یکی از آنان نگران شده و نسبت به پیامدهای این موضوع هشدار داده است.مهرداد مهاجر در وبلاگ بهایی «بحر فنا» می‌نویسد: گردهمایی 3 هزار نفر از احبای بهایی 29 اوت تا ابتدای سپتامبر برگزار شد اما از نکات منفی آن سخنرانی اسماعیل نوری علاء بود که چندین بار با کف زدن و ابراز احساسات احباء قطع شد اما در مجموع مناسب نبود. او در سخنان خود احبا را هموطنانی آواره و سرگردان از وطن و جزئی از اپوزیسیون انحلال‌طلب حکومت اسلامی دانست و به نمایندگی از سوی جامعه بهائي حکومت ایران را جزء اشرار خطاب کرد و حکومت جهانی آرمانی بهائي را به جای یک حکومت دین‌مدار، یک حکومت سکولار معرفی نمود.

وی می‌افزاید: آقای نوری‌علاء با استفاده از تریبون مجانی کنفرانس، حکومت اسلامی را یک [...] تاریخی نامید که باید به زباله‌دان تاریخ ریخته شود و شرط نوسازی ایران را انحلال حکومت اسلامی قرار داد. او چندین بار سعی کرد تا با تحریک احبا، آنان را به اظهارنظر در امور سیاسی وادار کرده و این کنفرانس را به یک میتینگ سیاسی تبدیل نماید.او ادامه می‌دهد: از احبای حاضر در جلسه که در هنگام سخنرانی نوری‌علاء نه تنها سالن کنفرانس را ترک نکردند بلکه او را تشویق و تائید نمودند، نمی‌توان انتظاری داشت، ولی از گردانندگان کنفرانس و نیز بزرگانی مثل جناب آقای دکتر شاپور راسخ که با نصوص امری و منویات بیت‌العدل اعظم آشنا هستند، این سکوت و تایید باعث شگفتی بود. جناب راسخ در سخنرانی پایانی جلسه، ضمن اشاره به فجایع حکومت اسلامی، این حکومت را غیرقابل اصلاح دانسته و خواستار لغو قانون اساسی و منحل ساختن ساختارهای برآمده از آن شدند. دل بستن به روشنفکران مشابه نه تنها هیچگونه تغییر پایداری را به همراه نخواهد داشت، بلکه باعث بی‌اعتمادی دولت‌ها به بهائيت و فشار بیشتر بر احبا خواهد شد. چرا در بین آن 3 هزار نفر کسی اعتراض نکرد؟


عارف: اصلاح‌طلبان از گذشته درس بگیرند

براساس گزارش روزنامه جام جم، محمدرضا عارف، رئیس بنیاد ایرانیان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به اصلاح‌طلبان توصیه کرد که از گذشته درس بگیرند.او که درباره ضرورت همراهی دولت و مجلس سخن می‌گفت، افزود: اصلاح‌طلبان باید یک روند منطقی را در کنار مردم دنبال کنند.به گزارش مهر، عارف گفت: گاهی برای پیروزی لازم است یک نفر کنار بکشد. جلو رفتن و کنار نکشیدن به معنای پیروزی نیست، اگر با غرور پیشروی کنیم، ممکن است شکست جانانه بخوریم و انصراف من از تداوم حضور در عرصه انتخابات اخیر بر همین اساس بود.

 دانشگاه آزاد بدون دانشجو
 
آرمان روابط عمومی نوشت: خبر کوتاه بود؛ فرهاد دانشجو از سمت ریاست دانشگاه آزاد عزل شد. مردی که پس از کشمکش پردوام در دولت دهم در فرآیندی خاص به دانشگاه آزاد رفته بود، هنوز دو سال از ریاستش نگذشته از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و به برادرش پیوست. سیستم آموزش عالی کشور اکنون دانشجو دارد اما نه از نوع اخوان دانشجو. گویا آنچه آیت‌ا... در خشت خام می‌دید مخالفانش نمی‌دیدند آن هنگامی که پس از جنجال‌های چند ساله جناح رقیب؛ آنان سرخوش از پیروزی خود بر طیف هیات موسس بوده و کار را تمام شده می‌پنداشتند و مسرور از جلوس بر این جایگاه راهبردی بودند اما آیت‌ا... گفت: کسی نمی‌تواند دانشگاه آزاد را تصاحب کند. آن موقع شاید بسیاری کار را تمام شده دانسته و جمله هاشمی را بی‌ربط پنداشتند اما یک سال و اندی بعد با ترکیب جدید هیات امنا، دانشگاه آزاد دوباره شاهد تغییراتی تازه شد. روزنامه آرمان نیز چندی پیش با توجه به همین مولفه‌ها و وزیدن نسیم اعتدال در کشور با صراحت اعلام کرده بود که آن تغییر ریاست در دانشگاه پردوام نخواهد بود و به قولی آنگونه آمدن دیگرگونه رفتنی هم خواهد داشت و دانشجو زودتر از آنچه تصور می‌کرد رفتنی شد.


اخلال دفتر رئيس‌جمهور سابق در دولت روحاني

تهران امروز نوشت: جواد هروي، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با انتقاد از حاشيه‌سازي دولت دهم با تشكيل جلسه در ساختمان لادن،گفته:دفتر رئيس‌جمهور سابق در كار دولت روحاني اخلال مي‌كند.هروي به خانه ملت گفته:هر دولتي فرصتي در اختيار دارد تا طي آن زمان بتواند بر اساس اختيارات، امكانات و اعتباراتي كه در اختيار دارد كارهايي را در سطح كشور انجام دهد.هروي گفته: دوره رياست‌جمهوري 4 سال است و تنها يك دوره مي‌توان آن را براساس راي مردم به دست گرفت و بعد از پايان اين دوره دولت قبلي از تمشيت امور خارج مي‌شود.


فهرست دارايي‌ها‌ و بدهي‌هاي‌ بابك زنجاني


به گزارش تهران امروز، بابك زنجاني از دارايي‌ها و بدهي هايش گفته. طبق گفته خودش در كل فقط حدود 10 ميليارد دلار بدهكار است! زنجاني در گفت‌وگو با آسمان، بخشي از دارايي‌هاي خود را اينگونه ليست مي‌كند: شركت هواپيمايي قشم، هلدينگ سورينت، باشگاه فوتبال راه‌آهن، First Islamic Bank مالزي، بانك «ارزش» تاجيكستان، موسسه‌اي مالي اعتباري در امارات، سهامدار شركت هواپيمايي «انور» تركيه و در مجموع 25 هزار ميليارد تومان سرمايه.او درباره بدهي‌هاي خود هم مي‌گويد: وزير نفت گفته است من بيش از 2 ميليارد دلار بدهي دارم اما بدهي من به اين وزارتخانه يك ميليارد و 200 ميليون يورو بيشتر نيست. در كل حدود 10 ميليارد دلار بدهكارم!زنجاني جزئيات مذاكرات خود با سعيد مرتضوي را توضيح مي‌دهد و ادعا مي‌كند: با يك جعبه شيريني به خانه مرتضوي رفتم و فرداي آن روز در سازمان تامين‌اجتماعي مذاكره كرديم. فاضل لاريجاني هيچ پولي از من نخواست.زنجاني با بيان اينكه «سرباز بانك مركزي بودم و راننده رئيس كل اسبق بانك مركزي»، مي‌گويد كه «كارم را با صادرات پوست گوسفند شروع كردم» و «اولين كارمزدم از فروش ارز 17 ميليون تومان بود».


سايه ديپلماسي ايران بر نيويورك

روزنامه تهران امروز نوشت:
چند تحول كافي بود تا بار ديگر سايه ديپلماسي ايران بر شهر نيويورك، مقر سازمان ملل متحد گسترانده شود. از يكسو حسن روحاني، رئيس‌جمهور در مصاحبه‌اي با شبكه آمريكايي ان‌بي‌سي از اختيار تام خود براي مذاكرات هسته‌اي خبر داد و از سوي ديگر هم با انتشار يادداشتي در روزنامه واشنگتن پست از آمادگي ايران براي تعامل هسته‌اي خبر داد. روحاني اين مصاحبه و يادداشت را درست در آستانه سفرش به نيويورك براي شركت در اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد انجام داد. رئيس‌جمهور امروز عازم نيويورك مي‌شود و سه‌شنبه همين هفته سخنراني خود را ايراد مي‌كند. البته محمدجواد ظريف، وزير خارجه از اواخر هفته گذشته در نيويورك به سر مي‌برد و مقدمات كار را براي ديدارهاي روحاني با همتايانش فراهم مي‌كند. ديدار با فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه يكي از مهم‌ترين ديدارهاي روحاني است ضمن اينكه برخي رسانه‌هاي آمريكايي از علاقه‌مندي اوباما براي ديدار با روحاني سخن گفته‌اند و در عين حال احتمال داده‌اند اين ديدار انجام شود. اين هفته، هفته ديپلماسي ايراني در نيويورك است.


جمهوری اسلامی: روحانی در دام​ کسی نمی​افتد

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود نوشت: اگر دکتر روحانی از این مهارت برخوردار باشد که بتواند از طریق بازی با الفاظ، به دام رسانه‌های کار کشته نیافتد و از میدان مصاحبه پیروز خارج شود، این یک موفقیت است. و اگر چنین نباشد بلکه رئیس‌جمهور ایران بدون پرده پوشی، آنچه در ذهن داشته را به زبان آورده و با مصاحبه کننده در میان گذاشته، با توجه به اینکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از این مصاحبه عصبانی است، باز هم باید پذیرفت که این مصاحبه با موفقیت همراه بوده است.

*عصبانیت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و مذمت او از مصاحبه رئیس‌جمهور ایران، آشکارا نشان می‌دهد این مصاحبه توانسته تأثیر خود را بگذارد و منافع نامشروع صهیونیست‌ها را در معرض خطر قرار دهد.

*این جمله که "من تاریخ‌دان نیستم، سیاستمدارم" در پاسخ به اینکه هولوکاست را قبول دارید، نقشه خبرنگار خارجی را برآب کرد. باید برای خبرنگاری که می‌خواست رئیس‌جمهور ایران را به دام بیاندازد، یک ضد حمله بود. به همین دلیل، خبرنگار نتوانست این موضوع را ادامه بدهد و به نقطه دلخواه خود برساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    آیا دفتر رییس جمهور سابق تصمیمات اجرایی می گیرد؟ ظاهرا شیر مرده اش هم ترس دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس