کد خبر 248121
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸

شرکت ملی مس ایران در اطلاعیه ای تا 20 مهر به مردم ورزقان مهلت داده که اجساد خود را به محل دیگری انتقال دهند .

گروه اقتصادی مشرق -شرکت ملی صنایع مس ایران در اطلاعیه ای تا 20 مهر به مردم شهرستان ورزقان مهلت داده که اجساد خود را به محل دیگری انتقال دهند .

در این اطلاعیه آمده است :بدینوسیله به اطلاع کلیه صاحبان اموات مدفون در قبرستان سونگون می رساند؛ از تاریخ 20 مرداد 1392 لغایت 20 مهر 1392 به مدت 2 ماه می توانند نسبت به انتقال اجساد بستگان خود به محل تامین شده توسط مجتمع مس سونگون یا محل دلخواه ،اقدام فرمایند .

در ادامه این اطلاعیه آمده است که ؛لازم بذکر است پس از انقضای زمان مزبور ،عملیات انتقال راسا توسط مجتمع مس سونگون و تحت نظارت اداره اوقاف صورت می پذیرد .



احکام نبش قبر از نظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) :

نبش قبر براى امور عمرانى

س: در يک پروژه آبرسانى مخزن آب در گورستان قرار دارد و به جهت اينكه آب مشروب شهر از اين مخزن تأمين خواهد شد در آينده مشكلات بهداشتى و پزشكى خواهد داشت نبش قبور و انتقال آن به محل مناسب چه حكمى دارد؟

ج) نبش قبر جايز نيست مگر آنکه بدن تبديل به خاک شده باشد.



نبش قبر و انتقال جسد

س: نبش قبر و انتقال اجساد چه حكمى دارد؟

ج) نبش قبر براى نقل به غير مشاهد مشرفه جايز نيست و براى نقل به مشاهد مشرفه نيز اگر ميت وصيت نکرده باشد اشکال دارد؛ اما اگر وصيت کرده باشد که او را در مشاهد مشرفه دفن کنند و از روى فراموشى يا جهل به وصيت و يا مخالفت با آن در جاى ديگر دفن شده باشد، مى‌توانند نبش کنند و او را به مشاهد مشرفه انتقال دهند، البته در صورتى که بدن تغيير نيافته باشد و تا وقت دفن نيز به گونه‌اى تغيير نكند که موجب هتک ميت و ايذاء زنده‌ها باشد.


جابجايى قبر بدون نبش آن

س: آيا جابجايى قبر بدون اينكه نبش شود و حتى با بررسى كارشناسان امر، آسيبى به ساير قبور هم وارد نشود، از نظر حضرتعالى جايز است يا نه؟

ج) در فرض مرقوم جابجايى قبر بدون تحقق نبش و هتك حرمت اشكال ندارد.


انتقال اجساد به قبرستان ديگر

س1: بيرون آوردن جنازه ميت با توجه به مدت مديدى كه از دفن آن مى‌‌گذرد و انتقال آن به قبرستان ديگر چه حكمى دارد؟

س2: امكان دارد از محل قبرستان خاك‌بردارى شود و در اثر خاك‌بردارى اجساد و بقاياى آنها نمايان گردند، در اين صورت حكم شرعى چيست؟


ج1و2) نبش قبر و بيرون آوردن اجساد، جايز نمى‌‌باشد مگر آن كه خود قبور با حفر اطراف آن و بتون‌ريزى بدون آن‌كه مستلزم نبش قبر شود، منتقل گردد و در صورت خاك‌بردارى و رؤيت جسد بايد فوراً دفن شود.


نبش قبر بنا بر ضرورت

س: جهت تأمين آب شرب در محدوده‌اى كه سد طراحى شده است سه روستا در زير آب قرار مى‌‌گيرد و اين سه روستا سه قبرستان دارند كه هر سه در زير آب خواهند رفت و براى اين كه مشكلاتى براى تأمين آب شرب نباشد كارشناسان بهداشت نظر داده‌اند كه بايد تمامى قبور نبش و جنازه‌ها يا باقى‌مانده آنها بيرون آورده شود و حدود سه متر از خاك كف قبر برداشته تا مشكل بهداشتى نداشته باشد لذا با توضيحاتى كه عرض شد نظر مبارك خود را در باره جابجايى قبور و اجساد در آنها بيان فرماييد.

ج) تخريب قبور قديمى كه جسدهاى موجود در آنها تبديل به خاك شده‌اند اشكال ندارد ولى تخريب و نبش قبور غيرمندرس و آشكار كردن جسدهايى كه هنوز تبديل به خاك نشده‌اند، جايز نيست البته اگر اجراى طرحهاى مذكور در آن مكان ضرورت اقتصادى و اجتماعى داشته باشد به طورى كه چاره‌اى جز اجراى آنها نباشد و انتقال از آن مكان به مكان ديگر يا انحراف از قبرستان، كار سخت و مشكل و يا طاقت‌فرسايى باشد، ايجاد سد در آن مكان اشكال ندارد ولى واجب است قبرهايى كه تبديل به خاك نشده‌اند با پرهيز از تحقق نبش قبر به مكان ديگرى انتقال داده شوند هر چند با كندن خاك موجود در اطراف قبر و انتقال آن به مكان ديگر بدون تحقق نبش قبر و اگر در اثناى كار جسدى آشكار شود واجب است به مكان ديگرى انتقال يابد و در آنجا دفن شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 0
    خیلی پستید چرا اداره اوقاف رو نمی بینید؟!
  • سید جواد عزیزی ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    0 0
    با سلام ، یک از مشخصات خبرنگار حرفه ای اطلاع از کم و کیف خبر و تحقیق و درستی آن است بهتر است جهت احترام به مخاطبان این سایت وزین و تنویر افکار عمومی مخصوصا منطقه ورزقان سری به سایت شبکه خبر نسبت تکذیبیه و توضیحات مسولین شرکت مذکور اقدام شود.
  • اهل...... ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    0 0
    باسلام دیروز اهالی روستای را با ظلم و زور اخراج کردن و امروز هم نوبت مرده های..... است...
  • ورزقانلی ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    0 0
    اولاً نبش قبر طبق نظر تمامی مراجع حرام و جرم شرعی و قانونی است دوم اینکه طبق قانون بایستی حداقل سی سال بگذرد و به شرطی که استخوانهای اموات پوسیده شوند جهت تبدیل به احسن قبرستان می توان اقدام نمود درحالی که تنها بیست سال از آخرین مدفون قبرستان سونگون می گذرد. سوم اینکه زمین قبرستان وقفی بوده و اداره اوقاف چگونه می تواند زمین وقفی را در اختیار شرکت مذکور قرار داده و یا بازمین دیگری معاوضه کند چهارم اینکه آیا صادر کنندگان این حکم توجهی به تبعات روحی و روانی و اجتماعی آن برای اهالی روستای سونگون ندارند پنجم موضوع ریزش قبرستان ترفندی از پیش تعین شده بوده و توسط مسئولین شرکت مس دنبال می شود. ومسبب اصلی ان خود شرکت مس است و شایسته است تا نسبت به احداث دیوار حایل دور قبرستان اقدام کنند نه اینکه این موضوع را آویزه دست خود قراردهند ششم اعلام آقای شریفی درخصوص رضایت اهالی به اجرای این حکم کذب محض می باشد و اکثر قریب به اتفاق اهالی سونگون به شدت با این موضوع مخالف هستند. و ایشان بدین منظوری یک روحانی اهل سونگون را برای این کار اجیر کرده اند که شبانه روز در اینخصوص تلاش می کند هفتم روستای سونگون بدون جلب رضایت اهالی سونگون و با دادن وعده و وعیدهای واهی به روستائیان (که هیچکدام تا کنون عملی نشده) و به ترفندهای شبه قانونی حقوقی توسط شرکت مس غصب شده وحتی عده ای اهالی که ریالی از شرکت دریافت نکرده اند و پرونده آنها در جریان است پس از گذشت بیست سال هنوز به حق حقوق خود نرسیده اند که می توانید در این خصوص کاوش کنید لذا خواهشمند است به گونه ای اطلاع رسانی شود تا با جلوگیری از این کار بیش از این درحق اهالی سونگون اجحاف نشده و بر آلام روحی و روانی آنان نیفزایند...
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    0 0
    روزگار بدی است .اخلاق گم شده است.بعضی ها بر اساس اغراض شخصی و باانتشاراخبار کذب و مخدوش بدون تعمق، بی دلیل باعث بی اعتمادی در جامعه و زیر سوال رفتن شخصیت جمهوری اسلامی نزد جامعه بین الملل و جامعه اسلامی میگردند. قبرستان فوق از سال 72 به بعد هیچ مورد دفنی نداشته است . و در داخل محدوده مجتمع مس سونگون و در بالای کوه واقع است.اطلاعیه مذکور مشترکا" از طرف اداره اوقاف به عنوان متولی امر و شرکت مس به عنوان تامین کننده هزینه های مترتب صادر شده است . کاش تحقیق میکردید که مجتمع سونگون در زلزله چه کمکها که نکرده است و این است تیتر تقدیر شما!!!!!.......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس